برای درمان خلط گلو و پشت بینی چه کنیم؟

ترشحات اضافی بینی به شکل آبریزش بینی، بیرون می آید. وقتی ترشحات و خلط بینی از پشت آن به گلو می ریزد، خلط پشت بینی یا خلط گلو نامیده می شود. در این مقاله تمام نکات مربوط به درمان خلط پشت حلق را خواهید آموخت.

غدد موجود در دیواره داخلی بینی، گلو، راه های تنفسی، معده و روده روزانه حدود یک تا دو لیتر خلط یا موکوس تولید می کنند.  موکوس، ماده غلیظ و مرطوبی است که این قسمت های بدن را مرطوب می کند و مهاجم های خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را گیر می اندازد و از بین می برد، قبل از اینکه این عوامل میکروبی بتوانند وارد بدن شوند و باعث بیماری گردند.

در حالت عادی، شما متوجه این ترشحات بینی نمی شوید، زیرا با بزاق دهان مخلوط می شود و بدون اینکه شما را اذیت کند، به ته گلو می ریزد و به تدریج و پی در پی در طی روز بلعیده می شود. فقط وقتی بدن شما بیشتر از حد معمول خلط تولید می کند و یا خلط گلو غلیظ تر از حالت عادی می باشد، متوجه آن می شوید.

خلط گلو می‌تواند منبعی برای ورود عفونت به بدن باشد و با افزایش حجم خلط احتمال ورود عفونت به گلو و ریه‌ها افزایش یافته و در بلندمدت سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و آسم و تنگی نفس شود. هم چنین انباشته شدن خلط در معده سبب لزج شدن مخاط معده و نیز بدبو شدن دهان می شود. از طرفی، کهنه شدن خلط درمان سرماخوردگی را به تعویق می‌اندازد.

خلط گلو و پشت بینی

علل خلط گلو

برخی از علل خلط گلو عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفلوآنزا
  • آلرژی ها
  • سینوزیت
  • گیر کردن جسمی در بینی (بیشتر در بچه ها)
  • بارداری
  • برخی داروها (مانند قرص های ضدبارداری و داروهای فشار خون بالا)
  • انحراف تیغه وسط بینی و یا هر مشکل ساختاری که روی سینوس ها تاثیر بگذارد
  • تغییر آب و هوا، هوای سرد و یا خشکی بیش از حد هوا
  • برخی غذاها، مثلا غذاهای پر ادویه تولید خلط را بیشتر می کنند
  • گازها و بوی ناشی از مواد شیمیایی، عطرها، مواد شوینده، سیگار و سایر مواد محرک

درمان خلط گلو

برای درمان‌ طبیعی خلط دو نوع اقدام باید صورت گیرد که در مرحله اول باید اقدامات پرهیزی و سپس درمان با مواد و گیاهان دارویی صورت گیرد. در اقدامات پرهیزی برای درمان خلط افراد باید سعی کنند سحیر خیز باشند و در ساعت ۵ تا ۸ صبح بیدار باشند زیرا که در این ساعات حجم خلط بدن افزایش می‌یابد اما سحرخیزی در این ساعات سبب کاهش غلظت خلط بدن می‌شود. افراد باید سعی کنند در هنگام شب از خوردن سردیجات مانند لبنیات همچون ماست، دوغ و شیر و نیز ترشیجات، ماهی، کاو، گوجه فرنگی خام، خیار پرهیز کنند زیرا این مواد سرد میزان خلط‌های صبحگاهی را افزایش می‌دهد.

درمان خلط گلو

درمان خلط پشت بینی بستگی به علت آن دارد. عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند، اما خلط سبز یا زرد لزوما نشانه عفونت باکتریایی نیست. سرماخوردگی نیز می تواند باعث سبز یا زرد شدن خلط شود، در حالی که یک بیماری ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

برای درمان خلط بدن به وسیله مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می‌توان از گیاهانی همچون آویشن، پونه، گل ختمی، گل پنیرک که آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی هستند به صورت دمنوش برای درمان خلط استفاده کرد.

مصرف داروهای آنتی هیستامین و دکونژستان (ضداحتقان ها) برای بهبود خلط پشت بینی ناشی از سینوزیت و عفونت ویروسی مفید است. مصرف این داروها به همراه داروهای کورتونی و اسپری های بینی به درمان خلط گلو ی ناشی از آلرژی کمک می کند. آنتی هیستامین های قدیمی به دلیل کاهش آب خلط و غلیظ کردن آن، بهترین درمان برای خلط گلو نیستند، ولی آنتی هیستامین های جدید بهتر هستند، زیرا کمتر باعث خواب آلودگی می شوند. لذا بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید، زیرا این داروها دارای اثرات جانبی از سرگیجه گرفته تا خشکی دهان هستند.

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

در اینجا به تعدادی از روش های خانگی برای درمان خلط گلو اشاره می شود.

بخار

استنشاق بخار از بهترین و ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر خلط  گلو است. استنشاق بخار به داخل بینی بسیار مفید است به طوری که ده دقیقه در بخار حمام روزی  دو بار خلط گلو را درمان می کند. روش دیگر، ریختن آب جوش گرم در یک کاسه بزرگ است. یک حوله بر سر خود  گذاشته و  بخار به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه  استنشاق کنید.

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم یکی دیگر از راه آسان برای درمان خلط گلو است. در حالی که آب گرم  تسکین دهنده گلو است، نمک نیز برای از بین بردن باکتری ها کمک می کند

آبلیمو

اضافه کردن دو قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل  به یک فنجان آب گرم  مفید است. نوشیدن  حداقل سه بار در روز به تسکین گلو و کاهش تولید خلط چسبناک گلو کمک می کند. یکی دیگر از گزینه ساده یک برش از لیمو، ریزش نم نم  نمک و فلفل بر روی آن و سپس آنرا بخورید. این کار را دو یا سه بار در روزانجام دهید.

عسل و آبلیمو برای درمان خلط

زنجبیل

زنجبیل یک ضد احتقان طبیعی است و برای عفونت های دستگاه تنفسی و گلو  استفاده می شود. همچنین، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد خلط است و موجب می شود که راحت تر نفس بکشید. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برش زنجبیل تازه  به یک فنجان آب جوش برای چند دقیقه و پس از آن دو قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. نوشیدن این چای زنجبیل دارای اثر تسکین دهنده است چندین بار در طول روز مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که  به کاهش خلط گلو و کشتن باکتری تولید کننده خلط بسیار مفید است. اضافه کردن یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم  و نوشیدن  یک بار در صبح و دوباره قبل از رفتن به رختخواب منفعتهای زیادی دارد. همچنین  اضافه کردن یک قاشق غذاخوری زردچوبه و کمی نمک به یک لیوان آب گرم چند بار درروز غرغره کنید

سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم نیز می تواند خلط  گلو را درمان کند. سوپ مرغ داغ به مرطوب کردن راه های هوایی کمک کرده ودردهای گلو را تسکین می دهد. سوپ مرغ حداقل دو یا سه بار در روز برای رفع خلط توصیه می شود.

عسل

عسل ضد ویروس، ضد باکتری، و خواص ضد قارچی دارد که گلو را تسکین داده و خلط گلو را از بین می برد. علاوه بر این، دارای خواص ضد عفونی کننده است که  به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک می کند. اضافه کردن کمی پودر فلفل سفید و یا سیاه  به یک قاشق غذا خوری  عسل داروی درمان عفونت گلو است  این مخلوط را دو بار در روز به مدت یک هفته بخورید

عسل برای درمان خلط

هویج

هویج در درمان خلط گلو و دیگر شرایط مشابه بسیار موثر است. آب ۴-۵ عدد هویچ را گرفته و با آب کمی رقیق کرده ۲-۳ ثاشق عسل ریخته و مخلوط کنید برای رفع خلط مفید است.

انتی بیوتیک برای ترشحات پشت حلق

آنتی بیوتیک ها قادر به از بین بردن آلودگی های باکتریایی هستند. با این حال، بروز ترشحات زرد یا سبز نشان دهنده آلودگی های باکتریایی نیستند. برای انتخاب انتی بیوتیک برای ترشحات پشت حلق آنتی بهتر است هیستامین های جدید تر نظیر لوراتادین (کلاریتین، آلاورت)، فکسوفنادین (آلگرا)، سیتریزین (زیرتک)، لووسیتریزین (زایزل) و دسلوراتادین (کلارینکس) را انتخاب کنید چرا که می توانند گزینه های بهتری باشند و خواب آلودگی کمتری ایجاد می کنند.

راه حل دیگر برای رفع مشکل ترشحات، رقیق کردن ترشحات است. خلط چسبناک گلو غلیظ‌‌تر آزاردهنده‌تر است. رقیق نگه داشتن ترشحات به جلوگیری از مسدود شدن گوش ها و سینوس ها کمک می کند. راه ساده رقیق نگه داشتن ترشحات نوشیدن آب بیشتر یا مصرف داروهایی نظیر گوآیفنسین (موسینکس) است. شما می توانید از دستگاه بخور سرد یا گرم برای افزایش رطوبت موجود در هوا نیز استفاده کنید، این اقدام نیز به رقیق شدن ترشحات بینی و گلو کمک می کند.

درمان خلط پشت حلق

با پیگیری اقدامات زیر می توانید به درمان قطعی خلط پشت حلق و خلط پشت گلو کمک کنید:

  • هوا را مرطوب نگه دارید. هوای خشک بینی و گلو را تحریک می کند و باعث می شود مخاط بیشتری به عنوان روان کننده این محیط ها شکل بگیرد. استفاده از یک مرطوب کننده بخور سر در اتاق خواب می تواند به بهتر شدن خواب کمک کند، بینی را تمیز نگه دارد و از گلودرد پیشگیری کند.
  • نوشیدن مایعات. برای رقیق نگه داشتن مخاط، بدن نیازمند آب زیادی است. زمانی که یک فرد سرما خورده است، نوشیدن مایعات اضافی می تواند مخاط را رقیق نگه دارد و به تخلیه سینوس ها کمک کند.

نوشیدن مایعات برای رفع خلط گلو

  • سیگار نکشیدن و دوری از افراد سیگاری. سیگار کشیدن و در کنار محیط های پر از دود بودن می تواند منجر به ایجاد مخاط و خلط بیشتر در بدن شود.
  • توجه به آلرژی ها. آلرژی های فصلی می توانند به آبریزش بینی بیش از حد منجر شوند، همچنین در چنین موقعیت هایی حجم مخاط بیشتری در بدن افراد ترشح می شود.
  • استفاده از اسپری نمکی بینی یا شوینده های مشابه. به دنبال اسپری های استریلی باشید که شامل سودیم کلراید هستند و توجه داشته باشید که در زمان شستشو از آب استریل یا مقطر استفاده کنید.
  • مصرف مقدار زیادی میوه. یکی از مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از فیبر میوه و در صورت امکان سویا می توانند به مشکلات تنفسی کمتری در ارتباط با مخاط بینی یا خلط منجر شوند.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

گردآوری – نبض ما

4.1/5 - (159 امتیاز)
منبع medicalnewstoday webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 نظر
  1. امیر حسین سعادتی می‌نویسد

    با سلام و عرض خسته نباشید میخواستم بدانم استفاده ی آمپول دگزامتازون و مصرف داروی روتارین برای درمان گرفتگی صدا مفید هستن ایا ضرری ندارن برای مصرف و اگرمشکل گرفتگی صدا حل نشد باید چکار کرد

    1. حمید می‌نویسد

      سلام خسته نباشی به شما من چندماهی است خلط برگشتی دارم باید براه درمانش چکارانجام دهم باتشکر

      1. سپیده مجدیان می‌نویسد

        اول باید علت رو پیدا کنی و بعد درمان

  2. ایراندخت ذوالفنون می‌نویسد

    جالب و مفید و مختصر. از اینکه به این خوبی مطلب ویراستاری شده و با فونت زیبا هم نوشته شده بود سپاسگزارم. موفق باشید

  3. رضا می‌نویسد

    عالی بود

  4. دریا می‌نویسد

    باسلام و عرض خسته نباشید خدمت شما:من سالهاست که خلط بینی وگلو دارم سی تی اسکن هم کردم دکتر گفت سینوسهات مشکلی نداره ،حتی پیش جراح رفتم گفتن انحراف داری اون رو هم جراحی کردم ولی بازم خلط بینی دارم با سرام و گرام واکنش نشون میده و میگیره به شددت عذاب میکشم نمیدونم مشکل کجاست لطفا راهنمایم کنید، با تشکر

    1. ریحانه می‌نویسد

      سلام
      منم همین مشکل رو داشتم، دکتر آلرژی تشخیص دادن و قرص تلفست و قطره بتامتازون برام تجویز کردن که خوب بود اما همین که قطره تموم شد دوباره آلرژیم شروع شد
      خلط گلو بخاطر رطوبت زیاد بدن هم میتونه باشه
      و تجربه جدیدی که بدست آوردم، خوردن آب زرشک خانگی بود
      من برای تصفیه خون خوردم اما خیلی اتفاقی متوجه شدم دیگه خلط ندارم

    2. ناشناس می‌نویسد

      عطاری برید. بهتون کمک میکنه

    3. ناشناس می‌نویسد

      من هم همین مشکل را داشتم ، تنها و بهترین راعى که به من کمک کرد استفاده از ترکیب سیاه دانه عسل در روز ٢ قاشق و شبها قبل از خراب استفاده از یک نخود کندر ، که حالم را کاملا خوب میکنه ، احتمالا شما بلغمى مزاج هستید وبای از خوردن سردى جات پرهیز کند . حتما امتحان کنید

  5. نسا می‌نویسد

    مفید بود متشکرم موفق باشید. یک چیز هم که کشف خود من هست عرق نعنا هست که بسیار خلط آور بینی هست.

  6. Nima می‌نویسد

    سلام، پدرم عمل سینوس و پلیپ بینی انجام داده بعد یک هفته دیگ نتونست خوب صحبت کنه و زبونش خوب نمیچرخه، لطفا راهنمایی کنید

  7. جواد می‌نویسد

    باسلام سه ماهی است که خلط سفید چسبناک پشت گلویم تشکیل می شود و با آب نمک غرغره می کنم خلط ها به سختی بیرون می آید و شبها هنگامی که دراز می کشم دچار نفس تنگی می شوم و با اسپری سالبوتامول خوب می شوم وشبها بزاق دهانم هم زیاد و چسبناک است و هر وقت از منزل بیرون می روم گلویم قرمز می شود و خلط زیادی پشت گلویم ظاهر می شود باید چکار کنم

    1. نبض ما می‌نویسد

      سلام دوست عزیز اینجا محل نظر گذاشتن است لطفا سوالات خود را از لینک زیر یا بخش از دکتر بپرسید سایت پیگیر شوید
      https://nabzema.com/faq

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام دوست عزیز. حتما ریه هاتو رو چک کن. یه سی تی بگیر ازشون

    3. فخریاز اراک می‌نویسد

      سلام وقت بخیر من ابان کرونا گرفتم از ان موقعه به بعد خلط پشت گلو دارم کمی زرد رنگ است قبلش کوچکترین مشکلی نداشتم ممنون میشم جواب بدهید

  8. ابوالفضل امیری می‌نویسد

    سلام خسته نباشید مشکل من خلط از بینی هست که چند ساله باهاش سروکله میزنم لطفا درمانی برای رفع خلط برایم بفرمائید با تشکر

  9. امیر می‌نویسد

    سلام چند ماهی است که مشکل خلط گلو رادارم دکتر هم رفتم ولی خوب نشدم چه کار کنم؟

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      لطفا سوالات خود را از لینک زیر یا بخش از دکتر بپرسید سایت پیگیر شوید

      https://nabzema.com/faq

  10. اصغر می‌نویسد

    باسلام مفید بود

  11. مجید می‌نویسد

    سلام چهار ماه که درروز یک یادوبار سرفه های یکدقیقه ای دارم وانگار داخل گلو چیزی گیر کرده باشه ترشحات سفید میاد شبیه خلط وازته گلو وقتی سرفه میکنم خلط های سبز میاد این ترشحات سفید صبح ک بیدار میشم پشت حلق زیاده خیلی میاد تخلیه میکنم بعد دوساعت خوب. میشه ولی این میگم داخل گلوم یه چیز گیر کرده درهمه روز هستش بعد غذا خوردن سرفه زیاد میکنم نگرانم لطفا کمکم کنین باتشکر

    1. هدا می‌نویسد

      من هم مشکل شما رو دارم .حالتون بهتر شده؟ اگر آره لطفا به من هم بگید چیکار کردید؟ ممنون

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من راهنمایت میکنم

    2. ناشناس می‌نویسد

      فقط. خلط. یا استرس همراهش داری

  12. محمد دیناد می‌نویسد

    برای ترک سیگارم مفید بود مرسی

  13. ازیتا سادات دیناد می‌نویسد

    برای کسی که سیگار را بعد از تریاک می خواهد ترک کند چی خوب است

    1. ناشناس می‌نویسد

      تو بکش بیخیال🤣

  14. ارش می‌نویسد

    با سلام و‌خسته نباشید . خواهر من حدوده شیش ماه است که دچاری یه بیماری الرژی یا هرچیزی که اسمش بزارن شده ده بار ازمایش داده چندین بار دکترهای مخطلف رفته ایشون کشور نروژ هستن خیلی ازمایش و دارو درمان بهش دادن ولی هیچ کس تنها یه دکتر دارو ساز که دوست منه تشخیص داد احتمالا بخاطر بوتاکس که برای میگرنش استفاده کرده بدنش واکنش نشان داده و این علایم گرفته که باعث ازار و بهم ریختگی زندگیش و روحیش شده شما لطفا جواب من بدید این علایمی که میگم همه علایم خلط پشته گلوه الان شیش ماه که دچار این بلا شده . بینی همیشه خشکه راه تنفس باش سخت نیست میتونه نفس بکشه از پشت گلوش انگار که شیر اب باز کردن اب وارد گلوش میشه شبها بع۱ی موقعها دچار خفگی و گرفتگی نفس میشه البته بعضی روزها شدت حمله و اب ریزش پشت گلوش زیاده بعضی زمانها نه کمتره در کل دیگه امیدی براش نمونده هر دکتر ازمایش داده هیچ دکتری نتونسته تشخیص بده یه دکتر گوش حلق بینی گفته که تو عکس برداریهات یخورده تیغه بینیت کجه اونم اگه عمل کنی نمیدونیم خوب بشی نشی شاریالد اصلا ربطیم نداشته باشه به مشکلت در کل اگر بتونید کمک کنید من هر جور که بشه جبران میکنم هر حذینه و هر خرجی داشته باشه خواهر من درد میگشه من از اون بدتر لطفا بهم کمک کنید اگر اصلاعات بیشتر در رابطه با بیماری بخواید ایمیل من دارید بهم پیام بدید دیدن پیام شما زیبا ترین خبر ممکن زندگی منه سپاسگزارم

    1. abed می‌نویسد

      بگو روزی سه بار و هر مرتبه اندازه یک نخود کندر بزار تو دهنش و یواش یواش بجوه به مرور که بهتر شد تغییر بده به شبی یکبار قبل از خواب

  15. Broken می‌نویسد

    سلام
    من حدود سه ساله ک الرژی شدید گرفتم و کمی هم انحراف تیغه بینی
    درمورد عمل ک دکتر گفته اگر تیغه بینیتو عمل کنیم منجر به خشکی دایمی بینیت میشه و اوضاع تنفست بدتر میشه البتع منم مثل بقیه دکترای مختلف رفتم و یکی میگه پره های سینوسیت بزرگن و هیچ درمانی هم نداره !کیفیت زندگیم وحشتناک اومده پایین ب شدت علاقه دارم بمیرم و خلاص شم ازین درد .مدام سرفه خلط بی خوابی تنفس بد!الان که پاییزه هم چیزی در حد مرگ رفتم …تو ایران خراب شده آیا راهی برای درمان ما نیست ؟واقعا در عجبم

    1. فرزاد می‌نویسد

      دوست عزیز خواهرزادم الرژی داره وسرفه رهاش نمیکرد دکتر گفت تخم مرغ و گردو نخوره یه مدت و شبا مرکبات و سردیجات که الحمدالله سرفش خوب شد شماهم ببنید به چی الرژی دارید یا همینا رو نخورید شاید فرجی شد..

  16. بهنام می‌نویسد

    سلام، من ته گلوم حالتی از تجمع خلط هستش دهنم بو گرفته فکر میکنم از همین باش، اینارو چطوری برطرف کنم.چ دارویی مصرف کنم که برطرف بشه بنظرتون؟

  17. کیهان می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر
    دختر من ده سالشه واز خلط بینی وگلو رنج میبره بطوریکه هرشب کلی دستمال کاغذی برای پاک کردن خلط بینی که گاهی هم بصورت زرد رنگ هست استفاده میکنه وشبها خیلی خور خور میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. علی می‌نویسد

      سلام دوستان من هم این مشگلات خلط گلو وانحراف بینی را داشتم وخیلی هم به زحمت افتاده بودم طوری که بادهان نفس می کشیدم وشبها صدای خور وپوفم تادوطبقه بالا میرفت وخودم هم روز بعد کسل بودم ودکتر هم زیاد رفته بودم خلاصه یک روز اتفاقی به یک داروخانه رفتم وحریان راگفتم واو یک اسپری بینی بگلام دادومن دوماه استفاده کردم وکاملا خوب شودم البته گوگل هم اطلاعات خوبی درمورد انواع دیگر میدهد ولی برای من همین مورد خیلی خوب بود

    2. یعقوب می‌نویسد

      سلام
      من دوسه سالی میشه خلط پشت حلق دارم بینی هام بازه اما خلط پشت حلق واقعا ازار دهنده است زمستونا شدیدتره لطفا راهنمایی کنید

      1. ناشناس می‌نویسد

        یکی ازراههای درمانش استفاده ازاسپری مومنتوم که کورتن داردهست داخل بینی اسپری کند صبح وشب به مدت یکماه

  18. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یک دوسالی هست خارش گوش دارم دکترم رفتم ولی خوب نشد همیشه نیست روزی یکی دوباره الانم سرماخوردم از بینیم ترشحات زرد رنگی میاد گوشم دردمیکنه گلوم خارش داره وخلت فکرمیکن حلق گوش افنت کرده چطوری درمان کنم

  19. پرویز جهاندار می‌نویسد

    باسلام خلط پشت حلقم نه بالا میاد نه پایین میره چسبیده بعض ی وقت ها که از دهان تمیز میکنم جاش فورا پر میشه علت چی میتونه باشه؟

  20. زهرا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من چند ساله از مشکل خلط رنج میبرم که باعث بدبویی دهان میشه با خوردن غذا هم رفع نمیشه لطفا به منم کمک کنید

    1. محبوبه اصفهان می‌نویسد

      سلام خسته نباشید
      من چند سال است که خلط گلو دارم وچسبنده است خیلی زجر میکشم شب ها حال خفکی دارم آنتی بیوتیک مصرف کردم همبشه خلط دارم سونوکرافی کردم چیزی تشخیص ندادند خواهش میگنم کمکم گنید

  21. فریبا می‌نویسد

    سلام خوبید مدتی است خلط سفید چسبناک در گلو دارم و باعث سرفه میشود چ کنم

  22. فرید می‌نویسد

    سلام
    من حدود ۱۰ ساله درگیر خلط شدید پشت گلو هستم، دکتر رفتم گفتن بینی رو شستشو بده، کردم فایده نداشت. خیلی دارم زجر میکشم طوریکه هر ۵ دقیقه باید برم خالی کنم. نمیدونم چکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. ممنون

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      شما میتوانید به متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه کنید
      https://nabzema.com/ساختمان-پزشکان-نبض-ما/بهترین-متخصص-گوش-و-حلق-و-بینی

    2. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      شما می توانید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید
      https://nabzema.com/بهترین-متخصص-گوش-و-حلق-و-بینی

    3. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      شما می توانید برای معاینه دقیق تر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید
      https://nabzema.com/ساختمان-پزشکان-نبض-ما/بهترین-متخصص-گوش-و-حلق-و-بینی

    4. ناشناس می‌نویسد

      شما معده غذا هضم نمیشه بخاطر این خلط به وجود میاره

  23. علی می‌نویسد

    سلام میخواستم ببرسم گلویی که ملتهب بوده وبا ۵تابنیسیلین ۸۰۰ بهبود یافته ولی خلط بشت حلق میتونه باسفکسبیم۴۰۰ کاملا خوب بشه؟

  24. ناشناس می‌نویسد

    بسیار عالی و دم شما گرم

  25. ناشناس می‌نویسد

    من‌خانم‌۴۵ ساله‌هستم‌چندساله‌از‌خلط‌پشت‌حلق‌رنج‌میبرم‌‌سمت‌راست‌کوش‌وگلوم‌پر‌خیلی‌اذیت‌میشم‌سر‌درد‌شدید‌همون‌طرف‌منو‌از‌پا‌انداخته‌خواهش‌میگنم‌منو‌راهنمایی‌کنید‌دارم‌‌میمیرم

  26. بیابانکی می‌نویسد

    سبام سینوزیت شدیددارم درددرپیشانی واحساس داغی و خلط پشت حلق دارم چطوردرمان کنم چه دارویی استفاده کنم

  27. بیابانکی می‌نویسد

    دوبسته دکتر گوش اموکسی کولاوبهم دادخوردم تاثیری نداشتع الان چه کنن

  28. منیژه می‌نویسد

    سلام برای خلط پشت حلق وقرمزی گلو چه انتی بیوتیکی خوبه

  29. منیژه می‌نویسد

    سلام من حدود ۵سال خلط پشت حلق دارم وهر از گاهی با سوزش واین علاءم با خوردم بعضی از چیزها بدترمیشه خیلی خیلی دکتر رفتم وهمه میگن چیزی نیست خلط وشاید سنت بره بالا خوب بشه ولی من عزاب میگشم واین که من همش در حال شستشوی بینی با سرم هستم و آب نمک غر غره کردن تو رو خداکمکم کنید خسته شدم. این که آیا با این مریضی کرونا من اگه کرونا بگیرم خطر ناکه چون خلط پشت حلق دارم؟

  30. مرادی می‌نویسد

    چهچرک خشک کن برای خلط پشت حلق

  31. ناشناس می‌نویسد

    اگر میشه کمک کنید از چه دارویی استفاده کنم

  32. میترا یوسفی می‌نویسد

    سلام من چند سالی هست که خلط پشت حلق دارم هرچی مونته کاست خوردم بهتر نشدم منو راهنمایی کنید .

  33. خ بوشهری می‌نویسد

    سلام برای درمان خلط گلو دکتر متخصص غدد قرص اکتولوکاست تجویز کرده ولی توبرگه مصرفش کلی عوارض بدی بود تردید کردم ومیترسم مصرف کنم چکارکنم

  34. مهین تابان می‌نویسد

    سلام من چندساله که سینوزیتم حادشده سی تی گرفتم متخصص گفت سینوزیتت خیلی بزرگ شده ومحدوده یه زیادی ازسرت واشغال کرده اصلا سردیجات نمیخورم اما ترشح سفیدوخلط چسبناک زیادی دارم که تمومی نداره نه باشستشو نه دارو خسته شدم لطفا راهنماییم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید