اصول رفتار با رفیق خودخواه

همسایه ای داشته اید که صدای موسیقی را آن قدر بلند کرده که مانع خواب شما شده است یا فردی که با وجود مقصر بودن آشکارش در تصادف، خود را بی تقصیر می داند.

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، چنین افرادی را ما خودخواه ، بی ادب یا حق به جانب می نامیم. این صفات تا حدی همپوشانی دارند، اما می توان آن ها را جداگانه تعریف کرد.

افراد خودخواه دو ویژگی بارز دارند، یکی اینکه علاقه و توجه افراطی و انحصاری به خودشان نشان می دهند و دیگر اینکه برای نیازها و عواطف افراد دیگر ارزشی قائل نیستند. افراد بی ادب هم به حقوق و عواطف دیگران توجهی ندارند، درعین حال بی ادبی با پست بودن، رعایت نکردن آداب و بی نزاکت و فرهنگ بودن هم همراه می شود. افراد حق به جانب بدون اینکه حق داشتن چیزی یا انجام کاری را داشته باشند، خود را در این موارد مستحق می دانند.

کودک در ابتدای رشد روانی اش خود را مرکز جهان می شمارد. این مرحله را گاهی خودشیفتگی یا خودخواهی طبیعی می نامند، اما هنگامی بزرگ می شویم، یاد می گیریم که ما مرکز جهان نیستیم و باید خواسته هایمان را مهار کنیم.بزرگ سالان خودخواه درواقع در گذر از این مرحله رشد روانی ناموفق بوده اند.

اما چطور باید با افراد خودخواه ، حق به جانب و بی ادب روبرو شویم. عمل به این توصیه ها به شما کمک می کند که بتوانیم از پس چنین افرادی برآییم:

۱- نادیده گرفتن

یکی از شگردهای موفق در مواجه با افراد بی ادب بی توجهی به آن ها است. افراد بی ادب اغلب از آزار دیدن و ناراحتی دیگران خشنود می شوند. آنان می خواهند جنجال به راه بیندازند و توجه ها را به خودشان جلب کنند. بنابراین بی توجهی به این افراد با احتمال بیشتری نسبت به درگیر شدن با آنان باعث می شود، آنان دست از کارهایشان بردارند.

۲- تذکر دادن

گاهی رفتار بی نزاکت یک فرد ناشی از ناآگاهی اوست و دادن تذکر به او ممکن است مشکل را حل کند. البته باید تذکر دادن را به شیوه ای ملایم و دوستانه انجام دهید تا باعث برآشفتگی طرف مقابل نشوید.

۳- آماده بودن

اگر واقعاً بخواهید با افراد خودخواه بر سر رفتارشان درگیر شوید، باید خودتان را آماده یک جدال پرجنجال و آزارنده کرده باشید ٍ، جدالی که درنهایت ممکن است با آشفتگی بیشتر شما پایان یابد.

۴- پشتیبان پیدا کردن

اگر تذکرهای فردی تان باعث توقف رفتار افراد خودخواه نمی شود، بهتر است از پشتیبانی افراد دیگری که متوجه بی ادبانه بودن این رفتار هستند، استفاده کنید.

۵- قانع شدن

توانایی های شما حدود معینی دارد و شما نمی توانید جلوی همه افراد خودخواه را بگیرید. حتی اگر چنین افرادی به ظاهر موفق شوند، باید درک اخلاقی خود از درستی و نادرستی را حفظ کنید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1614 مشاهده پرسش
    به مدت 2سال و یازده ماه است که بر اثر سانحه تصادف دچار آسیب نخاعی در ناحیه کمر شده ام. از مهره تی8 تا مهره تی 11 آسیب دیده اند و تابیده شده اند که مهره تی9 کاملا از بین رفته است. در سه نقطه از نخاع ضایعه وارد شده است که یک نقطه که در راستای مهره تی9 می باشد شدیدتر است. من الان دراوایل ماه چهارم بارداری هستم و بعلت داشتن عفونت ادراری از کپسول سفالکسین500 و هم اکنون از شربت آن استفاده می کنم می خواستم بدانم این قرصها تا چه حد ممکن است سلامت جنین من را به خطر بیندازد. همچنین چه کارها و مراقبت هایی در طول دوران بارداری باید انجام دهم تا این دوران برایم راحتتر سپری شود.
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      تجربه دوران بارداري براي مادر وانتظار آن براي اطرافيان استرسي توام با لذت است كه با تولد نوزاد وپانهادن او به عرصه دنيا ،آنهايي را كه اين زحمات را متحمل شده بودند غرق در شادي وسرور مي كند خصوصا" كه نوزادي سالم وتندرست باشد پس طبيعي است كه هر مادري نسبت به سلامتي فرزندش حساسيت زيادي داشته باشد. آسيب طناب نخاعي اثرات زيادي را بر سيستم هاي بدن باقي مي گذارد كه عملا" فرد را با مشكلات متعددي روبرو مي كند ولي اين بدان معني نيست كه فرد را از روند زندگي باز دارد بلكه بايستي با شناخت دقيق مشكل وراه حل هاي آن با يكسري تمهيدات واتخاذ روشها با مشكل روبرو وآن را پشت سر گذاشت. خوشبختانه اثرات آسيب نخاعي برروي بارداري وروند آن خيلي زياد نيست و مي توان با آن كنار آمد، هرچند مركز خاصي براي اين منظور در كشور وجود ندارد اما مطالعه و رعايت نكات زير مي تواند كمك كننده باشد. 1- طي مدت بارداري وزايمان وحتي قبل از آن بايد نسبت به شناسايي پزشك زنان وزايماني كه داراي تجربه ويا دست كم علاقمند به كسب آن وكار با افراد ويژه باشد اقدام نمود وتحت نظر او بود . وخوشبختانه با تعدد متخصصان در اين موضوع پيدا كردنش زياد دور از ذهن نيست و حتي مي توانيد چند مقاله اي كه در خصوص زنان آسيب نخاعي كه در آرشيو مقالات سايت مركز ضايعات نخاعي وجود دارد در اختيار متخصص زنان زايمان خود بدهيد تا او بيشتر با مشكلات شما آشنا شود . 2- موارد خاص را كه افراد نخاعي بيشتر با آن روبرو هستند به پزشكتان يادآوري كنيد (مثل احتمال عفونتهاي مكرر ادراري،مشكلات گوارشي ودفعي ،افزايش احتمال زخم بستر بعلت اضافه شدن وزن ونداشتن حس وكنترل روي عضلات ناحيه لگن ، اتونوميك ديس رفلكسي و .....) 3- بيمارستاني را كه قرار است در آن زايمان كنيد از قبل شناسايي وانتخاب نمائيد وحتما به آنجا مراجعه وسعي كنيد با كادر آنجا آشنا وتماس برقرار كنيد زيرا در كشف مشكلات احتمالي كه ممكن است بوجود آيد بسيار موثر است وآشنائي كاركنان با شما ومحدوديتهاي حركتي وحسي شما خيلي مهم است مثلا در موقع زايمان از شما نخواهند كه باوارد آوردن فشاردر عضلات لگن همكاري كنيد!!!! 4- افرادآسيب نخاعي معمولا تحت نظر پزشك ارولوژي خاصي كه به مرور زمان به ايشان اطمينان پيدا كرده اند هستند ايشان را از بارداري خود مطلع نموده وبخواهيد توصيه هاي لازم را به شما اعلام كند. 5- بعنوان يك اصل طلايي افراد آسيب نخاعي (مگر در مواردي كه پزشك تجويز كند كه بسيار نادر مي باشد )بايستي روزانه بطور مرتب حداقل 8 ليوان آب را مصرف كنند تا ازعفونتها ي ادراري مكرر جلوگيري شود واين در بارداري خيلي مهمتر است زيرا با رعايت همين اصل ساده به ميزان قابل توجهي از عفونتها كاسته مي شود ودر درمان عفونت هم بسيار موثر است ونياز به دارو كم مي شود. 6- به عنوان يك اصل مصرف داروها در دوران بارداري بايستي با احتياط كامل وفقط با تجويز پزشك مصرف ويا قطع شود والبته مصرف برخي از داروها در دورا ن بارداري ممنوعيت ندارد كه آنتي بيوتيك سفالكسين از جمله آنها است ودر صورت تشخيص پزشك مي تواند در ماه هاي مختلف استفاده شود ومشكل خاصي ايجاد نمي كند اما به ياد داشته باشيدبا از بين بردن زمينه عفونت ادراري يعني مصرف روزانه ومرتب آب به ميزان كافي ،تحرك وورزش وايستادن با كمك ومراقبت شخصي در طي روز مي توان نياز به آنتي بيوتيك را بشدت كاهش داد.
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    از ناحیه مهره تی 5 نخاع دچار له شدگی شدید شده و در حال حاضر از ناحیه سینه به پایین کاملا بی حس و حرکت هستم . مدت 6 ماه است که در این وضعیت هستم و علیرغم فیزیوتراپی مرتب تغییر چندانی نداشتم و این ضایعه به دلیل تصادف روی داده است در مورد فیزیوپراپی آیا ایستادن برای من لازم است و باچه وسیله ای می توانم بایستم چه نوع ویلچر ایستایی برای من توصیه می کنید ؟آیافیزیوپراپی هر روز لازم است انجام شود یا به صورت یک روز در میان ؟ آیا با توجه به پیشرفت علم می توانم امیدی به بهبود داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      1-ایستادن برای شما که ماههای اول ضایعات نخاعی را می گذرانید بسیار مفید وبه عبارتی واجب می باشد.زیرا از پوکی استخوان جلوگیری می کند. 2-ویلچر لازم برای ایستادن در ایران بنام ویلچر ایستامعروف شده است که داراي سه نوع است الف)مکانیکی –مانند ویلچرهای معمولی است اما برای ایستادن از دودستگیره که درزیر تکیه گاه دستها وجود دارد استفاده می شود. ب)نیمه الکترونیکی-حرکت ویلچر مانند ویلچرهای معمولی وایستادن ان توسط نیروی الکتریکی انجام می شود. ج)تمام الکترونیکی : مانند ویلچرهای برقی بزرگ است.استفاده از این ویلچرها در داخل منازل تقریبا غیر ممکن می باشد. 3-یقینافیزیوتراپی همه روزه در مدت زمان طولانی غیر ممکن ویا بسیار سخت می باشد.و آنچه که برای شما مفید است وباتوجه به دستهای سالمتان براحتی قابل انجام است .انجام حرکات پاسیویعنی حرکات پاها توسط دستهاشامل خم وراست كردن مفصل مچ وزانو وران می باشد.همچنین استفاده از ویلچر ایستا وپدال اکسر سایز (دوچرخه ثابت برقی)درمنزل بسیارمفیداست.
درحال دریافت اطلاعات