این ۷ ماده‌ی غذایی را خام بخورید

در این مطلب ۷ ماده‌ی غذایی را معرفی می‌کنیم که به صورت خام حاوی ویتامین و مواد مغذی بیشتری هستند.

نبض ما– اگر کسی از مواد غذایی مورد علاقه‌تان سؤال کند جوابتان چیست؟ کیک؟ استیک؟ سیب زمینی سرخ کرده؟ آیا عاشق مواد غذایی پخته شده هستید؟ اما باید بدانید که برخی مواد غذایی زمانی که خام مصرف می‌شوند مفیدتر بوده و ویتامین بیشتری دارند.

در واقع اکثر مواد غذایی در روند پخته شدن میزان زیادی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد. فرقی هم نمی‌کند شیوه‌ی پخت کباب کردن باشد یا آب پز کردن یا بخارپز کردن و غیره. در این مطلب با 7 ماده‌ی غذایی که خام آنها مفید است، آشنا می شوید.

چغندر

دلایل زیادی وجود دارد که شما چغندر را به صورت پخته یا خام در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. این ماده‌ی غذایی سرشار از فیبر، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، فولات و مواد مغذی دیگر است. مصرف چغندر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت شما را بالا می‌برد. از طرف دیگر مانع از بروز التهاب در بدن شده و فشار خون را پایین می‌آورد. اما زمانی که چغندر را می‌پزید یک چهارم فولات آن از بین می‌رود.

آب چغندر

فولات بدن را در سلامت نگه می‌دارد و به ویژه برای حفظ و رشد جنین مفید است. به همین دلیل توصیه می‌شود که چغندر را به صورت رنده یا خرد شده و خام در سالاد (به همراه سس کم چرب) مصرف کنید.

بروکلی

بروکلی بخورید. باز هم بروکلی بخورید. بروکلی برای سلامتی مفید است. خیلی از افراد بروکلی را آب پز می‌کنند و یا اندکی تفت می‌دهند. در هر حال دلیل زیادی برای مصرف این کلم سبز و خوشمزه وجود دارد. بروکلی سرشار از ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و حتی پروتئین است و مصرف خام آن ارزش بیشتری دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بروکلی به صورت خام ، زمینه را برای جذب سریع مواد مغذی آن مانند سولفورفان آماده می‌کند. این ترکیب آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان مفید است و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

کلم بروکلی

پیاز

درست است که مصرف پیاز خام در کنار مثلاً کباب خوب است اما خیلی از افراد نمی‌توانند آن را به تنهایی مصرف کنند. اما واقعیت این است که پیاز یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده است که کمک زیادی به سلامتی می‌کند.

درمان دندان درد با پیاز

این ماده‌ی غذایی «اشک در بیار» سرشار از مواد مغذی پرخاصیت به نام آلیسین است که به کنترل اشتها، پیشگیری از ابتلا به سرطان، بهبود سلامت قلب و حتی کنترل پرفشاری خون کمک می‌کند. باید بدانید خوردن پیاز به صورت خام باعث می‌شود که بیشترین میزان از این ترکیب را جذب بدن کنید.

بنابراین توصیه می کنیم در تهیه‌ی سالاد یا ساندویچ در استفاده از پیاز دست و دلباز باشید و آن ها را با کاهو و گوجه فرنگی غنی سازی کنید.

فلفل دلمه‌ای قرمز

احتمالاً زمانی که صحبت از یک میوه یا سبزی سرشار از ویتامین C به میان می‌آید به یاد پرتقال یا دیگر مرکبات می‌افتید. اما فراموش نکنید که فلفل دلمه‌ای قرمز به اندازه‌ی پرتقال و لیموترش ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین حاوی ویتامین B6، E و منیزیم است.

فلفل دلمه

متأسفانه پختن فلفل دلمه ای قرمز به مدت بیش از چند دقیقه ویتامین C موجود در آن را از بین می‌برد. تنها راه حل این است که فلفل دلمه‌ای‌تان را برش بزنید و درون سالاد یا با سس کم چرب مورد دلخواهتان میل کنید.

آجیل‌ها

بادام، فندق، بادام هندی و غیره شهرت زیادی در دارا بودن کالری و چربی دارند. اما این مغزها همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری نیز هستند که به کاهش کلسترول و پیشگیری از تشکیل لخته‌های خونی و حفظ سلامت رگ‌ها کمک می‌کنند.

آجیل ها

آجیل‌ها منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین‌ها نیز محسوب می‌شوند. اما آجیل‌های خام خاصیت بیشتری دارند. زمانی که این مغزهای مفید بو داده می‌شوند بخشی از آهن و منیزیم خود را از دست می‌دهند. همچنین بهتر است از افزودن نمک و روغن زیاد به این مغزهای مفید خودداری کرد.

نارگیل

از آنجایی که نارگیل یک پای ثابت دسرها است به سادگی یادمان می‌رود که مصرف آن همان گونه که هست و بدون قند افزوده برای سلامتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که آب نارگیل حاوی مواد مغذی زیادی است و گوشت آن دارای اسیدهای چرب سالمی است که به سلامت قلب و مغز کمک زیادی می‌کند. بنابراین بهتر است نارگیل به صورت خام و میوه‌ی معمولی مصرف شود.

نارگیلسیر

سیر مترادف آشپزی خوشمزه‌ی ایتالیایی و افزودن آن به پاستاها و غذاهای گوشتی است. سیر شهرت جهانی دارد و سرشار از آلیسین؛ منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم و فیبرها است و مصرف آن به صورت خام خیر زیادی برای بدن دارد. نتایج پژوهشی که در National Post به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف سیر خام به میزان دو تا سه بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. توصیه می کنیم در افزودن سیر خام به سالادها و ساندویج‌هایتان شک نکنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید