spf یک فاکتورحفاظتی پوست در برابر آفتاب

نیم ساعت قبل از تماس با نور مستقیم آفتاب زمان مصرف ضد آفتاب است.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه Spf فاکتور حفاظتی پوست در برابر آفتاب محسوب می شود، افزود: در حقیقت spf یک نسبت است. منظور از spf 50، این است کسی که این ضد آفتاب را استفاده کرده است، ۵۰ برابر زمان لازم دارد تا پوستش بسوزد، نسبت به کسی که ضد آفتاب استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه برای استفاده از ضد آفتاب به spf خیلی بالا نیازی نیست، ادامه داد: در این نوع ضد آفتاب ها در صد ماده شیمیایی بالا می رود و واکنش های شیمیایی آن بیشتر می شود و برای افرادی که واکنش های غیر طبیعی نسبت به آفتاب دارند، spf خیلی بالا توصیه می کنیم.

کیفیت کرم ضد آفتاب

احسانی در ادامه گفت: به طور نمونه برای کسی که در مقابل آفتاب واکنش هایی شبیه کهیر در پوستش ایجاد می شود، از spf بالا استفاده می شود؛ که این ضد آفتاب می تواند ۹۸-۹۹ درصد uvb را جذب کند. البته ۲-۳ سالی است که جز دیگر اشعه ماورا بنفش آفتاب یعنی uva هم مطرح شده است. آنچه روی کرم ضد آفتاب + یا ++ ۲ پلاس یا +++ ۳ پلاس ذکر شده است مربوط به حفاظت پوست در برابر جز A، اشعه u است.

این متخصص پوست و مو برای با بیان اینکه بچه بهترین spf 25-30 به بالاست که البته برای بچه ها spf، ۳۰-۲۵ مناسب است، افزود: خانم های باردار و شیرده می توانند از ضد آفتاب استفاده کنند اما افراد مسن خیلی ضد آفتاب لازم ندارند.

وی با تاکید بر اینکه نیم ساعت قبل از تماس با نور مستقیم آفتاب زمان مصرف ضد آفتاب است، اظهارداشت: استفاده از ضد آفتاب در خانه های نورگیر هم توصیه می شود. قبلا گفته می شد افرادی که مدت طولانی جلوی مانیتور کامپیوتر کار می کنند، بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنند؛ اما منابع جدید خیلی این موضوع را تایید نمی کنند.

احسانی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ضد آفتابهای رنگی دارای کرم پودر مشکلی ایجاد می کند؟، افزود: خیر. استفاده از این نوع ضدآفتاب از اینکه فرد چند کرم را که هر کدام به منظورهای مختلف استفاده می شوند، مصرف کند، راحت می کند.

وی در پایان به افرادی که پس از استفاده از ضدآفتاب جوش می زنند، توصیه کرد: همه افراد برای تعیین نوع کرم ضد آفتاب نخستین بار از یک متخصص کمک بگیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید