هلال سفید روی ناخن چه می گوید؟

آیا تاکنون به شکل هلال سفید روی ناخن خود توجه کرده‌اید و می‌دانید علت آن چیست؟

نبض ما – اگر به ناخن ها دقت کنید می بینید که ریشه آن ها کمی سفیدتر است که به آن ها هلال روی ناخن می گویند. این بخش جز حساس‌ترین و مهمترین بخش‌های ناخن ما به شمار می‌آید. از امروز توجه به آن را کمی جدی‌تر بگیریم.

بعضی‌ها معتقد هستند که تغییرات سایز آن می‌تواند راهنمایی باشد تا به ما هشدار دهد که یکی از ارگان‌های داخلی بدن ما دچار عفونت، ویروس شده است یا نه. رنگ، شکل و اندازه این هلال سفید روی ناخن ها نشان دهنده مشکلات و بیماری هایی در بدن شما هستند. بنابراین به شما کمک می کنند به مشکلات داخلی بدتنان پی ببرید.

ساختار ناخن بسیار با اهمیت است. سفیدی ریشه ناخن که به لانولا(lunula) و یا هلال ته ناخن معروف است مسئول حفاظت از رگ‌های خونی واقع در پنجمین لایه پوستی است. آسیب ندیدن هلال ناخن بسیار مهم بوده و اختلال در این مکان موجب بد فرمی‌های ناخن و رشد ناهماهنگ آن خواهد شد.

علت نداشتن هلال ناخن

هلال صورتی رنگی که به سفیدی تمایل دارد، در انتهای ناخن نزدیک به ریشه نشان دهنده ی سلامت ناخن های شماست. فردی که ناخن هایش این هلال را نداشته باشد ممکن است تیروییدی ضعیف تر داشته باشد.با ضعیف تر شدن تیرویید فرد دچار نوسانات خلقی، افسردگی و نازک شدن مو ها می شود.

اگر فردی پر انرژی باشد هلال ناخن وی سفید تر خواهد بود و در غیر این صورت ممکن است فردی ضعیف تر باشد. معمولا تغییر رنگ و یا پدیدار شدن و پنهان بودن این هلال نشانه ای از بیماریست. به بیانی دیگر هر چه این هلال کمتر باشد، سطح سلامتی فرد هم کاهش می یابد و بیشتر احساس خستگی می کند.

فردی که هلال ناخن ندارد لزوما بیمار نیست و بایستی به پزشک مراجعه کند. معمولا کودکان در سنین پایین این هلال را ندارند و جای نگرانی برای والدین نخواهد بود، زیرا به مرور زمان این هلال پدیدار می شود. یکی دیگر از عوامل ناپدید شدن این هلال کمبود خواب و بیدار ماندن طولانی مدت به هنگام شب است.

اگر بین ۸ الی ۱۰ تا از انگشتان دست دارای این هلال باشد، فرد سطح سلامت بالاتری دارد.

به طور نرمال،یک پنجم ناخن شما را این هلال می گیرد. در صورت عدم تغذیه مناسب این هلال کاهش پیدا می کند.

برای اطلاع دقیق تر از سلامتی بدن خویش به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش از وضعیت خود مطمین شوید و فقط به این نشانه ها اکتفا نکنید.

هلال سفید روی ناخن های مختلف

هلال سفید روی ناخن ها می تواند بیانگر یک سری موارد باشد.

در اینجا وجود هلال روی هر کدام از انگشت ها را بررسی می کنیم.

هلال سفید روی ناخن کوچک

هلال سفید روی این ناخن با عملکرد کلیه ها، روده کوچک و قلب در ارتباط است و رشد آن ممکن است نتیجه فشار خون بالا باشد. اگر روی انگشت کوچک خود این نشانه را یافت نکردید می‌تواند نشانه انسداد روده‌ها باشد.

هلال سفید روی ناخن انگشت حلقه

با عملکرد سیستم لنفاوی و دستگاه تولید مثل در ارتباط است و اگر این هلال سفید به سختی قابل مشاهده باشد نشاندهنده مشکلات گوارشی است. اگر روی انگشت چهارم خود این هلال را پیدا نکردید هشداری است برای مشکلی در غدد ترشح ( غده‌ای که به درون بدن هورمون ترشح می‌کند)

هلال سفید روی ناخن انگشت میانی

با عملکرد مغز و سیستم قلبی عروقی در ارتباط است و نبود آن نشان دهنده فشار خون بالا و مشکلات عروقی است. اگر بر روی انگشت وسط خود قادر به مشاهده این هلال سفید نباشید می‌تواند به شما هشدار دهد که فشار خون خود را کنترل کنید.

هلال سفید روی ناخن انگشت اشاره

ممکن است به دلیل عملکرد نادرست روده ها و لوزالمعده کوچک تر و ناپدید شود. نبودن این هلال بر روی ناخن انگشت اشاره و یا کوچک بودن سایز این هلال می‌تواند نشانه یکی از بیماری‌هایی مانند معده، کبد، پانکراس، و یا بیماری‌های داخلی مربوط به خانم‌ها باشد.

هلال سفید روی ناخن انگشت شست

نشاندهنده عملکرد ریه و طحال است و معمولا واضح ترین هلال روی ناخن هاست. هلال سفید روی ناخن شست برای سیگاری ها کوچک تر می شود و برای کسانی که مشکل فشار خون شریانی دارند بزرگ تر می شود. اگر قادر نباشید که این هلال سفید ته ناخن را روی انگشت شصت خود  ببینید می‌تواند به شما هشدار یک مشکل روانشناختی را بدهد.

هلال های بزرگ ناخن

این هلال سفید اگر به اندازه یک سوم ناخن باشد بزرگ د رنظر گرفته می شود. هلال های بزرگ نشان دهنده مشکلاتی در سیستم قلبی عروقی، اختلال ضربان قلب و فشار خون پایین هستند. هلال های بزرگ معمولا روی ناخن های ورزشکاران و کسانی که فعالیت های فیزیکی بالایی دارند دیده می شود. اگر هلال های بزرگ روی ناخن کسانی که ورزشکار نیستند دیده شود نشان دهنده استرس بالای آن هاست.

هلال های کوچک ناخن

هلال های کوچک که به سختی دیده می شوند فشار خون پایین و اختلالات گردش خون هستند. به علاوه نشان دهنده سیستم ایمنی ضعیف، متابولیسم ضعیف و کمبود آهن و ویتامین B12 نیز می باشد. اگر این هلال با یک خط متقاطع کاملا از ناخن جدا باشد نشان دهنده مشکلاتی در سطح قند خون و به احتمال زیاد پیشرفت مشکل دیابت است.

هلال ناخن در طب چینی

براساس یافته‌های جدید این قسمت بدن ویژگی‌های خاصی دارد و حاکی از سلامت فرد است. در طب چینی هلال ناخن بیانگر سلامت فعلی شخص است و اگر در این قسمت قرمزی ایجاد شود فرد مذکور به نوعی به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلاست.

همچنین هلالی نبودن ناخن حاکی از بیماری کم‌خونی و دیابت است و حالت چروکیده در این قسمت ناخن حاکی از میزان سم درون بدن و کاهش متابولیسم است.

تصویر هلال ناخن

طب سنتی چینی می‌گوید هلال ناخن میزان سطوح انرژی دریافتی شما را تعیین می‌کند. اگر این قسمت بزرگ و برجسته باشد شما به قدر کافی انرژی دریافت می‌کنید، اما اگر این قسمت کاملا از بین رفته باشد شما انرژی کمی دریافت کرده و دچار سوءتغذیه هستید.

هر شخص سالمی هشت تا ۱۰ lunula که غالبا سفید رنگ هستند در دو دست خود دارد. به علاوه اگر فقط شست شما دارای lunula است شما انرژی جسمی کمی دارید و بیشتر اوقات بیمار هستید.

تغییرات رنگ در هلال ناخن

تغییرات رنگ در هلال ناخن قابل توجه است.

خاکستری: خستگی، اختلالات گوارشی و مشکلاتی در جذب مواد مغذی.

سفید: سالم و طبیعی است و باید کمی از ناخن ها سفیدتر باشد.

بنفش: گردش خون ضعیف، کمبود اکسیژن در اندام ها و بافت های بدن. اغلب اوقات با سرگیجه و سر درد همراه است.

صورتی: نشاندهنده فعالیت های فیزیکی کم و مشکلات ریه است.

مشکی: بسیار نادر و خطرناک و در برخی موارد نشاندهنده مسمویت با فلزات است.

نبض ما – گردآوری

منابع

ایسنا، شفاف، امروزآنلاین

 

4.5/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. س می‌نویسد

    من هیچکدوم از ناخون هام حلال نداره…. باید برم پیش دکتر؟؟به چه دکتری باید مراجعه کرد؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      اشکال نداره منم ندارم

  2. ستیلا می‌نویسد

    سلام من فقط دوتاشصت هام حلال داره همیشه بی حوصله هستم اهن بدنم هم خیلیی کمه همیشه تا ۶صبح بیدارم بعدمیخوابم تا ۳بعداز ظهر ازتنهایی افسرده شدم حتی خانوادم کنارم نیستن سالهاست همسرم نذاشته رفت وامد کنم قبل ازدواجم خیلی سرحال وپرشور بودم اما الان یک صدم هم انرژی ندارم فقط بخاطر بچم دارم این زندگی وتحمل میکنم بعضی وقتهام قلبم تیرمیکشه تا الان هم بخاطر بی تحرکیم از ۶۰کیلو شدم ۸۰ ومن بخاطرش ۲۹۰عدد قرص لاغری خوردم زیاد تغییر نکردم میشه راهنماییم کنید خواهش میکنم .مرگ اززندگی من بهتره

    1. ناشناس می‌نویسد

      مشکل از خواب شماست.طبق گفته دکتر حسن اکبری اصل خواب از ساعت نه تا دوازده و نیم یا ده جدید تا یک ونیمه.اگه این ساعت نخوابین کبد شمابدرستی شارژ نمیشه و کارنمیکنه در نتیجه درطول روز انرژی کافی دربدنتون وجودنداره

      1. Raana می‌نویسد

        من شصتام داشتن اونام کم شدن

  3. سجاد صفری می‌نویسد

    با سلام من یه بچه ۵ ساله دارم که از بچکی ناخن هاش رشد نمیکنه تا حالا به چند پزشک از جمله غدد پوست اطفال مراجعه کردم اما جواب نگرفتم آیا پزشکی وجود داره که کارش فقط ناخن باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. دلنیا می‌نویسد

    منم هیچ کدوم تز ناخونام این هلالای سفید و نداره .فقط انگشت شصتم داره اون هلاله به زور معلومه.اگه اینطوری باشه که فک کنم جای سالمی تو بدنم نیست.من از اول اینطوری نیودم دوسالی میشه اینطوری شدم قبلا این هلاله توناخنام بود

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام من از بچگی این هلالو نداشتم که علتش چیه

  6. ناشناس می‌نویسد

    من کم خون هستم یه مدت هم افسرده بودم از اون موقع به بعد دیگه حلال نداره الان چکار کنم یعنی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید