لیله الرغائب شب اجابت آرزوها

همه شب‌ها و روزهای ماه رجب پرخیر و برکت هستند اما زمان‌هایی هستند که ارزش معنوی بیشتری داشته، بهتر می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد که اولین شب جمعه رجب المرجب، لیله الرغائب نامیده می‌شود و برای آن اعمال مخصوصی وارد شده است.

نبض ما– گردآوری

یکی از نورانی‌ترین ماه‌های خداوند رجب است که پیامبر اکرم(ص) درباره آن فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است. و در این میان اولین پنجشنبه این ماه، لیلهالرغائب، از جایگاه و ارزشی ویژه برخوردار است، به گونه ای پیامبر اسلام(ص) در این باره می‌فرمایند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید فرشتگان آنرا لیله الرغائب می‌نامند. چرا که وقتی یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‌ای نیست مگر اینکه در کنار کعبه شریف آید آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرماید: فرشتگانم هر چه خواهید از من بخواهید فرشتگان گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزی خداوند خداوند متعال فرماید: آمرزیدم.

از پیامبر خدا(ص) نقل است که رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی‏ رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است، رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسی که یک روز از ماه رجب را روزه دارد موجب خشنودی خدای بزرگ می‌شود، غضب الهی از او دور و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

تاریخ دقیق شب آرزوهای سال ۹۶

امشب اولین شب جمعه ماه رجب است، شبی که آن را «لیله الرغائب» و شب آرزوها نامیده‌اند. بهانه‌ای برای استغفار و نزدیکی به پروردگار…

کلمه رغائب جمع رغیبه به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فروان است.

شب جمعه خـود ویژگی‌های خاصی دارد و اعمال عبادی فراوانی در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات وعرض حاجات به درگاه قاضی الحاجات است، پس لیله الرغائب ارزش شب جمعه و ماه رجب را با هم دارد.

اعمال شب «لیله الرغائب»

از جمله فضیلت‌هایی که برای لیله الرغائب برشمرده‌اند اینکه به سبب شرافت این شب گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می‌شود.

روزه گرفتن پنج شنبه قبل از این شب، به جای آوردن ۱۲ رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا که هر دو رکعت با یک سلام تمام می‌شود و گفتن ۷۰ مرتبه “الهم صلی علی محمد النبی الا می و علی اله” پس از هر نماز دو رکعتی و زیارت امام حسین (ع) و امام رضا (ع)، خواندن قرآن و اعمال دیگری که در مفاتیح الجنان ذکر شده از اعمال این شب است.

طبق روایتی که در مفاتیح الجنان آمده است پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می‌نامند، زیرا در روایات آمده است: در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند.

زمان ادای نماز شب لیلهالرغائب

زمان ادای نماز شب لیلهالرغائب، بین نماز مغرب و عشاء است و باید ۱۲ رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. هنگامی که ۱۲ رکعت به اتمام رسید، ۷۰ بار ذکر «اللّهم صلّ علی محمّد النّبی الاُمّی وعلی آله» گفته شود. پس از آن در سجده ۷۰ بار ذکر «سُـبّوحٌ قدّوسٌ ربّ الملائکه والرّوح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، ۷۰ بار ذکر «ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم إنّک انت العلی الأعظم» گفته شود. سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.

پیامبر اکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرمایند: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد، پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام.

آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی، امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید