علائم اختلال اضطراب و درمان

اضطراب چه پیامدها و مضراتی برای سلامت ما در بر دارد عوارض ناشی از استرس و نگرانی را با چه روش هایی می توانیم کنترل کنیم دلشوره و اختلال اضطراب عمومی با چه ترفندهای روانشناسی قابل کنترل خواهد بود برخی توصیه های مهم در این زمینه را در ادامه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

به گزارش نبض ما به نقل از دکتر سلام، اگر فکر میکنید با راه حلی ساده و به اثبات رسیده برای چند اضطراب ساده، میتوان نگرانی را از فردی که دائم نگران است، برطرف کرد، باید بگویم این راه جواب نمی دهد؛ چون برای اینگونه افراد نه راه های زیادی وجود دارد و نه مشابه دیگر راه هاست. آیا تا بحال اضطراب و دلشوره داشته اید؟ آیا در خانواده فردی مضطرب دارید؟ آیا تا بحال تلاش کرده اید تا خود و یا افراد مضطرب خانواده را کمی آرام تر کنید؟ برای کسانی که یک اضطراب ساده را تجربه میکنند، راههای فراوانی وجود دارد اما برای فردی که پیوسته مضطرب است و دچار استرس دائم است چطور؟
اگر فکر می کنید با راه حلی ساده و به اثبات رسیده برای چند اضطراب ساده، میتوان نگرانی را از فردی که دائم نگران است، برطرف کرد، باید بگویم این راه جواب نمی دهد؛ چون برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب نه راههای زیادی وجود دارد و نه مشابه دیگر راه هاست.
 
 
 
برای اینکه بهتر با اینگونه افراد آشنا شویم، بهتر است از زبان یکی از این افراد بشنویم اضطراب آنها چگونه است و آیا میتوان از طریقی با کاهش استرس به آنها کمک کرد یا خیر؟

GENERAL ANXIETY DISORDER  که به طور اختصار GAD گفته می شود یک اختلال اضطراب یا اضطرابی و دلشوره عمومی است. نگرانی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب مزمن شده و در واقع در آنها تثبیت گشته است. اینگونه از اضطراب، نسبت به دیگر انواع اختلال اضطراب که برای بوجود آمدن آنها، علت خاصی موجود است، متفاوت است و در واقع علت خاصی در آن وجود ندارد.

بطور مثال در اختلال اضطراب اجتماعی، فرد در هنگامیکه در یک محیط اجتماعی قرار میگیرد، دچار نگرانی و اضطراب میگردد و با خارج شدن فرد از محیط اجتماعی، احساس نگرانی تمام میشود. اما در یک فرد مبتلا به اضطراب منتشر، همه چیز ممکن است باعث احساس اضطراب شود و علت خاصی در آن موجود نیست تا درمان سریع و خاصی هم داشته باشد.

محققان دریافته اند که اگر دست کم ۳ علامت از علامات شش گانه زیر را داشته باشید، باید نسبت به اختلال اضطراب عمومی مشکوک شده و به دنبال درمان باشید.

علایم شش گانه ابتلا به اختلال اضطراب یا دلشوره و نگرانی عمومی

۱- بیقراری

۲- به راحتی خسته شدن

۳- مشکل در تمرکز

۴- تحریک پذیری

۵- تنش عضلانی

۶- دشواری در به خواب رفتن

و حالا سخنانی از زبان یک فرد مبتلا به اضطراب عمومی:

۱- وقتی مضطرب می شویم، نمی توانیم آن را کنترل کنیم

درست در این حالت، موجی از نگرانی ما را احاطه میکند؛ ما بهترین تلاش خود را میکنیم تا آن را به عقب زده و آنچه را میخواستیم، انجام دهیم اما این اضطراب بسیار قوی تر از ماست و ما قادر به کنترل آن نیستیم.

۲- ما را مجبور به کاری نکنید چون اضطراب ما با آن، کنار نمی رود

هنگامی که شما ما را مجبور به کاری میکنید، دقیقآ حالت اضطرابی ما بدتر میشود؛ وقتی ما را در یک موقعیت محدود قرار میدهید، احساس میکنیم واقعآ گرفتار شده ایم و این حس گرفتاری، ما را بیشتر مضطرب و ناامید می سازد.

۳- وقتی مضطرب می شویم، احساس می کنیم واقعا بی پناه هستیم

گاهی درست در بدترین زمان ممکن، اضطراب، روی خود را به ما نشان می دهد؛ بطور مثال میخواهیم در مسابقه ای شرکت کنیم، اما این حس از ما سبقت گرفته و ما را عقب نگه میدارد. گاهی برخی افراد به ما میگویند: فقط برو و انجامش بده و به چیزی فکر نکن …..این کلمات به هیچ وجه به ما کمکی نمیکند، چون واقعآ نمیتوانیم آن را کنترل کنیم.

۴- اگر تنها به اضطراب نیز فکر کنیم، مضطرب می شویم

زمانی که فکر میکنیم ،” الان اضطراب من شروع میشود” ، در واقع بیشتر عصبی شده و مضطرب میشویم؛ چون اضطراب در زمانهای نامناسب، به راستی بدتر میشود. درست زمانی که نیاز داریم تا بهترین باشیم، خودش را نشان میدهد و باور کنید، درکش اصلا ساده نیست.

۵- زمانهایی هم هست که میتوانیم توجه خود را روی چیز دیگری متمرکز کنیم

ولی زمانهایی هم هست که این کار عملی نیست. با اینکه تلاش خود را میکنیم، اما واقعیت این است که موفق نمیشویم تا آن را کنترل کنیم و این عدم کنترل، بیشتر اوقات اتفاق می افتد.

۶- این اضطراب در بیشتر مواقع ما را فلج میکند

خیلی کارها وجود دارد که ما مایل به انجام آن هستیم و یا دوست داریم تا چیزی را داشته باشیم، اما به دلیل اضطرابمان، از آن دست میکشیم. باور کنید برخلاف آنچه مردم عقیده دارند، افراد مبتلا به اختلال اضطراب ، تنبل نیستند. باور کنید ما هم دوست داریم نقشه و یا طرحی را اجرا کنیم،

وقتی که به دلیل اضطراب، اجرای آن به هم میخورد، احساس ناامیدی میکنیم. ما نمیخواهیم بی خیال طرح خود شویم ولی به دلیل شروع اضطراب، ناچار به کنسل کردن آن میشویم. در این حالت دچار ناامیدی و افسردگی زیادی می شویم.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید