بازی های جالب و قدیمی در سیزده بدر

روز طبیعت سیزده بدر یکی از روزهای خاطره انگیز است. در این قسمت برای شما چند بازی جالب و قدیمی در سیزده بدر را معرفی می کنیم.

نبض ما_ سیزدهمین روز بهار مردم از خانه ها بیرون می آیند و آجیل و خوراکی های سر سفره هفت سین را با خود به دامان طبیعت آورده و در کنار جمع خانواده اوقاتی را سپری می کنند. در این قسمت برای شما چند بازی جالب و قدیمی در سیزده بدر را معرفی می کنیم تا شادی این گردش دست جمعی را دو چندان کنیم.

بازی دسته جمعی

شرح بازی زو با یک پا برای سیزده بدر

یکی از بازی های جالب برای سیزده بدر، بازی زو است. بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و هر گروه در جایگاه خود که از قبل مشخص شده است، می ایستند. یک نفر از بازیکنان گروه اول پشت خط میانی (خطی که دوگروه را از یکدیگر جدا می کند) می ایستد.

بازیکن یک پایش را بلند می کند و روی یک پا می ایستد و به صورت لی لی کردن به زمین تیم مقابل وارد می شود. او سعی می کند به طرف بازیکنان گروه دوم برود و آن ها را لمس کند او به هر نفری که دست بزند او را می سوزاند و باید از بازی خارج شود و در مقابل بازیکنان گروه دوم باید از دسترسی او فرار کنند تا نتوانند به آن ها دست بزند.

بازیکن گروه اول باید به همان حالت یک پا و قبل از خسته شدن و زمین خوردن پایش به سمت گروه خود برگردد ولی اگر قبل از بازگشت و گذشتن از خط میانی، پایش به زمین بخورد می سوزد و باید از بازی خارج شود.

این بازی به همین روش با بازیکن گروه دوم آغاز می شود و بازیکنان به نوبت به اجرای بازی می پردازند تا جایی که تمام بازیکنان یک تیم بسوزند و تیم مقابل برنده بازی می شود.

بازی زو

شرح بازی تاپ تاپ خمیر

تاپ تاپ خمیر یکی از بازیهای جالب سیزده بدر است. یک نفر بزرگ تر (اوستا) یکی از بچه ها را به حالت سجده می خواباند و به او می گوید، چشم هایش را ببندد، سپس دست یکی از بچه ها را بالا می برد و در حالی که آرام آرام به پشت او می زند، این شعر را می خواند: تاپ تاپ خمیر شیشه پر پنیر دست کی بالا؟در این موقع بازیکن باید حدس بزند اسم شخصی که دستش بالا برده شده است، چیست.

اگر درست بگوید برنده است و یک امتیاز می گیرد و شخصی که دستش بالا برده شده بود، باید جای او را بگوید و اگر اشتباه بگوید، یک امتیاز منفی می گیرد و باید خودش بازی را تکرار کند، این بازی هم چنان ادامه دارد تا زمانی که بازیکن درست حدس بزند و در پایان، امتیاز شماری می کنند و امتیاز هر کس بیشتر بود، برنده است.

شرح بازی کلاه بازی (نوع اول)

بعد از قرعه کشی به روش گل یا پوچ، یک نفر به عنوان بازنده تعیین می شود و شخص بازنده باید کلاهش را در مرکز دایره بگذارد و خودش هم بدون این که از دایره بیرون برود از کلاهش دفاع کند، او می تواند در داخل دایره راه برود و یا بدود اگر او بتواند یکی از افراد بیرون دایره را با پا بزند، جایش را با او عوض می کند و شخص ضربه خورده باید کلاهش را در مرکز دایره بگذارد و از کلاه دفاع کند، ولی اگر نتواند با پایش به افراد بیرون دایره ضربه بزند، بازیکنان که به صورت پراکنده بیرون دایره هستند، سعی می کنند که با پا کلاه را از خط دایره بیرون ببرند.

اگر بازیکنی موفق شود کلاه را بیرون از دایره بیندازد، همه بازیکنان به سمت کلاه می دوند و آن را با پا شوت و سعی می کنند کلاه را از شخصی که داخل دایره بود، دور کنند.

شخصی که کلاهش ربوده شده، به دنبال کلاهش می دود و سعی می کند که کلاهش را از دیگران بگیرد؛ اگر به کلاهش برسد و آن را از چنگ دیگران درآورد، می تواند با کلاهش بازیکنان را هدف قرار دهد و اگر بتواند با کلاه به دیگر بازیکنان ضربه بزند فرد ضربه خورده باید داخل دایره برود و کلاهش را در مرکز دایره بگذارد و از آن دفاع کنند.

یادآوری:

۱) در بازی گاهی اوقات شخص موفق می شود کلاهش را در ۳ یا ۴ متری دایره از دیگران پس بگیرد و گاهی اوقات این فاصله تا صد متر هم می رسد.

۲) در این بازی از دست ها به هیچ عنوان استفاده نمی شود مگر زمانی که شخص کلاهش را از دیگران می گیرد.

۳) بازی تا زمانی که بازیکنان خسته شوند ادامه دارد.

شرح بازی هفت سنگ برای سیزده بدر

هفت سنگ یکی از بازیهای هیجان انگیز سیزده بدر است. افراد به دو گروه مساوی تقسیم شده و هر کدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و رهبر برمی گزینند. یک گروه در فاصله ی معینی از محل هفت سنگ، که روی هم چیده شده اند قرار می گیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگها را مورد هدف قرار داده و بزنند.

گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ، منتظر نتیجه اند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند. ولی اگر برخورد کرد و آرایش آنها را برهم زد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدف گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند که اگر اصابت کند، از دور بازی اخراج می شود.

و همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگها می روند تا انها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند و مشخص است که برای انجام چنین کاری، یکی از دوستان بایستی خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگری کار را به اتمام می رساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام و در دور بعدی جای و نقش گروه ها عوض می شود .در پایان، گروهی که زودتر ۷ امتیاز را کسب نماید برنده است.

نکات:

این بازی در شکل دیگری با شرایط فوق درون یک دایره ی بزرگ اجرا می شود در مرکز همین دایره دایره ایی کوچیکتر که محل چیدن هفت سنگ است رسم شده است همه بازیکنان در خارج از دوایر هستند بعد از برخورد توپ گروه اول و ریختن آنها یکی از افراد گروه دوم تمام اعضای گروه اول را در داخل دایره تعقیب می کند تا آنها را با دست بزند و مانع از چیدن سنگ ها روی هم شود و هر گاه خسته شد نفر بعدی مسئولیت تعقیب را به عهده می گیرد.

شرح بازی کلاه بازی (نوع دوم)

پیشینه «کلاه بازی» به مناطق سردسیر ایران می‌رسد. به نقاطی که برودت هوا بومی‌ها را وا می‌داشته اغلب کلاه به سر داشته باشند. این بازی با دو گروه کلاه به سر، آغاز می‌شود که البته محدودیتی برای تعداد آنها وجود ندارد اما معمولا با گروه‌های ۱۲تا ۱۸نفره انجام می‌شود.

بازیکنان باید سعی کنند در محوطه‌ای که برای بازی، تعیین شده کلاه حریف‌های‌شان را از سر آنها بردارند. بازیکنان سعی می‌کنند با گریختن از دست رقبا کلاه را بر سر خود حفظ کنند. هر تیمی‌که بتواند در زمان مشخص شده برای بازی، کلاه تعداد بیشتری از رقبا را از سرشان بردارد، برنده بازی اعلام می‌شود.

بازی با گروه بندی بین جوانان آغاز می شود، قبل از بازی، دایره ای به قطر ۴ متر روی زمین رسم می کنند. بعد از قرعه کشی و تعیین گروه آغاز کننده بازی، گروه بازنده در حالی که بر سرشان کلاهی نهاده اند در وسط دایره قرار می گیرند.

گروه بیرون دایره در اطراف دایره به طور مستمر حرکت و سعی می کنند، کلاه یکی از بازیکنان را بربایند، گروه مقابل نیز علاوه بر محافظت از کلاه، در حالی که یک پایشان در وسط دایره است با پای دیگر به افراد حریف ضربه می زنند و در صورت موفقیت برنده می شوند و باید جایشان را تعویض کنند. ولی در صورت موفق نبودنشان باید هم چنان در وسط دایره بمانند.

از طرف دیگر گروه بیرون دایره، اگر کلاه یکی از بازیکنان را بردارند به سرعت به طرف جایگاهی که به عنوان نشانه و به زبان محلی «ملته» در نظر گرفته اند، می دوند؛ بازیکنان داخل دایره آن ها را تعقیب می کنند اگر بتوانند به آن ها برسند، کلاه را از آن ها می گیرند و جایزه اش این است که بیرون دایره قرار می گیرند و گروه مخالف باید به وسط دایره بروند، ولی در صورت ناتوانی در گرفتن کلاه حریفان شان کلاه را به نشانه می رسانند، یک امتیاز می گیرند و دوباره به همان روش بازی آغاز می شود و گروه بازنده دوباره باید وسط دایره قرار بگیرند.

این بازی به همین روش ادامه پیدا می کند در پایان تعداد امتیازها را می شمارند، هر گروهی که امتیاز بیشتری کسب کرده باشند، برنده بازی اعلام می شود و اعضای گروه جایزه ای از حریف دریافت می کنند.

شبیه درجه یک بیسبال

نام این بازی را «تپ کاج» گذاشته‌اند. با این حال شباهتش به بازی بیسبال را نمی‌توان انکار کرد البته تا نیمه‌های آن. تپ کاج را با تقسیم بندی بازیکنان به دو گروه آغاز می‌کنند.

اعضای تیم‌ها در یک صف افقی روبروی هم می‌ایستند. نفرات اول و دوم صف توپ به دست و چوب به دست آماده می‌مانند. با اعلام زمان شروع بازی، نفر اول توپ را به هوا پرتاب می‌کند و بازیکن کناری‌اش توپ را روی هوا با چوب می‌زند.

توپ به سمت بازیکنان رقیب در صف مقابل می‌رود. اعضای تیم مقابل باید سعی کنند توپ را بگیرند و با سرعت، افراد تیم رقیب را با توپ نشانه بگیرند. در غیر این صورت، امتیاز منفی کسب می‌کنند. اما هر بازیکنی که توسط آنها هدف گیری شده و توپ به او برخورد کند از صف بازیکنان و دور بازی خارج می‌شود. این بازی دسته جمعی برای سیزده بدر مناسب است.

هیچ پایی از خط عبور نکند!

اسمش را «قیش بازی» گذاشته‌اند. آن هم به خاطر کمربندهایی که در حین بازی، به کار می‌آیند و در قدیم با لفظ قیش خوانده می‌شدند. تعداد نفراتی که برای این بازی لازم است محدودیتی ندارد فقط بازیکنان باید در ابتدا به دو گروه مساوی تقسیم شوند. این یکی از بازیهای دسته جمعی برای سیزده بدر است.

بعد اعضای تیم اول، یک دایره بزرگ در زمین بازی رسم می‌کنند. اندازه این دایره باید در حدی باشد که تعداد نفرات تیم اول بتوانند در داخل آن به راحتی حرکت کنند. هر بازیکن در داخل دایره دارای یک کمربند است. این کمربندها را قبل از شروع بازی روی زمین همان دایره قرار می‌دهند.

اعضای تیم دوم، بیرون از محیط دایره پراکنده می‌شوند. با اعلام آغاز زمان بازی، بازیکنان تیم دوم که بیرون از دایره هستند باید سعی کنند اعضای تیم رقیب را از دایره بیرون بکشند.

البته بدون آنکه پای آنها از خط دایره عبور کرده و ذره‌ای وارد محیط آن شود. بازیکنان تیم اول باید از خروج شان جلوگیری کنند در این حالت می‌توانند با کمربندهایی که در دست دارند، پاهای بازیکنان رقیب را نشانه بروند البته بی آنکه خودشان از محیط دایره خارج شوند.

هر بازیکنی که به وسیله کمربندها مورد اصابت قرار بگیرد از دور بازی خارج می‌شود. طبق قانون قیش بازی، کمربند فقط باید به پاهای رقبا برخورد کند در غیر این صورت، بازیکن داخل دایره مرتکب خطا شده و از دور بازی خارج می‌شود. علاوه بر این، هر کدام از بازیکنان داخل دایره که توسط بازیکنان رقیب از دایره خارج شود، بازنده اعلام می‌شوند.

بازی که حریف قدر می‌طلبد

هرچند اسم بازی لی‌لی، خاطره آن جدول نقاشی شده بر سطح زمین را زنده می‌کند و سنگی که با هر بار رفت و برگشت، یک خانه پیش می‌رفت، اما تفاوت‌های اساسی میان این بازی و آن لی‌لی معمول وجود دارد.

برای شروع، بازیکنان باید دست به کار چیدن مانع‌ها در زمین بازی شوند. این مانع‌ها می‌توانند چوب‌های مکعبی یا بطری‌های پلاستیکی باشند که با فاصله نیم متر و روی یک خط عمودی چیده می‌شوند. بعد بازیکنان دو کوزه یا دو سطل را پر از آب می‌کنند و در ابتدای مسیر مانع‌ها می‌ایستند.

با اعلام زمان آغاز بازی، هر بازیکن با دو دست کوزه یا سطل آب را بلند می‌کند و به صورت لی‌لی، مانع‌های مسیر را به حالت مارپیچ رد می‌کند. کسب امتیاز در این بازی به سرعت حرکت بازیکن، نریختن آب کوزه یا سطل‌ها و برخورد نکردن به موانع مسیر بستگی دارد.

سعی کنید برای مهیا کردن ملزومات این بازی، صرفه‌جویی در آب را مدنظر داشته باشید و به همین خاطر برای پر کردن ظروف از آب غیرقابل آشامیدن یا آب نهرها و جویبارها در طبیعت استفاده کنید.

وقتی یک لنگه چرخ، دستمایه بازی شود

برای به نمایش گذاشتن تعادل در بازی با چوب و چرخ، قبل از هر چیز باید یک مسیر هموار را به عنوان زمین بازی انتخاب کرد. تعداد بازیکنان حاضر در بازی «چوب و چرخ» محدودیتی ندارد و همه بازیکنان می‌توانند توانایی شان را در راندن چرخ امتحان کنند.

برای این بازی نیاز به مشخص کردن مسیر حرکت چرخ، نقطه آغاز و پایان و حداکثر مدت زمان راندن چرخ است. بازیکنان به نوبت پشت خط شروع بازی می‌ایستند و چرخ یا یک حلقه لاستیک را با کمک یک تکه چوب بلند حرکت می‌دهند. این چرخ در طول حرکت، نباید از مسیر معین شده خارج شود.

افتادن چرخ روی زمین به منزله باخت فرد شرکت کننده است. دست زدن به چرخ یا حلقه لاستیک خطا محسوب می‌شود چون تمام حرکات چرخ در مسیر مشخص شده، توسط تکه چوب انجام می‌شود. در پایان فردی به عنوان برنده اعلام می‌شود که علاوه بر رعایت این نکات، زمان کمتری را برای رساندن چرخ به خط پایان ثبت کرده باشد. این بازی برای سیزده بدر بسیار مناسب است.

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید