خطرات درمان نشدن کیست کلیه

کیست کلیه عبارتست از تجمع و جمع شدن مایع ادرار در قسمتی از کلیه و کیست کلیه به چند دسته تقسیم می شود.

گردآوری- نبض ما

به گفته دکتر عباس بصیری فوق تخصص اورولوژی، یک نوع از کیست کلیه ارثی بوده و به نام بیماری پلی کیستیک است که در این صورت دو کلیه پر از کیست های زیادی مانند خوشه انگور می شود در این نوع کیست کلیه در صورت وجود داشتن سابقه خانوادگی، بعد از سن بلوغ در فرد ظاهر می شود که لازم است افرادیکه در خانواده سابقه این نوع کیست را دارند سالیانه سونوگرافی و کنترل پزشک متخصص صورت گیرد و کلیه پلی کیستیک در صورت درمان نشدن به موقع می تواند به احتمال بسیار زیاد سبب نارسایی کلیه سپس دیالیز و پیوند کلیه شود.

این فوق تخصص اورولوژی به نوع دیگری از کیست کلیه اشاره کرد و گفت: این بیماری به نام مولتی کیستیک بوده که مادرزادی است یعنی وقتی نوزاد متولد می شود در او وجود دارد در این نوع کیست یک کلیه سالم بوده اما می تواند کلیه دیگر را از کار بیندازد بنابراین در این نوع کیست باید پس از تولد و همان اوایل به دنیا آمدن فرزند سونوگرافی و کنترل و درمان توسط پزشک متخصص صورت بگیرد.

دکتربصیری در مورد نوع دیگری از کیست کلیه اشاره کرد و گفت: کیست های ساده نوع دیگر از انواع کیست ها بوده که به طور معمول پس از سن پنجاه سالگی در کلیه پیش می آید که می تواند به صورت تکی یا چندتایی در کلیه ایجاد شود و فعالیت کند این نوع کیست، به طور معمول نیاز به درمان خاصی ندارد مگر اینکه باعث عفونت خونریزی کلیه و یا فشار بر روی قسمتهای فعال کلیه ایجاد کند و یا در مواردی که تغییرات سرطانی در کلیه ایجاد کند که البته ایجاد تغییرات سرطانی و ابتلا به سرطان کلیه بسیار نادر است.

کیست کلیه در کودکان

کیست کلیه به دو دسته ژنتیکی (مادرزادی) و غیرژنتیکی تقسیم می شود. به طور کلی کیست های ژنتیکی برای فرد مشکلاتی ایجاد می کند. از این نوع کیست ها می توان از کلیه پلی کیستیک  در اطفال یا بزرگسالان یاد کرد.

کلیه پلی کیستیک

این بیماری نسبتا شایع است و علایم مختلفی از خود نشان می‌دهد. سن شیوع نیز متفاوت است و بستگی به نوع بیماری دارد.

نوزادانی که با کلیه پلی‌کیستیک به دنیا می‌آیند ممکن است دچار سایر اختلالات مادرزادی نیز باشند اختلالاتی از قبیل نارسایی کلیه و هیپوپلازی ریه (عدم تشکیل ریه) که ادامه حیات نوزاد را به مخاطره می‌اندازد. ولی در نوزادانی که سایر ناهنجاری‌های مادرزادی در آنها دیده نمی‌شود، طول عمر بیشتر خواهد بود.

گاهی کودکان دچار نارسایی کلیه می‌شوند. در این مواقع به مداخلات پزشکی نیاز است و باید از روش‌های جایگزین مانند پیوند کلیه استفاده کرد.

اگر نارسایی کلیه در کودکان تشخیص داده نشود، احتمال اختلالات رشدی وجود دارد.

اندازه کیست کلیه

اندازه این کیستها می تواند از چند میلی متر تا چند سانتی متر متفاوت باشد. . اندازه کیست ها با افزایش سن زیاد می شود.

علامت کیست کلیه ساده

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه در بیشتر موارد، کیست ساده کلیه ایجاد علامت خاصی نمی کند و به صورت اتفاقی در بررسی های رادیولوژیک کشف می شود، گفت: «اگر این کیست ها بزرگ شوند و سایر اعضای مجاور را تحت فشار قرار دهند ممکن است باعث درد در قسمت فوقانی شکم، پشت یا پهلوها و گاها باعث ایجاد خونریزی شوند.»

صفری نژاد در پایان با اشاره به اینکه احتمال عفونی شدن کیست ساده وجود دارد، اظهار داشت: «درصورتی که این کیست ها عفونی شوند باعث ایجاد تب و لرز و سایر علائم عفونت خواهد شد و اگر هم این کیست ها بزرگ شوند و حالب را مسدود کنند، ممکن است آسیب عملکرد کلیه ها را در پی داشته باشد.»

کیست کلیه ساده

دکتر صفری نژاد، با بیان اینکه کیست کلیه ساده را نباید با کلیه پلی کیستیک اشتباه گرفت، گفت: «منظور از کیست کلیه وجود یک کره با جدار نازک و صاف پر از مایع در کلیه است که انواع بسیاری دارد. کیست کلیه ارثی نیست و معمولا با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. درحالی که بیماری کلیه پلی کیستیک بیماری ارثی است که در آن کیست های متعدد و بی شمار هر دو کلیه را پر می کنند»

دکتر محمدرضا صفری نژاد در این باره اظهار داشت: «علت اصلی ایجاد کیست کلیه ساده هنوز به خوبی مشخص نیست و حدود یک سوم افراد بالای ۷۰ سال دارای حداقل یک کیست در داخل کلیه هستند که اندازه کیست ها با افزایش سن زیاد می شود.» وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش فشارخون می تواند با کیست ساده در ارتباط باشد، گفت: «نتایج برخی از بررسی ها نشان می دهد، میزان فشارخون در افرادی که دارای کیست ساده کلیه بوده اند، بیشتر بوده است.»

این فوق تخصص خاطرنشان کرد: در این نوع کیست ساده که پس از پنجاه سالگی ایجاد می شود به طور معمول افراد به دلیل دیگری به پزشک مراجع می کنند و مشخص می شود که فرد دچار این نوع کیست شده است و در صورتی که سبب خونریزی ، عفونت و فشار بر روی قسمتهایی از کلیه ایجاد شود و یا در موارد بسیار نادر سبب تغییرات سرطانی شود باید درمان صورت بگیرد و چند وقت یکبار هم سونوگرافی انجام شود که البته لازم به ذکر است توصیه و صلاحدید پزشک در رابطه با زمان سونوگرافی و کنترل این نوع کیست بسیار ضروری است.

آیا کیست کلیه خطرناک است؟

بسیار اتفاق می افتد که در بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری از بیماران به مشکلی برمی خوریم که اصلا به شکایت بیمار ارتباطی ندارد. در اینجا باید ببینیم آیا بررسی بیشتر و دقیق تر موضوع اصلا اهمیتی دارد یا خیر؟ به عنوان مثال وقتی کسی به دلیل درد شکم سونوگرافی می شود، خیلی وقت ها کیست هایی در کلیه ها یا کبدش دیده می شود.

متاسفانه برخی اوقات، همکاران در مورد وجود این کیست کلیه حساسیت زیادی به خرج می دهند و بیمار را دچار تشویش می کنند و به این ترتیب چه بسا بیمار مخارج زیادی را بیهوده متحمل می شود و از آن مهم تر این که روزهای زیادی دچار اضطراب و نگرانی می شود.

کیست ها، کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که در بسیاری از نسوج بدن امکان مشاهده آنها وجود دارد و در کلیه ها نیز همان گونه که گفته شد، ممکن است دیده شوند. کیست های ساده کلیه البته اگر خیلی بزرگ شوند، ایجاد درد می کنند و اگر ماده داخل شان عفونی شود می توانند بیمار را دچار تب کنند، ولی همان گونه که گفته شد این کیست ها فقط وقتی بزرگ می شوند چنین عارضه ای دارند.

عکس کیست کلیه

بیماری کلیه کیست ساز

بیماری اول که به صورت توارث غالب به ارث می رسد، بیماری کلیه چند کیستی بالغین است. در این بیماری فرد تا سن بعد از بلوغ و گاهی میانسالی هیچ علامتی ندارد و پس از آن دچار دردهای شکمی، عفونت های ادرار، وجود خون در ادرار و فشار خون می شود. در این بیماری معمولا کلیه ها پر از کیست های بزرگ هستند و به این ترتیب گاهی علامت بیماری وجود توده در پهلوی بیمار است.

کشف اتفاقی بیماری

بسیاری از این بیماران، همزمان دچار فشار خون نیز هستند. نکته جالب این است که در بسیاری موارد این بیماری به صورت اتفاقی کشف می شود یعنی بیمار به دلیل بیماری دیگری، سونوگرافی می شود و ناگهان متوجه وجود کیست های متعدد و بزرگ در هردو کلیه اش می شویم. بیماران دچار این بیماری عموما پدر یا مادری دارند که این بیماری را داشته است. درمان این بیماران شامل کنترل فشار خون و کنترل عفونت کلیه هاست تا نارسایی کلیه به تعویق افتد.

نباید در صورت رویت یک کیست کوچک در یک کلیه در فردی که هیچ علامتی ندارد، برایش تشویش و اضطراب ایجاد کنیم. این در حالی است که وجود کیست های بزرگ در هر دو کلیه با اهمیت هستند و بیمار باید به دنبال درمان آن باشد.

نوع بیماری کلیه پر از کیست مغلوب وجود دارد که نتیجه کلیه کیست دار پدر و مادر نیست و فرزند یک ژن معیوب از هر دو والد به ارث برده و به بیماری خطرناک کلیه های کیستی نوع مغلوب مبتلا می شود این بیماری در کودکی تظاهر پیدا می کند. متاسفانه سیر این بیماری به سوی خرابی هر دو کلیه پیش می رود و به دنبال ابتلا باید بسرعت پیوند کلیه انجام شود.

کیست کورتیکال کلیه نوعی کیست کلیه است که کمتر کسی از علت ایجاد آن با خبر است. برای آشنایی با این کیست روی لینک زیر کلیک کنید:

کیست کورتیکال کلیه

منابع:باشگاه خبرنگاران،پایگاه خبری سلامانه،جام جم، دکتر وریانی

4.4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شیما می‌نویسد

    سلام خسته نباشید.
    من یک سونوگرافی جدیدا انجام دادم و توی سونوگرافی نوشته شده
    در کلیه راست تصویر یک cortical cyst با قطر ۱۶ mm دیده شده.
    میخواستم بدونم این خطرناکه؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم