علل خرناس های شبانه

اختلالات خواب می تواند زمینه عصبی داشته باشد یا از تغییر زمان جغرافیایی نیز ناشی شود، ولی عمده ترین عوامل موثر در بروز آن مشکلات تنفسی، چاقی و اختلالات قلبی به ویژه در زمینه خون رسانی قلب است.

صدای خرناس کشیدنش و نشانه هایی شبیه بیقراری در اوج خواب، فقط خانواده اش را آزار نمی دهد که بیشتر نگرانشان می کند که نکند هر لحظه در کشاکش تلاشی بی امان برای داخل کشیدن اکسیژن به مجاری تنفسی و بیرون راندن دی اکسید کربن از ریه ها کم بیاورد و در میانه خوابی ناآرام از نفس کشیدن باز بماند.

به گزارش نبض ما، دکتر پریسا عدیمی، فوق تخصص ریه و فلوشیپ اختلالات خواب معتقد است این اختلالات به دسته بزرگی از بیماری ها اطلاق می شود که در آن الگوی طبیعی خواب وجود ندارد و تمام ارگان های بدن تحت تاثیر آن قرار می گیرد. دکتر عدیمی در گفت وگو با جام جم می گوید: اختلالات تنفسی حین خواب، موضوعی است که در 40 سال اخیر به آن توجه ویژه شده است. در این اختلالات گاهی بدون این که فرد متوجه باشد، با شکایت از خستگی و عدم تحمل فعالیت و فشار خون مراجعه می کند. این بیماری خیلی شایع است و متاسفانه باعث تشدید بیماری های زمینه مثل نارسایی قلب و سکته قلبی و مغزی و اختلالات حافظه می شود.

خروپف

دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، می افزاید: در این دسته، بیشتر همسر یا نزدیکان از خرناس و قطع نفس فرد شاکی بوده و سیاه شدن فرد و حرکاتی که نشانه بیقراری هنگام خواب است را ذکر می کنند. این مساله به بی خوابی، خواب آلودگی، فشار خون بالا، بیماری قند، سردرد مقاوم به درمان و حملات تشنجی می انجامد.

اختلال در اکسیژن رسانی

اختلالات خواب در بیشتر موارد به خصوص در موارد شدید افت اکسیژن با افزایش فشار ریوی و بیماری های تنفسی و قلبی مرتبط است. در این جریان، مواد محرکی در خون آزاد می شود که توجیه گر اترواسکلروز و سکته های قلبی و مغزی است

دکتر مسعود قاسمی، متخصص بیماری های قلب و عروق و دبیر انجمن آرترواسکلروز ایران، تاکید بر این که کسانی که اختلال ضربان قلب دارند بیشتر در معرض بدخوابی ناشی از افزایش تپش قلب هستند، می گوید: از سوی دیگر، اختلال سطح اکسیژن خون و افزایش سطح دی اکسید کربن خون نیز در مبتلایان به اختلالات خواب در دراز مدت، به بروز عوارض قلبی منجر می شود . در واقع مرکز تنفس افراد مبتلابه اختلالات خواب، حساسیت خود را نسبت به افزایش سطح دی اکسیدکربن از دست می دهد و این افراد در چند ثانیه حین خواب، قادر به نفس کشیدن نبوده و از خواب می پرند.

چاقی اختلال خواب می آورد

جالب است بدانید اختلالات خواب در افرادی که چاق هستند یا فک عقب دارند بیشتر دیده می شود. در افرادی که از داروهای مخدر و آرامبخش استفاده می کنند نیز این نوع اختلالات دیده می شود. البته وضع خوابیدن فرد به پشت، این امر را شدت می بخشد.

ترس از چاقی

به گفته این فوق تخصص آنژیوپلاستی، چاقی با ایجاد تغییراتی در سطح چربی های مضر بدن، به کاهش حجم تنفس با توجه به افزایش اندازه و بزرگ شدن شکم به ویژه در حالت نشسته و خوابیده می انجامد . به همین علت چاقی از عوامل بسیار موثر در بروز اختلالات خواب و خستگی ناشی از تنفس حین خواب به شمار می رود .

اگر نارسایی قلب دارید

دبیر انجمن آرترواسکلروز ایران در این باره می گوید: در کسانی که دچار نارسایی قلب هستند، به دلیل این که موقع خوابیدن مقدار قابل توجهی آب درون خون به دلیل عدم کفایت قلب بین سلول ها نفوذ می کند، فرد نمی تواند هنگام خواب تمام خون بدن را به قسمت ریه بازگرداند و به این ترتیب اختلال خواب بروز می کند .

دکتر قاسمی با تاکید بر این که مصرف برخی داروها در بیماران قلبی با اختلال خواب همراه است، تاکید می کند: با این وجود، این بیماران هرگز نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را متوقف کنند، زیرا با بروز عوارض جدی و خطرناک قلبی همراه خواهد بود.

از تشخیص تا درمان

به گفته دکتر عدیمی، شرح حال بیمار در زمینه تشخیص اختلالات خواب، کمک شایانی می کند. کما این که وجود خرناس بلند اصلایافته ای طبیعی نیست و نشانه پر سروصدایی است که اهمیت ویژه دارد. دستشویی رفتن به منظور ادرار کردن در طول خواب و سابقه فشارخون و خواب بیقرار نیز به تشخیص قطعی اختلال خواب بسیار کمک می کند .

این فوق تخصص ریه تاکید می کند: برای تشخیص یافته های ذکر شده شرح حال کمک کننده است، ولی برای اثبات و شروع درمان، تستی به اسم تست خواب یا پلی سومنوگرافی لازم است که بعد از تست، شدت و نوع آن معلوم می شود و براساس شدت بیماری نوع درمان تعیین می شود . درمان اختلالات خواب در موارد خفیف، شامل کاهش وزن، اصلاح وضعیت خواب، جراحی و استفاده از پروتز های جلو آورنده فک و در موارد شدید و وجود عوارض بیماری با استفاده از ماسک هایی که هوا را گرم و با فشار وارد مجاری هوایی فرد می کند، خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید