رشته هایی که برای خانم ها مناسب تر است!

این روزها بازار انتخاب رشته تحصیلی داغ تر از گذشته است. داوطلبانی که کنکور را پشت سر گذاشته اند، حالا در پی این هستند که به نحوی مناسب انتخاب رشته نمایند تا آینده بهتری برای خود رقم زنند.

نبض ما– زنان و مردان دارای ساختار مغزی متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و این باعث می‌شود زنان در برخی زمینه‌ها و مردان نیز در برخی زمینه‌های دیگر برتر از هم باشند و استعداد بیشتری داشته باشند، این تفاوت حتی در انتخاب رشته تحصیلی و نوع شغل نیز اثر گذار است.

مردان به طور غریزی در امور فیزیکی، مکانیکی و تکنیکی قوی‌تر از خانم‌ها هستند و به دلیل توان بدنی بالاتر می‌توانند مدت زمان بیشتری را صرف انجام کارهای مختلف کنند. اما خانم ها به دلیل تمرکز بالاتر می توانند راحت تر از پس کارهای ظریف برآیند. در ادامه به بررسی تعدادی از مشاغل و رشته تحصیلی می پردازیم که به نظر می آید خانم ها در آن می توانند موفق تر باشند.

علوم انسانی در صدر مشاغل

آماری که توسط سایت Payscale ارائه شده نشان می‌دهد، درآمد سالانه زنانی که در رشته تحصیلی علوم انسانی و پزشکی فعالیت دارند بیش از سایرین بوده و از پرداختی های متمایزی برخوردارند. از رشته های پزشکی می توان به شغل هایی مانند متخصص زنان و بیهوشی و از رشته های علوم انسانی نیز می توان رشته هایی مانند روان شناسی اشاره کرد که از درآمد قابل توجهی برای زنان برخوردارند.

از پردرآمدترین شغل های زنان که در حوزه علوم انسانی گنجانده می شوند، می توان حرفه هایی مانند روانشناسان، مدیران اجرایی، وکلاء، مدیران ارزیابی و تحلیلی، مدیران روابط عمومی، بازرگانی و فروش و مدیریت بیمه را نام برد.

در دهه های اخیر، متوسط درآمد زنان شاغل در حدود ۶۳ درصد رشد داشته و این موضوع در حالی است که زنان بیشترین رضایت را از شغل های آکادمیک و مرتبط با تدریس در دانشگاه دارند.

شغل مناسب خانم ها

مشاغل هنری

به طور سنتی زنان در مشاغل هنری و کارهای ظریف از آقایان متبحر‌تر هستند، شغل هایی، چون آرایشگری، گریم، تهیه وسایل هنری، نقاشی، آشپزی و حتی آموزش و معلمی از جمله کارهایی است که خانم‌ها در آن بسیار موفق هستند. کارشناسان دلیل این امر را تمرکز بالای خانم‌ها بر روی کار و نیز توانایی فکر کردن بر روی چند مورد به طور همزمان در حین کار می‌دانند. در صورتی که مردان از تمرکز کمتری به نسبت زنان برخوردار بوده تنها بر روی یک مسئله تمرکز می‌کنند و  هستند و نیز کمی عجول و بی حوصله به نسبت خانم‌ها هستند.

نقش‌های مدیریتی بویژه مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها

یکی از رموز موفقیت سازمان‌های پیشرو در جهان استفاده از نیروهای خانم در امور مختلف بویژه زمینه‌های مدیریتی است. مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌های بسیار مهم و اساسی در هر سازمان است که وظیفه تعامل مدیران سازمان با کارمندان خود را برعهده دارد، معمولاً آقایان برای تصدی این شغل مناسب نیستند، زیرا اغلب آن‌ها خجالتی بوده و یا از صحبت رودررو با کارمندان خود فراری هستند، در عوض خانم‌ها به دلیل اینکه قدرت تعامل اجتماعی بالاتری دارند و معاشرتی‌تر هستند می‌توانند با کارمندان در خصوص مشکلات ارتباط برقرار کنند و نقص‌ها و ضعف‌های سیستم را بر طرف کنند و کارایی سازمان را بالا ببرد.

مدیریت سلامتی و بهداشت

از جمله توانایی‌های زنان می‌توان به موفقیت در رشته تحصیلی پزشکی اشاره کرد، زیرا به طور طبیعی خانم‌ها به سلامت خود اهمیت بیشتری می‌دهند و مراقبت کامل‌تری از خود به عمل می‌آورند. زنان همچنین در مشاغلی مانند متخصص تغذیه و تنظیم رژیم غذایی، پرستاری و مراقبت از بیماران و پیگیری مراحل درمان از آقایان جلوتر و موفق‌تر هستند و آمار ها نشان می دهد زنان در این رشته ها تووانسته اند درآمد مالی بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.

پرستاران زن (رتبه ۶ پردرآمدترین شغل) در آمریکا به طور متوسط هزار و ۱۴۳۲ درآمد در هفته دارند و ۸۵ درصد پرستاران زن هستند. همچنین اکثریت روانشناسان (رتبه ۱۰)، فیزیوتراپ ها (رتبه ۱۲) و مدیران خدمات درمانی (رتبه ۱۶) را زنان تشکیل می دهند. زنان در همه این مشاغل بیش از ۶۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

مراقبت از سالمندان، بازتوانی بیماران و ورزش درمانی

زنان به طور غریزی مهربان‌تر از آقایان هستند و نمرات بالاتری در دروس مراقبتی از بیمار کسب می‌کنند، محبت و کمک به افراد سالمند و بیمار یا افراد دچار معلولیت‌های مختلف یکی از مشاغلی است که خانم‌ها در آن موفق‌تر از آقایان هستند و افراد تحت نظارت آن‌ها آرامش بیشتری دارند و به ادامه مراحل درمانی امیدوارتر هستند.

عکاسی از مناظر

خانم‌ها طبع کنجکاو و روحیه ماجراجویانه تری به نسبت آقایان دارند و به ویژه برای عکاسی از سوژه‌ها و موضوعات مورد علاقه موفق‌تر از آقایان هستند و به تبع درآمد مالی بیشتری در این زمینه خواهند داشت. آن‌ها صبر و حوصله بیشتری دارند و زمان طولانی تری را صرف یافتن سوژه و عکسبرداری از آن از ابعاد مختلف می‌کنند.

فیلمبرداری

رشته تحصیلی مهندسی و استقبال آن از طرف خانم ها

در ایران تحصیل دختران در رشته تحصیلی فنی و مهندسی همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است و گذشته از علاقه کمتر دختران به این رشته‌ها، اما شرایط آسانی برای تحصیل آنها در رشته‌های فنی و مهندسی فراهم نبوده است. یکی از مسایلی که دغدغه ذهنی دختران دانشجوی رشته‌های مهندسی است آینده کاری و بازار کار این رشته تحصیلی برای دختران است.

نکته دیگر این است که عدم شناخت کافی از رشته تحصیلی و آینده شغلی آن، باعث می‌شود بسیاری از دختران پس از ورود به رشته تحصیلی مهندسی و شناختی که از رشته خود پیدا می‌کنند، از انتخاب خود پشیمان شوند و در تحصیلات تکمیلی به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی یا هنر رو بیاورند که این مسئله بسیار در میان دختران بیشتر مشاهده می‌شود.

با افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان دختر در دانشگاه‌ها از همان‌ سال‌های ابتدایی مخالفت‌هایی درباره این حضور پررنگ‌ دختران در دانشگاه ابراز شد و زمزمه‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه‌ها از سوی مسئولان کشور مطرح شد. اولین بار این مساله از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در اردیبهشت ماه سال 82 یعنی دو ماه مانده به کنکور همان سال مطرح شد اما مخالفت‌های زیادی با این طرح صورت گرفت و در نهایت با دستور رییس‌جمهور وقت این طرح به نتیجه نرسید و مسکوت باقی ماند.

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند نسبت تحصیل دختران در رشته تحصیلی فنی و مهندسی از 4 درصد در سال 1365 به 30 درصد در سال 1388 رسید که رقم بسیار قابل توجهی بود. این نسبت در سال 90-89، 25 درصد بود، اما در سال 92 به 19 درصد رسید.

رشته مهندسی برای خانم ها

در کشورهای صنعتی هم تفاوت میان میزان گرایش دختران به رشته تحصیلی فنی و مهندسی و سایر رشته‌ها مشهود است و این مسئله فقط مربوط به ایران نمی‌‌شود. در واقع، بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان، کمتر علاقه‌مند هستند در رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مانند مهندسی ادامه تحصیل دهند. در اتحادیه اروپا و ژاپن حدود 70 درصد دانشجویان دختر در رشته‌های علوم انسانی و هنر و بقیه در رشته تحصیلی فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند که این آمار تقریباً به آماری که در ایران وجود دارد، نزدیک است. در آلمان، در سال 2000 فقط 7.5 درصد از دانشجویان رشته مهندسی برق را زنان تشکیل می‌دادند. در سوئد اشتغال زنان در مشاغل آموزشی مانند معلمی در سه دهه گذشته حدود 80 درصد بوده؛ درحالی‌که این میزان در رشته‌های مهندسی حدود 25 درصد است.

نبض ما– گردآوری

منابع

باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری مهر، مهرخانه

 

3.6/5 - (47 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

78 نظر
  1. سولماز می‌نویسد

    من برای دختران و بانوانی که می خواهند متخصص زنان را مطالعه کنند بخش جراحی زیبایی واژن که شامل لابیاپلاستی می شود را توصیه می کنم که در سایت ذیل اطلاعات تکمیلی آن بیان شده است

    1. سمیه می‌نویسد

      خخخخ
      چقدرمزخرف مردم مشکل نان و خانه دارندبایدبه زیبایی اونم کجا برسن؟؟ گلاب به روتون واژن

      1. ناشناس می‌نویسد

        بچه ها من خودم پزشک هستم و میتونید درستون ادامه بدید و با درس خوندن میتونیم پیش بریم نه الکی بخوای دکتر بشی مهندس بشی می کنی ک بشی حال هر چیز ولی من پدر مادرم اصلاً پول نداشتم ولی با درس خوندن کار کردن تونستم رشته ای که می خوام به دست بیارم از شما ادامه بدید تا بتونید

  2. بنده خدا می‌نویسد

    اصلنم اینطوری نیس دروغ محضه

  3. ناشناس می‌نویسد

    به نظرشمارشته حسابداری برای یکدخترخوب است دختری که اصلا به ادبیات علاقه نداره

    1. فاطمه جون می‌نویسد

      وای خیلی متنفرم از این کسافت کاریا

  4. آرزو می‌نویسد

    عالیست

    1. دخترک می‌نویسد

      نه خوب نبود

  5. ساحل شجاعیان می‌نویسد

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. می خواستم بگم که من به هیچکدوم از این رشته ها علاقمند نیستم و ۱۴ سالمه یعنی کلاس نهمم. و به شدت به رشته ی ریاضی و مهندسی برق یا هوا فضا علاقه دارم به نظرتون موفق میشم؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام قطعا پشیمان خواهی شد و راه بازگشتت سخت است

    2. Aysan می‌نویسد

      چرا نشی

    3. مشاور می‌نویسد

      سلام ساحل خانم. حتما چرا که نه، فقط باید همت و پشتکارتون رو بالا ببرید. موفقیتتون حتمی هست

      1. راحیل می‌نویسد

        سلام من وقت انتخاب رشته ام ولی نمی‌دونم چی انتخاب کنم اول علاقه ام نظامی بود ولی الان شده پزشکی خیلی گیر کردم ممنون میشم کمکم کنید

    4. مائده می‌نویسد

      عزیزم هر چی که علاقه داری برو وگرنه پشیمون میشی

      1. مائده می‌نویسد

        من نمی‌دونم چی کار کنم من دهم تجربی هستم و درسام افتضاح ولی علاقه بسیار شدیدی به این رشته دارم ولی در یادگیری دروس این رشته مشکل دارم من به فکر تغییر رشته هستم و به نظرم با وضعیتی که دارم باید برم گرافیک چون در این رشته استعداد دارم ولی خودم دلم میخواد تجربی باشم خواهش میکنم به من بگید که باید چی کار کنم تو رشته تجربی بمونم یا تغییر رشته بدم

    5. Silencer می‌نویسد

      اگه تلاش کنی و علاقه داشته باشی میتونی
      بر فرض مثال بنده میخوام رشته تجربی (روانشناسی) بردارم علاقه دارم ولی اینروزا عده‌ای از مردم با روانشناس ها خوش ندارن
      بنده دخترم

    6. سمیه می‌نویسد

      دختری رومیشناسم که مدرسه فرزانگان خوندتهران لیسانس فکرکنم مکانیک گرفت ارشدودکتراشو ازاکسفورد گرفت بورس ماری کوری هم گرفت والان توی سازمان هوا فضای امریکا کارمیکنه. پس میشه ولی بایدباهوش وبسیارتلاشگرباشی وبهتره دانشگاه برتر بری

    7. مریم می‌نویسد

      تو ایران خانمها نمیتونن به آرزوهای شغلیشون برسن منم خیلی آرزوها داشتم اما الان مشغول بچه داریم اما برادرام نه هر چی دوست داشتن بهشم رسیدن

  6. نگار می‌نویسد

    سلام من دانش اموز پایه نهم هستم و عاشق کامپیوتر هستم از بچگی هر مشکلی در گوشی پدرم یا کامپیوتر ایجاد میشد من حل میکردم ولی ریاضیم خیلی خوب نیس ب طور میانگین ۱۵ هستش البته اول اینطوری نبوده تا کلاس پنجم ریاضیم عالی بود در حدی ک وقتی معلم میخاست درس بده روز قبل ب من میگف اون درسو بخونم تا منم دستیارش باشم ولی از ششم ب بعد بخاطر بازیگوشی و اینطور چیزا ریاضی رو جدی نگرفتم الانم ی خوردع در یادگیری ریاضی ضعیف عمل میکنم معدلم ۱۹/۲۰ هستش و اگر هم بخام برم هنرستان رشته کامپیوتر فنی حرفه ای خب ب نظرم بچه های هنرستان بیشتر بچه های معدل ۱۳ یا ۱۴ هستن و نمیخام در ی همچین محیطی قرار بگیرم چون معتقدم محیطی ک ادم اموزش میبینه در یادگیریش اثر میذاره از طرفی ب رشته انسانی روانشناسی هم علاقه دارم خیلی خوب با ادم ها ارتباط برقرار میکنم و از اینکه ب ادما کمک کنم حس خوبی بهم دست میده ولی خب متاسفانه روانشناسی خیلی بازار کار خوبی نداره و مردم ب روانشناس پول نمبدن و دروس رشته انسانی من قوی هستش در حد ۱۹ یا ۲۰ مثل ادبیان زبان و عربی و مطالعات .ب تجربی هم ک هیچ علاقه ای ندارم . لطفا راهنماییم کنین تا ۲۰ روز دیگ باید انتخاب رشته کنم —–

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من می خوام برم ریاضی فیزیک نهم هستم ولی به هر کی که میگم می خوام برم این رشته میگه اصلا نرو الان که مطالعه کردم درمورد رشته ها دیدم که رشته مدیریت بازگانی هم خوبه به نظر شما این رشنه رو برم خوبه؟؟؟

    2. Faeze می‌نویسد

      منم امسال انتخاب رشته دارم مثل تو ،تو دو راهی قرار گرفتم نمیدونم چیکار کنم من به رشته کامپیوتر و معماری علاقه دارم ولی خانوادم میگن یا برو ریاضی یا حسابداری کمکم کنید°___°

      1. ناشناس می‌نویسد

        من رشته ام حسابداریه رشته ی خوبیه فقط حلیاته بایدعلاقه داشته باشی.دوست داشتی برواین رشته روبخون

      2. سمانه می‌نویسد

        ببین به چه رشته ای علاقه داری بعد اونو انتخاب کن.
        موفق باشید

        1. زینب می‌نویسد

          سلام من ۱۴ سالمه تو یکی از نظرات شما خوندم که نوشته بودید علاقه استعداد و شرایط برای انتخاب رشته مهمه من به رشته هوا فضا علاقه دارم میدونم که استعدادش رو دارم اما شرایط رو نمیدونم که برای دختر ها کاری و وجود داره یا نه ؟
          میتونم تو سازمان هوا فضا سپاه کار کنم؟

          1. آلا می‌نویسد

            من اطلاعات دقیقی در مورد رشته های ریاضی و فیزیک ندارم ولی در مورد نظر شما بنظرم تفاوت زیادی بین آقایان و خانم ها وجود نداره و اگر تلاش و استعداد و علاقه رو با خودت همراه کنی میتونی در این رشته موفق باشی من خودم ١۴_١۵ سالمه و امسال باید تعیین رشته کنم من رشته ریاضی رو انتخاب می کنم و برای هوافضا درس میخونم ان شاء الله در این زمینه موفق بشم.:-)

      3. ناشناس می‌نویسد

        به نظر من توی رشته مورد علاقه خودت موفق تری

  7. مهشید می‌نویسد

    سلام دوست دارم برم رشتهی ریاضی اما خانوادم اجازه نمی دن لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      می توانید همراه با خانواده خود به مشاور مراجه کنید

  8. آمانج می‌نویسد

    بنظرتون رشته مهندسی مکانیک در اینده بازار کار برای یک دختر داره؟
    یعنی تبعیضی وجودداره تویه این رشته؟

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      سلام
      برای انتخاب رشته و گرفتن نتیجه عالی باید به سه فاکتور علاقه ، استعداد و شرایط توجه کنید
      در هر انتخابی با توجه به این سه فاکتور موفق می شوید
      حالا بسته به شرایط شما ممکن است در هر یک از این فاکتور ها خللی وجود داشته باشد

      1. ۱۲۳۴۵ می‌نویسد

        سلام به نظرتون پزشکی بازار کار خوبی داره یا مهندسی
        وقتی آدم تحقیق می کنه می بینه دنیا به سمت مهندسی و ماشین ها میره و اصلا ثروتمندترین فرد جهان یک مهندسه آدم می مونه چه رشته ای رو انتخاب کنه
        و البته جون آدم ها مهمه و مردم به خاطر جونشون هر مبلغی رو می پردازند آدم رو سر دوراهی می زاره .

    2. هدی می‌نویسد

      ن اصلا نرو من خواهرم رفت کاری نیست برای ی دختر

  9. ناشناس می‌نویسد

    اتفاقاً رشته مدیریت منابع انسانی برای آقایان بهتر است چون مطابق آمار بیشتر کارگران شرکتها و موسسات از آقایان می باشند و تعامل یک آقا با آنان بهتر انجام می گردد ، پس برای هر کاری باید شرایط کار را در نظر گرفت و سنجیده نظر داد

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام به نظر شما رشته برق واسه یه دختر خوب هست؟؟؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      اصلا…

    2. پانیذ می‌نویسد

      سلام به نظر شما رشته ترافیک هوایی برای دختر ها خوبه یا نه؟؟؟؟؟؟؟

  11. حنا می‌نویسد

    سلام دوستان من چهارده سالمه سال نهمم به رشته ریاضی ومهندسی خیلی علاقه دارم ولی به هرکی میگم میخوابرم ریاضی یامیگه سخته نمیتونی یا که میگن اینده شغلی خوبی نداره منم اصلا به انسانیو تجربی علاقه ندارم متاسفانه چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنید من یه دخترلجبازم وازاین رومیخوام رواونا که میگن نمیتونیو کم کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. فاطمه می‌نویسد

      سلام عزیزم اتفاقا منم با همین مشکل مواجعه شدم بکنم کمک کنید

      1. فائزه می‌نویسد

        می‌خوام برم فنی حرفه ای اما موندم کدام رشته رو برم

  12. ترگل می‌نویسد

    سلام دوستان من چهارده سالمه سال نهمم به رشته ریاضی ومهندسی خیلی علاقه دارم ولی به هرکی میگم میخوابرم ریاضی یامیگه سخته نمیتونی یا که میگن اینده شغلی خوبی نداره منم اصلا به انسانیو تجربی علاقه ندارم متاسفانه چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنید من یه دخترلجبازم وازاین رومیخوام رواونا که میگن نمیتونیو کم کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. حانیه می‌نویسد

    سلام من دوست دارم رشته تجربی بردارم اما کلاس هفتم به یک دلیلی نتونستم کامل بدم آیا ممکنه بتونم رشته تجربی رو بردارم ؟

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      فکر میکنم امکانش باشه

  14. محسن می‌نویسد

    اول از همه به خودتون . نگاه کنید . اهداف تون که می خواید چی کار کنید و چی رو دوست دارید . یا ندارید رو یه کاغذ بنوسید و ببنید با خودتون رو راست باشید هر تصمیمی که می گیرید توی اینده شما تاثیر می زاره اگه چیزی رو واقعا دوست دارید برید دنبالش. هر چیز ی رو که دوست داشته باشید حتما هم لذت بخشه اما سختی هایی هم داره . ببنید از پس سختی ها به وسیله لذت هاش بر میاید یانه . به حرف کسی گوش نکنید زندگی خودتون هست . مسولیت پذیر باشید اینجوری حداقل اگه بعدا پشیمون شدید تصمیمی هست که خودتون گرفتید و اعتماد بنفس تون حفظ میشه .. نه اینکه چیزی هست که بقیه براتون انتخاب کردن .. و در اینده هی بگید اگه این می شد اگه اون می شد . به حرف بقیه به عنوان مشاوره گوش بدید ولی تصمیم نهایی رو خودتون بگرید . از تجربیات بقیه استفاده کنید .. یه قانونی هست از چیزی که می تونی لذت ببری و به بقیه کمک کنی خودتم حس خوبی داشته باشی .. می تونی توش موفق باشی .. و موفقیت می تونی در امد زایی کنید .. یه تست هست . تست خود شناسی هستش که معتبر هست . کل دنیا چه برای تحصیل یا کار یا هر چیزی .. از این تست استفاده می کنن ولی به سوالاتش درست جواب بدید همونی که هستید . نه اونی که می خواید باشید . این عبارت رو سرچ کنید توی گوگل . تست خود شناسی MBTI

    موفق باشید . در ضمن اینم در نظر بگرید که اهداف شما با تغییر موقیت زندگی تون و بزرگ شدن و عوض شدن دیدتون به زندگی خیلی چیزا براتون ماه به ماه سال به سال تغییر می کنه و مداوم هدف های زندگی تون تغییر می کنه ولی اونی که ماله شماست و دوست دارید همیشه باقی می مونه و ادامه می دید .. پیروز موفق . موید باشید .

    1. ناشناس می‌نویسد

      نه نرو

  15. لميا می‌نویسد

    باعرض سلام
    من پایه نهم هستم وبین رشته انسانی وریاضی موندم کدوم رو انتخاب کنم
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون میشم !

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      فقط برو دنبال علاقه ات ..

  16. اسم من راحله هست می‌نویسد

    من رشته حسابداری هستم پایه دوازدهم و میخواهم تغیر رشته بدم برم تجربی به نظر شما خوبه

  17. ناشناس می‌نویسد

    سلام. من ۱۴ سالمه کلاس هفتمم .خیلی به رشته تجربی علاقه دارم مخصو صا جراح میخواستم بدونم راه خوبی را انتخاب کردم

    1. ناشناس می‌نویسد

      fAK

  18. Z.m می‌نویسد

    سلام

  19. ...Z می‌نویسد

    واسه دختر خوبه بره مهندس عمران شه؟

    1. Silencer می‌نویسد

      بلهههههه

  20. مهریه می‌نویسد

    سلام من ۱۴ سالمه کلاس دهمم‌و می خواهم رشته مد و فیشن را بخونم اجازه هم دارم ایا می شه

  21. تنها می‌نویسد

    سلام من کلاس نهمم ومیخوام برم رشته انسانی وهمه درسام هم خوبه البته بع جز ریاضی
    بنظرتون اگه برم رشته انسانی وروانشناسی بخونم بهتره یا وکالت
    کدومش از نظر درامد بهتره؟؟

    1. Razieh می‌نویسد

      عزیزم توی روانشناسی باید ریاضی و امارت خوب باشه

  22. تنها می‌نویسد

    سلام من کلاس نهمم ومیخوام برم رشته انسانی وهمه درسام هم خوبه البته بع جز ریاضی
    بنظرتون اگه برم رشته انسانی وروانشناسی بخونم بهتره یا وکالت
    کدومش از نظر درامد بهتره؟؟

  23. فاطمه می‌نویسد

    من کلاس هشتمم و از الان دنبال مشاوره برای انتخاب رشته سال بعد هستم میخواستم بدونم اگه برم رشته زبان چقدر خوبه و یا درامدش چطوره؟ موقعیت رفتن به آلمان رو هم دارم اما هنوز هیچ تصمیمی نگرفتم

  24. ناشناس می‌نویسد

    سلام من دختری هستم که ۱۵سالمه وهدایت تحصیلیم اومده ولی من رشته نمیدونم چی بردارمبرای خانم ها خوبه ومیگم کودکیاری ولی مادرم ناراحت من میگم تربیت بدنی ب

  25. ناشناس می‌نویسد

    سلام من دانش آموز سال دوم ریاضی فیزیک هستم و برای سال آینده کنکور دارم حقیقتش این رشته رشته مورد علاقه نبود ولی ب چیزیم ک علاقه داشم هنر بود و نمیخام تو این رشته تحصیل کنم لطفا چند رشته مناسب برای خانم ها بگید ممنون

  26. یک سر درگم می‌نویسد

    سلام من ۱۴ سالمه و کلاس نهمم من هنوز علاقمو پیدا نکردم و مطمئن نیستم، بچه تر که بودم دوست داشتم تجربی برم ولی خواهر بزرگ ترم که تجربه رفت اصلا راضی نبود و معتقد بود که اگه ریاضی میرفت حتما یک رشته خوب قبول میشد.

    از لحاظ نمره مشکلی ندارم چون درسم عالی هم توی ریاضی وهم علوم مادر پدرم هم گذاشتند به میل خودم .

    من ۵ ساله که ویلن هم میزنم و تو ویلن هم خبره شدم پدرم بیشتر علاقه داره برم ویلن ولی از نظر خودم من در کنار شغل دیگری هم میتونم ویلن رو ادامه بدم و تدریس کنم.
    به زبان انگلیسی هم علاقه زیادی دارم و چند سالی میشه که دارم کلاس میرم به طور مداوم مادرم هم بیشتر دوست داره زبان رو ادامه بدم و زبان تدریس کنم

    خواهرم هم میگه برو ریاضی چون ریاضیت خوبه و قطعا سراسری قبول میشی ولی من هیچ اطلاعاتی درباره این رشته و بازار کارش در آینده ندارم

    خودم به روانشناسی علاقه دارم ولی هنوز نمیدونم میخوام چیکار کنم

    به نظرتان چیکار کنم؟

    به احتمال زیاد برم ریاضی چون از ریاضی هم بدم نمیاد
    نظر شما چیه؟

  27. مهتاب می‌نویسد

    من به هیچی علاقه ندارم چیکار کنم چی مناسبه به نظرتون

    1. علیرضا می‌نویسد

      خیاطی

    2. Silencer می‌نویسد

      بنظرم بردار چون هم پر درامده هم خوش میگذره

  28. ناشناس می‌نویسد

    سلام
    من امسال، سال دهم رشته ریاضی هستم.
    از یک طرف به مهندسی علاقه دارم از یه طرف هم پزشکی رو دوست دارم یعنی هر دو رشته رو. چون الویت تجربی نداشتم اومدم ریاضی. اگه بخوام تجربی بخونم باید رشته ریاضی رو ادامه بدم و در کنارش درسهای مربوط تجربی هم بخونم. الان چون هدف مشخصی ندارم خیلی سردرگمم نمی دونم کدوم رشته رو بیشتر دوست دارم
    لطفا راهنماییم کنید

  29. الی می‌نویسد

    سلام
    من امسال، سال دهم رشته ریاضی هستم.
    از یک طرف به مهندسی علاقه دارم از یه طرف هم پزشکی رو دوست دارم یعنی هر دو رشته رو. چون الویت تجربی نداشتم اومدم ریاضی. اگه بخوام تجربی بخونم باید رشته ریاضی رو ادامه بدم و در کنارش درسهای مربوط تجربی هم بخونم. الان چون هدف مشخصی ندارم خیلی سردرگمم نمی دونم کدوم رشته رو بیشتر دوست دارم
    لطفا راهنماییم کنید

  30. Hayedeh می‌نویسد

    سلام من پایه نهم هستم و اخر ساله و باید انتخاب رشته کنم من به ریاضی علاقه زیادی دارم و می‌خوام به رشته ریاضی فیزیک برم اما نمی‌دونم چه شغلی را انتخاب کنم من نظرم رو مهندسی شهرسازی و عمران هستش ایا چون ی دختر هستم است میتونم ایند شغلی عالی داشته باشم کمکم کنید خیلی به کمکتون احتیاج دارم

  31. ۵۶۷۸ می‌نویسد

    سلام به نظرتون پزشکی بازار کار خوبی داره یا مهندسی
    وقتی آدم تحقیق می کنه می بینه دنیا به سمت مهندسی و ماشین ها میره و اصلا ثروتمندترین فرد جهان یک مهندسه آدم می مونه چه رشته ای رو انتخاب کنه
    و البته جون آدم ها مهمه و مردم به خاطر جونشون هر مبلغی رو می پردازند آدم رو سر دوراهی می زاره .

  32. فاطمه جون می‌نویسد

    وای خیلی متنفرم از این کسافت کاریا

  33. فاطمه سارانی می‌نویسد

    سلام . من کلاس نهم هستم و امتحانام تموم شد و کمتر از ۲۰ روز دیگه تعیین رشته دارم.
    اصلا نمیدونم چه رشته ای برم!
    بین رشته های انسانی و کامپیوتر گیر کردم . درسمم عالیه ینی نمراتم بالای ۱۹ هس ولی واقعا نمیدونم چه رشته ای برم
    علاقه چندانی ب انسانی ندارم ولی کامپیوتر رو دوس دارم اما میگم خیلی پیچیده‌س.
    و حتی نمیدونم میتونم در اینده با این رشته کامپیوتر ب جایی برسم یا نه.
    لطفا یه چیزی بگین یه راهنمایی کنین من اصلا نمیدونم چیکار کنم

  34. سمیه می‌نویسد

    خب پیشنهادمیکنم یکباردیگه به تیتری که برای این مطالب زدیدنگاهی بیندازیدشایدمتنتان را با ان متناسب کردیدو وقت وشعورخواننده بیشتر تکریم شود.

  35. ناشناس می‌نویسد

    سلام من رعا هسم من خیلی ب عکاسی و نوازندگی علاقه دارم ب نظر شما موفق میشوم

  36. رها می‌نویسد

    سلام من رها هستم ب رشته عکاسی و نوازندگی خیلی علاقه دارم ب نظرتون موفق میشم

    1. شکوفه می‌نویسد

      سلام رها جان
      به هر رشته ای ک علاقه داشته باشی،قطعا موفق میشی

  37. پریا می‌نویسد

    سلام من ۱۶ سالمه تو دوراهی موندم که برم انسانی یا موسیقی به هردوشون علاقه دارم از طرفی هم چندتا از ساز های موسیقی رو کلاسشون رفتم ولی به انسانی علاقه دارم و حفظیاتم خیلی قویه ولی ریاضیم خیلی ضعیفه

  38. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من تازه انتخاب رشته می کنم وازهمین اول راه درست را دوست دارم برم
    وشرایط تحصیلی من طوری است که مدرسه که درس می خونم فقط دو رشته علوم انسانی وعلوم تجربی را دارد من الان نمی دانم کدوم رشته را برم که برای من که خانم هستم خوب باشه
    واز نظر نمره وکتاب های تخصصی در هر دو رشته نمرات بالای ۱۸ و۱۷ است

  39. elnaz می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من تازه انتخاب رشته می کنم وازهمین اول راه درست را دوست دارم برم
    وشرایط تحصیلی من طوری است که مدرسه که درس می خونم فقط دو رشته علوم انسانی وعلوم تجربی را دارد من الان نمی دانم کدوم رشته را برم که برای من که خانم هستم خوب باشه
    واز نظر نمره وکتاب های تخصصی در هر دو رشته نمرات بالای ۱۸ و۱۷ است

  40. رعنا می‌نویسد

    سلام
    من ۱۸ سالمه و تا دهم خوندم رشتم ریاضی فیزیک بود ازدواج کردم و نتونستم این دو سال و بخونم ولی قصد دارم تو سال تحصیلی جدید درسمو ادامه بدم ولی الآن موندم تغییر رشته‌ بدم یا نه همسرم میگه همینو ادامه بده و حسابداری کارهای منو انجام بده ولی خودم دوست دارم معلم شم موندم چیکار کنم لطفاً راهنماییم کنید ممنون

  41. A:m می‌نویسد

    سلام من متاهلم ۳۵ سالمه از زمانی ک ازدواج کردم همش اصرارداشتم به شوهرم ک منو بفرس ادامه تحصیل بدم ک بعداز ۱۷ سال الان راضی شده ی راهنمایی بکنیدبهم چ جوری ادامه بدم درسارو ک بتونم موفق بشم اخه من تا سوم راهنمایی بیشترنخوندم ممنون میشم راهنماییم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید