مایعی ترش با خواصی فوق العاده

سرکه مایع ترشی است که از اکسید شدن اتانول موجود در آب سیب، آبجو و موادی از این قبیل به دست می‌آید. معمولاً ۳ تا ۵ درصد از حجم سرکه‌ها، اسید استیک است. مصرف سرکه طبیعی، خواص فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

گردآوری – نبض ما

مصرف سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن می باشد، چون ترشح بزاق را زیاد می کند، ترشح بزاق از نظر علم بیوشیمی، دارای مقدار زیادی مواد پروتئینی (آلبومین) است که غذا را بهتر حل و هضم می کند. همچنین اختلاط سرکه با بزاق دهان، از دندانها در برابر فساد دفاع می کند.

‌سرکه از جمله فرآورده‌های طبیعی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و بیشترین کاربرد را در تهیه انواع ترشیجات دارد. مصرف سرکه در انواع ترشی ‌ها، شورها و سالادهای فصل باعث خوشمزگی، طعم‌دهندگی، تحریک اشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر می ‌کند.

از سوی دیگر، سالادهایی که با ترشیجاتی نظیر سرکه طعم می‌گیرند، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع سالاد هستند، زیرا این طعم‌ها سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در مواد سالاد مثل کاهو، هویج، خیار و گوجه‌فرنگی می‌شوند. از این رو استفاده از سرکه در تهیه سالادهای فصل توصیه می‌شود.

مصرف سرکه محرک بدن است و برای پاره ای از داروها، مانند آتروپینف ضدتریاک محسوب می شود. یک لیوان سرکه ۳۳ ‌کالری انرژی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. مدتها پیش مصرف سرکه را عامل سرطان زا می دانستند، ولی هم اکنون تا اندازه ای آنرا عامل مبارزه با مواد تولید کننده سرطان (کانسروژن) به حساب می آورند.

انواع سرکه

  • سرکه مالت
  • سرکه سفید
  • سرکه شیر
  • سرکه سیب
  • سرکه انگور
  • سرکه نارگیل
  • سرکه خرما
  • سرکه نیشکر
  • سرکه عسل
  • سرکه برنج
  • سرکه بالزامیک
  • سرکه حنایی رنگ

سرکه های صنعتی

مصرف سرکه ی مصنوعی(صنعتی) در مقایسه با سرکه ی طبیعی، از خاصیت چندانی برخوردار نیست. رنگ اصلی این سرکه‌ها سفید بوده که با رنگ مصنوعی کاراملی، برخی از آنها را به رنگ سرکه‌های خانگی تبدیل می‌کنند.

در این سرکه‌ها برای افزایش ماندگاری، از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از سرکه‌های صنعتی برای تهیه انواع ترشی توصیه نمی‌شود.

فواید مصرف سرکه

سرکه برای دستگاه گوارش

مصرف سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود. اسید سیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر موادغذایی را آسان می‌کند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است.

مصرف سرکه می ‌تواند باکتری‌های مضر سیستم گوارشی را از بین ببرد، بنابراین افرادی که در سیستم گوارش خود با مشکلاتی نظیر: یبوست، نفخ،اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجهند، می‌توانند با مصرف سرکه  به رفع این مشکل بپردازند. همچنین سرکه می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل کرده و از بروز گاز معده جلوگیری کند.

سرکه در سلامت دهان و دندان

مصرف سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید. همچنین شستشوی دهان با سرکه و گلاب، بوی بد دهان را از بین می‌برد. اگر سرکه را با نمک مخلوط کنند و در دهانی که به دلیل کشیدن دندان خونریزی می‌کند، نگه دارند و چند بار این کار را تکرار کنند، خونریزی را قطع می‌کند.

سرکه در درمان گلودرد و رفع احتقان بینی

بخور سرکه ی رقیق شده در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی را که در اثر بدی هوای محیط، بخار حمام و زیادی صفرا باشد، معالجه می‌کند.

سرکه برای پوست

سرکه و استفاده از آن در مواد آرایشی و نگهداری پوست قرنها است که استفاده می شود. سرکه مصارف زیادی دارد. از جمله کنترل جوش های سر سیاه، برطرف کننده پوست های پوسته پوسته شده کنترل کننده خشکی مفرط زمستانی و برطرف کننده فرسودگی و خستگی بدن و همچنین کمک موثری به عنوان شوینده مو و برای زدودن شوره سر می باشد.

برای پوست باید از مخلوط سرکه و آب استفاده کرد. اندازه لازم محلول رقیق از یک قسمت سرکه و هشت قسمت آب تشکیل شده است. اگر از سرکه سفید استفاده می کنید. چند قطره روغن گل سرخ یا عطر آن را برای رایحه خوش بعد از شستشو اضافه کنید.

رفع بوی عرق با مصرف سرکه

سرکه در درمان بوی عرق بدن، قارچ پا و ورم پا موثر است و می‌تواند در رفع احساس گرگرفتگی پاها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

سم زدایی با مصرف سرکه

همچنین مصرف سرکه ضدعفونی‌کننده قوی است و می‌تواند به عملکرد سم‌زدایی کبد کمک کرده و صفرا را از بین ببرد.

 

 سرکه برای  دیابت

مصرف سرکه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است. در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف روزانه ۲۰ میلی لیتر سرکه (معادل ۲ قاشق غذاخوری) هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی کربوهیدرات دار می شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی دیده می شود. کاهش اندیس گلیسمی موجب می شود تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود. همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده مصرف سرکه در ساعت های قبل از خواب، سطح قند خون را کاهش می دهد.

سرکه برای سلامت قلب و عروق

مصرف سرکه انگور، غنی از پلی فنول ها (polyphenols) است. این مواد، آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند بدن را در برابر آسیب های ناشی از مولکول های رادیکال های آزاد محافظت کنند.  رادیکال های آزاد در برخی از بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و بیماریهای عفونی نقش اساسی دارند. هرچه رنگ سرکه تیره تر باشد، آن سرکه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.

 توجه: قبل از اضافه کردن هر گونه سرکه به رژیم غذائی خود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید