دوره درمان بیماری زونا چند روز است؟

بیماری زونا نوعی عفونت ویروسی با جوش های قرمز رنگ پوستی شناخته می شود که معمولاً ایجاد درد و سوزش می کند. بیماری زونا معمولاً به شکل نواری از تاول روی یک سمت بدن، معمولاً روی بالاتنه، گردن یا صورت ایجاد می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از وب سایت مردمان، بیماری زونا عفونتی است که با ویروس واریسلا_زوستر که همان ویروسی است که موجب آبله مرغان می شود، ایجاد می شود. حتی بعد از اینکه آبله مرغان درمان می شود، این ویروس سال ها روی بافت های عصبی تان می ماند و بعدها به شکل زونا دوباره فعال می شود. گاهی به زونا، هرپس زوستر (herpes zoster) هم می گویند.

براساس مرکز کنترل بیماری ها، هر ساله حدود یک میلیون مورد هرپس زوستر در ایالات متحده اتفاق می افتد. بیشتر موارد بیماری زونا بین دو تا سه هفته برطرف می شوند. زونا به ندرت بیشتر از یکبار در هر فرد اتفاق می افتد.

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری زونا هستند؟

بیماری زونا ممکن است در هر فردی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا شده است، اتفاق بیفتد. اما عواملی وجود دارد که افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری زونا قرار می دهد. این عوامل خطرزا عبارتند از:

  • سن ۶۰ سال و بالاتر
  • ابتلا به آبله مرغان قبل از یک سالگی
  • ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند مثل ایدز یا سرطان
  • انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند مثل استیروئیدها یا داروهایی که بعد از پیوند عضو به فرد داده می شود.

دوره درمان زونا چند روز است؟

بین هر ۳ نفر آدم بالغ ۱ نفر مبتلا به زونا خواهد شد. معمولا زونا بین ۲ تا ۶ هفته طول می کشد تا طول دوره درمان و الگوی درد تمام شود. پس از آلوده شدن به این ویروس پس از ۵ روز، خارش و التهابی قرمز رنگ قابل مشاهده خواهد بود.

همانطور که این التهاب ها بیشتر می شوند، تعدادی تاول های ریز بر روی پوست ایجاد می شوند که ترشح آب داشته باشند. بعد از یک الی دو هفته این تاول ها خشک می شوند و پوست پوست می شوند.

الگوی کلی زونا به شکل زیر است:

  • علائم اولیه نظیر سوختگی و مور مور شدن
  • بین ۱ تا ۵ روز بعد از مرحله اول، التهابات قرمز رنگ پدیدار می شوند.
  • بعد از چند روز این التهاب ها تبدیل به تاول می شوند.
  • بعد از ۱ هفته تا ۱۰ روز این تاول ها خشک می شوند.
  • بعد از ۲ هفته زخم های پوستی کاملا بهبود می یابد.

معمولا افراد در طول عمر خویش یک بار مبتلا به این بیماری می شوند، اما ممکن است بار دیگر هم به این بیماری مبتلا شوند.

علائم بیماری زونا

اولین علائم بیماری زونا معمولاً درد و سوزش هستند. این درد اغلب در یک طرف بدن اتفاق افتاده و در تکه های کوچک ایجاد می شود. معمولاً بعد از آن تبدیل به جوش هایی قرمز رنگ می شود.

ویژگی های این جوش ها عبارتند از:

  • تکه های قرمز
  • تاول های پر از مایع که زود می ترکد
  • جوشی که از اطراف ستون فقرات شروع شده و تا میان تنه ادامه می یابد
  • جوش روی صورت و گوش ها
  • خارش

بعضی افراد علائمی فراتر از درد و جوش را در بیماری زونا تجربه می کنند. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • خستگی یا ضعف عضلانی

 

علائم بیماری زونا

تشخیص بیماری زونا

اکثر موارد بیماری زونا با معاینه فیزیکی جوش ها و تاول ها قابل تشخیص است. ممکن است دکترتان سوالاتی هم درمورد سابقه پزشکی تان بپرسد. به ندرت لازم می شود که دکتر نمونه پوست یا مایع داخل تاول ها را آزمایش کند.

برای اینکار از یک گوش پاک کن استریل برای جمع کردن نمونه بافت یا مایع استفاده می شود. نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا آزمایش شوند که ویروسی هستند یا خیر.

درمان بیماری زونا

زونا هیچ درمانی ندارد اما داروهایی ممکن است برای التیام علائم آن و کوتاه کردن دوره عفونت تجویز شود.

داروهایی که برای این منظور تجویز می شوند عبارتند از:

  • داروهای ضدویروسی مثل آسیکلوویر (acyclovir)، والسیکلوویر (valcyclovir) و فامسیکلوویر (famcyclovir) (برای کاهش درد و سرعت بخشیدن به بهبودی)
  • داروهای ضدالتهاب (برای کاهش درد و تورم)
  • داروهای مسکن (برای کاهش درد)
  • داروهای ضدافسردگی و ضدتشنج (برای درمان درد طولانی مدت)
  • داروهای آنتی هیستامین (برای درمان خارش)
  • کرم ها، ژل ها یا چسب های بی حس کننده مثل لیدوکائین (lidocaine) (برای کاهش درد)
  • کرم زوستریکس (zostrix) که می تواند به کاهش خطر ابتلا به نورالژی پس از هرپس (درد عصبی که بعد از بهبودی از بیماری زونا ایجاد می شود) کمک می کند

دوره درمان دارویی زونا معمولا بین پنج تا هفت روز است و بعد از آن خود به خود از بین می‌رود. توصیه می‌شود که بیمار در دوره درمان خود از محلول‌های ضدعفونی‌کننده مانند ائوزین یا بیتادین استفاده کند. این محلول‌ها به خشک شدن تاول‌ها کمک می‌کنند.

عکس زونا روی دست

درمان های خانگی نیز می توانند به التیام علائم بیماری زونا کمک کنند. این درمان ها عبارتند از:

  • استراحت
  • گذاشتن کمپرس آب سرد روی جوش ها برای کاهش درد
  • زدن لوسیون کالامین برای کاهش خارش
  • بیماری زونا معمولاً طی چند هفته بهبود می یابد و به ندرت دوباره اتفاق می افتد.

پیشگیری از زونا

واکسن می تواند از ابتلا به علائم زونا یا مشکلات ناشی از آن کمک کند. همه بچه ها باید واکسن آبله مرغان بزنند. افراد بزرگسالی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده اند هم باید این واکسن را بزنند. این ایمن سازی لزوماً به این معنا نیست که به آبله مرغان مبتلا نخواهید شد، بلکه شدت علائم آن را کمتر می کند.

افراد بزرگسال بالای ۶۰ سال باید واکسن بیماری زونا بزنند که به واکسن واریسلاـزوستر هم معروف است. این واکسن به پیشگیری از علائم حاد و مشکلات ناشی از زونا کمک می کند.

زونا یک بیماری مسری است. اگر دچار این عفونت شوید، برای جلوگیری از شیوع آن باید اقدامات خاصی انجام دهید.

  • پوست تان را تمیز نگه دارید
  • از تماس با کسانیکه قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده اند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند خودداری کنید
  • چیزهایی که به آنها دست می زنید را با آب گرم بشویید تا ویروس هایشان کشته شوند

مشکلات احتمالی

با اینکه احتمال آن بسیار کم است اما ممکن است ویروس واریسلا-زوستر مشکلات خاصی به همراه داشته باشد. این مشکلات عبارتند از:

  • نورالژی بعد از هرپس (درد درازمدت در نتیجه تخریب عصبی)
  • عفونت پوستی باکتریایی
  • از دست رفتن بینایی (اگر عفونت زونا نزدیک چشم اتفاق بیفتد)
  • سندرم رامسی هانت که در صورتی اتفاق می افتد که زونا بر یک عصب صورت اثر گذاشته و موجب فلج صورت و از دست رفتن شنوایی شود.

آیا زونا کشنده است؟

زونا در اصل فعال شدن ویروس آبله مرغان است. وقتی فردی آبله می گیرد، ابن ویروس تا آخر عمر در بدن باقی می ماند و چنانچه بدن ضعیف شود،  مجددا این ویروس فعال شده و در قالب زونا خود را نشان می دهد. اغلب اوقات زونا کشنده نیست  و فقط باعث درد بسیار شدیدی می شود.

4.1/5 - (100 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 نظر
  1. Saed می‌نویسد

    ممنون از شما بخاطر مطالبتان،بنده با توجه به در دسترس نبودن دکتر در محل اقامتم از این مطالب تشخیص بیماری مو دادم و جواب گرفتم..

    1. پزشک نبض ما می‌نویسد

      سلام ممنونیم از نظر شما دوست عزیز

      1. رضابانکی می‌نویسد

        درموردزونای چشم بیشتر توضیح دهید

  2. هانیه می‌نویسد

    سلام من الان با وجود ۴ ماه ازاینکه این تاول های رو پشتم خوب شدن ولی هنوزم از همون ناحیه احساس درد شدید میکنم
    چند لازم به دکتر مراجعه کردم ولی خوب نمیشم

    1. رضا می‌نویسد

      محل.مادکترنداردمن ازناحیه کشاله ران راست وقسمتی درزیرکمرم قرمزودانهای بنقش زذه رفتم دکتر گفت زونا گرفتی یه دارونوشته ویه ازمایش نوبت دوازدهم کرونا هم دارم ایا واکس ایرادنداره بزنم یانه وکی چندروز میکش خوب شوم ممنون

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام پدرم حدود ۱۰ماهه پیش زونا گرفته ولی هنوز در ناحیه سر درد و سوزش داره به حدی کلافه شده که ما هم ناامید شدیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  3. الناز می‌نویسد

    منم یک هفتس که زونا گرفتم دردش فوق العاده شدیده دارم میمیرم

    1. فهیمه می‌نویسد

      من روی شین وزیر سینه ام تاول زده و درد شدید در پستان دارم

    2. ناشناس می‌نویسد

      منم همینجور😞

  4. فرازنده فر می‌نویسد

    سلام حدودیکسال پیش مبتلا به بیماری زونا شدم درناحیه صورت روی پیشانی بالای چشم ولی هنوز بی حسی درد وسوزش دارم لطفاراهنماییم کنید ممنون

    1. مینا می‌نویسد

      خواهر منم زونا گرفته خیلی درد داره

  5. بهار می‌نویسد

    سلام منم از ۱۳ فروردین تشخیص دادن که زنا گرفتم خیلی درد داره و دارم میمیرم اما متاسفانه با اینکه بستری شدم و بیمارستان خصوصی هم بود چشم پزشک معاینه ام نکرده و الان در حال درمان چشمم هستم در صورتی که چشمام در زمان بستری بسته بود و عکسم موجوده از فرق سرم در قسمت چپ جمجمه تا لبم یه نوار پهن و بزرگی که صورتم دچارش شده .متاسفم برای پزشکای پولکی که فقط دنبال پول هستن نه درمان شبی یه ملیون بیمارستان بگیره اما هیچ پزشکی نیاد بالاسرت فقط پرستارای زحمت کش بیان و برن

  6. هاشم می‌نویسد

    چند سال پیش مادرم مبتلا شد/پزشک گفت که این بیماری زمانی بر میگرده که مثلا کسی رفته باشه عیادت یک مریض عفونی و اونجا از دیدن صحنه ای و یا استشمام بویی مشمعز بشه.برای منم دقیقا همینطوری بود.الان چند روزه مبتلا هستم و علتشم مشمعز شدنم در توالت یک بیمارستان بود که بخاطر بیماری همسرم رفته بودم بیمارستان.زود تشخیص دادم اما نمیدونم چند روز طول بکشه تا خوب بشم

  7. farhad می‌نویسد

    سلام من این بیماری زونا مبتلا شدم این جوشا روی قسمت چب قفسه سینه وقسمتی از بدن ظاهر شدن با وجود خوب شدن این زخما هنوزم جای زخما درد میکنه چکار کنم ؟

  8. benyamin می‌نویسد

    بسیار آموزنده عالی

  9. فهيمه می‌نویسد

    من از پنج روز پیش درد کلیه و کشاله ی ران و تخمدان راست داشتم که از سه روز پیش خیلی خیلی شدید شد بطوریکه که شب نمیتونم بخوابم و نه راه برم نه بشینم، دکتر ابتدا تشخیص سنگ کلیه داد و دوروز داروهای مربوط به اونو خوردم ولی چون هی بفدتر شدم دوباره مراجعه کردم که بعد از سی تی متوجه شد اصن سنگی وحود نداره، جالبه طی پنج شش ساعتی که تو بیمارستان بودم علایم پوستیم ظاهر شد و بالاخره تشخیص زونا دادن. واقعا دردناکه، و امیدوارم زودتر خوب شه

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام مادرم نزدیک به دو ماهه که زونا گرفته زوما از زیر سینه تا ستون فقرارات بوده هنوز دردش از داخل خوب نشده ۵۷سال سن داره دچاره یک سکته خفیف شد از شدت درد زونا

    1. ناشناس می‌نویسد

      زونا ج باید بکنم از ناحیه درد کمکم کنید

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام مادر من زونا گرفته .درد شدیدی داره .چند ساعت یک بار هم حالت حمله بهش دست میده واقعا وحشتناک هستش دیگه تحمل نداره ..

  11. طاهره می‌نویسد

    سلام منم یک هفته هست زونا گرفتم خیلی درد دارم نمی دونم چیکار کنم

  12. بهناز می‌نویسد

    برای درمان زونا قرص اسیکلوویر هر هشت ساعت یکبار بخورید و دستکش یکبار مصرف بپوشید و محل زونا محلول ویوله دوژانسیان بمالید تا درد و سوزش و خارش از بین بره .‌روزی حداقل یکبار حمام برید .

  13. حیاط می‌نویسد

    سلام من چهار روز تشخیص دادن که زونادارم حدودن شش روز قبل شونه چپم درد میکرد وبعد سرم دردش شروع شدپشت سرم دوتا جوش اورد فکر کردم بخاطر اعصابم بعد سه روزپوست سر شونه ام قرمز شد همان روزرفتم دکتر گفت بیماری زوناگرفتی روزاول انقدر دردداشتم احساس میکردم دارم میمیرم بعدازدو روزیواش یواش کمشد ولی هنوز دردکمی دارم.

    1. اصغر می‌نویسد

      من ران چپم درد شدیدی گرفت دکتر بتامتازون داد وام ارای از کمر امپول بتامتازون دوم راکه زدم دیدم دانه های قرمز روی رانم پیدا شده رفتم دکتر پوست تشخیص زونا دادنددرصورتی که تاول نداشتم فقط خارش مختصر ولی درد زیاد داروها را خورده ام قرمزی بر طرف شده اما درد دارم یعنی زونا بوده ۶۳ ساله هستم

    2. ناشناس می‌نویسد

      ۱

  14. اصغر می‌نویسد

    باسلام من۶۳ ساله هستم یکماه پیش ران پای چپم درد شدیدی داشتم رفتم دکتر اعصاب ایشان بتامتازون دادند امپول دوم را که زدم متوجه شدم دانه های قرمز رنگی روی رانم پیدا شده رفتم دکتر پوست ایشان زونا را مطرح کرد ودارو شروع کردم اصلا تا ول نداشتم ودانه ها رو به بهبود است درد شدید راهن وز دارم ام ار ای هم از کمر گرفتم نرمال است ایا همان زونا بوده

  15. علی شجاعی نسب می‌نویسد

    سلام
    آیا بیماری زونا در باروری فرد مبتلا تاثیری میگذارد؟؟؟

  16. عظیمی می‌نویسد

    یک ماه پیش یه زخم کوچیک به اندازه ی یه بند انگشت پشتم‌زد با مراجعه به پزشک تشخیص زونا دادند و کپسول و سه تا کرم دادند نه سوزش داشتم نه خارش بعد از یک هفته دوباره پایین تر یه زخم‌کوچیک دیگه زد اونا خشک شدن بعد از سه هفته امشب مجدد زیر سینه دوباره قرمز شده داروهام تموم شده وواقعا خسته شدم و دیگه نمی دونم تا کی این ادامه داره لطفا راهنماییم‌کنید.
    مینو . تهران

  17. معصومه می‌نویسد

    باسلام مادرم زوناگرفته جای جوشهاسطحی بود خوب شده اماالان دوماه است که ازسوزش زیادرنج میبرد طوریکه سیهانمیتواندبخوابدلطفاوعاجزانه راهنمایی بفرمایید

  18. ناشناس می‌نویسد

    بادرود من شسث ویک ساله هستم ۲۲بهمن متوجه شدم که در زیر سینه چپم یک سری تاول مانند پیدا شده که شدید درد وسوزش دارد چون به دکتر دسترسی نداشتم بوسیله اینتر فهمیدم زونا گرفتم ابتدا با ضماد پیاز رنده شده روی زخمهارا پوشاندم وچند روز درد راتحمل کردم.وتاولها خوب شدند وهر چهار ساعت از قرصهای اسیکلووئر استفاده کردم وحالا هفت رووزه که اسیکلوویر میخورم هیچ اثاری از تاول نمونده ودرد هر چند ساعت شروع میشه خواستم بفهمم این درد تا کی ادامه خواهد داشت ممنون

  19. گنجی می‌نویسد

    سلام دخترم که ۱۱ سالش است زونا گرفته بچه داره درد میگشه و تب میکنه باید چیگار کنم دکتر بردم چند قرض یک پماد داده یک راه خوب میخوام باسپاس گنجی

  20. ناشناس می‌نویسد

    ممنون از شما بابت مطالب مفیدتان

  21. مهدی می‌نویسد

    سلام من دوهفته از شروع درد تا تاولها و خوب شدنش طول کشید.من در بدترین جای بدن زونا گرفتم مستقیم تاول ها در دهانم زد..بعد از سه هفته زخم ها کاملا خوب شده و درد گز گز شدن بیحسی در دهان و نصف صورت اذیتم میکنه نمیدونم کی خوب میشم..من ۳۷ سال سن دارم ..این یکی از بدترین بیماریهایی بود که تجربه کردم

  22. N می‌نویسد

    منم الان ۵ روزه زونا گرفتم رفتم دکتر محلی فقط پماد داد بهم خودم توگوگل سرچ کردم رفتم قرص گرفتم دارم میخورم یه طرف صورتم پیشانیم تا سرم پیش رفته الانم ورم کرده ودرد شدیدی دارم فقط ژلوفن اثر میکنه برای دردم تاول زده شدیدا

  23. جلیل می‌نویسد

    سلام ببخشید مزاحم تان شدم متاسفانه دچار بیماری زونا شدم خواستم برای درمان آن ی کم معلومات حاصل کنم لطف کنید ممنونم

  24. جلیل می‌نویسد

    سلام ببخشید متاسفانه دچار بیماری زونا شدم خواستم برای درمان آن ی کم معلومات حاصل کنم لطف کنید ممنونم

  25. علی می‌نویسد

    سلام منم زونا گرفتم خوشبختانه زود تشخیص دادن اولین قرص رو خوردم تمام دردهام خوب شد.الان بعد از یک هفته سوزش شروع شده.. لباسم رو در میارم چون هوا گرمه عرق می کنم و سورش بیشتر میشه.دکتر پماد نداد فقط چار تا قرص.

  26. ناشناس می‌نویسد

    سلام پدرم حدود ۱۰ماهه پیش زونا گرفته ولی هنوز در ناحیه سر درد و سوزش داره به حدی کلافه شده که ما هم ناامید شدیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  27. ناشناس می‌نویسد

    سلام مادرم ۶۲سالشه ۵روزه زونا گرفته درقسمت زنانگی درد شدید داره ما می‌ترسیم بریم خونشون راهنمایی کنید کی بریم پیشش که منتقل نشه به ما؟تاکی ادامه داره؟

  28. ناشناس می‌نویسد

    من تاول زده نزدیک ۳ یا ۲ ماهه هنوز هست باید چیکار کنم پبش دکتر هم رفت دوبار رفتم دارو داده بهم گفته استفاده چیکار کنم لطفا بگین

  29. سارا می‌نویسد

    سلام من الا ی ماه هست ک زونا گرفتم سمت چپ صورتم و یه چشمم خیلی بده تاری دید دارم و جای زخما میخاره دکترم رفتم میگ طبیعیه خوب میشی ولی دیگ کلافه شدم

  30. زهرا رضایی می‌نویسد

    سلام بعد از دوهفته که زونا همسرم گرفته زخمها خوب شده ولی پهلوش هنوز به شدت درد میکنه وقرص گاباپنتن سیصد روزی دوتا میخوره هیچ تاثیری نداره چیکارکنیم برای تسکین درد پهلوی ایشون سپاسگزارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید