فواید خردل ، ادویه تند دوست داشتنی

خردل ، گیاهی است که از قدیم به عنوان یک گیاه دارویی و با خاصیت درمانی مورد استفاده قرار می ‌گرفت.

نبض ما- خَردَل، نوعی ادویه است که از دانه‌های گیاه خردل بدست می‌آید. برای تهیه این چاشنی دانه‌های خردل را با آب، نمک، آبلیمو و یا سایر مایعات و در مواردی ادویه‌جات و چاشنی‌های دیگر مخلوط می‌شوند تا خمیر یا سس خَردل بوجود آید. رنگ این سس از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است.خردل اغلب دارای طعمی تند است.

خردل دارای انواع متنوعی مانند خردل زرد،خردل آبجوی آمریکایی،خردل دیژون،خردل شیرین،خردل عسلی،خردل میوه‌ای،خردل تند،خردل ایرلندی، خردل استرالیایی و خردل روسی و بسیاری دیگر می‌باشد.

به‌علت خاصیت ضدباکتری خَردل لازم نیست در یخچال نگهداری شود زیرا باکتری‌های مضر در آن رشد نخواهند کرد. البته اگر در یخچال نگهداری نشود تندی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد و بهتر است در جای بسته، تاریک و خنک نگهداری شود. اگر خردل برای مدت زیادی خارج از یخچال بماند ممکن است طعم تلختری بگیرد.

خواص خردل

نام علمی گیاه خردل

این گیاه انواع مختلفی دارد که هرکدام با نام های علمی خاص خود شناخته می شود.

خَردل وحشی

 با نام‌های دیگر خردل بیابانی و خَردل بومی هم شناخته می شود. گیاهی است از تیره شب‌بویان (Brassicaceae) از راسته کلم (Brassicales)، سرده خردل‌ها (Sinapis). نام علمی این گیاه Sinapis arvensis است.

خردل سیاه

نام علمی آن Brassica nigra است که نام یک گونه از سرده کلم‌ها است.

خردل سفید

نام علمی آن Sinapis alba است که نام یک گونه از تیره شب‌بویان است.

خَردل چینی

نام علمی آن Brassica juncea است که نام یک گونه از سرده کلم‌ها است.

خواص خردل چیست؟

خَردَل حاوی مقادیر زیادی سلنیوم و امگا۳ است. دانه‌های خردل، کاهش دفعات حملات میگرنی است، به این منظور باید پوست سر خود را با روغن خردل ماساژ دهید؛ این کار کیفیت مو‌هایتان را نیز به طور قابل توجه بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. فرآورده‌های خردل و روغن خَردل به طور مؤثر برای قرن‌ها به منظور کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از تصلب شرایین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. آنها همچنین به بهبود ایمنی بدن کمک کرده و به مبارزه با بی‌خوابی کمک می‌کنند. دانه‌های خَردل در درمان مسائلی مانند اضطراب، اختلالات روانی، اثرات تنش و افسردگی، برونشیت، اختلالات جنسی، نشانه‌های یائسگی و بسیاری مشکلات دیگر مفید هستند.

خردل برای لاغری

خَردَل می تواند میزان متابولیسم را تا ۲۵ درصد به ناگهان افزایش دهد. با مصرف روزانه ۳ و نیم قاشق چای خوری خَردل می توانید روزانه ۴۵ کالری اضافی بسوزانید. مصرف روزانه خردل باعث سوزاندن کالری و لاغری می شود.

ریختن ۲۰ گرم خَردل در هر وعده غذایی و یکی، دو ساعت بعد از آن تا ۲۰ درصد سوختن چربی را در بدن شما تشدید می کند. این افزایش میزان سوخت و ساز مدیون وجود ماده ای به نام ایزوتیوسیانات است که در خَردَل وجود دارد. این ماده رگ ها را گشاد کرده و سطح هورمون افدرین که چربی سوز است را افزایش می دهد.

شما می توانید ساندویچ تخم مرغ یا کباب تابه ای را با یک لایه کوچک خَردَل به یک غذای چربی سوز عالی تبدیل کنید. جدا از این،خردل به عنوان سس روی بسیاری از غذاها قابل استفاده است. همچنین می توانید  آب لیمو را گرفته و با روغن زیتون، نمک، فلفل و خردل ترکیب کنید و گوشت یا ماهی را در آن بخوابانید.

خردل برای لاغری

طرز تهیه سس خردل

از آن جایی که هر 100 گرم از سس خَردل غیررژیمی نزدیک به 270 کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار از انرژی نزدیک به 95 دقیقه پیاده‌ روی کنید و از سوی دیگر، تقریبا سس خردل کاملا رژیمی در فروشگاه‌ های ما وجود ندارد، بهتر است اگر به این سس خوشمزه علاقه دارید، طرز تهیه یک نوع از آن را یاد بگیرید و خودتان در منزل درست‌ اش کنید.

شما می‌ توانید یک قاشق مرباخوری آرد را با 50 گرم کره سرخ کنید و سپس 120 گرم آب گوشت یا مرغ را به آن بیفزایید و اجازه بدهید این مایه آن قدر بجوشد تا غلیظ شود.

در این مرحله شما باید کمی سبزیجات معطر مانند نعناع، آویشن، ریحان یا ترخان را بنابر سلیقه خودتان با 2 قاشق غذاخوری خردل به این مایه اضافه کنید و کمی نمک و فلفل هم به آن بیفزایید. حالا شما یک سس خَردَل خوشمزه، سالم و کاملا رژیمی خواهید داشت!

مضرات

متخصصان گیاهان دارویی مضراتی را هم برای مصرف بیش از حد خردل بیان کرده ‌اند؛ مضراتی مانند ابتلا به یبوست، احساس تشنگی، ناراحتی کبد و حتی حالت تهوع و ورم کلیه.

توجه داشته باشید که قسمتی از ترکیبات شیمیایی گاز اشک‌آور در برخی جنگ ‌ها از ماده‌ ای در خَردَل سیاه به دست می‌ آید که محرک مخاط و نسوج مرطوب بدن است؛ خصوصا در مخاط چشم و بینی اثر شدیدی دارد. تنفس مقدار زیاد آن موجب سوختگی مخاط شده و در مواردی منجر به مرگ می ‌گردد. همین ماده در خَردل در مواردی که به مقدار اندک به عنوان ادویه مصرف می ‌شود موجب تحریک اشتها و تسریع تحریک بزاق می ‌گردد البته مصرف زیاد آن حالت سوزاننده داشته و باعث ریزش اشک می‌ شود. سس‌ های خردل موجود در بازار معمولا تند و تیز هستند بنابراین خوردن این محصولات به کسانی که آلرژی غذایی یا ناراحتی معده دارند، پیشنهاد نمی ‌شود

حالا اگر شما خردل را به صورت سُس چرب و غیررژیمی به میزان بالایی در رژیم غذایی ‌تان بگنجانید، احتمال ابتلای شما به اضافه وزن، کلسترول خون، تصلب شرایین و سکته مغزی به میزان قابل‌ توجهی بالا می‌ رود. بنابراین بهتر است که سس خَردَل به عنوان یک چاشنی و طعم‌ دهنده، روی میز غذای تان جای بگیرد و به هیچ ‌وجه جای ثابتی را در سبد خریدتان به خود اختصاص ندهد.

یادتان باشد که سس‌ های خَردَل موجود در بازار معمولا تند و تیز هستند بنابراین خوردن این محصولات به کسانی که آلرژی غذایی یا ناراحتی معده دارند، پیشنهاد نمی ‌شود. ضمن این که بهتر است به خاطر وجود نمک، فلفل و شکر به عنوان افزودنی در این سس از اضافه کردن آن به رژیم غذایی کودکان زیر 5 سال خودداری کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، فردانیوز، عصرایران

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. حسین افتخاری از تبریز می‌نویسد

    با سلام
    خیلی ممنون هستم از اینکه فواید و مضرات ادویه را در سایت منتشر نمودید.
    اینجانب بیماری پولی میوزیت دارم و کف پاهایم همیشه سوزش دارد و در عضلات بدنم درد و خستگی متناوب است لذا به من نوسعه شده که روزانه به مقدار ۳قاشق مرباخوری خردل پودر شده با آب حل کرده و بنوشم ایا صلاح است یا نه
    با تشکر از رهنمایی شما
    البته بنده در حال حاضر تحت نظر پزشک هستم و روزانه ۱۰ میلی گرم قرص پرید نیزولون و دو وعده پری گابالین ۷۵میلیگرم مصرف می نمایم
    و سن ۶۳ سال را دارم.
    با تشکر از محبت شما

از پزشکان نبض‌ما بپرسید