الکل صنعتی ؛ موارد استفاده، خطرات و تمامی نکاتی که باید بدانید

الکل یک ماده همه کاره و متداول برای مصارف خانگی است که از تمیز کردن پرده خانه گرفته تا پاک کردن لکه های دائمی ماژیک ها کاربرد دارد. علاوه بر کاربردهای پاک کنندگی خاصیت ضدعفونی کننده این ماده بسیار مورد توجه است و خیلی‌ها از الکل صنعتی به عنوان روشی برای ضدعفونی کردن خانه استفاده می‌کنند.

مصارف الکل ضدعفونی کننده

عدد 70 درصد ایزوپروپیل روی برچسب الکل ضدعفونی کننده بدان معنی است که بطری حاوی محلول الکل ایزوپروپیل به میزان 70 درصد و آب به میزان 30 درصد است. الکل ضدعفونی کننده در غلظت های مختلف دارای کاربردهای صنعتی و بهداشتی به عنوان ضد عفونی کننده سطحی و ژل ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. الکل ضدعفونی کننده دارای بوی قوی است و یک ترکیب آلی فرار محسوب می شود.

موارد مصرف الکل صنعتی

الکل ضدعفونی کننده 70 درصد برای فعالیت ضد باکتریایی مناسب است و همچنین می تواند قارچ‌ها و برخی ویروس‌ها را غیرفعال کند. یک نقطه ضعف اصلی آن این است که بعد از تمیز کردن سطح، باید حدود یک تا پنج دقیقه را روی سطح ساکن بماند تا آن را ضدعفونی کند (در برابر میکروب های مختلف با سرعت های مختلف عمل می کند). اما متأسفانه در طی 20 تا 30 ثانیه خشک می شود و باعث ضد عفونی ناقص می‌شود مگر اینکه به طور مداوم برای مدت چند دقیقه مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. نقطه ضعف دیگر این است که می تواند به برخی از سطوح مانند لاستیک، وینیل و برخی پلاستیک ها آسیب برساند. در ادامه به برخی از مصارف الکل ضدعفونی کننده اشاره می شود.

مصارف پزشکی الکل صنعتی

الکل قسمتی از جعبه کمک های اولیه بسیاری از افراد است. دلیل آن هم استفاده ای است که از این ماده در مصارف پزشکی می شود.

خواص ضد عفونی کنندگی

الکل یک ماده درمانی ضد باکتریایی است. این بدان معنی است که باکتری ها را می کشد، اما لزوماً مانع رشد آنها نمی‌شود. الکل ضدعفونی کننده همچنین می تواند قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد. با این حال، این مهم است که از الکل ضدعفونی کننده با غلظت کمتر از 50 درصد استفاده برای این موضوع استفاده نشود، در غیر این صورت، محلول ممکن است باکتری ها را به طور موثر از بین نبرد.

تسکین حالت تهوع بعد از عمل

بررسی شواهد نشان داده است، تسکین علائم تهوع بعد از عمل با استفاده از بوییدن الکل در مقایسه با داروهای سنتی استفاده شده برای درمان حالت تهوع، مانند وندانتسترون (زوفران) 50 درصد سریعتر خواهد بود. بوییدن الکل به سرعت می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند، معمولاً هنگام بو کردن از یک پد یا توپ خیس پنبه استفاده می‌شود.

عمل جراحی

ضد عفونی کننده سطحی: برای ضدعفونی کردن سطح وسایلی مانند قیچی، دماسنج و سایر سطوح می توانید از الکل ضدعفونی کننده استفاده کنید. با این حال، الکل یک ماده ضد عفونی کننده با قابلیت اطمینان کافی در بیمارستان ها نیست. الکل ضدعفونی کننده می تواند به روکش محافظ برخی موارد مانند کاشی های پلاستیکی یا لنزهای شیشه ای آسیب برساند.

مقابله با کرونا

شستن مرتب دست به صورت مستمر، بهترین روش برای مقابله با ویروس کرونا است. تمام چیزی که نیاز دارید مقداری الکل ضدعفونی کننده است. اگر غلظت این الکل ضدعفونی کننده حداقل 60 درصد باشد می‌توانید آن را روی دستان خود بمالید و بگذارید خشک شود. از این طریق به طور موثری دستان خود را ضدعفونی کرده اید.

برای این که پوستتان آسیب نبیند، می توانید از مرطوب کننده پس از این که الکل ضدعفونی کننده خشک شد استفاده کنید. همچنین می توانید مقداری آلوئه ورا به آن بیفزایید اما مطمئن باشید که غلظت آن از 60 درصد کمتر نشود.

آخرین اخبار مربوط به ویروس کرونا

مصارف خانگی الکل صنعتی

اکثر تولید کنندگان الکل ضدعفونی کننده آن را با فرمولاسیون قدرت مختلفی، بین 70 تا 90 درصد غلظت، به فروش می رسانند. به عنوان یک قاعده کلی ، الکل 70 درصد برای استفاده بر روی پوست مناسب تر است.

خاصیت سفت کنندگی

الکل یک قابض طبیعی است که می تواند به محکم شدن منافذ کمک کرده و پوست شما را با طراوت‌تر کند. بعد از تمیز کردن پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده یا ضدآفتاب از الکل استفاده کنید. متأسفانه ، الکل ممکن است باعث شود پوست بسیار خشک شود، بنابراین در مناطق خشک استفاده نکنید. همچنین استفاده از آن بعد از اصلاح و یا روی نقاط آکنه باز شده می تواند موجب احساس سوزش شود.

ضدبو

از الکل می توانید به عنوان دئودرانت یا ضد بود استفاده کنید. شما می توانید آن را به طور مستقیم روی زیر بغل خود اسپری کنید، اما بعد از تراشیدن مو، از این کار اجتناب کنید زیرا می تواند باعث سوزش شود. برخی از افراد همچنین روغنهای اساسی مانند اسطوخودوس را با الکل مخلوط می کنند تا رایحه ای مطبوع داشته باشد.

تبخیر آب از گوش

ایا شنا باعث بلند شدن قد میشود

اگر بعد از استخر در گوشتان آب گیر کرده است، نصف قاشق چای خوری الکل را با نصف قاشق چای خوری سرکه سفید مخلوط کنید. در حالی که سرتان را به کنار خم کرده اید، با استفاده از قطره چکان محلول را درون گوش خود بریزید و سپس اجازه دهید محلول تخلیه شود. در صورت ابتلا به عفونت گوش یا پارگی پرده گوش از آن استفاده نکنید زیرا محلول می تواند به عمق گوش نفوذ پیدا کند.

درد عضلانی

استفاده از پارچه خیس شده در مالش الکل بر روی عضلات دردناک، می تواند یک احساس خنکی ایجاد کرده و جریان خون به مناطق دردناک را تحریک کند. الکل فقط در یک ناحیه کوچک اعمال شود. قرار دادن الکل بر روی تمام بدن می تواند اثرات عصبی مضری ایجاد کند زیرا پوست شما می تواند آن را جذب کند.

الکل خاصیت اشتعال پذیری زیادی دارد و باید از دسترس کودکان و از نزدیکی در کنار مواد آتش زاد و حرارت دور نگه داشته شود.

کاهش درد عضله

تفاوت الکل ضدعفونی کننده با اتانول

اتانول نام علمی اتیل الکل است که به طور عام به آن الکل هم می‌گویند. اتانول یک ماده شیمیایی مهم صنعتی است. این ماده به عنوان حلال، در سنتز سایر مواد شیمیایی آلی و به عنوان یک افزودنی در سوخت اتوموبیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این ماده به عنوان حلال برای سرنگ‌ ها، لاک های تزئینی و ضد یخ نیز استفاده می شود.

الکل ضدعفونی کننده در داروخانه ها به عنوان یک ضد عفونی کننده فروخته می شود و هرگز نباید مصرف شود. معمولا در الکل های ضدعفونی کننده و الکل های مالشی از ایزوپروپیل الکل استفاده می شود. هم اتانول و هم ایزوپروپیل هر دو ترکیب حاوی اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن هستند، و تفاوت در تعداد مولکول های آن ها است.

خطرات استفاده از الکل صنعتی

الکل صنعتی اتانولی است که با خلوص بالا و برای مصارف غیر از مشروبات الکلی مورد استفاده قرار می گیرد. این الکل در آزمایشگاه ها و در صنعت به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده، تمیز کنندگی و حلالیت مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از داروها و مواد آرایشی بدون آن نمی توانند تولید شوند. همچنین برای تولید واکسن ها، تونیک های مرکب، لمینت و ضد عفونی کننده ها و همچنین در ساخت داروهایی مانند کلروفرم بسیار حیاتی است.

تهوع

مصرف الکل صنعتی می تواند خطرات زیادی داشته باشد. در صورتی که کسی این الکل را مصرف کند، نشانه های آن می تواند به صورت زیر باشد:

مسمویت با مصرف الکل صنعتی می تواند 30 الی 60 دقیقه بعد از مصرف رخ دهد و می تواند به سرعتف فرد را بیهوش نماید. در این حالت احتمال حمله قلبی بالاست و همچنین از آن جا که سطح قند خون کاهش پیدا می کند، احتمال بروز تشنج نیز هست.

خطرات مصرف اتانول

مصرف اتانول می‌تواند باعث تغییرات قابل توجهی در رفتار شود. حتی دوزهای پایین نیز به میزان قابل توجهی قضاوت و هماهنگی را مختل می کند. با افزایش دوز، به طور معمول، احساسات سرخوشی دلپذیر تبدیل به احساس افسردگی می شود. با توجه به این که کبد قادر نیست بیش از یک اونس الکل را در ساعت متابولیزم کند، ممکن است مسمومیت رخ دهد. استفاده طولانی مدت از الکل با بیماری های کبدی و قلبی عروقی، سرطان و آسیب سیستم عصبی و همچنین مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت ضد اجتماعی همراه است.

دیگر ضدعفونی کننده ها

غیر از الکل مواد دیگری نیز هستند که برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ترکیبات کلری
  • سرکه
  • هیدروژن پراکسید
  • جوش شیرین
  • آب و صابون
3/5 - (1 امتیاز)
منبع businessinsider castle-keepers healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید