داروهای موثر در درمان ایدز

صدمات ناشی از بیماری ایدز به سیستم ایمنی، بدن را در مقابل عفونت های فرصت طلب و سرطان ها که اکثرا شدید و کشنده هستند بی دفاع می نماید. لذا شروع به درمان ایدز زمانی که سیستم ایمنی توان خود را کامل از دست نداده است، بسیار حیاتی می باشد.

گردآوری – نبض ما

یکی از معضلاتی که در رابطه با بیماری ایدز وجود دارد، درمان ایدز و شناخت داروهای مناسب برای آن می باشد. در این مقاله با اشاره به روش های درمانی متداول برای بیماری ایدز، به معرفی دو مورد از داروهای مورد استفاده از آن نیز می پردازیم.

استراتژی های درمان ایدز

اولین اقدام پزشک برای رویارویی با این بیماران روان درمانی است. باید بیمار در خود احساس امنیت کند که بیماری او رو به بهبودی است. بیمار می بایست که ازمراحل درمان ایدز تا حدودی آگاهی داشته باشد،کلیه مسائل مربوط به پیشگیری به این بیماران آموخته شود و تمامی ریسک فاکتورها برای آن ها بازگو شود.

تعیین زمان شروع دارو:

  ۱-Early therapy

  ۲ -Late therapy.

 پس ازشروع درمان ایدز معمولا بعد از دو تا چهار هفته آثاردرمان کاملا آشکار می شود.

روش های درمانی دیگری نیز برای درمان ایدز وجود دارد که دراین روش ها عمدتا برروی تقویت سیستم ایمنی کار می شود. روش های درمان ایدز هنوز تحت مطالعه اند و نتیجه قطعی اثربخشی آنها هنوز به اثبات نرسیده است.

روش علمی درمان ایدز در کلینیک ها درحال حاضر در ایران به این صورت است که پس از شناسایی بیماران، درمان با روش late therapy و با استفاده از درمان سه دارویی انجام می گیرد.

تشخیص

ویروس حدودا ۶ هفته الی ۶ ماه پس از ورود به بدن سیستم ایمنی را تحریک نموده که به دنبال آن در بدن علیه ویروس پادتن تولید می شود. این زمان ممکن است به کوتاهی ۵ روز باشد. و یا تا ۱۶ ماه نیز طول  بکشد. فاصله بین ورود ویروس تا ایجاد پاد تن دوره پنجره ای گفته می شود. در این دوره نتیجه آزمایش تشخیص ایدز منفی است. لذا پاسخ منفی نمی تواند دلیل عدم وجود آلودگی باشد و بر اساس زمان آلودگی ممکن است فرد آزمایش شده در دوره پنجره ای باشد. همچنین پاسخ مثبت نیز نمی تواند مرحله بیماری را مشخص کند و تنها نشان دهنده آلودگی است. علائم بیماری و یا بررسی میزان سلول های لنفوسیت کمکی در خون و یا اندازه گیری میزان ویروس، مرحله بیماری را مشخص می نماید.

درمان ایدز با استفاده از تراوادا

اگر شخصی در طی حداکثر ۷۲ ساعت اولیه حال از هر طریقی به ویروس اچ ﺁی وی مبتلا شود،  به طور مثال از راه آمیزش جنسی بدون پوشش یا آمپول تزریق مواد مخدر مشترک، به شرطی که  یکی از آنها مبتلا به ویروس اچ آی وی باشد، پزشکان و یا کلینیک های مثلثی و یا مراکز مربوطه متخصص ایدز، با استفاده از داروهای ترکیبی ضد ویروس ایدز، که به پروفیلاکس یا پیشگیری مشهور  نیز هستند می توانند در حد بیش از ۹۹ درصد این شخص را کمک کرده تا از تکثیر ویروس درخون او جلوگیری شود و حتی ویروس ها کاملا منحل شوند.

پزشکان بر حسب تجربیات و آزمایشات بسیار بر این باورند که چون سیستم ایمنی فرد تازه مبتلا به ویروس ایدز، توانایی کاملا مناسبی دارد با استفاده از این داروهای ترکیبی می توانند ویروسی را که هنوز فعل و انفعالات اصلی خود را در بدن انجام نداده آسان تر از بدن خارج کنند. پزشکان پیشنهاد می کنند که بهتر است که پس از همان دو ساعت اولیه بعد از رفتار پر خطر با دارو شروع کنند. در صورت نبود این امکان ۲۴ ساعت و یا ۴۸ ساعت نیز ممکن می باشد و برخی پزشکان هم معتقدند که این امکان درمانی حتی تا ۷۲ ساعت یعنی ۳ روز جوابگو و شدنی است. اما برخی دیگر در مورد درمان ۳ روز بعد چندان هم موافق نیستند

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی برای افرادی که در معرض رفتار پر خطر جنسی و یا اعتیاد تزریقی قرار دارند و همچنین برای درمان مبتلایان احتمالی به  ویروس اچ آی وی در همان ساعات اولیه که ۴۸ ساعت می باشد, در اروپا و سراسر جهان  قرصی بنام تراوادا تجویز می شود. قرص ترکیبی تراوادا داروی  بسیار موثری می باشد که سازمان جهانی بهداشت نزدیک در سال ۲۰۱۲ میلادی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی به جهان معرفی کرد. این دارو همچنین در گذشته یعنی از سال ۲۰۰۴ میلادی تا کنون برای درمان مبتلایان به ویروس اچ آی وی و بیماران ایدز به کار می رود.

داروی ایسنترس

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک قرص جدید ضد ایدز را مورد تایید قرار داد که می تواند گزینه جدیدی برای درمان ایدز باشد که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند. شرکت مرک سازنده داروی جدید ایسنترس (Isentress) می باشد.

ویروس ایدز از سه آنزیم متفاوت برای تکثیر و آلوده کردن سلول ها استفاده می کند.

داروهای بسیاری در اختیار هستند که دوتا این آنزیم ها یعنی پروتئاز و ترانس کریپتاز معکوس را هدف قرار می هند. اما ایسنترس اولین دارو از گروه جدیدی از داروها است که سومین آنزیم یعنی اینتگراز را مورد هدف قرار می دهند.

این دارو هنگامی که به “کوکتیل” یا آمیزه سایر داروهای ضدایدز اضافه شود، می تواند مقدار ویروس ایدز یا HIV در خون را پایین بیاورد و به سلول های ایمنی مقابله کننده با عفونت کمک کند تا فعالیت خود را از سر بگیرند.

HIV به سرعت دچار جهش می شود و نسبت به داروهای گوناگون مقاومت پیدا می کند و FDA نیز استفاده از داروی ایسنترس را برای بیماران بالای ۱۶ سال که آزمایش ها نشان دهنده مقاومت آنها نسبت به داروهای رایج قدیمی تر است مورد تایید قرار داده است.

عوارض جانبی این دارو شامل اسهال، تهوع، سردرد و خارش است.

داروی ایسنترس با نام ژنریک رالتگراویر (raltegravir) دوبار در روز مصرف می شود که در آمریکا ۲۷ دلار هزینه در بر دارد.

 

4.2/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید