کم چرب ترین و پرچرب ترین آجیل های عید

مصرف آجیل در ایران میانگین بالایی دارد به خصوص با شروع فصل بهار و آغاز عید نوروز ، آجیل ها در کل برای بدن مفید هستند اما باید در نظر داشته باشید که میزان کالری این خوارکی ها بالا است و می تواند باعث افزایش وزن شما شود.

آجیل ها از جمله مغزی ها و میوه های خشک از غذاهای سالم به شمار می آیند ولی در روز باید با اعتدال مصرف شود. به طور میانگین در روز ۵۰ گرم مغزی که معادل ۲۰ الی ۲۵ عدد آن است می تواند مفید باشد. همچنین در مورد میوه های خشک مانند کشمش، توت و انجیر خشک می توان گفت هر قاشق از آنها معادل یک واحد میوه یعنی ۶۰ کالری محسوب می شوند. در صورت رعایت اعتدال در مصرف آجیل ها ، این مواد می توانند منبع غنی از پروتئین ها، اسیدهای چرب مفید، ویتامین های محلول در چربی و کلسیم برای افراد باشند.

کم کالری ترین و کم چرب ترین آجیل ها

بادام، پسته و بادام هندی کم کالری ترین و کم چرب ترین آجیل ها هستند که بیشترین مقدار پروتئین را دارند. هر ۲۳ دانه بادام، ۶ گرم پروتئین و ۱۴ گرم چربی دارد و هر ۱۶ تا ۱۸ دانه بادام هندی، ۵ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی دارد. هر ۴۹ دانه پسته، ۶ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی دارد.

آجیل شب عید

پرکالری ترین و چرب ترین آجیل ها

فندق و گردو بیشترین کالری و چربی و کمترین مقدار پروتئین را دارند. هر ۱۰ تا ۱۲ فندق، ۲ گرم پروتئین و ۲۱ گرم چربی دارد. هر ۱۸ تا ۲۰ نصف گردو، ۳ گرم پروتئین و ۲۰ گرم چربی دارد. گردو پیکان کمترین مقدار پروتئین و بیشترین مقدار چربی را دارد.

آجیل های مغز شده

مزیت اصلی آجیل های مغز شده آن است که زحمت پوست کندن ندارد و سبب بروز مشکلاتی در بهداشت دهان و دندان نمی شود، اما باید بدانید یک نعلبکی آجیل مغز شده ۶۰۰ کالری یعنی معادل دو بشقاب برنج کالری دارد و به دلیل سادگی در مصرف، بیشتر خورده می شود.

از طرفی پوست، پوششی مناسب برای پیشگیری از آلودگی های دیگری است که ممکن است ایجاد شود. در نتیجه آجیل مغزشده نه تنها در تماس مستقیم با گرد وغبارهوا و میکروب های بیماری زا قرار دارد بلکه اگر تحت عملیات پررطوبت پوست گیری یا در محیط مرطوب نگهداری شود، خیلی زودتر فاسد شده و آلوده به سم خطرناک آفلاتوکسین می شود؛ آفلاتوکسین کپکی میکروسکوپی است که با ترشح سم، بدون شک با تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث سرطان کبد شده و خطر سقط جنین و عقب افتادگی ذهنی را افزایش می دهد.

آجیل

بهترین آجیل ها برای قلب

اگرچه همه آجیل ها حاوی چربی های امگا ۳ هستند که برای سلامتی قلب بسیار مفید است، گردو حاوی آلفا لینولئیک اسید است که به آریتمی قلب بسیار کمک می کند.

مطالعات متعددی نشان داده است که گردو به اندازه روغن زیتون در کاهش التهاب و اکسیداسیون در رگ ها بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب مفید است. محققان نشان داده اند که خوردن ۸ عدد گردو در روز اثرات بسیار مثبتی روی قلب می گذارد.

بهترین آجیل ها برای مغز

بادام زمینی به علت حجم بالای فولات، ماده ای معدنی که برای مغز ضروری است از زوال شناختی مغز جلوگیری می کند. بادام زمینی حاوی ویتامین E  و چربی های مفید است که برای مغز بسیار مفید است. علاوه بر این، بادام زمینی برای سبزی خوارها و زنان باردار نیز بسیار مفید است.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید