با ریش ریش شدن ناخن ها چه باید کنیم؟!

ناخن‌ریش یا ریش ریش شدن پوست کناره ناخن معمولا به دلیل خشک شدن پوست رخ می‌دهد. بیشتر مردم فکر می‌کنند این ریش ریش شدن ناخن و پوسته پوسته شدن پوست نواحی اطراف ناخن انگشتان به خاطر کمبود ویتامینها اتفاق می‌افتد اما این فکر صحیح نیست.

نبض ما- یکی از علت های ریش ریش شدن ناخن و پوست حاشیه آن، مرطوب و خشک شدن پی در پی پوست این نواحی است. در زنان خانه‌دار و در بعضی مشاغل که افراد با مواد شوینده سروکار دارند به دلیل استفاده زیاد از این مواد، چربی ناخن کاهش می‌یابد و کناره‌های پوست آن ریش ریش می‌شود که کندن پوست کناره‌های ناخن با دست سبب ایجاد عفونت و راه‌یابی میکروب به آن نقطه می‌شود. این مشکل در ناخن کودکان به ندرت دیده می شود. در صورتی که به این مشکل توجه نکنید با عوارضی مانند التهاب ناخن، عفونت و قارچ پا و دست در پوست اطراف ناخن مواجه می شوید. بهترین کاری برای درمان این مشکل، مالش پوست نواحی اطراف ناخن با استفاده از پمادهای چرب کننده و مرطوب کننده مناسب پوست است تا از خشکی بیش از اندازه آنها پیشگیری شود.

علت ریش ریش شدن ناخن ها

قطعا شما درماه های سرد سال بیشتر با ریش ریش شدن ناخن ها مواجه هستید. درماه های زمستان پوست اطراف ناخن های شما سریعترخشک می شود. موارد دیگری که باعث خشک شدن پوست شما می شود هوای سرد زمستانی،افزایش یا غوطه ور بودن مواد شیمایی موجود درآب که میتواند باعث تشدید ریش ریش شدن ناخن ها شود. این حالت بیشتر در افرادی دیده می‌شود که در مشاغلی کار می کنند که با آب سر و کار دارد و بر اثر تماس با آب بافت شاخی پوست دور ناخن و حاشیه ناخن بر اثر خیس و خشک شدن به تدریج شکستگی پیدا می‌کند و حالت مذکور ایجاد می‌شود.

این عارضه همچنین در افرادی که ناخن خود را می‌جوند دیده می‌شود چرا که بزاق دهانشان پوست دور ناخن را خیس کرده و سپس خشک می‌شود. این کار به دفعات انجام می‌شود که این عامل شکستگی پوست حاشیه ناخن و در نتیجه ریش ریش شدن آن می‌شود. اگرشما از افرادی هستید که ناخن های خود را میجوید بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند درمعرض خطر ریش ریش شدن ناخن ها هستید. جویدن ناخن ها علاوه برمشکلاتی که برای دندان های شما ایجاد می کند باعث آسیب رسیدن به گوشت ناخن و باعث فرورفتن ناخن به زیر پوست هم می شود. این روند ریش ریش شدن ناخن را افزایش می دهد.

ناخن

یکی دیگر ازدلایل ریش ریش شدن  ناخن ها آرایش و مانیکور ناخن ها به صورت غلط است. استفاده نامناسب از ناخن گیر یا گرفتن ناخن ها به صورت نامناسب نیز می تواند باعث ریش ریش شدن ناخن شود. اگر ریش ریش شدن ناخن به درستی درمان نشود می تواند باعث بروز عفونتی به نام پارونیشیا یا کژدمه  paronychia شود.

سه نوع عفونت  paronychia وجود دارد

۱- باکتریایی

۲-کاندیدال که نوعی مخمر است

۳-عفونت قارچی است.

عفونت باعث می شود که پوست اطراف ناخن قرمز، متورم و دردناک شود و دربعضی از مواقع هم باعث چرک کردن ناخن می شود.

پیشگیری از ریش ریش شدن ناخن

برای پیشگیری از بروز این عارضه افرادی که در محیط کار با آب سر و کار دارند از دستکش‌های نخی و لاستیکی به این ترتیب که ابتدا دستکش نخی و سپس دستکش لاستیکی را به دست کنند استفاده کنند و افرادی که از این روش‌های حفاظتی استفاده نمی‌کنند باید پس از هر شست و شو دستشان را با کرم‌های مرطوب کننده یا چرب کننده چرب کنند تا مانع دفع رطوبت از پوست حاشیه ناخن نشوند تا پوست دچار شکستگی نشود.

اگر پوست دچار شکستگی شد باید با ناخنگیر پوست‌های بلند شده و ریش ریش شده را بچینند تا افزایش پیدا نکند و آزاردهنده نباشد. همچنین افراد باید از جویدن ناخن یا کندن پوست گوشه‌های ناخن که سبب مرطوب شدن و خشک شدن متوالی پوست اطراف ناخن می‌شود اجتناب کنن.

این عارضه هیچ ارتباطی به خشک یا چرب بودن پوست ندارد در این منطقه از پوست غده چربی وجود ندارد زیرا سر و صورت، زیر بغل، سینه و کمر و ناحیه کشاله ران دارای غده چربی است که این غده چربی روی پوست می‌آید، به پوست رطوبت می‌دهد و اجازه نمی‌دهد آب پوست دفع شود و پوست شاداب می‌ماند.

ریش شدن ناخن

درمان ریش ریش شدن ناخن

اگر شما دچار ریش ریش شدن ناخن ها هستید اولین چیزی که باید انجام دهید نرم کردن ناخن است. جدا کردن ریشه های ناخن باعث ایجاد ریشه ها و پارگی های بیشتری می شود واین روند ادامه پیدا می کند. قراردادن انگشتان در آب گرم برای چند دقیقه هم می تواند مفید باشد و سپس لبه های ریشه ها را با ناخن گیر جدا کنید تا از پارگی لبه های تیز و بریده بریده جلوگیری شود.

بعد ازاینکه این لبه ها جدا شدند ناخن و اطراف آن را بوسیله کرم و لوسیون های مرطوب کننده ماساژ دهید. این کار را برای چند روز تا زمانی که که ریشه ها کاملا بهبود یابند انجام دهید. شما می توانید همچنین از لوسیون های ضد باکتری برروی ناخن های خود استفاده کنید و در صورتی که ریش ریش شدن عمیق باشد تا بهبودی کامل نواحی اطراف ناخن را با بانداژ بپوشانید.

درصورتی که اطراف ناخن شما قرمز یا متورم شد و یا چرک کرد ناخن شما عفونت کرده است. برای درمان باکتری پارونیشیا paronychia شما می توانید با قراردادن ناخن های خود درآب گرم ۲ یا ۳ بار در یک روز آن را  درمان کنید. درصورتی که بعد از چند روز عفونت بهبود نیافت برای بهبودی به پزشک مراجعه کنید. او با تجویز آنتی بیوتیک باعث درمان شما می شود. درصورتی که عفونت باعث ایجاد تورم شود و چرک کند پزشک توصیه می کند که ناحیه عفونی را مرطوب نگه دارند. اگرشما از بروز عفونت قارچی paronychia آگاهی ندارید فورا به پزشک مراجعه کنید. شاید شما نیاز به تجویز داروهای ضد قارچی داشته باشید.

نبض ما– گردآوری

منابع

کلینیک زیبایی ایران، فارس، ویکی پدیا

4.2/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید