طرز تهیه بلدرچین بریان با سس سیر

خوراک بلدرچین دستور پختی ساده دارد که برای میهمانی های مخصوص و ویژه ی شما خانم های ایرانی خوش سلیقه تکمیل کننده ی منوی غذایی است.

مواد لازم :

مواد لازماندازهمقدار / کالری
بلدرچین 12عدد100 گرم / 151 کالری
سیر ورقه شده 1حبه100 گرم / 120 کالری
پوست لیمو ترش رنده شده 2قاشق چایخورینامشخص
روغن زیتون یک چهارم پیمانه(60میلی لیتر)100 گرم / 900 کالری
پیاز متوسط خلالی خرد شده حدوداً 170گرم100 گرم / 36 کالری
گوجه فرنگی متوسط فیله شده و خلالی شده 2عدد (حدوداً 300گرم)100 گرم / 15 کالری
جعفری تازه 1پیمانه100 گرم / 34 کالری
سماق 2 قاشق چایخورینامشخص

مواد لازم سس سیر :

مواد لازماندازهمقدار / کالری
سیر له شده 9حبه100 گرم / 120 کالری
آبلیموی تازه 2قاشق غذاخوری100 گرم / 9 کالری
نمک 1قاشق چایخوری100 گرم / 0 کالری
روغن زیتون 1/2پیمانه 125 میلی لیتر100 گرم / 900 کالری

طرز تهیه بلدرچین بریان :

بلدرچین ها را خوب شسته و خشک کنید.سپس با یک چاقوی تیز،دو طرف ستون فقرات هر بلدرچین را برش داده و ستون فقرات را جدا نموده و دور بیندازید .سپس بلدرچین ها را طوری قرار دهید که سینه ی آنها به سمت بالا قرار بگیرد. روی آن فشار مختصری دهید تا کمی پهن شود .

در ظرف مناسب دیگری سیر ورقه شده و پوست رنده شده لیمو ترش و روغن زیتون را باهم مخلوط نمایید. سپس بلدرچین ها را در این ظرف قرار دهید تا کاملاً به این مواد آغشته شوند.روی ظرف را بپوشانید.

آن را بین 6تا 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا بلدرچین ها کاملاً مزه دار شوند .در این مرحله سس سیر را درست کنید و فر را با حرارت 200 درجه سانتی گراد گرم کنید .سپس بلدرچین ها را از مخلوط قبلی خارج کنید.

 روی آنها را با برس معادل قاشق غذا خوری سس سیر بزنید و آنها را در یک ظرف پیرکس گذاشته و داخل فر قرار دهید.بعد از 15 دقیقه فر را خاموش کرده و گریل را روشن کنید .15 دقیقه دیگر زمان دهید.

 تا بلدرچین ها بریان شوند .پیاز و جعفری و گوجه فرنگی و سماق را با هم مخلوط نموده و بلدرچین های بریان شده را روی آن قرار دهید و با سس سیر میل نمایید.

روش تهیه سس سیر :

سیر،آبلیمو و نمک را با هم مخلوط کنید،سپس روغن زیتون را به آرامی به آن اضافه نموده و سس را با همزن برقی مرتب هم بزنید تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.

خواص سیر :

 شما می توانید از این گیاه استفاده ی موضعی نیز بکنید و آن را به صورت مرهم برای تسکین جای نیش برخی از حشرات موذی و یا برای خلاص شدن از شر زگیل استفاده کنید.برای رفع سرماخوردگی کافی است که یک عدد سیر پوست کنده را در آب گرم بجوشانید و با آن بخور دهید. مصرف آن نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می شود.  اگر از روماتیسم رنج می برید سیر را داخل روغن زیتون له کنید و هر روز صبح آن را به مناطق دردناک بمالید.

منبع :آکاایران

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید