علل ورم دست بعد از ورزش

ورم دست ها بعد از ورزش جای نگرانی ندارد، مخصوصا اگر روی تردمیل ورزش کرده باشید. ورم دست ها یک واکنش عادی نسبت به ورزش است و اگر دست های تان در طرفین بدن تان آویزان باشند، احتمال تورم آنها بیشتر هم می شود.

نبض ما– زمانی که ورزش می کنیم، رگ های خونی در واکنش به تحرک بدنی، گشاد می شوند تا اکسیژن بیشتری به عضلات برسانند و عضلات هم خون را به سمت قلب دوباره برمی گردانند. در تحرک های شدیدتر مثلا در دویدن های طولانی مدت، ورم دست ها  بیشتر رخ می دهد.

اما دست ها، عضلات کوچک تری دارند و ظرفیت کمتری برای گردش خون اضافی دارند، مخصوصا وقتی که باید با جاذبه زمین هم مقابله کنند. در نتیجه خون، رگ های انگشتان دست های شما را پُر می کند و وقتی شما دویدن را تمام می کنید، می بینید که نمی توانید انگشتر را از انگشت تان خارج کنید. در بیشتر موارد، این تورم و پُف کردگی در عرض یک ساعت و با خنک شدن بدن، ناپدید می شود

بالا بردن دست ها و باز و بسته کردن آن هنگام دوی آهسته می تواند به جریان خون در این قسمت ها کمک کند و جلوی ورم دست ها را بگیرد. شاید کارتان کمی خنده دار به نظر برسد، اما دست های تان ورم نخواهند کرد.

افزایش وزن

چند راهکار دیگر برای جلوگیری از ورم دست ها

– ساعت مچی و دستبند و انگشترتان را پیش از ورزش از دست تان درآورید.

– هنگام پیاده روی از یک چوبدستی یا عصا استفاده کنید و متناوبا، این دست و آن دست کنید.

– یک چیز کوچک همراه تان داشته باشید و هر از گاهی هنگام راه رفتن یا دویدن در مشت تان فشارش دهید، مثل یک پد اسفنجی کوچک، توپ لاستیکی، نقشه یا چراغ قوه.

– هر چند دقیقه یک بار بازوهای تان را دورتان حلقه کنید.

– مشت های تان را گره نکنید، بگذارید راحت باشند و کمی بازشان نگه دارید. هر چند دقیقه یکبار، تمام انگشت هایتان را چند ثانیه بکشید و بعد مشت کنید.

– چند ثانیه دست های تان را روی سرتان به حالت استراحت نگه دارید تا در جایی بالاتر از قلب تان قرار بگیرند.

– مصرف نمک و آب تان را متعادل کنید. وقتی عرق می کنید، هم آب و هم نمک بدن تان را از دست می دهید. بعد از یک ساعت دویدن و عرق ریختن، یک نوشیدنی مناسب ورزشی بنوشید.

اگر امکانش وجود دارد، قبل، حین و بعد از دویدن یا پیاده روی، خودتان را وزن کنید تا متوجه شوید زیاد آب نوشیده اید یا کم. وزن تان باید در این سه شرایط یکسان باشد.

منبع: تبیان

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید