معتبرترین سازمان غذا و دارو را بشناسید

سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) یکی از نهادهای وابسته به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا می باشد که به عنوان یکی از معتبرترین سازمان های نظارت کننده غذا و دارو در دنیا شناخته می شود.

گردآوری- تبض ما

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (Food and Drug Administration) مشهور به (FDA) که از نهادهای وابسته به وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا می باشد، در ابتدا به عنوان بخشی از دپارتمان کشاورزی بود ولی در حال حاضر تعداد کارکنان این سازمان به بیش از ۹ هزار نفر رسیده و بخشی از دپارتمان بهداشت و خدمات درمانی را تشکیل می دهد.

سازمان غذا و دارو  مسئول حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تنظیم و نظارت بر ایمنی مواد غذایی، محصولات تنباکویی، مکمل های غذایی، واکسن، تزریق خون، دستگاه های پزشکی، دستگاه های ساطع اشعه الکترومغناطیس (ERED)، محصولات دامپزشکی و لوازم آرایشی است.

تاریخچه سازمان غذا و دارو

در سال 1862، رئیس جمهور وقت آمریکا، آبراهام لینکلن، یک شیمیدان را به عضویت در دپارتمان تازه تأسیس شده کشاورزی منصوب کرد. این شروعی برای تشکیل اداره شیمی بود که در حقیقت جد سازمان غذا و دارو به شمار می آمد. در سال 1880 پیتر کالیر پیشنهاد کرد قانونی ملی در مورد غذا و دارو تصویب شود. لایحه پیشنهادی وی شکست خورد، اما در عرض 25 سال آینده بیش از 100 لایحه در این مورد به کنگره آمریکا پیشنهاد شد.

سر انجام در 30 ژوئن سال 1906 قانون نظارت بر غذا و دارو از سوی کنگره آمریکا به تصویب رسید و مورد امضای رئیس جمهور تئودور روزولت قرار گرفت. البته نام FDA تا سال 1930 به این شکل به کار نمی رفت بلکه این سازمان ابتدا در بطن همان اداره شیمی قرار داشت و در سال 1927 به صورت شاخه ای از آن اداره به نام سازمان غذا، دارو و حشره کش ها در آمد.

در سال 1930 این نام به سازمان غذا و دارو یا همان FDA کوتاه شد. از آن زمان تا کنون تأییدیه FDA در مورد داروها به منزله مجوز تولید آنها در آمریکا و اعتبار جهانی برای این داروها به شمار رفته است.

مدرک سازمان غذا و دارو

مدرک سازمان غذا و دارو یک گواهینامه بین المللی است که از طریق سازمان دارو و غذای آمریکا جهت تولیدکنندگان محصولات غذایی، دارویی و پزشکی سر تا سر جهان صادر می شود. این مدرک به منزله به رسمیت شناختن شرکت تولیدکننده توسط FDA، در خصوص بهداشتی بودن و سلامت عمومی محصولات آن شرکت بوده و حکم مجوز ورود محصولات آن شرکت را به آمریکا دارا است.

همچنین این گواهینامه با توجه به شناخته شده بودن نام سازمان غذا و دارو آمریکا برای کلیه کشورهای جهان و جایگاه این سازمان در تبیین و ارائه استانداردهای مربوط به محصولات غذایی و دارویی می تواند نقش بسزائی در جلب نظر مشتریان خارجی و داخلی جهت صادرات و فروش داشته باشد.

فعالیت های FDA در اعمال قانون بر مواد خوراکی

آلاینده های غذایی

شاید هرگز تصور نمی شد که کشوری توسط عوامل غذایی تهدید شود. اما کنترل این نوع تهدیدها از طریق کنترل مسمومیت ها موضوع جدی است. لذا امروزه با افزایش تعداد مسافرت ها و توریسم این مشکل برای تمامی کشورها سبب معضل بزرگی شده است.

به طور مثال بیماری سیکلوسپوریازیس که یک بیماری انگلی است تا سال ۱۹۷۹ در امریکا وجود نداشت، اما از این سال که اولین مورد آن مشاهده شد تاکنون این بیماری آنچنان گسترش یافته که در اکثر نقاط این کشور این بیماری شایع شده است. وجود برخی از غذاهای غیرسنتی نیز سبب بروز برخی از مشکلات می شود. مثلاً با مصرف نوعی ماهی به نام Puffer برخی از توکسین ها نیز سبب بروز بیماری شده اند.

مشکل دیگری که جوامع امروزه با آن روبه رو هستند عبارت از غذاهای آماده مصرف است. در جوامعی مانند امریکا که بیش از ۸۰ درصد افراد مسن بالای ۶۵ سال حداقل یک مشکل مزمن دارند و بیش از ۵۰ درصد آنها شاید بیش از یک مشکل مزمن داشته باشند و مردم برای هر یک دلار که پول غذا مصرف می کنند؛ نصف آن را برای خرید غذاهای آماده شده می پردازند، توجه و نظارت بر کیفیت فرآورده های غذایی از اهمیتی ویژه برخوردار است.

چربی های ترانس

یکی از مهم ترین و خطرناک ترین مواد موجود در غذاها وجود اسیدچرب ترانس (چربی ترانس) است. این نوع اسیدچرب در ضمن تولید روغن های هیدروژنه گیاهی ایجاد می شود. وجود اسیدچرب ترانس و میزان نمک اضافی در غذاها از خطرناک ترین موارد مضر برای سلامتی است.

به رغم آنکه سازمان غذا و دارو تصمیم بر درج میزان اسیدچرب ترانس بر روی فرآورده های روغن ها گرفته بود اما این تصمیم به حذف کامل چربی ترانس از روغن ها تغییر یافت. مصرف بی رویه نمک نیز یکی دیگر از معضلات است. برآورد شده است که با حذف ۵۰ درصد نمک موجود در غذاهای رستوران ها شاید از بروز ۱۵۰ هزار مورد حمله قلبی در سال بتوان جلوگیری کرد. لذا کاهش سدیم از مهم ترین برنامه های FDA است.

مکمل های غذایی

کنترل مکمل های غذایی نیز یکی دیگر از موارد کنترلی سازمان غذا و دارو است. شاید موضوع مهم مربوط به مکمل های غذایی نوع تعریف آنها و ادعای درمانی آنها باشد. در این زمینه دو مصوبه قانونی در FDA وجود دارد. در این مصوبه قانونی تعریف مکمل های غذایی و اطمینان از سلامت آنها مطرح شده است. ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و برخی فرآورده های گیاهی از دسته مکمل ها هستند. لذا تولیدکنندگان مکمل های غذایی قبل از تولید هر گونه مکمل می بایست FDA را از سلامت فرآورده مکمل آگاه سازند ولی اثبات کارایی و سلامتی نمی تواند توسط تولیدکننده عرضه شود بلکه آنها صرفاً می توانند مدارک علمی را از منابع مختلف استخراج و عرضه کنند.

در مصوبات مربوط به مکمل ها آمده است که نمی تواند بر روی برچسب آنها ادعای درمان کنندگی درج شود، اما درج ادعای اینکه این فرآورده سبب جلوگیری از بروز عارضه یی می شود از نظر قانون مجاز است. اما مساله سلامتی فرآورده های مکمل موضوعی است که تاکنون باقی مانده است.

در هر صورت دستیابی به روش های آنالیز برای کنترل مکمل ها از مهم ترین موضوعات مربوط به آنها است. در حال حاضر تولیدکنندگان موظف به ثبت و گزارش عوارض ناخواسته مصرف مکمل ها به FDA نیستند. اما شاید در آینده این امر اجباری شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید