وقتی مغز درگیر آنسفالوپاتی می شود!

عارضه  آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه (CTE) یک عارضه پیشرونده تحلیل برنده مغز است که در ورزشکاران (و دیگرانی) که در معرض ضربه های مغزی مکرر- چه ضربه های مغزی منجر به بیهوشی و چه ضربات خفیف تر بی علامت، بوده اند، رخ می دهد.

گردآوری – نبض ما

 آنسفالوپاتی یک اختلال عملکرد یا بیماری مغز است. در پزشکی نوین٬  آنسفالوپاتی یه یک بیماری خاص گفته نمی شود، بلکه یک نشانگان یا سندروم همراه با اختلال کلی در کارکرد مغزی است. این نشانگان می تواند در اثر عواملی با ریشه ارگانیک و آلی و یا ناارگانیک باشد.

برخی منابع تمامی بیماری های غیر قابل برگشت را  آنسفالوپاتی می نامند و برخی دیگر انواع قابل برگشت را در زیر گروه جای می دهند. اما در پزشکی همه آنها  آنسفالوپاتی در نظر گرفته می شوند. برای نمونه بیماری پریون و  آنسفالوپاتی های اسفنجی شکل همواره کشنده درنظر گرفته شده اما سایر  آنسفالوپاتی های ناشی از سموم٬ تغذیه و غیره زیردسته قابل برگشت جای می گیرند.

انواع آنسفالوپاتی

مهمترین انواع  آنسفالوپاتی شامل:

  •  آنسفالوپاتی بیلیروبینی یا کرن ایکتروس در اثر رسوب کردن بیلیروبین در ماده خاکستری دستگاه عصبی مرکزی.
  •  آنسفالوپاتی مشت زنی که در موارد ضربات مداوم به سر در ورزش مشت زنی پدید می آید.
  •  آنسفالوپاتی لایم در اثر عفونت باکتریایی عامل بیماری لایم ایجاد می گردد.
  •  آنسفالوپاتی کبدی یا گیجی و کما در اثر نارسایی کبدی.
  •  آنسفالوپاتی اسفنجی گاوی یا جنون گاوی.
  •  آنسفالوپاتی ورنیکه در اثر کمبود تیامین یا همان ویتامین ب۱.
  •  آنسفالوپاتی هایپرتنسیو یا ناشی از فشار خون بالا.
  •  آنسفالوپاتی اورمیک
  • ضربات مکرر، سبب بروز آنسفالوپاتی

دچار شدن بوکسورها به این عارضه از دهه ۱۹۲۰ شناخته شده بود. اما گزارش های اخیر بر مبنای بررسی مغزهای بازیکنان حرفه ای بازنشسته شده فوتبال آمریکایی (ورزشی که با ضربات مکرر به بازیکنان همراه است) و سایر ورزشکاران که سابقه ضربات مکرر مغزی داشته اند، از لحاظ آسیب شناسی عصبی، وجود این عارضه را در این افراد ثابت کرده است.

ضربات مکرر وارده بر سر در این افراد باعث برانگیخته شدن یک روند پیشرونده تحلیل بافت مغزی می شود که از جمله با تشکیل پروتئین غیرطبیعی tau ( که در مغز مبتلایان به آلزایمر هم دیده می شود) هم همراه است. این تغییرات ممکن است ماه ها، سال ها یا حتی دهه ها پس از وارد شدن آخرین ضربه به مغز و پایان حرفه ورزشی فرد آغاز شود.

عوارض بیماری

تحلیل رفتن مغز در این بیماری به نقصان حافظه، اغتشاش شعور، اختلال در داوری، مشکلات کنترل تکانه، پرخاشگری و نهایتا زوال عقل پیشرونده می انجامد.

آنسفالوپاتی مزمن

ورزشکاران و سربازانی که به بیماری آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند ممکن است پیش از ابتلا به این بیماری ها دچار عارضه « آنسفالوپاتی ترومای مزمن» یا به اصطلاح CTE شده باشند. پزشکان به این عارضه «ترومای مغزی» نیز می گویند. دکتر «آدام رجینا بنیامین» جراح عمومی در آمریکا اخیرا در نخستین کنفرانس CTE که در مرکز « لیو ریو وو » کلینیک کلیولند با موضوع سلامت مغز برگزار شد، خاطرنشان ساخت: عارضه  آنسفالوپاتی ترومای مزمن ماه ها و یا شاید حتی سالها پس از وارد شدن ضربه به مغز بروز می کند. شایع ترین عوامل ترومای مغزی شامل حوادث و تصادفات حین ورزش کردن، در هنگام خدمت سربازی و یا حتی در اثر درگیری های فیزیکی بین زوج ها هستند.

به گزارش یونایتدپرس، به اعتقاد این متخصصان عارضه CTE نوعی بیماری مغزی متفاوت از آسیب های ناشی از وارد آمدن ضربه به مغز، آلزایمر و پارکینسون است و می توان آن را به عنوان نوع مجزایی از بیماریهای مغزی در نظر گرفت. مطالعات نشان می دهد که در این بیماری پروتئین های سمی از محل اصابت سر با جسم سخت به سایر نقاط مغز منتقل می شوند و این ترکیبات سمی بین سلولهای مغز جا به جا می شود و به التهاب مزمن مغز منجر می شود.

 

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید