در ماه رمضان فقط «غذای خانگی» میل کنید

اصطلاح (غذای خانگی) (Home Made) از جمله عنوان هایی است که نه تنها در ایران، که در بسیاری از کشورهای جهان نیز مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

نبض ما– دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت غذایی در کانال تلگرام «علوم غذا و ایمنی مواد غذایی» نوشت: غذای خانگی ، غذایی است که مادر/همسر/آشپز خانواده برای مصرف تعداد محدود افراد خانواده آن را تهیه می کند و به دلیل تعداد کم مصرف کنندگان و وقت و دلسوزیی که برای آن صرف می شود – به ویژه اگر مادر/همسر/آشپز خانواده از سواد تغذیه ای خوبی هم برخوردار باشد- از کیفیت و بهداشت بالایی برخوردار است.

– وقتی فردی در یک محیط عمومی مانند ایستگاه مترو، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه بین المللی، جاده های خارج شهری و حتی داخل شهر، غرفه یا مغازه ای دایر یا در صندوق عقب خودرویش اقدام به توزیع صدها یا هزاران پرس غذا در روز می کند، نامش دیگر ((غذای خانگی)) نیست، بلکه مصداق ((تولید انبوه)) است و چون خطر آلودگی های میکروبی در تولید انبوه غذا چندین برابر افزایش می یابد، باید مکان تولید تحت نظارت سازمان های بهداشتی از جمله دامپزشکی و بهداشت محیط قرار گیرد.

اماده کردن غذا

– تصوری که اغلب مردم با دیدن تابلوی ((غذای خانگی)) دارند این است که یک مادر مهربان در گوشه ای از آشپزخانه ای تمیز و مرتب و با دلسوزیی که برای همسر و فرزندانش دارد، اقدام به پخت غذا کرده است، حال آن که در اغلب موارد، ((غذای خانگی)) غذایی است زیر پله ای، که در یک مکان شخصی مانند پارکینگ منازل، با استفاده از تعدادی کارگر غیر مجاز و فاقد کارت بهداشتی و تعلیم ندیده و با نازل ترین مواد از نظر کیفیت، تهیه، نگهداری وطبخ می شود و چون تابلو و مشخصاتی ندارد و تابع قوانین اماکن عمومی هم نیست، قوانین صنفی و اماکن عمومی بر آن صدق نکرده و ورود به آن برای ماموران بهداشتی و دامپزشکی غیر ممکن است مگر این که حکم دادستانی را بتوانند به دست آورند که کاری سخت و زمانبر است.

– ماه مبارک رمضان آغاز شد و دوباره بساط آش و حلیم و شله زرد و غیره در کنار خیابان یا صندوق عقب خودرو و پشت وانت ها، گسترده خواهد شد و غذاهایی که نه نحوه ی تهیه ی آن مشخص است و نه نحوه ی نگهداری مواد اولیه و طبخ آن بر ما معلوم است و با شروع ماه رمضان در شهرها خودنمایی خواهند کرد.

– آمارها نشان می دهند که بسیاری از مسمومیت های غذایی ناشی از همین غذاهای به اصطلاح خانگی است که گاهی با بهایی بسیار نازل هم به فروش می رسند.

– برابر قانون، هر محلی که غذا برای جامعه در آن طبخ می شود، باید قابل بازرسی بهداشتی بوده و تمام شرایط بهداشتی را نیز رعایت نماید.

– برای سلامتی خود و خانواده مان از مصرف غذاهایی که به عنوان ((غذای خانگی)) در گوشه و کنار شهر به فروش می رسند، خودداری کنیم.

حلول ماه رمضان مبارک باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید