بوی بد بدن ناشی از چیست و برای رفع آن چه کنیم؟

کاملا طبیعی است که بدن بویی خاص هر چند ناخوشایند داشته باشد. این بوها ناشی از ترشح ترکیبات سمی و تنظیم درجه حرارت بدن است. اما با این حال بوهای نامطلوب دیگری نیز وجود دارند که به دلیل وجود مشکلی در سلامتی مانند وجود عفونت یا سرطان هستند.

نبض ما – بدن برخی از افراد بوی ناخوشایندی دارد که باعث ناراحتی و آزار دیگران می شود. بخصوص در فصل گرما که تعرق بدن زیاد است.البته بوی بدن هم بدون علت نیست. عرقی که در سطح پوست بدن ایجاد می شود می تواند عامل بوی بد بدن شما باشد. معمولا عرق بوی بدی ندارد ولی اگر مدتی روی پوست باقی بماند باکتری هایی که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند در اثر فعل و انفعالات شیمیایی باعث ایجاد بوی بد و ناخوشایند می شوند.

اگر این بوها دائمی بوده و از بین نرفتند، بهتر است احتیاط کرده و بررسی های لازم پزشکی را انجام دهید.

علل مختلف بوی بدن

بوی بد پاها

آیا بوی بد پاهایتان غیرقابل تحمل است و تا کنون نتوانسته اید با آن مقابله کنید؟ با وجود اینکه محصولات زیادی به منظور مقابله با بوی بد پاها وجود دارد، اما برخی افراد نمی توانند با این بو مقابله کنند.  بوی بد و شدید پاها می تواند هشداردهنده ی وجود باکتری و قارچ در پاها باشد که در معرض هوا تجزیه شده و بوی نامطبوعی منتشر می کنند.  این مشکل می تواند در اثر تغییرات هورمونی، عدم رعایت بهداشت پاها و یا اختلالات عصبی نیز بروز کند.

بوی بد ناحیه تناسلی خانم ها

بوی بد ناحیه واژن در صورت عدم تشخیص علت آن، در اغلب موارد به سختی کنترل می شود. اگر این بو بعد از رابطه ی جنسی یا در طول دوره ی قاعدگی شدیدتر شود، به احتمال زیاد پای واژینوز باکتریایی در میان است.

این مشکل زمانی بروز می کند که تعداد باکتری های بد و مضر واژن بیش از باکتری های مفید این ناحیه می شود. علائمی مانند ترشحات خاکستری رنگ، بوی نامطبوع، خارش و سوزش ناحیه ی تناسلی از جمله علائم این مشکل است.

بوی بد زیر بغل

باکتری هایی که در ناحیه زیر بغل رشد می کنند، عاملی اصلی بوی نامطبوع این ناحیه هستند. عدم رعایت بهداشت بدن و عدم استفاده از محصولات خوشبوکننده و ضدتعریق می تواند باعث تشدید این بو شود.

بوی بد زیر بغل

با این حال در برخی موارد بوی زیر بغل مربوط به مشکلاتی در سلامتی می شود که به نام «بروم هیدروز» شهرت دارد. این مشکل باعث بروز بوهای نامطبوع می شود که به سختی قابل کنترل است. اگر شما هم از بوی بسیار بد و غیرقابل تحمل زیر بغل رنج می برید بهتر است، مشکل تان را با یک متخصص در میان بگذارید.

بوی ترشحات زنانه

ترشحات واژن اگر شفاف یا سفیدرنگ و بی بو باشد، کاملا طبیعی است. اما زمانی که این ترشحات پنیری و غلیظ و همراه با بوی مخمر می شود، احتمالا پای یک عفونت ناشی از قارچ کاندیدا یا انواع دیگر قارچ ها در میان است. این مشکل همچنین خود را با علائم دیگری مانند خارش و سوزش نشان می دهد. بنابراین زمانی که متوجه بوی بد ترشحات واژن شدید که همراه با علائم ذکر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد پوست سر

پوست سر نیز می تواند دچار بوی نامطبوعی شود. این بوها می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی باشد. اما همیشه این بو ناشی از عدم شستشوی موها نیست. ترشح زیاد غدد سباسه (چربی) یا تولید نوعی مخمر می تواند عاملی برای ایجاد بوی نامطبوع پوست سر به همراه خارش و قرمزی در آن شود.

گیاهان خوشبو

بوی بدن مردها تند تر است

یکی از دلایلی که بعضی مردها عرق تندتری دارند، ممکن است میزان بالاتر تِستوسترون بدنشان باشد، چون میزان تِستوسترون در تولید عرق بدن بسیار تعیین کننده است. یکی دیگر از دلایل این است که برخی مردها به نظافت خود زیاد اهمیت نداده و به اندازه ی کافی استحمام نمی کنند. باتوجه به اینکه خانم ها معمولا خیلی بیشتر به نظافت خود اهمیت می دهند، می توان نتیجه گرفت که چرا بوی بدن خانمها به تندی بوی بدن آقایون نیست.

در بدن مردان میانسال ماده ای به نام نونیال تولید می شود که بوی بد بدن را شدت می دهد، اما در خانم ها نیز دقیقا به اندازه ی آقایون این ماده تولید می شود، پس باز هم به مسئله ی بهداشت آقایون برمی گردیم.

یکی دیگر از دلایلی که بدن مردها بوی تندتری دارد می تواند به فعالیت جسمی بیشتر آنها برگردد. زن ها معمولا در مقایسه با مردان، زندگی آرامتر و کم فعالیت تری دارند. به علاوه زنان خیلی کمتر به ورزش و فعالیت های شدید جسمی می پردازند. مردان ورزشکار طبیعتا بسیار بیشتر از سایرین عرق می کنند و به همین ترتیب احتمال اینکه بدنشان بوی تند از خود متصاعد کند، بیشتر است.

بوی بدن مردها

جلوگیری از ایجاد بوی بد در بدن

۱- به طور مرتب حمام کنید.

۲- هر روز لباس های زیر و جوراب خود را عوض کنید، زیرا سلول های پوستی مرده به لباس های زیر می چسبند و باکتری ها با تجزیه آنها بوی بدی ایجاد می کنند.

۳- دئودورانت هایی ( اسپری یا مام های خوشبو کننده ) را استفاده کنید که حاوی مقدار کمی مواد باکتری کش مثل آلومینیم، روی یا زیرکونیوم ( zirconium) باشند.

۴- برای خشک نگه داشتن پوست، به زیر بغل و کشاله های ران خود پودر بمالید، زیرا باکتری ها روی پوست مرطوب سریع تر رشد می کنند.

۵- از خریدن لباس‌های زیر یا رویی که در آنها الیاف مصنوعی زیاد استفاده شده بپرهیزید. (بهترین نوع لباس برای لباسهای زیر و رو، انواع نخی می باشد.)

۶- برای رفع بوی بد پا از سنگ پا استفاده کنید، اما فراموش نکیند پس از استحمام، حتما کف پاها را با کرم مخصوص مرطوب کرده و بلافاصله جوراب بپوشید. ترک پا عاملی جهت رویش قارچ به ویژه در فصل تابستان است

۷- برای کاهش تعداد باکتری های روی پوست توصیه می شود مناطق خاص بدن مثل زیر بغل و کشاله ران روزی دو بار باصابون آنتی باکتریال شستشو شود وسپس کاملاً خشک شود. اقدام دیگری که در کاهش تعداد باکتری های زیر بغل موثر است اصلاح مرتب موهای منطقه است.

۸- اصلاح مرتب موهای زیر بغل محیط را برای رشد باکتری نامناسب می کند وبه همین دلیل باعث کاهش باکتری ها می شود.

۹- از خوردن غذاهای پر ادویه نیز خودداری کنید

۱۰- دختران نوجوانی که دوران بلوغ را سپری می‌کنند باید بیش از دیگران به بهداشت و پاکیزگی پوست خود اهمیت دهند، چون در دوران بلوغ به دلیل افزایش هورمون‌های جنسی، ترشحات غدد عرق زیر بغل و اندام تناسلی افزایش می‌یابد.

نبض ما– گردآوری

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید