چگونه عفونت قارچی ناخن را بشناسیم؟

عفونت قارچی ناخن همیشه آسیب‌زننده نیست، اما ممکن است باعث تغییر رنگ ناخوشایند ناخن و خارش اطراف آن شود.

نبض ما– عفونت قارچی ناخن زمانی رخ می دهد که قارچ به ناخن دست یا پا و یا به پوست زیر ناخن حمله کند. قارچ ها می توانند از طریق بریدگی های کوچکی که ممکن است بر روی پوست اطراف ناخن وجود داشته باشند و یا از طریق فاصله بین ناخن و بستر ناخن، به ناخن شما حمله کنند.

اگر شما به لحاظ جسمانی سالم هستید، به احتمال زیاد عفونت قارچی ناخن موجب بروز مشکلات جدی نمی شود اما ممکن است باعث بد شکل شدن، آسیب دیدن و دردناک شدن ناخن و یا بستر ناخن شود. اگر شما از بیماری هایی مانند دیابت و یا ضعف سیستم ایمنی بدن رنج می برید، عفونت قارچی ناخن ممکن است منجر به مشکلات جدی تری شود. اگر از این گونه بیماری ها رنج می برید حتما بعد از مشاهده عفونت قارچی ناخن به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام نمایید.

علائم عفونت قارچی ناخن چه چیزهایی هستند؟

هنگامی که شما به عفونت قارچی ناخن مبتلا می شوید، احتمالا پوشیدن کفش، راه رفتن و یا ایستادن برای مدتی طولانی دشوار و یا حتی دردناک خواهد بود. همچنین این عفونت می تواند به سایر ناخن های شما نیز منتقل شود. با گذشت زمان، عفونت قارچی ناخن می تواند آسیب های دائمی به ناخن و یا بستر ناخن شما وارد آورد.

نشانه‌های عفونت قارچی ناخن این‌ها هستند:

  • ناخن‌ها به رنگ زرد یا قهوه‌ای درمی‌آیند. این تغییر رنگ از نوک ناخن‌ها شروع می‌شود و در عرض آن‌ها گسترش می‌یابد. این ناخن‌ها ممکن است شکاف بردارند یا تکه‌تکه شوند.
  • خرده‌ریزهایی زیر ناخن‌ها جمع می‌شوند. درنهایت ممکن است ناخن از جای خود بلند شود و از بسترش جدا شود.
  • قوام پودری، نرم یا خشک ناخن.

قارچ ناخن

عوارض قارچ های ناخن

لازم است بدانید نادیده گرفتن این عفونت قارچی که معمولا در انگشتان پاها دیده می شود، می تواند عوارض و عواقب ناخوشایند زیر را داشته باشد:

درد پاها

با گذشت زمان، ناخن مورد هدف قارچ ها می تواند ضخیم شود و تغییر شکل دهد و این باعث احساس درد می شود. گاه به قدری که راه رفتن و پوشیدن کفش برای فرد واقعا مشکل می شود.

 گسترش قارچ

در برخی مواقع عفونت قارچی درمان نشده می تواند به اطراف ناخن، پوست پا و حتی ناخن ها و انگشتان دیگر منتشر شود. این عارضه ای شایع در پای ورزشکاران است. شرایطی که پوست قرمز، ملتهب و گاه ترک خورده می شود و احساس خارش، آزاردهنده ترین مشکل خواهد بود. این قارچ ها همچنین می توانند منجر به عفونت های تناسلی در فرد شوند.

عفونت های گسترده

ابتلا به عفونت های قارچی، نگرانی اصلی بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی است. اگر عفونت قارچی ناخن انگشتان پا به پوست پا گسترش پیدا کند و باعث ترک و شکاف شود، باکتری ها این ناحیه را مورد حمله قرار داده و چیزی که نتیجه می شود سلولیت است. شرایطی که باعث التهاب، تورم و قرمزی پوست می شود و درمان آن استفاده از آنتی بیوتیک هاست.

در موارد شدید عفونت می تواند به خون وارد شده و تهدید کننده زندگی باشد و فراموش نکنید همه اینها با یک عفونت قارچی ساده شروع می شود.

از دست دادن ناخن ها

در برخی موارد عفونت قارچی ناخن می تواند کاملا بستر ناخن را در بر بگیرد. در این شرایط بخش سست ناخن باید جدا شود. حتی اگر ناخن عفونی شل نشود، در موارد شدید بیماری که عفونت قارچی درمان نشده باقی مانده، لازم است ناخن برداشته شود تا محیط مرطوب و مناسب گسترش عفونت از بین برود.

ناخن آسیب دیده

درمان عفونت قارچی ناخن چگونه است؟

اگر تصمیم گرفته اید که عفونت قارچی ناخن خود را درمان کنید، می توانید از دارو های ضد قارچ بدون نسخه که به صورت کرم، لوسیون و پولیش هستند استفاده کنید. می توانید به پزشک نیز مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروی قویتری را برایتان تجویز کند.

قرص های ضدقارچ موثرترین دارو ها برای درمان عفونت های قارچی ناخن شدید هستند. البته ممکن است این قرص ها مقداری گران قیمت بوده و عوارض جانبی خطرناکی نیز داشته باشند. این قرص ها را حتما زیر نظر پزشکتان مصرف کنید.

ناخن

عفونت قارچی ناخن معمولا پس از درمان دوباره عود می کند. بهتر است برای پیشگیری از بروز این اتفاق موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از خواب پاهای خود را بشویید و به دقت خشک کنید.
  • کفش هایی بپوشید که امکان تبادل هوا داشته و به رطوبت اجازه بدهند که از کفش خارج شود. بعد از در آوردن کفش از پایتان آنها را تا زمانی که خشک نشده اند دوباره نپوشید.
  • جوراب بپوشید و بعد از هر بار عرق کردن پا آنها را عوض کنید.
  • لوازم شخصی مانند ناخن گیر، سوهان ناخن، جوراب و حوله خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در رختکن، حمام و یا استخر ها از دمپایی و یا صندل های مناسب استفاده کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، مجله شفاجو، همشهری

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم