نکاتی بسیار مهم درباره فواید سحرخیزی

سحرخیزی شاید برای خیلی از ما یک هدف سخت باشد؛ سبک زندگی امروزی در اکثر خانواده‌ها ساعت‌های خواب و بیداری را تغییر داده است و همین مورد مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

نبض ما– سحرخیزی فواید بسیاری در بر دارد. دانستن فواید سحرخیزی ، انگیزه لازم برای صبح زود از خواب بیدار شدن را به شما می‌دهد.

سلامتی

سحرخیزی پایه زندگی سالم است. بدن انسان طوری طراحی شده است که هماهنگ با طبیعت عمل کند. طبق این طراحی ما باید زمان طلوع خورشید از خواب برخیزیم و با غروب خورشید بخوابیم. ولی اغلب اینگونه عمل نمی‌کنیم و حتی گاهی اوقات کل شب بیداریم و روز‌ها تا ظهر می‌خوابیم. تمام این‌ها عادات بدی هستند که به سلامتی ما ضربه می‌زنند، ما می‌بایست طبق طبیعت خود رفتار کنیم و سحرخیز باشیم.

مطمئناً ایجاد تغییرات اساسی در برنامه خواب آسان نیست و حتی مقداری استرس زاست. بنابراین باید سعی کنید هر روز مقداری زود‌تر از خواب برخیزید و این کار را به طور مستمر انجام دهید تا بصورت عادت درآید، بدین ترتیب می‌توانید سحرخیز باشید.

مدیریت زمان با سحرخیزی

هر روز صبح زود از خواب برخیزید و به زودی درمی یابید که به فرد متفاوتی تبدیل شده‌اید. فردی با اعتماد به نفس بیشتر و مؤثر‌تر. سحرخیزی انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد. زمانی که ساعت زنگ می‌زند، از رختخواب بیرون بیایید و هیچگاه زنگ ساعت را برای دقایق بعدی تنظیم ننمایید. این بد‌ترین کار برای بدست آوردن عادت سحرخیزی است. زمانی را برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. چای یا قهوه بنوشید و به سمت محل کارتان بروید. هم اکنون برای رسیدن به بهترین‌ها آماده‌اید.

زمان عید دیدنی

استفاده از فرصت ها

به مزیت‌هایی فکر کنید که با سحرخیزی بدست می‌آورید، حتی اگر کوچک باشند. دوست ندارید در ترافیک صبحگاهی بمانید؟ یا شاید از مشاهده طلوع آفتاب لذت می‌برید. صرف یک لیوان قهوه در بیرون از منزل نیز بسیار دل انگیز است و بسیاری از مزیت‌های دیگر. فقط سحرخیز باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

در زمان حال زیستن

حال به اموری بیاندیشید که تا آخرین لحظات انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. این امور در ساعات اولیه روز نیز قابل انجامند. آیا وزن اضافه کرده‌اید و برای رفتن به سالن بدنسازی فردا را در نظر گرفته‌اید؟ ولی تاکنون چند بار این تصمیم خود را فردای آن روز عملی کرده‌اید؟ صبح‌هایتان را در بیرون از منزل بگذرانید و می‌بینید به سرعت اضافه وزنتان از بین می‌رود. اگر رفتن به سالن بدنسازی را دوست ندارید، کاری را انجام دهید که مورد علاقه‌تان است مثلا در هوای آزاد و تازه پیاده روی کنید.

شادی

به حقیقت پیوستن آرزوها

هر فرد آرزوی انجام کارهای زیادی را دارد که هیچگاه وقت کافی برای انجام آن‌ها به دست نمی‌آورد. با سحرخیزی زمانی بدست می‌آورید تا آرزوهای خود را عملی کنید. می‌توانید یادگیری زبان‌های خارجی را آغاز کنید، شروع به نوشتن کنید و یا به تفریحاتی بپردازید که از مدت‌ها پیش زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید. به یاد داشته باشید که چقدر انجام کارهای مورد علاقه‌تان مفرح و سرگرم کننده است.

کاهش بیماری های قلبی

سحرخیزی ، خواب طولانی را قطع می‌کند و ثابت شده است فردی که ساعات طولانی با حالت ثابتی می‌خوابد در معرض بیماری‌های قلبی به ویژه بیماری تصلب شریان یا گرفتگی رگ قرار می‌گیرد که باعث حملات قلبی می‌شود. زیرا خواب آرامش مطلق است و اگر زیاد طولانی باشد باعث ته‌نشین شدن مواد چربی بر دیواره‌های رگ‌های شریانی از جمله رگ‌های کرونر قلبی می‌شود.

رمز و راز سحرخیزی

تغییرات آنی و شدید را فراموش کنید

به آرامی شروع کنید. هر روز سعی کنید که تنها ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بلند شوید. برای چند روز خودتان را به آن عادت بدهید. بعد ۱۵ دقیقه دیگر نیز به آن اضافه کنید. آنقدر این کار را انجام دهید تا به زمان دلخواه خود برسید.

شب ها زود بخوابید

شاید عادت کرده باشید که شب ها دیر بخوابید، به تماشای تلویزیون بنشینید و یا سایت های اینترنتی را زیر و رو کنید، اما این کار با زود بیدار شدن از خواب جور در نمی آید. اگر خوابتان نمی برد، مجله یا روزنامه را در دست بگیرید، آنرا بخوانید تا چشمانتان احساس خستگی و خواب آلودگی کنند و بعد بخوابید. با انجام این کار خیلی زودتر از آنچه فکرش را می کنید، خوابتان می برد و صبح ها سحرخیزی را تجربه می کنید.

فلج خواب

ساعت زنگی را دورتر از محل خواب قرار بدهید

اگر ساعت در نزدیک شما باشد، زنگ آنرا قطع میکنید و دومرتبه چرت می زنید. هیچ گاه بعد از شنیدن صدای ساعت نباید چرت بزنید. اگر ساعت دورتر از محل خوابیدنتان قرار گرفته باشد، برای قطع کردن آن مجبور می شود که از رختخواب بیرون بیایید. اگر این کار را انجام دهید، دیگر بیدار شده اید و خوابتان نخواهد برد. به محض اینکه ساعت را خاموش کردید، از رختخواب بیرون بیایید به هیچ وجه سعی نکنید که برگشتن به رختخواب را برای خودتان توجیه کنید. خودتان را مجبور کنید که از اتاق بیرون بروید.

کارهایتان را توجیه نکنید

اگر به مغزتان اجازه بدهید تا با شما در مورد دیرتر بیدار شدن از خواب صحبت کند، آنوقت هیچ گاه موفق نخواهید شد که تبدیل به یک فرد سحر خیز بشوید. برگشتن به تختخواب را جزء گزینه های انتخابی خود قرار ندهید.

دلیل منطقی داشته باشید

انجام یک کار مهم را جزء برنامه های صبح اول وقت قرار دهید تا به اندازه ی کافی انگیزه برای بیدار شدن داشته باشید.

برای سحرخیزی ، به خودتان جایزه بدهید

شاید در ابتدا مجبور باشید که با اجبار خودتان را به انجام چنین کاری وادارید، اما اگر به خودتان جایزه بدهید و برای این کار پاداشی را در نظر بگیرید، به تدریج انجام این کار برایتان لذت بخش خواهد شد. به عنوان مثال می توانید یک فنجان چای و یا قهوه ی داغ به خودتان جایزه بدهید و یا کتاب مورد علاقه تان را بخوانید. همچنین می توانید صبحانه ی مورد علاقه تان را درست کنید، طلوع خورشید را تماشا کنید، و یا مدیتیشن انجام دهید. کاری را انتخاب کنید که برایتان لذت بخش است و آنرا به صورت روتین دنبال کنید.

نبض ما– گردآوری

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید