آیا سبزه گندم خوردنی است؟+ویدئو

سبزه گندم که بیشتر برای تزیین سفره هفت سین تهیه می کنیم دارای خواص دارویی بسیار زیادی است که می تواند به درمان ده ها مشکل جسمی کمک نماید.

آب علف گندم که سرشار از کلروفیل است خاصیت درمانی بالایی دارد و هزاران سال است که در سراسر دنیا از آن استفاده می شود.  سبزه گندم حاوی ۷۰ درصد کلروفیل بوده که دارا بودن این خاصیت به تنهایی باعث شده تا این ماده غذایی به غذای فوق‌العاده‌ای تبدیل شود. به گفته محققان حدود ۳۰ گرم گندم سبزشده حاوی ۱۲۰ کالری، ۸ گرم فیبر رژیمی و ۸ گرم پروتئین است.

سبزه گندم غذای کاملی بوده و سرشار از ویتامین‌های C،E،K، و B کمپلکس (شامل B12) است. در بخش مواد معدنی سرشار از کلسیم، ‌کبالت، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین، سدیم، سولفور و روی است. این گیاه پرخاصیت لیست طولانی از آمینو اسیدها را در خود جای داده (حدود ۱۷ آمینو اسید و ۸۰ آنزیم شناخته شده).

بهترین روش دست یافتن به خواص فراوان این ماده غذایی، روش آبگیری آن است. برای تهیه این نوشیدنی،‌ سبزه‌ گندم عید خود را درون دستگاه آبمیوه‌گیری ریخته و با نوشیدن آب آن از خواص فراوان آن بهره ببرید. اگر آب آن به سختی قابل خوردن است می توانید آن را به اسموتی های خود استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. مصرف حدود ۵۰ گرم از این نوشیدنی انرژی کل روز شما را تامین می‌کند.

سبزه عید

ویتامین ها و مواد معدنی

در یک پیمانه آب سبزه گندم ، میزان معینی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد به همین دلیل بسیار منطقی است که افراد این نوشیدنی را بخورند. انرژی حاصل از این نوشیدنی بلافاصله بعد از مصرف، روش ایده آلی برای آغاز یک روز پرانرژی است.

کاهش چربی

طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶، میتوکندری کبد موش هایی که آب سبزه گندم مصرف کرده بودند، دارای کاهش در میزان لیپیدها یا چربی ها بود. این ویژگی موجب می شود یک پیمانه سبزه گندم بتواند به کاهش وزن کمک کند.

درمان بیماری پوستی

اگرچه در این رابطه مطالعات بالینی انجام نشده است اما چندین مورد نمونه درمان خانگی نشان داده که سبزه گندم برای درمان اگزما و پسوریازیس مثمرثمر بوده است. روش درمانی با این گیاه اینگونه است که یک فنجان آب سبزه گندم در وان آب داغ ریخته شده و به مدت ۳۰ دقیقه مورد استفاده قرارگیرد. روش دیگر ریختن آب سبزه گندم در ظرف یخ و انجماد آن است. سپس مکعب های یخی بر روی لکه ها، زخم و پوست آسیب دیده مالیده شود.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی توصیه می شود. این ماده غذایی از آن جا که حاوی مقدار فراوانی آهن است خون ساز بوده و تعداد گلبول های قرمز را نیز افزایش می دهد. با مصرف این نوشیدنی گلبول های قرمز در بدن شما بازسازی شده و فعالیت خود را دوباره از سر می گیرند و اکسیژن تازه را برای سطح بدن فراهم می کنند.

سلامت دهان و دندان

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است. برای پیشگیری از پوسیدگی و تسکین درد دندان و نیز پیشگیری از خونریزی لثه و پیوره مصرف این نوشیدنی توصیه می شود. همچنین این ماده غذایی با سم زدایی سیستم لنفاوی، معده و روده، کمک خوبی برای کاهش و حذف بوی بد دهان و بدن محسوب می شود.

آب سبزه گندم

ضد سرطان

این نوشیدنی حاوی مقدار فراوانی آنتی اکسیدان بوده و آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد فرآیند اکسیداسیون را متوقف می کنند. با مصرف این نوشیدنی سبز از آلاینده های هوا مانند منو اکسید کربن و دود سیگار کم تر آسیب می بینید.

با داشتن مقدار عالی کلروفیل و بتاکاروتن در پیشگیری و مبارزه با سرطان موثر است. ترکیبات متنوع موجود در این گیاه سبز، عوامل موثر و قوی آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هستند. طبق بررسی ها مصرف این نوشیدنی تا ۴۰ درصد خطر پیشرفت سرطان را کاهش می دهد.

برخی دیگر از خواص آب سبزه گندم

  • از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • این نوشیدنی با داشتن خواص قلیایی، برای افرادی که از بیماری های التهابی مانند استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید رنج می برند ماده غذایی مطلوبی، محسوب می شود.
  • این نوشیدنی با قابلیت تنظیم سطح قند خون، ماده غذایی مفیدی برای مبتلایان به دیابت محسوب می شود.
  • ترکیبات پروتئینی موجود در کلروفیل با کیفیت بالا، نقش مهم و موثری در کاهش فشارخون بالا ایفا می کنند.
4.4/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید