چرا موهایم زود چرب می شود؟

افرادی که موهای چرب دارند در مراقبت از موهای خود دچار مشکل می‌شوند. همچنین حالت دهی و آرایش دادن موی چرب نیز برای دارندگان این موها سخت است.

 

نبض ما – گردآوری

موهای چرب و روغنی در نتیجه ترشح بیش از حد سبوم از غدد سباسه در روی کف سر به وجود می آیند. با اینکه مقداری از این ترشح برای موها خوب است ولی مقدار زیادش می تواند منجر به چرب و روغنی شدن ظاهر موها شود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا اینقدر زود موها چرب می شوند.

برخی از این موارد عبارتند از:

استرس، عدم تعادل هورمونی، خوردن مقدار زیادی غذای چرب، استعداد ژنتیکی، آلودگی و برخی محصولات مراقبت از مو که حاوی مواد حساسیت زا هستند.

برای کاهش یا در بعضی مواقع رفع چربی مو تا مدتی می‌توانید راهکارهای ذیل را دنبال کنید:

۱-شست و شوی موها

مو‌هایتان را در فواصل زمانی کم بشویید؛ اما نه هر روز. شستن روزانه مو‌ها ممکن است باعث شود چربی مو‌ها خیلی سریع برگردد و حتی برای جبران چربی از دست رفته، بیشتر از قبل چربی تولید کند. اگر به طور طبیعی موهای چربی دارید، توصیه می‌شود که آن‌ها را ۲- ۳ روز یکبار بشویید.

دنبال شامپویی باشید که مخصوص موهای چرب باشد. بهترین نوع شامپو آن است که چربی اضافی مو‌هایتان را بدون خشک کردن آن‌ها بگیرد. ممکن است برای پیدا کردن یک شامپوی خوب، نیاز به کمی آزمون و خطا داشته باشید.

همچنین می‌توانید با آرایشگرتان هم در این زمینه مشورت کنید.

شامپوی چندکاره

۲-اثر نرم کننده ها

مراقب استفاده از نرم کننده‌ها باشید و آن را روی ریشه مو‌هایتان نزنید؛ چرا که این قسمت از مو‌ها، در عرض چند ساعت پس از شست و شو، با چربی‌ای (گریس) که مو‌ها تولید می‌کنند، مرطوب می‌شود.

استفاده از نرم کننده در واقع به منظور تغذیه انتهای خشک‌تر موهاست. پس سعی کنید از آن برای نیمه پایینی مو‌هایتان استفاده کنید.

۳- کمتر برس بزنید

فقط به اندازه‌ای مو‌هایتان را برس بکشید که مرتب باشند. چرا که برس کشیدن، باعث تحریک غدد چربی می‌شود و به احتمال زیاد تولید چربی را افزایش می‌دهد. تا جایی که ممکن است از دست زدن یا برس زدن مو‌ها خودداری کنید.

۴-نظافت و کوتاه کردن مو

به طور مرتب پایین مو‌هایتان را که دچار موخوره شده، کوتاه کنید. این کار از آسیب بیشتر مو‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را ضخیم‌تر و قوی‌تر خواهد کرد. اگر این کار را هر چه سریع‌تر انجام ندهید، بعداً باید مقدار بیشتری از مو‌هایتان را کوتاه کنید، چرا که موخوره بد‌تر می‌شود.

۵- استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب

از شامپویی با PH 7/6 استفاده کنید. هنگام شامپو زدن، نباید پوست سر را چنگ بزنید. بعد از زدن شامپو، با آب ولرم یا حتی آب کمی سرد موهایتان را کاملاً آبکشی کنید.

شامپوی زدن

۶- برنامه غذایی سالمی داشته باشید.

به میزان کافی آب بنوشید، زیرا آب باعث نرمی موها می‌شود. مصرف غذاهای غنی از پروتئین مثل شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت‌ها و حبوبات، موهای شما را تقویت می‌کند و از شکنندگی و موخوره شدن موها جلوگیری می‌کند.

مواد غذایی غنی از آهن بخورید، مثل جگر، گوشت‌ها و آجیل. آهن باعث حمل اکسیژن در بدن می‌شود و کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن در موها و بیماری آن‌ها می‌شود. مس و روی نیز از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و رنگ شاداب موها را حفظ می‌کنند. ویتامین C نیز که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، برای حفظ سلامت موها و تقویت رشد آن‌ها لازم است.

ویتامین

۷-کمبود ویتامین B2 می‌تواند باعث ایجاد موهای چرب شود.

لذا سعی کنید از منابع غذایی این ویتامین به میزان کافی بخورید. منابع غنی از ویتامین عبارتند از : شیر و لبنیات، جگر ، مخمر (مثل ماءالشعیر)، گوشت و تخم مرغ، سبوس گندم، سبزیجات مثل اسفناج.

داشتن استرس

۸- استرس را از خودتان دور کنید.

استرس باعث تولید آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه) می‌شود و آندروژن‌ها، ترشح چربی پوست را افزایش می‌دهند. هر چقدر استرس بیشتری داشته باشید، موهای چرب تری خواهید داشت. پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

درمان های خانگی:

  • مخلوط آب لیموترش و آب: آب یک عدد لیموترش را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید ( یا یک قاشق غذاخوری آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنید). بعد از شامپو زدن موها و شستن آن‌ها، موهای سر خود را با این محلول خیس کنید و سپس با آب ولرم بشویید. لیموترش حاوی ویتامین C است و یک پاک کننده طبیعی محسوب می‌شود که چربی پوست و مو را برطرف می‌کند. لیموترش یک درمان ارزان و ساده برای موهای چرب است. هر وقت نیاز بود، از این روش استفاده کنید. آب لیمو ترش رنگ موها را روشن می‌کند، پس اگر موهایتان تیره است و نمی‌خواهید رنگشان تغییر کند، از سرکه استفاده کنید.

آب لیموترش

  • مخلوط سرکه و آب: ۲ قاشق غذاخوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید. بعد از شامپو زدن موها و شستن آن‌ها، این محلول را روی موهایتان بریزید. سپس با آب ولرم بشویید. بوی سرکه بعد از آبکشی موها از بین می رود. بر حسب نیازتان می‌توانید مقدار آب و سرکه را زیاد کنید. سرکه چربی و آلودگی‌های روی سر را از بین می‌برد. هم چنین نیروبخش است و جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهد. استفاده از سرکه برای موهای بلند نیز از گره خوردن و پیچیدن آن‌ها در هم جلوگیری می‌کند.

سرکه

  • جوش شیرین: جوش شیرین مو را مانند شامپو تمیز و مانند نرم کننده نرم می کند. برای آماده سازی ماسک مو جوش شیرین، جوش شیرین را با آب ترکیب کنید. سپس روی کف سر و طول موهای خود بمالید. اجازه دهید پنج دقیقه بماند. موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را دو مرتبه در هفته امتحان کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید