راهکارهای عملی برای اجرای تصمیم های مهم سال ۹۶

در ابتدای سال جدید خیلی‌ها تصمیم های مهم برای تحول در زندگی‌شان مثل ترک سیگار،ورزش،درس خواندن،منظم شدن یا موارد دیگر می‌گیرند.

نبض ما_ گردآوری

در گزارشی به راهکارهایی برای عملی شدن تصمیم های مهم جدید پرداخته است. مطالعات نشان داده اند که اگر اهداف واقع گرایانه باشند و به درستی تعیین و اجرا شوند، آغاز سال نو بهترین زمان برای ایجاد تغییر و عملی کردن تصمیم های مهم است.

راهکارهای علمی وجود دارد که به واسطه آنها می توانید فرصت مجددی به خود دهید و در تلاش های خود برای پیاده سازی تصمیم های مهم و جدید اعم از برنامه ریزی پیشاپیش و یا مثبت اندیش بودن، موفق شوید.

قبل از هر کاری فکر کنید

عواقب هر کاری که انجام می دهید را در نظر بگیرید. بیشتر آدم ها اول کاری را بدون فکر انجام داده و بعدا سال ها حسرت این را می خورند که چرا این کار را کرده اند. هر کاری که شما انجام می دهید اثراتی متناوب دارد که می تواند حتی تا ابد روی زندگی شما تأثیر بگذارد، پس بجای یک عمر پشیمانی برای گرفتن تصمیم های مهم اندکی فکر کنید.

فکر کردن

از محدوده امن خود فراتر بروید

همه ما حد و مرزهایی دور خودمان کشیده ایم که در میان آنها احساس راحتی می کنیم و حس می کنیم خطری تهدیدمان نمی کند، مثل بودن در کنار آدم هایی که مطمئن هستیم دوستمان دارند، انجام کارهایی که مطمئن هستیم از پس آنها برمی آییم و یا رفتن به جاهایی که قبلا هم رفته ایم. اما آیا اصلا به این موضوع فکر کرده اید که با شکستن این حبابی که شما را در خود گرفته است زندگی چقدر هیجان انگیزتر خواهد شد؟

رها کنید

«این مال من است» – چند بار با گفتن این جمله و چسبیدن به چیزها و اشخاصی که فکر می کرده اید به شما تعلق دارند آنها را برای همیشه از دست داده اید؟ اکنون زمان این رسیده است که یاد بگیرید رها کنید، نه تنها حس مالکیت را، بلکه خشم، منفی گرایی، بدخلقی و هر چیز دیگری را که باعث ایجاد ناراحتی و نگرانی در وجودتان می شود را رها کنید.

نترسید

در واقع این ترس از ناشناخته ها است که ما را از انجام کارهای مختلف و تصمیم های مهم باز می دارد. اگر بتوانید به این ترس غلبه کنید، خواهید توانست به تمام چالش هایی که در زندگی پیش رویتان قرار می گیرند نیز غالب شوید و موفقیت های بیشتری را در زندگیتان کسب کنید.

فرار از ترس

شاید زندگی یکنواختی که هیچ ریسکی در آن وجود ندارد خیلی راحت تر به نظر بیاید، اما اگر تنها یک بار به این ترس خود غلبه کنید دنیای جدیدی را تجربه خواهید کرد که بسیار زیباتر از آن چیزی است که انتظارش را داشته اید.

کارها را پشت گوش نیندازید

هیچ کس آینده را ندیده و نمی داند که فردایش چگونه خواهد بود، پس دست از پشت گوش انداختن کارهایتان بردارید و آنچه می خواهید انجام دهید را همین حالا انجام دهید. شاید بعدا هرگز فرصتی برای سفر رمانتیک دونفره ای که سالهاست قرار است با همسرتان بروید پیش نیاید، پس چرا همین حالا دست به کار نمی شوید؟ ما همیشه منتظر فرا رسیدن بهترین زمان می مانیم تا آنچه مدت ها دلمان می خواسته است را تجربه کنیم، غافل از آن که بهترین زمان همین حالاست.

خطاهایتان را بپذیرید

خیلی از ما در پذیرش اشتباهاتی که می کنیم رفتاری متعصبانه داریم و حتی اگر قلبا مطمئن باشیم که اشتباه کرده ایم نمی خواهیم قبول کنیم. این یکی از ناپسندترین عادت های ممکن است که باید تغییر آن از اولویت های اصلیتان باشد. پذیرفتن خطاهایتان علاوه بر این که ارزش شما را در چشم اطرافیانتان بیشتر می کند، باعث می شود بتوانید از آنها درس گرفته و از تکرارشان جلوگیری کنید.

تصمیم های مهم خود را به اهداف قابل اجرا تبدیل کنید

اگر در طول سال های گذشته اهل ورزش نبوده اید و حالا عزم خود را جزم کرده اید که در یک مسابقه دو ماراتون شرکت کنید، موفقیت شما در چنین رقابتی مستلزم یک تلاش شاق است. بهتر است تصمیم های مهم و بزرگ خود را به اهداف دست یافتنی کوچکتر تقسیم کنید.

براساس مطالعه محققان دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس که روی پنج هزار نفر صورت گرفت، ناتوانی در برنامه ریزی برای گرفتن تصمیم های مهم در سال جدید با ناتوانی در دستیابی به هدف ارتباط دارد.

پروفسور ریچارد وایزمن مجری این پژوهش، برخی ایده های غیرکارشناسی همچون الگوبرداری صرف از دیگران را رد کرد و گفت: اگر در پی کاهش وزن خود هستید، صرفا با نصب العین قرار دادن اندام لاغر دیگران به جایی نمی رسید. به واقع، افرادی که در این زمینه موفق شدند، برنامه هایی سهل و گام به گام را اجرا کرده بودند.

علاوه بر این، محرک های مثبت در افراد مختلف متفاوت است، بنا بر این مجموعه ای از فاکتورهای تاثیرگذار مخصوص به خود را بیابید.

برای گرفتن تصمیم های مهم صبور باشید

به گفته دکتر فارل، بهترین راه برای گرفتن تصمیم های مهم و شکستن یک عادت ناپسند، جایگزین کردن آن با یک عادت پسندیده است. اما راه تبدیل یک رفتار خوب به عادت چیست؟
تداوم و استمرار در رفتارهای خوب، آنها را به عادت بدل می کند. برخی از این رفتارها در زمان کمتر و برخی دیگر در زمان بیشتر عادت می شوند. تنها باید شکیبا و پویا بود.

صبر

بیش از آنچه تصور می کنید، به کمک نیاز دارید

‘پاتریشیا فارل’ روانشناس بالینی در ‘انگلوود’، اعتقاد دارد که هر عادت بدی قابل از بین رفتن است، فقط باید ناپسند بودن آن را پذیرفت، منشا آن را تشخیص داد و سپس تا زمانی که عادت یاد شده کاملا از بین برود، رفتار دیگری را جایگزین آن کرد. اگر فردی عادت بد ناخن جویدن را دارد، می تواند به طور موقت جویدن آدامس را جایگزین آن کند.

خود را بابت لغزش در پیاده سازی تصمیم‌های مهم ملامت نکنید

کامل و بی عیب بودن، دست یافتنی نیست و برخی لغزش ها در مسیر اجرای تصمیم‌های مهم امری طبیعی است. بنا بر این اگر قصد کاهش وزن دارید، بابت مصرف یک قطعه شیرینی اضافی، از خود نومید نشوید و به تلاش ادامه دهید. به واقع، همگان فراز و فرود دارند، فقط در این مسیر لازم است از خطاها درس گرفت و به مسیر بازگشت.

متمرکز باشید

مقابله با اضطراب هایی که سرمنشا عادات ناپسند هستند، هر چند احتمالا آسان و یا خوشایند نخواهد بود، اما در نخستین گام اهمیت دارد. تمرکز کامل ذهن و مراقبه راهی برای رهایی از افکار اضطراب آور و در نتیجه خلاصی از عادات نامطلوب است.

برنامه ریزی کنید

تهیه یک برنامه می تواند نقش مهمی در گرفتن تصمیم‌های مهم و خلاصی از عادت ناپسند داشته باشد. ‘مرکز کنترل بیماری ها’ در آمریکا در خصوص برنامه ریزی برای ترک سیگار (می تواند برای سایر عادات هم قابل استفاده باشد) پیشنهاد کرده است: یک زمان نهایی برای ترک سیگار تعیین کنید، به نزدیکان و اطرافیان درباره تصمیم خود اطلاع رسانی کنید تا حمایت آنها را هم داشته باشید و نیز دلایل ترک سیگار را فهرست کنید.

این مرکز همچنین توصیه می کند که محرک های منجر به مصرف سیگار را شناسایی کرده و به ویژه در روزهای نخست اجرای تصمیم، از آنها احتراز کنید. براساس نظر مرکز یاد شده، همچنین لازم است که فردی نقش حامی را برای شما داشته باشد تا هر زمان که در آستانه تسلیم و نقض تصمیم خود بودید، به وی مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید