بوگیرهای طبیعی برای رفع بوی بدن

به گفته محققان آمریکایی، بوی بدن هر انسانی منحصر به خود اوست و به طور کلی وضعیت جسمی و میزان رعایت بهداشت شخصی، نقش عمده ای در نوع بو دارد.

نبض ما– در زیر پوست، دنیایی عجیب و البته شلوغ نهفته است. زیر پوست همه ی ما، حدود سه میلیون غدد مولد عرق وجود دارد. در حالت کلی، بدن از پدیده ی تعریق برای خنک کردن و حفظ دمای مناسب خود استفاده می کند. علاوه بر این عرق، سموم بدن را از طریق پوست دفع می کند، طوری که حدود ۳۰ درصد کل سموم بدن را دفع می کند و به همین دلیل قادر است پیری پوست را به تعویق بیاندازد.

سعی کنید به دنبال دلیل اصلی باشید

سعی کنید بفهمید که چه چیزی سبب بروز این مسأله می‌شود و آن عامل را از بین ببرید. به جای صابون از شامپوهای متوسط استفاده کنید، به جای آنکه بدن را با آب خالی بشویید و بعد خشک کنید از مواد پاک کننده برای شست‌وشوی بدن استفاده کنید. از نخ دندان استفاده کنید و هر روز دست‌کم دوبار دندان‌ها را مسواک بزنید. حداقل سالی دوبار به دندانپزشکی سر بزنید. بوی بد عرق می‌تواند در اثر تنفس بدبو نیز باشد. ورم و التهاب لثه و مشکلات دندان‌ها نیز سبب تنفس بدبو می‌شوند.

در ادامه به راه حل های طبیعی برای مقابله با بوی بد بدن اشاره می شود.

بوگیرهای خوردنی

مصرف آب

یکی از بهترین راه های رفع بوی بدن، مصرف فراوان آب سالم و خنک است. متخصصان سلامت، مصرف آب فراوان را برای دفع سموم بد بوی بدن از درون کبد، کولون و کلیه، توصیه می کنند.

پروبیوتیک

ماست و کفیر منابع پروبیوتیک است؛ از طرفی مواد غذایی تخمیر شده مانند سرکه سیب، مانع از فعالیت باکتری های مضر می شود.

کلروفیل

کلروفیل را خنثی کننده طبیعی بوی بد بدن می دانند. سبزی هایی مانند گشنیز، جعفری، برگ های سبز دیگر و چای سبز خاصیت سم زدایی دارد. بنابراین مصرف مواد غذایی غنی از کلروفیل، درمان طبیعی برای رفع بوی بدن و دهان است.

سیر

اگر چه سیر بوی قوی دارد اما از بدن در برابر ویروس های متعدد و بیماری های باکتریایی که باعث بوی بدن نامطبوع می شود، محافظت می کند.

پیاز و سیر

از خوردن قند تصفیه شده بپرهیزید

نتایج سال ها تحقیق نشان می دهد افرادی که برنامه غذایی سرشار از قند تصفیه شده دارند و به طور مکرر از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، از بوی بدن نامطبوع رنج می برند. مصرف آنتی بیوتیک و قند تصفیه شده باعث کاهش باکتری های سالم روده می شود و قارچ ها زمینه رشد پیدا می کند. قارچ های Candida باعث بر هم خوردن تعادل باکتریایی می شود و در نتیجه بوی بد بدن ایجاد می شود.

روی

از روی به عنوان ماده اصلی در تهیه لوازم بهداشتی از جمله خمیر دندان و دئودورانت استفاده می شود. این ماده نقش اصلی در روند سم زدایی و تنظیم آن دارد. روی، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد از این رو از سلول های بدن در مقابل آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند. مصرف مکمل روی می تواند میزان ذخیره آن را در بدن بالا ببرد. خوردن غذاهای غنی از روی مانند مغز میوه، تخمه کدو و غذای دریایی باعث خوشبو شدن بوی بدن می شود.

منگنز

در سال ۱۹۲۸ یک پروفسور جراح فرانسوی دریافت که بوی نامطبوع بدن (عرق یا دهان) با مصرف مکمل های این ماده از بین می رود. این ماده مانند یک دئودورانت طبیعی عمل می کند و فلورطبیعی روده را افزایش می دهد در نتیجه بوی بدن و دهان از بین می رود. مواد غذایی سرشار از منگنز شامل برگ های سبز پررنگ، ماهی، لوبیا، آواکادو، موز، مغز میوه، غلات سبوس دار و شکلات تلخ است.

عرق بهارنارنج

بهار نارنج را به دلیل خاصیت آرامبخشی آن می شناسند و استفاده می کنند. این گیاه آرامبخش، با بوی بد عرق مقابله می کند.  برای این کار کافیست که پنبه را به عرق بهارنارنج آغشته کرده و به زیر بغل ها بزنید.

سرکه سیب

سرکه سیب به میزان قابل توجهی میزان عرق را کاهش می دهد. خواص قابضی آن، تعریق بوی بدن را کنترل کرده و خواص ضدباکتریایی آن با رشد و تکثیر میکروب ها مقابله می کند. شب ها قبل از خواب، مقداری سرکه سیب به زیر بغل ها بزنید و اجازه دهید خشک شود.

لیموترش

لیموترش نه تنها باعث خوش طعمی غذاها می شود و ویتامین C زیادی به بدن می رساند، برای پوست و تنظیم تعریق بوی بدن نیز موثر عمل می کند. این میوه ی ترش، خواص ضدعفونی کنندگی دارد و شما را از شر بوی بد زیر بغل هایتان خلاص می کند. آب نصف لیموترش را بگیرید و زیر بغل های تمیز بمالید.

استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بدن

جوش شیرین شهرت و مصارف زیادی دارد. این ماده سفید رنگ، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از رشد باکتری ها پیشگیری می کند. در نتیجه برای مقابله با بوی بد عرق مفید است. کافیست مقداری جوش شیرین را مانند پودر تالک به زیر بغل هایتان بزنید. می توانید آن را در مقداری آب حل کرده و به طور مستقیم به زیر بغل ها بزنید. اگر از بوی بد پاهایتان در عذاب هستید، می توانید مقداری جوش شیرین را داخل کفش هایتان بریزید. همچنین می توانید داخل یک تشت آب دو قاشق جوش شیرین بریزید و پاهایتان را برای دقایقی در آن قرار دهید.

بوی بدن مردها

لباس‌های خود را هر روز عوض کنید.

لباس‌های زیر خود را زود به زود عوض کنید و لباس‌های تمیز بپوشید. اگر زیاد عرق می‌کنید، لباس‌های زیر خود را حتی روزی ۲-۳ بار عوض کنید تا احساس رطوبت کمتری کنید و دچار حساسیت و ناراحتی‌های دیگر نشوید. لباس‌های خود را در معرض هوا خشک کنید و در جاهایی نگهداری کنید که هوا جریان دارد. سعی کنید لباس‌ها را آویزان کنید و آنها را به صورت تا شده در کشو نگذارید و در صورت استفاده از کشو، حتما کف طبقات کاغذ پهن کنید. هرچه لباس‌ها خشک‌تر باشند، باکتری‌ها بیشتر از بین می‌روند.

یوگای نرم

با تمرینات یوگای گرم، خود را از بوی نامطبوع بدن خلاص کنید. کارشناسان تاکید دارند که تعریق برای بدن مفید و ضروری است، چون مواد سمی را دفع می‌کند. بنابراین به‌جای استفاده از محصولات دئودورانت حاوی مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین مثل آلومینیوم که برای بدن مضر هستند و مانع از فرآیند طبیعی تعریق می‌شوند، بهتر است انجام تمرینات یوگای گرم را در دستور کار روزانه خود قرار دهید تا به‌طور منظم در طول این تمرینات عرق کنید و پس از دوش گرفتن در باقی ساعات روز از بوی نامطبوع عرق خلاص شوید.

دقت در مصرف دئودرانت ها

استفاده مداوم از اسپری‌ها و ژل‌ها باعث بدتر شدن تعرق بوی بدن می‌شود. بیشتر مردم این موضوع را نمی‌دانند که عرق بدن به خودی خود بوی بدی ندارد. عرق زیر بغل به علت باکتری‌های موجود در این قسمت و برخی آنها بدبو می‌شود. صابون‌های زیر بغلی و دئورانت‌ها در واقع ذخیره غذایی باکتری‌ها محسوب می‌شوند.

بهتر است زیر بغل خود را به طور مرتب با آب بشویید و با پارچه تمیز خشک کنید. این‌کار را به مدت یک ماه انجام دهید. خواهید دید که اصلا زیر بغل‌های‌تان بوی بد نمی‌دهند. اگر تعرق بوی بدن شما بسیار زیاد است؛ ‌به طوری که برای شما دردسر ساز می‌شود، از دئودورانت‌ها و انواع صابون‌ها و مایع‌های زیر بغل استفاده کنید. این محصولات می‌توانند جلوی عرق کردن را بگیرند.

نبض ما– گردآوری

منابع

جام نیوز، تبیان، جام جم

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید