از سوار شدن به هواپیما نترسید!

شنبه ۲۱ اسفند ۹۵ دومین ایرباس قرارداد ایران‌ایر و کمپانی ایرباس و اولین ایرباس مدل A330-200 در مهرآباد به زمین نشست و وارد ناوگان هوایی ایران‌ایر شد.

 نبض ما– گردآوری

دولت یازدهم یکی از موفقیت های خود را ورود هواپیماهای مسافربری نو و جدید به خطوط هوایی می داند. در اینجا با سابقه ۵ هواپیمایی که در دولت یازدهم وارد خطوط هوایی شدند بیشتر آشنا شوید.

به همین بهانه در این مطلب به نکاتی در خصوص سفر با هواپیما و غلبه بر ترس از آن می پردازیم.

ایرباس ۳۳۰ یک هواپیمای جت مسافربری پهن‌پیکر ‌است که توانایی جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر را ‌دارد؛ این هواپیما در دسته بندی پرنده‌های پهن پیکر و دوربرد قرار می‌گیرد، کاربرد آن بیشتر در ‌سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. این هواپیما روز جمعه ۲۰ اسفند در فرودگاه تولز فرانسه تحویل هما شد و با هدایت کاپیتان فرهادی و کاپیتان گیاهی به ایران آورده شد.

ایرباس ۳۳۰ در دو مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ و ۳۳۰ سری ۳۰۰ تولید می‌شود. قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد.   حداکثر وزن برخواست این هواپیما ۲۴۲ تن بوده و مخازن سوخت آن گنجایش ۱۳۹۰۹۰ لیتر سوخت جت را دارند. ‌این هواپیما می‌تواند ۱۳ هزار و ۴۵۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت طی کند.

سفر هوایی

هوای کولر هواپیما چقدر تمیز است؟

سیستم تهویه هوای هواپیما کاملا داخل هواپیما قرار داشته و بنابراین سیستم بسته ای است. به عبارت بهتر، هوایی که تنفس می کنید در حقیقت همان هوای فشرده شده ای است که از موتورهای هواپیما گرفته می شود. کمپرسورها کمک می کنند تا هوای بیرون را به داخل هدایت شود.

از صندلی هواپیما متنفرم!

شاید پیش بیاید که صندلی تان را دوست نداشته باشید و بخواهید وارد بخش فرست کلاس شوید. این کار حتی پس از بلند شدن هم ممکن است اما چندان محتمل نیست. در برخی پروازها این امکان وجود دارد که خدمه فرمی را پر می کنند و دلیل انتقال شما را در آن یادداشت می کنند. شانس این کار در صورتی بارداری زنان بیشتر می شود.

آیا ماسک اکسیژن واقعا مرا نجات خواهد داد؟

ماسک اکسیژن تنها برای ۱۵ دقیقه اکسیژن برای شما تامین می کند. اما خونسردی خود را حفظ کنید. کم کردن ارتفاع هواپیما تا زمانی که مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند، در مجموع ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می برد.

مسافرت با هواپیما

چرا خدمه هواپیما از بطری آب استفاده می کنند؟

آب لوله کشی شهر می تواند سالم باشد اما آب موجود در هواپیما چندان سالم نیست. فقط در یک صورت در هواپیما آب مصرف کنید و آن اینکه از بطری کاملا سالم و دست نخورده باشد. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان باکتری موجود در آب هواپیما ده ها تا صدها برابر آب لوله کشی شهری است.

دلایل ترس از پرواز

افرادی که ترس از پرواز دارند، معمولا دچار بیماری ترس از فضای بسته نیز هستند که این بیماری خود زاده دو عامل اضطراب و حمله‌های عصبی است. علت ایجاد ترس از فضای بسته در طول پرواز این است که فرد احساس می‌کند در محیط هواپیما محصور شده و نمی‌تواند در صورت لزوم از محیطی که در آن قرار دارد، فرار کند. دسته دیگری از مسافران که در طول پرواز دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند، کسانی هستند که به سیستم حمل و نقل هوایی بی‌اعتمادند و آن را ناایمن قلمداد می‌کنند.

امن ترین جای هواپیما

پاسخ ساده است:دم هواپیما. دلیلش نیز این است که کابین خلبان ضرب سقوط را می گیرد و آسیب کمتری به قسمت انتهایی هواپیما وارد می شود. بنابراین کسانی که می ترسند به یاد داشته باشند که باید همیشه دم هواپیما را رزرو کنند.

علائم هشداری

تمام هشدارهای حین پرواز را باید اینگونه تفسیر کرد:اگر یکبار صدای دینگ شنیده شود، خدمه باید به تلفن داخل هواپیما پاسخ دهند. هنگام فرود، بلند شدن و نشستن مسافرین بر روی صندلی خود، دو یا سه بار صدای دینگ شنیده می شود. هر زمان که ارتفاع از ۱۰۰۰۰ پا بیشتر می شود که ممکن است این صدا شنیده شود. اگر پنج یا شش بار صدای دینگ شنیده شود، وضعیت فوری اعلام شده است. در این زمان البته خدمه دستورات لازم را به مسافرین می دهند.

ترس از هواپیما

درمان ترس از هواپیما

تقریبا بین ۲ تا ۵ درصد افرادی که از سیستم حمل و نقل هوایی بهره می‌برند، دچار فوبیا و ترس از پرواز هستند. برخی از این مسافران مضطرب سعی می‌کنند با خوردن داروهای آرامبخش و حتی الکل در طول سفر با هواپیما خود را آرام نگه دارند، غافل از این که این درمان‌ها خود عاملی در جهت افزایش اضطرابشان خواهد بود.

کاری که روانشناسان برای شما می کند این است که با ریشه ترس شما رو به رو شده و شما را در موقعیت مشابه با پرواز قرار می دهد. رفتارهای شما را مشاهده و تجزیه و تحلیل کرده و سپس درمان‌هایی متناسب با موقعیت تان برای شما تجویز می کند. اما جدا از درمان‌های روان‌شناختی که سعی در حل مشکل به صورت ریشه‌ای می‌کند، مسافرانی که دچار ترس از پرواز هستند، می‌توانند پیش از سفر و در طول آن با انجام چند روش درمانی طبیعی به کم کردن اضطراب و افزایش آرامش و کنترل خود بپردازند.

پیش از سفر استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی که آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است، می‌تواند در کم کردن میزان اضطراب شخص موثر باشد. استفاده از عصاره اسطوخودوس و چکاندن چند قطره از آن در آب در طول سفر می‌تواند به پایین آوردن تپش قلب و لرزش مسافران مضطرب کمک شایانی کند.

مسافرانی که به ترس از پرواز دچار هستند به هیچ وجه نباید از پنجره به بیرون نگاه کنند و بهتر است در تمام‌ طول سفر کرکره‌ها را بسته نگه دارند.

پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از دیگر نکته‌های مهم درخصوص مسافران مضطرب است؛ زیرا کافئین ضربان قلب را بالا می‌برد و دگرگونی حال فرد بیمار را سرعت می‌بخشد.

 

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. زهره می‌نویسد

    سلام
    از سوار شدن به هواپیما می ترسم واکنون سفری ۹ ساعته در پیش دارم لطفا مرا راهنمایی کنید
    آیا می توانم از قرص آرامبخش استفاده کنم
    ممنون از شما

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام ایازمانی که ت هواپیماهستیم احساس پرواز بخود ادم دست میده یامثل داخل ماشینه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید