چرا به ترک سیگار فکر نمی کنید؟

جوانی شما می تواند دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد، چرا که می توانید تعداد سال هایی که سیگار می کشید و به بدن تان آسیب وارد می کنید را کاهش دهید.

گردآوری- نبض ما

جالب است بدانید که وقتی سیگار را ترک می کنید برخی تغییرات فیزیکی در بدن شما رخ می دهد که انجام این کار را برای تان دشوار می کند. با این همه، اکثر افراد به خاطر تغییرات فیزیکی نیست که تسلیم سیگار می شوند، بلکه بیشتر به خاطر هزاران فکر و خیال دیگر است که در مسیر تلاش برای ترک سیگار در سرشان شکل می گیرد.این افکار اغلب آزاردهنده بوده و باید سعی کنید با صبر و منطق آن را ساکت کنید.

اگر روزی یک نخ بکشم، آسیب چندانی نمی بینم!

با اینکه کشیدن یک سیگار به اندازه کشیدن ۱۰سیگار ضرر ندارد، اما آنقدر قدرت دارد که نگذارد آن را ترک کنید.

ممکن است امروز به خودتان بگویید که یکی می کشم، اما فردا ممکن است همین یکی به دو نخ تبدیل شود. آیا دوست دارید باقی زندگی خود را صرف کنترل این قضیه کنید یا دوست دارید از شر آن خلاص شوید؟ سعی کنید چند روز به خود سختی دهید و سیگار را ترک کنید.

به تمرکز نیاز دارم پس سیگار می کشم!

ممکن است فکر کنید سیگار می تواند به شما کمک کند روی کارتان تمرکز کنید، اما قضیه کاملا برعکس است. شما به خاطر اعتیاد به نیکوتین نمی توانید تمرکز کنید.

نکته بسیار مهم این است که این مسئله را درک کرده و هوس خود را سرکوب و در این باره بیشتر مطالعه کنید.

تمرکز

سیگار کشیدن دیگران را بهانه می کنید!

اکثر افرادی که دوست دارند سیگار بکشند آرزو می کنند که ای کاش هرگز آن را شروع نکرده بودند. در واقع این کار اغلب مواقع هیچ لذتی به آنها نمی دهد و آنها این کار را تنها برای ساکت کردن هوس خود انجام می دهند که باعث می شود احساسی عادی به آنها دست دهد.

گاهی این احساس با تماشای سیگار کشیدن یکی از دوستان و همکاران تان قوت می گیرد پس باید علاوه بر آنکه خود را مدیریت کنید از دوست تان بخواهید شما را همراهی کند در غیر اینصورت باید راهی برای کنترل ماجرا پیدا کنید تا با سیگار کشیدن او هوس سیگار کشیدن کارتان را خراب نکند. مشاوره با یک متخصص خوب در این زمینه بسیار مؤثر است.

همیشه برای ترک سیگار فرصت دارم

جوانی شما می تواند دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد، چرا که می توانید تعداد سال هایی که سیگار می کشید و به بدن تان آسیب وارد می کنید را کاهش دهید.
بعد از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن شما شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می کند، فشارخون، ضربان قلب دمای بدن شما (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم تری برمی گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می شود. به دلایل زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدام ها برای سلامت کوتاه مدت و بلندمدت شما می باشد.

ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می کنیم بستگی دارد

  • تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می کنید
  • تعداد افراد سیگاری ایکه با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک اند(والدین، دوستان و همکاران سیگاری)
  • دلیل اینکه شما سیگار می کشید(کنترل وزن، موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان)

ترک کردن سیگار

مقصر اصلی اعتیادآوری سیگار، نیکوتین (مخدر اصلی درون تنباکو) می باشد. مغز شما سریعا به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتری سیگار و نیکوتین را افزایش می دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می کند. مواد شیمیایی درون سیگار مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی نفرین می کند. اگر مغز این دو ماده شیمایی را بیش از حد ترشح نماید، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله به این مشکل شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین می تواند باعث شود زمانیکه سیگار نمیکشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

درگذر زمان مغز شروع به پیش بینی زمان سیگار کشیدن شما می کند و در این هنگام اقدام به ترشح موادشیمایی ضدنیکوتین می نماید. این مواد شیمایی ضدنیکوتین باعث می شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار نمایید.

محرک به هرچیزیست که مغز شما با سیگار کشیدن مرتبط می کند. محرک های هرفردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا و یا نوشیدنی خاص و یا صحبت با کسانیکه معمولا بهمراهشان سیگار می کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما (شادی یا ناراحتی) می تواند محرک سیگار کشیدنتان باشد. یکی از مهم ترین کلیدهای ترک سیگار شناختن محرک هاییست که شما را به هوس سیگار کشیدن می اندازند.

سیگار

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راههای مختلی وجوددارد. بعضی از این راهها از بقیه راههای ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه ایست که می تواند شمارا وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه ایست که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه های ترک سیگار را به شما معرفی می کنیم:

روش اول ترک سیگار : بدون کمک دیگران

تقریبا ۹۰ درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می کنند و می خواهند سیگار را بدون هرگونه کمکی (شامل حمایت نزدیکان، دارو و یا درمان) ترک نمایند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می کنند، اما کم تر از ۱۰ درصد افرادیکه از این شیوه استفاده می کنند، موفق می شوند.

روش دوم ترک سیگار : رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می کنید. متخصص رفتاردرمان به شما برای شناسایی محرک هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می شود و فراهم کردن حمایت عاطفی زمانیکه به آن نیاز دارید، کمک می کند.

روش سوم ترک سیگار : درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس ها، چسب ها، اسپری ها و قرص های نیکوتین دار می شود. این روش نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می رساند. این نوع ترک سیگار زمانیکه با رفتاردرمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می دهد.

روش چهارم ترک سیگار : درمان دارویی

بعضی از انواع داروها همچون زیبان (Zyban) و یا چانتیکس (Chantix) برای کمک به ترک سیگار ساخته شده اند. این داروها می بایست با دستور پزشک تجویز شوند.

روش پنجم ترک سیگار : درمان ترکیبی

استفاده از ترکیبی از روش های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدفتان افزایش می دهد. برای مثال، ترکیب رفتاردرمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و … شامل این نوع درمان می شوند.

نه به سیگار

قوانین جدید شما درهنگام ترک سیگار

هنگام ترک سیگار چند نکته و قانون مهم وجود دارد که شما باید رعایت نمایید. این نکات و قوانین شامل:

قانون اول ترک سیگار

محرک های خود را بشناسید و از آن ها دوری نمایید

سعی کنید از موقعیت هایی که باعث تحریک شما به سیگار کشیدن می شود، بخصوص در سه ماهه اول ترک سیگار، دوری کنید.

قانون دوم ترک سیگار

سخت ترین روزهای ترک سیگار روزهای اول است

اگر از روش ترک سیگاربدون دارو استفاده می کنید، سخت ترین روزها، روزهای اول است. در این چندروز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می نمایید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم کم به حالت عادی برمیگردید(اما هنوز هوس سیگار دارید).

قانون سوم ترک سیگار

تسلیم هوس سیگار نشوید

هرزمانیکه شما هوس سیگار می کنید و سیگار نمی کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می یابد.

قانون چهارم ترک سیگار

روابط با دوستان غیرسیگاری

شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان نمایید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می دهد.

قانون پنجم ترک سیگار

آرام کردن ناراحتی

از آنجا که سیگار کشیدن می تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک کردن سیگار می تواند باعث ناراحتی در شما بشود، که البته طبیعی می باشد. با اینحال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم نمایید، چراکه غم یکی از محرک های تشویق به سیگار کشیدن می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید