چگونه از بیماری‌های شغلی پیشگیری کنیم؟

افراد تصور می‌کنند حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد. کسی که بدون لوازم حفاظت فردی از داربست بالا می‌رود، حادثه را جدی تلقی نمی‌کند.

به گزارش نبض ما به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر رضا عزتیان، رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص در وزارت بهداشت در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه در محیط‌های کاری دو موضوع سلامت مردان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، گفت: یکی حوادث شغلی است یعنی یک حادثه آنی اتفاق می‌افتد و اثر خودش را خیلی سریع نشان می‌دهد. در حالی که بیماری‌های شغلی آثار خودشان را در طول زمان نشان می‌دهند. عوارض بیماری‌های شغلی می‌تواند شدیدتر از حوادث شغلی باشد.

وی در خصوص چگونگی پیشگیری از حوادث شغلی ادامه داد: حادثه دو جنبه دارد. قبل از حادثه و بعد از حادثه. این که قبل از حادثه چه شرایطی منجر به بروز حادثه می‌شود توسط متخصص ایمنی و بهداشت کار بررسی می‌شود. متخصص ایمنی به دنبال بررسی حادثه، چه قبل از حادثه و چه بعد از آن است؛ حادثه‌ای که مرتبط با کار یا با تجهیزات کار است.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص در وزارت بهداشت در ادامه افزود: در وزارت بهداشت ما به طور مشخص در حوزه طب کار، عوامل شغلی موثر بر سلامت، خدمات بهداشت حرفه‌ای و توجه به سلامت مردان را پیگیری می‌کنیم. در طب کار، تمرکز روی انسان است.

وی با بیان اینکه با معایناتی سیر سلامت فرد را تعیین می‌کنیم، تاکید کرد: در بدو استخدام، حین کار و بعد از تغییر شغل یا بازنشستگی و هر موضوع دیگری بررسی می‌کنیم آیا فرد تحت تاثیر عوامل شغلی قرار گرفته یا خیر و چه مقدار تاثیر گرفته است.

عزتیان ریشه 85 درصد از حوادث را انسان دانست و افزود: مثلا خستگی و خواب آلودگی می‌تواند باعث بخش عمده‌ای از حوادث باشد. تغذیه نامناسب و وجود عوامل آلاینده و هوای بیش از حد گرم محیط‌های شغلی، فرد را مستعد بروز حادثه می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های کپی شامل یک ترکیب شیمیایی است که تحت تاثیر یک واکنش فتوشیمیایی قرار دارد.، گفت: نور و ماده شیمیایی موجب می‌شود تصاویر روی کاغذ قرار بگیرد. لذا باید توجه داشت ترکیبات شیمیایی با نبود تهویه موجب بروز انواع حساسیت‌ها در فرد می‌شود. در صورت نبود سیستم تهویه، با باز کردن پنجره می‌توان باعث جابه‌جا شدن هوا شد.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص در وزارت بهداشت ادامه داد: خیره شدن به نور اگر دستگاه باز باشد، در درازمدت روی سیستم بینایی فرد اثرگذار است که در این مورد هم معمولا پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد. ایستادن مسئول و اپراتور دستگاه می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز شود بخصوص اگر ایستادن طولانی همراه با خم و راست شدن سریع فرد باشد که در بعضی موارد می‌تواند آسیب‌زا باشد و این افراد با رعایت نکات ساده می‌توانند از بروز این مساله پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه ثبت حوادث ناشی از کار در کشور ما توسط سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون (قسمت بازرسی) انجام می‌شود، افزود: این بخش‌ها، آنالیز دقیقی از تمام رخدادهای اینچنینی در محیط‌های کار دارند. معمولا در دنیا و ایران حوادث شغلی در ساختمان‌ها، معادن و مشاغل کشاورزی روی می‌دهد. گروه بسیار بزرگی از حوادث که بر شاخص سلامت در کشور ما تاثیرگذار است، حوادث رانندگی و ترافیکی است.

عزتیان با بیان اینکه خطرپذیری افراد است که عامل بروز حادثه است، گفت: این افراد باید از تجربیات دیگران درس بگیرند؛ به عنوان مثال سقوط از داربست بارها اتفاق افتاده است. افراد تصور می‌کنند حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد. کسی که بدون لوازم حفاظت فردی از داربست بالا می‌رود، حادثه را جدی تلقی نمی‌کند.

رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص در وزارت بهداشت عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیکی، ‌بیولوژیکی و روانی را از عوامل زیان‌آور در محیط‌های کاری عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث شغلی دارد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید