تنظیم خواب کودک با روش هایی ساده

داشتن خواب کافی و منظم نه تنها باعث رشد جسمی و فکری کودک می شود، بلکه برای آرامش و رفاه او نیز بسیار خوب است. برنامه منظم خواب کودک، برای پدر و مادر نیز آرامش بخش است. اما برای رسیدن به این هدف باید سلسله کار هایی انجام شود که در این مطلب به طور کامل به توضیح آن می پردازیم.

به گزارش نبض ما به نقل از دکتر سلام، باید بدانیم در این مرحله سنی خاص، برنامه منظم خواب ، ممکن است شامل مراحل پوشیدن لباس خواب، مسواک زدن دندان های کودک و خواندن قصه جذابی برای او باشد. همچنین ممکن است برنامه منظم خواب از نظر شما شامل حمام کردن، داستان گفتن، نوشیدن یک لیوان آب و گفتن داستان دیگری باشد.

این بستگی به خود شما دارد، که بخواهید عمل خوابیدن سریع و آسان تر انجام شود، و یا برای تنوع، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه را به کودکتان اختصاص داده و برایش قصه بگویید ، او را در آغوش بگیرید و با هم باشید. اگر قبل از خواب، ساعتی را به بازی آرامی اختصاص دهید، برنامه منظم خواب به بهترین نحوه انجام خواهد شد. این عمل باعث پایین آوردن سطح فعالیت کودکتان شده و سیستم عصبی او را آرام می سازد. بازی های پر تحرک، بدو بدو، غلغلک دادن و حتی تماشای فیلمی پر تحرک، باعث تأخیر در عمل خوابیدن و ایجاد بد خوابی و به هم ریختن برنامه منظم خواب می شود. مثال های زیر، باعث ایجاد نظم در جریان خوابیدن شده و نه تنها برای کودکتان، بلکه برای شما نیز مفید خواهد بود:

۱. برنامه منظم خواب

اگر برنامه منظم خواب از الگویی طبیعی و مستحکم پیروی کند، ساعت بدن کودک به سرعت خود را با آن برنامه سازگـار می سازد.

۲. هشدار قبل از خواب

درست قبل از ساعت خواب، توجه کودکتان را به این مسأله جلب کنید که روز در حال تمام شدن است. ممکن است کودک شما هنوز برای قضاوت خیلی کوچک باشد. بنا بر این به طور مثال اگر بگویید ۵ دقیقه بیشتر به زمان خواب نمانده، احتمالا برایش قابل درک نخواهد بود. در عوض با ربط دادن موارد گوناگون به یکدیگر، می توانید زمان را به کودکتان بیاموزید. برای شروع اولین قسمت از برنامه منظم خواب ، اسباب بازی ها را جمع کنید، و به این ترتیب برنامه منظمتان را با علامتی که حاکی از تمام شدن روز باشد شروع می کنید.

برخی از والدین، نزدیک شدن به زمان خواب را با استفاده از زنگ ساعت گاز آشپزخانه نشان می دهند. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که صدای زنگ به معنی زمان خواب است. از آنجا که کودک می داند شما نمی توانید با گاز و دستگاه هایی از این قبیل بحث کنید، متعاقباً به شی سوم شخص اجازه داده می شود تا زمان را اعلام کرده و میل به اعتراض را کاهش دهد.

۳. پیشنهاد تنقلات

تنقلات سبکی که شامل پروتئین و کربوهیدرات است، مانند تکه کوچکی پنیر و کمی نان گندم، باعث خواب شده و کمک می کند تا کودک، تمام شب را بخوابد. کربوهیدرات، باعث خواب آلودگی شده و پروتئین، مقدار قند خون را تا زمان صبحانه ثابت نگه می دارد. حتماً بعد از خوردن نان و پنیر، دندان های کودک را مسواک بزنید.

۴. حمام آب گرم قبل از خواب

با افزایش تدریجی دمای بدن کودکتان، او را آماده خوابیدن کنید. همچنین بازی با اسباب بازی هایش در حمام به او آرامــــش می دهد.

۵. پوشیدن لباس خواب

لباس های راحت و بدون بند انتخاب کنید که نه زیاد گرم و نه نازک باشد.

۶. خواندن داستان مورد علاقه کودکان

خواندن داستان برای کودک نوپایتان، برنامه فوق العاده آرامش بخشی است. به خصوص اگر داستان مورد علاقه اش را انتخاب کرده باشید، مانند داستان شنگول و منگول. توجه داشته باشید که کودک شما، با بزرگتر شدن، داستان های بیشتر و متنوع تری از شما می خواهد.

۷. عروسک کودک

خرس اسباب بازی یا عروسک مورد علاقه اش، باعث راحتی و آرامش، هنگام خوابیدن می شود.

۸. محدود کردن استفاده از شیشه شیر

اگر کودک شما هنگام خوابیدن نیاز به شیشه دارد اطمینان حاصل کنید که درون شیشه فقط آب است. شیر، غذای کمکی، یا آب میوه اطراف دندان های کودک جمع شده و باعث کرم خوردگی دندان حتی در نوزادان می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید