علائم ریزش موها به دلیل مشکلات هورمونی

در بررسی علل ریزش موها دو عامل ژنتیکی و هورمونی شایع ترین هستند. ریزش موی آندروژنیک یا هورمونی هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود و علائم نسبتا مشخصی دارد و از نشانه های آن ریزش جلوی مو و قسمت فوقانی می باشد.

گردآوری – نبض ما

اساس بیماری ناشی ازافزایش میزان هورمون مردانه و یا حساسیت زیاد فولیکول ها به هورمون مردانه یا همان تستسترون می باشد. تستسترون در بدن توسط آنزیمی به نام ۵ آلفاردوکتاز تبدیل به هورمون دیگری به نام D.H.T یا (دهیدرتستسترون) می گردد. این هورمون بارها قوی تر از خود تستسترون می باشد.

این وضعیت به طور معمول در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد این وضعیت هستند اتفاق می افتد و در واقع نوعی پاسخ فیزیولوژیک بدن آنها به آندروژن ها یا همان هورمون های مردانه می باشد.

علائم و نشانه های ریزش موها

موهای ناحیه سر در انسان با وجودی که رشد غیر وابسته به هورمون جنسی مردانه (آندروژن) دارند، امّا دارای گیرنده خاص هورمونهای جنسی می باشند و به همین دلیل این هورمون ها می توانند بر ریزش موها مؤثر باشند. در مردان بخش های فرونتوتمپورال یعنی نواحی جلو و اطراف و مرکز سر دارای گیرنده هورمونی هستند امّا در زنان تمام موهای ناحیه سر دارای گیرنده آندروژنی می باشند. به همین دلیل در مردان اول ناحیه جلوی سر کاهش مو داریم و بعد ناحیه مرکزی و سپس این دو ناحیه بهم می رسند. بنابراین ریزش موها در قسمت های دو طرف سر و در اطراف گوش معمولا جزو این دسته قرار نمی گیرد.

در زنانی که مبتلا به این گونه ریزش موها در وسط سر که شبیه الگوی مردانه است می شوند معمولا نشانه های دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد؛ نشانه هایی مانند وجود موی زائد، مشاهده جوش در صورت و بدن، عادت های ماهانه نامرتب و همچنین سابقه کیست تخمدان.

اگر هر یک از این نشانه ها در زنی مشاهده شد احتمال ریزش موی هورمونی در او بیشتر می شود اما اگر هیچ یک از این علائم نیز وجود نداشت دلیل بر نفی مشکل هورمونی نیست. مهم ترین نشانه برای تشخیص، همان ریزش موی وسط سر و پیشرفت آن می باشد که اگر مشاهده شد باید علل هورمونی را نیز در بیمار بررسی کرد.

عوامل ایجاد کننده ریزش موها

الف) ژنتیک

بدون زمینه ژنتیکی مثبت طاسی با طرح مردانه رخ نمی دهد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی ژن در این بیماری دخالت داشته و ژن های مسئول این عارضه می توانند هم از پدر و  هم ازمادربه ارث برده شوند ولی بدلایل ناشناخته تأثیر ژنی که از سمت مادری فرد به ارث برده شده است بیشتر از سمت پدری می باشد. نکته جالب توجه این است که متجاوز از بیست درصد افراد دارای طاسی با طرح مردانه هیچگونه سابقه ژنتیکی مثبت دال بر این عارضه ندارند.

ب) هورمون مردانه

هورمون یک مولکول شیمیایی بسیار قدرتمنداست که به مقدارخیلی کم توسط غددگوناگون بدن (مانند تیروئید، تخمدان، بیضه، غده فوق کلیه و غیره) ساخته شده و وارد جریان خون می شود. هورمون ها از طریق جریان خون به سراسر بدن رسیده و اثرات خود را به طرز وسیعی دراندام های هدف (و گاهی همه بافت های بدن) اعمال می نمایند. هورمون های جنسی مسئول بروز صفات جنسی درمرد و زن در زمان بلوغ بوده و از تخمدان ها (درخانم ها)، بیضه ها (درآقایان) و غدد فوق کلیه (در هر دو جنس) ترشح می شوند.مهمترین هورمون جنسی مردانه تستوسترون می باشد.

پ) زمان

وجود هورمون های مردانه و ژنتیک مثبت به تنهایی برای بروز طاسی با طرح مردانه کافی نبوده و با شروع بلوغ درفرد بایستی زمان کافی گذشته و فولیکول های مو بطور مداوم در معرض تماس با هورمون های مردانه باشندتا طاسی اتفاق بیافتد. وقتی که روند طاسی با طرح مردانه آغازشد معمولاً با سرعت ثابت به پیش نرفته و سرعت پیشرفت آن درزمان های گوناگون متغیربوده و حتی گاهی برای مدت زمانی بطورکلی متوقف می شود. سن شروع، سرعت پیشرفت و متوقف شدن طاسی با طرح مردانه در هرشخص متفاوت با دیگری است و بستگی به میزان بروز ژنتیک مثبت وی، غلظت هورمون های مردانه در جریان خون،  فاکتورهای محیطی و عوامل ناشناخته دیگردارد.

درمان ریزش موها

برای درمان الوپسی مردانه از آنتی آندروژن (مانند فیناستراید)، ماینوکسیدیل موضعی و روشهای جراحی کاشت مو می توان سود برد. بهترین کاندیداهای درمان با مینوکسیدیل مردان با سن کمتر از ۳۰ سال هستند که کمتر از ۵ سال است دچار ریزش موها شده اند.

در صورت مصرف خوراکی فیناستراید، این دارو در کل بدن پخش و توزیع شده و تولید D.H.T را در کل بدن کاهش می دهد لذا در پی مصرف خوراکی دارو عوارضی همانند کاهش میل جنسی، بزرگ شدن سینه ها و ناتوانی جنسی را در پی دارد.

جلوگیری از ریزش مو شامل روشهایی همچون درمان سنتی خوراکی و موضعی و درمانهای جدیدتر مانند: مزوتراپی کلاسیک و مزوتراپی بیولوژیک (PRP) می باشد. که البته اگر مزوتراپی بیولوژیک به درستی و با دقت زیاد انجام شود بسیار اثر بخش تر از بقیه روشها می باشد.

اگر به دنبال روغن هایی برای پر پشت شدن و تقویت مو هستید، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

روغن های تقویتی برای پر پشت شدن مو

4.4/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. احمد می‌نویسد

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من یه سوال داشتم در مورد ریزش مو موهای من یه مدت هست که ریزشش خیلی زیاد شده و بیشترین ریزش از جلو ی سرم هست ولی نکته ی مهم این هست که وقتی من بیشتر جنب میشوم ریزش موهام خیلی خیلی زیاد میشه

  2. دکتر هستم می‌نویسد

    سلام. پروفسور لینک داخلی نو فالو دادی به خودت =)))))))))))

از پزشکان نبض‌ما بپرسید