هشت غذا برای حفاظت از سلامت چشم

نوع تغذیه شما می تواند بر سلامت چشم تان و پیشگیری از بیماری های آن تاثیر داشته باشد.

به گزارش نبض ما به نقل از همشهری، در اینجا هشت غذا را که به حفظ سلامت چشم ها و پیشگیری از بیماری های آن کمک می کنند، می آوریم:

1- ماهی چرب

ماهی های چرب غنی از اسیدهای چرب اُمگا- سه مانند ماهی تون، شاه ماهی یا ساردین (به شکل بخارپزشده یا برشته شده) به حفظ سلامت غشاهای سلولی سلول های عصبی، از جمله سلول های عصبی موجود در شبکیه کمک می کنند و باعث پیشیگیری از بیماری های چشمی و سلامت چشم ها می شوند که با سالمندی مرتبط هستند.

2- پرتقال، نارنگی و نارنگی کلمانتین

این سه میوه مانند سایر مرکبات غنی از ویتامین C هستند و تقریباً در همه سال در دسترس شما قرار دارند. این میوه ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از قرنیه و عدسی چشم محافظت می کنند و به پیشگیری از کاتاراکت یا آب مروارید یاری می رسانند و به سلامت چشم ها کمک می کنند.

3- هویج

هویج مانند شماری از میوه های دیگر با رنگ زرد و نارنجی مملو از بتا- کاروتن- یک آنتی اکسیدان و پیش ساز ویتامین A – و غنی از رنگدانه هایی است که به محافظت از شبکیه کمک می کنند و سلامت چشم ها را تامین می کند.

4- بلوبری

بلوبری به خاطر تاثیرش در بهبودبخشی به دید در شب مشهور است و این تاثیرش بر روی خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در حین جنگ جهانی دوم امتحان شده است. بلوبری حاوی ویتامین C و آنتوسیانین ها، ترکیباتی که حدت بینایی را تقویت می کنند، است و می تواند به برطرف شدن خستگی چشم هم کمک کند.

5- اسفناج

اسفناج غنی از رنگدانه ها، بتا- کاروتن و ویتامین ها است و یک به اصطلاح ابرغذا برای سلامت چشم ها است، چرا باعث محافظت در برابر کاهش حدت بینایی و پرتوهای ماورای بنفش می شود.

6- تخم مرغ

تخم مرغ با توجه دارا بودن آنتی اکسیدان های متعدد از جمله ویتامین A که برای حفظ توانایی دید شبانه ضروری هستند – از سلامت چشم ها محافظت می کند. تخم مرغ به خصوص به پیشگیری در مقابل یک بیماری شبکیه، تحلیل رفتن لکه زرد چشم مربوط به سالمندی (AMD) کمک می کند.

7- کلم بروکلی

سبزی های به رنگ سبز، مانند کل خانواده کلم ها، غنی از رنگدانه ها و آنتی اکسیدان ها هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند که به حفاظت از شبکیه و عدسی چشم از پرتوهای ماورای بنفش و نیز رادیکال های آزاد که اثرات زیانباری بر بینایی دارند، کمک می کند.

8- ذرت

ذرت منبع غنی از لوتئین و زیزانتین، رنگ دانه های ضروری برای حفظ سلامت چشم، محافظت در برابر AMD و نیز پیشگیری از آب مروارید است.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید