بهترین روشهای ضدعفونی کردن خانه که باید بدانید

فصل زمستان، سرما، آنفولانزا و علی الخصوص ویروس کرونا است. احتمالاً‌ شما هم یک قوطی ضدعفونی کننده را در یک دست و یک بطری سفیدکننده در دست دیگر دارید و به فکر ضدعفونی کردن خانه خود هستید. قطعا شما میخواهید محیط منزل خود را ضدعفونی کنید، اما چه کسی می‌تواند در محیطی که پر از مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده است با سلامت کامل نفس بکشد؟

خبر خوب این است که شما برای ضدعفونی کردن خانه خود نیاز ندارید که از مواد شیمیایی استفاده کنید. جدای از هزینه بالای این مواد و کمبود قابل ملاحظه آن در ایران، این مواد می‌تواند خطرات سلامتی دیگری نیز داشته باشد. بنابراین بهتر است که شما از مواد ضدعفونی کننده خانگی استفاده کنید. در ادامه پنج روش موثر برای ضدعفونی کردن منزل خود می‌آموزید.

چرا ضدعفونی کردن خانه مهم است؟

ضد عفونی کردن منزل به طور مرتب به اندازه تمیز کردن بسیار مهم است زیرا به از بین بردن باکتری های مضر که باعث ایجاد مشکلات پوستی، مسمومیت غذایی، آسم و دیگر بیماری‌ ها در انسان می شوند، کمک می کند. آسانترین راه برای ضد عفونی کردن، خرید مواد ضد عفونی کننده به صورت مایع یا پودر است.

با این حال به گفته برخی از متخصصین استفاده از این مواد ضد عفونی کننده مضر است زیرا حاوی مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی مانند آمونیاک، سفید کننده، هیدروکسید سدیم، فتالات و غیره هستند که می‌توانند به سلامتی آسیب برسانند. از این رو در ادامه به معرفی چند روش برای ساخت ضدعفونی کننده ها در منزل می پردازیم.

تصفیه هوای خانه با سرکه

تصفیه هوای خانه با سرکه

از کسانی که تجربه ضدعفونی کردن خانه با سرکه را دارد سوال کنید تا به قدرت معجزه آسای سرکه در ضدعفونی کردن پی ببرید. این بدان دلیل است که علی رغم ماهیت بد بویی که دارد، سرکه یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است. این ماده حاوی اسید استیک است که به آن خاصیت ضد میکروبی می دهد و در پاکسازی هوای خانه از ویروس کرونا بسیار عالی عمل می‌کند.

مصارف خانگی سرکه بی‌شمار است. سرکه می‌تواند شیشه‌ها و سطوح فلزی را بدون اینکه خط و خشی در آنها ایجاد کند برق بیاندازد. سرکه همچنین جرم و میکروب‌ها را از سطوحی مانند دستشویی میزداید و برای شستشوی محصولات مختلف عالی است. برای تصفیه هوای خانه با سرکه از سرکه سفید رنگ ساده استفاده کنید.

روش تهیه ضد عفونی کننده سرکه و آب

یکی از ساده ترین روش ها برای ساخت ضد عفونی کننده طبیعی، ترکیب سرکه سفید با آب مقطر است. این محلول می تواند با موفقیت باکتری های بیماری زا را از سطوح استیل، سرامیک، چوب و شیشه از بین ببرد. از استفاده از این ماده ضد عفونی کننده بر روی سطوح یا اشیاء ساخته شده از سنگهای طبیعی مانند سنگ مرمر، گرانیت، ماسه سنگ و غیره خودداری کنید.

هیدروژن پراکسید برای ویروس زدایی از خانه

هیدروژن پراکسید برای ویروس زدایی از خانه

شما مطمئناً از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن زخم قبل از استفاده از بانداژ استفاده کرده اید ، اما آیا می دانید این محصول برای نظافت خانگی و  ضدعفونی کردن نیز عالی است؟ این محصول طبیعی از بین برنده لکه های فرش و لباس است و در کنار سرکه ، یک ترکیب عالی برای وان و کاشی حمام و دستشویی است. برخلاف سرکه، بوی قابل توجهی ندارد و نیازی به رقیق شدن با آب ندارد.

اگر یک بطری اسپری پیدا کنید، می توانید به راحتی از این محلول استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر از اسپری حالت آبپاش استفاده می‌کنید، باید یک بتری تاریک و مات انتخاب کنید. چراکه نور هرگونه خاصیت ضد عفونی کننده هیدروژن پراکسید را از بین می برد.

ماده ضد عفونی کننده هیدروژن پراکسید و سرکه

ساخت این ضد عفونی کننده متفاوت است زیرا دو ماده موجود در آن به جهت این که تولید اسید پراستیک می کنند، نباید با هم مخلوط شوند. برای ضدعفونی کردن سطوح به کمک این ترکیب لازم است که هرکدام را در یک بطری اسپری جداگانه بریزید. ابتدا یکی را اسپری کنید و بگذارید 5 دقیقه روی سطح بماند. سپس با یک پارچه میکروفیبر آن را از روی سطح پاک کنید. همین کار را با ماده دیگر نیز انجام دهید تا سطح مورد نظر شما ضدعفونی شود.

ضد عفونی کننده الکلی

برای تهیه این ماده ضد عفونی کننده، از الکل با نسبت 70 درصد ایزوپروپیل و 30 درصد آب استفاده کنید. یک بطری اسپری را با آب مقطر الکل مذکور به نسبت مساوی پر کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد مخلوط شوند. از این ضد عفونی کننده در ضد عفونی کردن وسایل الکترونیکی، تلفن های همراه، نقاط تماس، سینک، وسایل آشپزخانه و موارد دیگر می توانید استفاده کنید. توصیه می شود از این ضدعفونی کننده در فضایی با تهویه مناسب استفاده شود، چرا که بوی الکل آن قوی است.

ضد عفونی کننده با روغن های عصاره‌ای

روغن درخت چای، آویشن و اسانس لیمو دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند که آنها را به ضد عفونی کننده های طبیعی ایده آل تبدیل می کنند. برای افزایش اثربخشی، این روغن‌ها می توانند به هر محلول ضد عفونی کننده طبیعی اضافه شوند. افزودن 15-20 قطره از این روغن های عصاره‌ای نه تنها باعث می شود ضد عفونی کننده های طبیعی قوی تر شوند، بلکه باعث ایجاد بوی خوش نیز می گردد.

ضد عفونی کننده با عصاره بذر گریپ فروت

ضد عفونی کننده با عصاره بذر گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت یک ضد عفونی کننده قوی است که می تواند باکتری ها را از بین ببرد و رشد آنها را مهار کند. این ماده به صورت مایع و پودری موجود است و باعث می شود نگهداری آن آسان شود. برای تهیه ضد عفونی کننده، ده قطره یا یک قاشق غذاخوری عصاره را در یک لیتر آب مخلوط کنید. از این محلول برای ضد عفونی کردن کانترها، اطراف اجاق گاز، ظروف، اسباب بازی ها، سبزیجات، میوه ها و موارد دیگر استفاده کنید. پس از پاشیدن محلول روی سطح یا شی، اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس آن را با یک دستمال پاک کنید.

روغن درخت چای برای ضدعفونی کردن

روغن درخت چای یک روغن اساسی طبیعی است که از برگ درخت Melaleuca استرالیا استخراج می شود. از آنجا که روغن درخت چای به طور طبیعی ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است ، معمولاً در مواد آرایشی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد ، اما همچنین در هنگام مخلوط کردن با آب ، پاک کننده خانگی خوبی است.

آنقدر این روغن قوی است که تمام چیزی که شما نیاز دارید چند قطره برای ایجاد یک پاک کننده موثر است. از آن در برنامه های روزمره مانند تمیز کردن میز و کاشی استفاده کنید. همچنین برای ضد عفونی کردن سطوح مستعد کرونا ویروس نیز بسیار موثر است.

جوش شیرین برای ضدعفونی

جوش شیرین برای ضدعفونی

جوش شیرین به خودی خود ضد عفونی‌کننده نیست، اما هنگام ترکیب با سایر ضدعفونی کننده‌های طبیعی مانند سرکه، یک ماده پاک کننده موثر است. جوش شیرین حالت پودری دارد ، بنابراین می توانید آن را با آب مخلوط کرده و یک خمیر قوی و مؤثر تمیزکننده داشته باشید. این خمیر را با آب لیمو مخلوط کنید تا برنج و مس را صیقل دهید و آن را با سرکه ترکیب کنید تا لکه‌ها را از بین ببرد. درست همانطور که برای ضدعفونی کردن یخچال و بوزدایی آن کار می کند ، جوش شیرین در رفع بو از فرش نیز بسیار موثر است.

ضدعفونی کننده با صابون کاستیل

  • دو قاشق چای خوری جوش شیرین را درون یک بطری اسپری تمیز بریزید.
  • یک فنجان آب با دمای اتاق (نه آب گرم) را به آن اضافه کرده و درب آن را ببندید.
  • آن را با شدت برای کمتر از یک دقیقه تکان دهید تا جوش شیرین حل شود.
  • یک قاشق چای خوری صابون کاستیل را به آن اضافه کنید، درب آن را ببندید و به آرامی در به صورت دایره وار هم بزنید تا ترکیب شود. دقت کنید که به شدت تکان ندهید چرا که صابون ممکن است حباب هایی را ایجاد کند.

مخلوط در این مرحله کمی غیرشفاف می‌شود. اگر بطری شما جا داشت، می‌توانید نصف پیمانه آب را نیز به آن اضافه کنید. در غیر این صورت محلول ضدعفونی کننده آماده است.

صابون کاستیل بعضی اوقات می تواند رگه های سفید رنگی را در بعضی از سطوح باقی بگذارد. اگر این اتفاق افتاد، فقط با یک پارچه مرطوب آن را پاک کنید.

ساخت ضدعفونی کننده با استفاده از سفید کننده کلری

ابتدا به یک فضای باز یا اتاقی با تهویه مناسب، که ترجیحا پنجره های آن به صورت متقابل باز باشد بروید. سفید کننده های قوی، دود سمی تولید می کند و هرگز نباید در فضاهای کوچک یا محصور مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است لباس و کفشی بپوشید که در مقابل سفید کننده دچار مشکل نشود. همچنین برای ایمنی بیشتر موهای خود را بپوشانید و از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

برای تهیه یک محلول با نسبت یک به ده، برای هر 9 قسمت آب به 1 قسمت سفیدکننده احتیاج دارید. مقدار مناسبی که برای شروع مناسب است، یک چهارم لیوان سفید کننده و 2 لیوان آب است. ابتدا سفید کننده را با دقت درون بطری اسپری ریخته و سپس آب آن را اضافه کنید. مخلوط کردن محلول به این ترتیب از پاشیدن سفیدکننده روی شما جلوگیری می کند. اگر از سفید کننده به روی پوستتان ریخته شد، بلافاصله آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

اگر لازم است مقدار بیشتری محلول ضدعفونی کننده درست کنید، بر همین اساس مقادیر سفید کننده و آب را افزایش دهید به عنوان مثال نصف لیوان سفید کننده با 4 لیوان آب ، سه چهارم لیوان سفید کننده با 6 لیوان آب، و غیره).

پس از مخلوط شدن مواد، درب آن را محکم روی ظرف بگذارید و چند بار آن را به آرامی هم بزنید تا مخلوط شود. پس از مخلوط کردن، محلول شما آماده استفاده است.

ترکیب صابون و آب

ترکیب صابون و آب

اگر میخواهید ضدعفونی سبک و ساده داشته باشید و فقط به طور کلی می خواهید خانه خود را تمیز کنید، صابون و آب اصلی ترین پاک کننده سازگار با محیط زیست است. صابون ترکیبی دارد که قادر است روغن و آب را به گونه ای مخلوط کرده و ذرات کثیف را به خود جذب کرده و آنها را از بین برد. بنابراین یک سطل پر از آب گرم و صابون همیشه بهترین گزینه برای تمیز کردن کف ، میز و سایر سطوح خانگی است.

۳ محصولی که هرگز نباید با سفید کننده مخلوط شوند

هرگز هیچ ماده دیگری را به محلول سفید کننده اضافه نکنید به خصوص موارد زیر:

آمونیاک

ترکیب آمونیاک و سفید کننده، کلر موجود در سفید کننده را به گاز کلرامین تبدیل می کند. تنفس این گاز می تواند باعث سرفه، تنگی نفس و ذات الریه شود.

ترکیبات اسیدی

ترکیبات اسیدی مانند سرکه یا شیشه پاک کنه در هنگام مخلوط شدن با سفید کننده، گاز کلر ایجاد می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این گاز باعث درد قفسه سینه، استفراغ و حتی مرگ شود.

الکل

الکل هنگام مخلوط شدن با سفید کننده به کلروفرم تبدیل می شود. تنفس کلروفرم می تواند باعث خستگی، سرگیجه و بیهوشی شود.

محلول سفید کننده کلر هنگام قرار گرفتن در معرض گرما، نور خورشید و تبخیر، قدرت ضدعفونی کننده خود را به سرعت از دست می دهد. محلول را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

تست کرونا در خانه

برای دادن تست کرونا در خانه کافی است به سامانه رسمی و اعلام شده زیر مراجعه کنید:

شماره تماس در مورد کرونا

شماره تماس ۴۰۳۰ از روز پنج شنبه ۸ اسفند ماه ۹۸ برای پاسخگویی به سوالات مردم در مورد ویروس کرونا راه اندازی شده است.

مترجم: حسین مقدس زاده

امتیاز به مطلب post
منبع howstuffworks verywellhealth dontwastethecrumbs

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید