چگونه از شر افکار وسواسی خلاص شویم؟

این روزها همه وسواس را یکی از بیماری های روانی می دانند که رواج زیادی یافته است. شاید افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. شیوع آن به قدری است که به محض شنیدن آن بی اختیار یاد کسانی می افتیم که بیش از اندازه شست و شو می کنند.

گردآوری – نبض ما

وسواس یک بیماری است که انواع مختلف دارد و به طور کلی می توان آن را یک بیماری روان پزشکی نامید که منشأ اصلی آن اضطراب است وحتی موجب کاهش طول عمر افراد می شود.

انواع افکار وسواسی

وسواس فکری

در این وسواس افکار وسواسی مزاحم و تکرارشونده در ذهن وجود دارد. گاهی فرد حتی تلاش می کند چنین فکرهایی را از ذهنش بیرون کند، ولی باوجود تلاشش موفق نمی شود. افکار وسواسی در انسان ها وابسته به فرهنگ جامعه است. مثلا در فرهنگ ما افکار وسواسی ـ مذهبی بیشتر شایع است.

وسواس عملی

وسواس عملی ممکن است با زمینه افکار وسواسی توام باشد ولی گاهی هیچ ذهنیت فکری وجود ندارد و فرد به طور تکرارشونده و بدون فکر، عملی را انجام می دهد. اعمال وسواسی تکرار شونده، مزاحم ولی اجباری هستند. این بیماران خود را مکلف و موظف به انجام کاری می کنند.

اعمال وسواسی هم تقسیم بندی دارد که شایع ترین نوع آن در فرهنگ ما نوع شست وشوست. افرادی که وسواس شست وشو دارند، عملکردشان در زندگی داخلی و جامعه دچار اختلال می شود به طوری که دیگران نسبت به کارهای او اعتراض می کنند. مثلا فرد خود را موظف می داند که حتما ۱۰ بار لباسی را بشوید یا چند ساعت زیر دوش حمام بماند تا کاملا تمیز شود.

وسواس قرینگی نیز نوع دیگری است که در آن فرد دارای وسواس، نظم دادن غیرعادی است. یعنی اگر کتابخانه ای داشته باشد همه کتاب ها باید به طور میلی متری کنار هم قرار گیرند و ساعت ها برای این کار وقت صرف می کنند و اگر به کمد لباس آنها نگاه کنیم بندرت بتوان چنین چینش را در بوتیک لباسی پیدا کرد.

وسواس کنترل کردن نیز وسواسی است که در آن بیمار بشدت کنترل گر است. در را قفل می کند ولی چندین بار باید آن را کنترل کند تا خیالش آسوده شود. شیر گاز را بسته ولی چندین بار به آشپزخانه بر می گردد تا شیر گاز را کنترل کند.

معرفی کتاب

رابرت لیهی در مورد این کتاب می گوید:

« کتاب رهایى از افکار وسواسى بهترین کتابى است که تا به‌حال در این زمینه دیده‌ام. این کتاب به شما کمک مىکند تا ابتدا افکار و خیال‌پردازی‌ هاى وسواسى را بشناسید و سپس خودتان را از شرّ آنها خلاص کنید. این افکار و خیال‌پردازىها باعث شده‌اند در زندگى با مشکلات عدیده‌اى روبه‌رو شوید. کتاب بسیار ساده نوشته شده است. امّا این سادگى به معناى ساده‌اندیشى نیست.»

همین طور استنلی راکمن نیز درباره این کتاب می گوید:

« این کتاب را دو نفر از صاحب نظران حوزه افکار وسواسى به رشتۀ تحریر درآورده‌اند. کتاب، ماهیت خودیارى دارد و با قلمى ساده و شیوا نگاشته شده است. هدف کتاب این است که به بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکرى کمک کند تا گریبان خود را از شر افکار وسواسى نفرت‌انگیز، مزاحم و ناخوشایند رها کنند. تجربۀ سال‌ها کار و پژوهش بالینى من در حوزۀ اختلال وسواسى ـ اجبارى حاکى از آن است که بسیارى از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکرى از این کتاب سود می برند. توصیه می کنم که این کتاب را حتماً مطالعه کنید»

رهایی از افکار وسواسی توسط کریستین پوردون و دیوید کلارک نوشته شده و دکتر زهرا اندوز و دکتر حسن حمیدپور نیز آن را ترجمه نموده اند. این کتاب توسط انتشارات ارجمند به نشر رسیده است.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید