همبازی مناسب کودک شما کیست؟

کودکان دو یا سه ساله بهتر است با کودکان کوچک تر از خود همبازی نشوند، چرا که ممکن است به کودک کوچک تر آسیب های روانی یا جسمی وارد شود. لذا در انتخاب همبازی این کودکان باید توجه ویژه ای داشت.

به گزارش نبض ما، دکتر محمدرضا کاظمی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با سلامت آنلاین، گفت: سن یک و نیم تا سه سالگی، زمان خودمختاری کودک است که از دو سالگی به بعد شروع به اوج گرفتن می کند. در این زمان، کودک تلاش می کند با غرغر کردن و فریاد زدن، توجه بزرگترها را جلب و آن ها را ناراحت یا عصبانی کند. جالب اینجاست که حتی جلب توجه منفی والدین نیز کودک را ارضا می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است کودکان کوچک تر، با این کودکان هم بازی نشوند. مثلا اگر یک کودک یک ساله با کودک دو ساله کنار هم قرار بگیرند، بچه دو ساله اجازه بازی به کودک یک ساله را نمی دهد و حتی ممکن است با هل دادن او، آسیب جسمی نیز به او برساند.

دوساله های خطرناک

وی ادامه داد: توصیه می شود کودکان با همسن وسالان خود همبازی شوند و والدین نیز باید با مدیریت کردن رابطه بین کودکان از ایجاد مشکلات احتمالی جسمی و روانی در بین آنها پیشگیری کنند. کاظمی توضیح داد: اصطلاح «دوساله های خطرناک» برای این دوره از زندگی کودک استفاده می شود. در این سن، انجام رفتارهای آسیب رسان و خطرناک و همچنین استفاده از حرف های زشت بسیار دیده می شود لذا در انتخاب همبازی این کودکان باید توجه ویژه ای داشت.

البته این مساله در کودکانی با شرایط فرهنگی و خانوادگی و… متفاوت، ممکن است متفاوت باشد. با این حال انتظار هم نمی توان داشت که همه کودکان در سن دو تا سه سالگی، رفتارهای آسیب رسان یکسان داشته باشند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک تاکید کرد: رفتار والدین با کودک، در این سن بسیار مهم است. والدین باید صبور باشند تا بتوانند رفتارهای آسیب رسان کودک خود را کنترل کنند. اگر والدین در این دوره، بخوبی عمل نکنند، این لجبازی ها در دوره های بعدی زندگی کودک، ادامه پیدا خواهد کرد.

توجه والدین به کودکان

وی توصیه کرد: بچه ها به توجه والدین نیاز دارند. بنابراین والدین باید به رفتارها و کارهای روزمره کودک، توجه و تشویق کافی ارائه دهند، اما هنگامی که کودک شروع به لجبازی و غرغر می کند، هرگز نباید به او توجه کرد. ممکن است این روش چند ماهی به طول بیانجامد، اما این تنها روش مقابله با رفتارهای پرخاشگرانه و لجبازی های کودک است.

کاظمی اظهار کرد: در این مرحله، والدین نباید یک روز با رفتارهای آسیب رسان فرزند خود مدارا و روز دیگر، با آن مقابله کنند. چنین رفتاری ممکن است به تثبیت رفتارهای پرخاشگرانه کودک دامن بزند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید