مضرات مصرف جینکوبیلوبا چیست؟

این روزها اسم گیاه دارویی به نام‌ جینکوبیلوبا در داروخانه‌ها، عطاری‌ها و … شنیده می‌شود. جینکوبیلوبا چیست و چه خواصی دارد؟ عوارض مصرف طولانی گیاه جینکوبیلوبا چیست؟ برخی می گویند جینکوبیلوبا نخورید، فایده ای ندارد، چرا؟

نبض ما– جینکوبیلوبا یا چهل سکه کهن‌سال‌ترین گیاه جهان است. درخت این گیاه با عنوان فسیل زنده معروف است. جینکوبیلوبا تنها گیاهی است که قدمت آن به ۱۵۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد. اکثر درخت‌های این گیاه بیشتر از ۲۵۰۰ سال عمر دارند و در حقیقت این گیاه قدیمی‌ترین گونه گیاهی به جای مانده در جهان است و خصوصیت‌های منحصر به فردی دارد. قطر آن حدود یک متر و ارتفاعش تا ۲۰۰ متر می‌رسد.

برگ های آن بسیار ظریف و زیبا و به شکل بادبزن هستند. میوه جینکوبیلوبا دارای قسمت گوشتی آبدار با بوی بد بوده و دانه‌ای در وسط آن است. این دانه شبیه دانه بادام است. این درخت بومی کشور چین بوده و در ژاپن نیز گسترش دارد. کشت جینکوبیلوبا در سال‌های اخیر در مناطق مختلفی از جمله ایران نیز معمول گشته است.

این دارو ممکن است با داروهای ضد افسردگی از دسته مونوآمینواکسیدازها تداخل منفی پیدا کنند. مکمل جینکو مانند هر داروی دیگری باید پس از ارزیابی صحیح و با مشورت متخصص، مصرف شود

ترکیبات شیمیایی جینکوبیلوبا 

گیاه جینکوبیلوبا سرشار از فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها است که از جمله آنتی اکسیدان های محافظت‌کننده در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌باشند. قسمت مورد استفاده جینکوبیلوبا برگ های آن می‌باشد که ترکیباتش به شدت تحت تأثیر فصل برداشت آن است که بیش‌ترین مقدار آن در فصل پاییز است.

در این گیاه ۴ درصد پروتئین، ۳۸ درصد کربوهیدرات، الکل‌ها، کتون‌های آلکالوئید، اسیدآمینه، گلوکزیدهای سیانوژنیک و فنل‌ها به وفور دیده می‌شوند و همین مواد موثر مسئول اثرات درمانی این گیاه می‌باشند.

عوارض جینکوبیلوبا

– از عوارض جینکوبیلوبا، می‌توان به تهوع، بی قراری، اسهال، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. هنگام مصرف فرآورده های این گیاه به این علائم توجه نموده و در صورت لزوم دوز آن را قطع کنید.

– اگر شما دچار اختلالات انعقادی هستید، ممکن است جینکوبیلوبا میزان خونریزی را بیشتر نماید.

– کودکان ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند بنابراین بدون مشورت با پزشک آن را برای کودکان تجویز نکنید.

– از جمله عوارض دیگر این گیاه، ایجاد مشکلات روده‌ای- معدی، ورم و خارش شدید است.

– این دارو ممکن است با داروهای ضد افسردگی از دسته مونوآمینواکسیدازها تداخل منفی پیدا کنند. مکمل جینکو مانند هر داروی دیگری باید پس از ارزیابی صحیح و با مشورت متخصص، مصرف شود.

– عوارض جانبی جینکوبیلوبا در زنان حامله یا شیرده به وضوح دیده می‌شود. بنابراین اگر شما جز این افراد هستید باید در مصرف این ماده مکمل دقت نمائید.

– این گیاه به علت پیوندهای بلند آلکیل فنلی دارای خاصیت زیاد آلرژی‌زایی است. در نتیجه افرادی که سابقه حساسیت به سایر مواد گیاهی را دارند ممکن است به جینکوبیلوبا نیز حساس باشند. در نتیجه توصیه می‌شود چنین افرادی از مصرف آن خودداری نمایند.

عوارض جینکوبیلوبا

هشدار

در تحقیقی که اخیراً منتشر شده است اعلام گردیده که پرفروش‌ترین مکمل گیاهی آمریکا، گیاه جینکوبیلوبا است و این گیاه در مقادیر بالا و با مصرف طولانی، باعث ابتلا به سرطان تیروئید، کبد و نیز ایجاد تومور بینی در حیوانات گردیده است. این تحقیقات بسیار تعجب‌آور هستند، زیرا استفاده از این گیاه قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد.

اداره غذا و دارو آمریکا این گیاه را از لیست مواد مغذی خود حذف نموده است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی نیز این گیاه را از لیست مواد اولیه خود حذف نموده‌اند. به نظر می‌رسد بهتر است تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات دیگر منتظر ماند تا خطرناک بودن این گیاه برای انسان تأیید یا رد شود.

همچنین به تازگی اعلام شده است این مکمل های ناشی از درخت چهل سکه یا جینکوبیلوبا (ginkgo biloba) نتایج مطلوبی در بهبود حافظه و تمرکز افراد ندارد.

این خبر را پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت و به نقل از نشریه ساینس دیلی اعلام کرده است؛ محققان دانشگاه هرتفورشایر با بررسی داده‌های یک متاآنالیز حاصل از ۱۳ آزمایش تصادفی کنترلی بر روی بیش از ۱۰۰۰ فرد سالم در تمام سنین دریافتند که عصاره درخت جینکوبیلوبا تأثیری بر عملکرد شناختی افراد ندارد.

افرادی که سابقه حساسیت به سایر مواد گیاهی را دارند ممکن است به جینکوبیلوبا نیز حساس باشند. در نتیجه توصیه می‌شود افرادی که آلرژی دارند، از مصرف آن خودداری نمایند

عصاره درخت چهل سکه که به طور گسترده‌ای برای چند سال جهت کاهش مشکلات روانی و ذهنی مرتبط با افزایش سن استفاده می‌شود اخیراً به عنوان مکمل افزایش حافظه برای افراد سالم به بازار عرضه شده است که نتایج این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف این مکمل‌ها هیچ تأثیری بر تقویت حافظه در هر سنی نداشته و استفاده از آنها صرفاً وقت و پول افراد را هدر می‌دهد.

به گفته محققان درخت چهل سکه بیلوبا قدیمی‌ترین گونه درخت است که در طب سنتی و گیاهی چینی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است که امروزه محصولات گیاهی آن به ویژه در اروپا و شمال آمریکا بدون نسخه برای درمان اختلالات خونی، افزایش حافظه و تلاش برای رفع بیماری آلزایمر به بازار عرضه شده است.

گردآوری نبض ما

3.3/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید