اگر همکار تنبلی دارید، بخوانید

تنبلی یعنی به آینده موکول کردن کارهایی که تصمیم به انجام آن ها در زمان مشخصی گرفته ایم یا حذف هدف هایی که به دلیل نداشتن تلاش کافی به آن ها نرسیده ایم.

نبض ما– برای همه ما پیش آمده کارهایمان را از امروز به فردا می اندازیم. دلایل زیادی هم می توانیم برای این تصمیم مان بیاوریم. از سردرد گرفته تا مشغله های روزانه اما این دلایل فقط به یک نقطه ختم می شوند؛ تنبلی !

علل تنبلی

یکی از مهم ترین دلایل تنبلی ، نداشتن اولویت بندی در زندگی برای رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است. اگر فردی برای انجام کارهایی که قرار است در یک روز انجام دهد، اولویت بندی درستی نداشته باشد به احتمال زیاد از انجام یک یا چند کار مهم باز خواهد ماند.

یکی از دلایل دیگر تنبلی ، حس لذت جویی است. بعضی افراد با این تفکرات اشتباه که الان را باید غنیمت شمرد و از آن لذت برد به انجام کارهای دیگر تمایلی ندارند. جالب است بدانید که کمال گرایی هم یکی از دلایل تنبلی است. بعضی افراد به این دلیل که دوست دارند هر کاری که انجام می دهند، بی عیب و نقص باشد از انجام کارهایی که فکر می کنند ممکن است در انجام آن ها ضعف هایی داشته باشند، دست برمی دارند.

تنبلی ذهنی

لجبازی هم عامل دیگری برای تنبلی است؛ به طور مثال بعضی افراد به دلیل دلخوری از فرد دیگری، به طور آگاهانه و به خاطر لجبازی از انجام بعضی کارهای مهم و تاثیر گذار در زندگی شان سر باز می زنند که این هم یک نوع تنبلی محسوب می شود. درشت نمای و ریز نمای کارها هم باعث تنبلی در انجام کارها می شود.

بعضی افراد انجام بعضی کارها را در ذهن شان آن قدر بزرگ می کنند که از مواجه شدن با آن وحشت می کنند و گاهی هم بعضی کارها را آن قدر کم اهمیت و ساده می بینند که مدام زمان انجام آن را به عقب می اندازند که این هم نوعی تنبلی محسوب می شود.

در خور ذکر است که بعضی پدر و مادرها با رفتارهای شان، فرزندشان را تنبل بار می آورند. وقتی والدین، هیچ گاه به فرزندان شان مسئولیتی نمی دهند فرزندانی تنبل و تن پرور تحویل جامعه خواهند داد. تنبلی یک نوع عادت است و وقتی پدر و مادری همه امکانات رفاهی را برای فرزندشان مهیا کنند، در اصل او را به تنبلی ترغیب می کنند.

ریشه اهمال کاری وتنبلی کردن را می توان در خود فریبی و فرار از قبول مسئولیت دانست در  اینجا مهمترین بازده های مسامحه کاری را ذکر می کنیم.

1- تعویق هرامر به شما امکان می دهد تا از فعالیتهای ناخوشایند فرار کنید.

2- از راه خود فریبی می توانید احساس آرامش کنید.

3- تا زمانی که به تعلل ورزی خویش ادامه می دهیدمی توانیدپیوسته همانگونه که هستید باقی بمانید .

4- با احساس ملال ، کسی یاچیزی را موجب اندوه خود دانسته وسرزنشش می کنید . تا مسئولیت را از دوش خود بردارید ومتوجه امر کسالت آور بیرونی کنید.

5- با انتظار بهترشدن اوضاع می توانید بنشینید و دنیا رابه خاطر اندوه خود سرزنش کنید اما اوضاع هیچگاه به نفع شما تغییرنمی کند، این یک شیوه عالی برای اجتناب از کارکردن است.

6- با دوری گزیدن از فعالیتهایی که مستلزم مخاطره است برای همیشه از احتمال شکست دوری می کنید.

7- آرزو می کنید که خواسته هایتان خودبه خودبرآورده شوند.

8- ابراز همدردی دیگران و دلسوزی شخص خودتان را جلب می کنید تا به خاطر احساس اضطراب شما که ناشی از انجام ندادن کارهایی است که نتواسته اید بکنید همواره دلسوزتان باشند .

9- با اجتناب از کار می توانید از موفقیت فرار کنید در نتیجه ازاحساس آدم خوب و لایق بودن و پذیرش بلکه مسئولیتهایی که موفقیت به همراه دارد نیز احتراز خواهید کرد.

تنبلی

تنبلی در درس خواندن

علل گوناگون مشکلات درسی کودکان چنین است:

  1. مشکلات جسمی: ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از این جهت از بین می برد.
  2. مشکلات روحی: فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایسه ی کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ و… به طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.
  3. اختلال در یادگیری: اختلال در یادگیری یا ناتوانایی های یادگیری که 80 درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می دهد، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است.کودکان مبتلا به این اختلال از جهت هوش، متوسط رو به بالا هستند؛ پس برخلاف تصور برخی، اختلال در یادگیری، به معنای عقب ماندگی ذهنی نیست. مشکلات این گونه کودکان، مربوط به ادراک، تمیز، حافظه و توالی دیداری و شنیداری است و به طور معمول در تشخیص کلمات مشابه چون دوز و زود و غاز و زاغ، روز و زور، و… مشکل دارند.
  1. خستگی: بازی و فعالیت های فیزیکی بیش از حد، سبب خستگی فراوان و در نتیجه، عدم انجام تکالیف خواهد شد؛ پس این گونه فعالیت ها نیز باید حساب شده و براساس برنامه باشد.
  2. حواس پرتی: برخی کودکان، وقتی تنها هستند، حواسشان پرت می شود؛ پس باید زمینه ای فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه) به تکالیفش برسد تا در صورت حواس پرتی، مادر به او کمک کند.
  3. هوش فوق العاده: در مواردی (گرچه اندک)، هوش بهر بالای کودک، مانع از انجام تکالیف است؛ زیرا از دید او، انجام تکالیف، بسیار بچگانه است. برای چنین کودکی می توانید با هماهنگی با معلم، برنامه ی ویژ ه ای را ترتیب دهید.

تست روانشناسی تنبلی

در صورتی که موارد زیر در مورد شما صدق می کند می توانید برای غلبه بر تنبلی خود اقدام کنید.

شما جزو کدام دسته از تنبل ها هستید؟

اصولا کسانی که در انجام کارهایشان موفق نمی شوند، بهانه های زیادی می آورند.

1. دوست ندارم این کار را انجام بدهم.

اگر شما جزو گروه اول هستید، پس شما فردی هستید که میل به پذیرفتن حقایق ندارد و به قول معروف از شنیدن حرف راست ناراحت می شوید. بیشتر در رؤیا زندگی می کنید و دوست دارید اصولا همه چیز طبق میل شما پیش برود. روحیه حساسی دارید و اهل جنگ و بحث نیستید و به دنبال یک زندگی آرام و بی دغدغه هستید.

2. حالا حوصله ندارم انجام بدم.

اگر جزو گروه دوم هستید، پس شما از آن دسته آدم هایی هستید که احتیاج به یک نیروی محرکه برای پیشرفت دارد. علاقه زیادی به ایجاد زندگی مشترک ندارید اما زندگی مشترک می تواند همان نیروی محرکه ای باشد که به آن نیاز دارید. به آینده فکر نمی کنید و بیشتر در زمان حال زندگی می کنید. خاطرات تان را به راحتی فراموش می کنید، زیاد می خوابید و از غذا خوردن لذت می برید.

3. سرم درد می کند

اگر جزو گروه سوم هستید، پس شما خیلی احساساتی هستید. عاشق رنگ های شاد و طبیعت هستید. زندگی ماشینی با روحیات شما خیلی سازگاری ندارد، انسان مهربانی هستید اما باید مراقب باشید تا از مهربانی شما سوء استفاده نشود. به اطرافیانتان بیش از حد توجه می کنید و این توجه باعث ایجاد نگرانی در شما می شود. حضورتان به دیگران آرامش می دهد اما خودتان این آرامش را تنها از طبیعت می توانید دریافت کنید.

4. فعلا سرم شلوغ است

اگر جزو گروه چهارم هستید، پس خیلی آدم مورد اعتماد و کمی هم دم دمی مزاج هستید. اطرافیان، شما را انسانی خودخواه می نامند اما شما به هیچ عنوان با این نظر موافق نیستید تا جایی که بتوانید به دیگران کمک می کنید اما به شرطی که به کارها و برنامه ریزی تان لطمه ای وارد نشود. مدیریت قوی دارید و می توانید در آن واحد، چندکار را انجام دهید.

5. هنوز فرصت دارم

اگر شما جزو گروه پنجم هستید، پس ذاتا بدقول هستید و به قول معروف همه کارهایتان را در دقیقه 90 انجام می دهید. حس مسئولیت پذیری دارید اما این حس خیلی پررنگ نیست. انسانی اجتماعی هستید و مورداعتماد. جلب رضایت اطرافیان برایتان اهمیت دارد، اصولا خوش لباس هستید، از هیجان خوش تان می آید و ترجیح می دهید زندگی تان کمی مهیج باشد اما به شرطی که برایتان ایجاد تنش نکند، در مطلب بعد نشانه های دیگری از افراد تنبل را خواهیم گفت.

مبارزه با تنبلی و بی حوصلگی

بهتر است در ابتدا یک یا چند راهکار را عملی کنید و در مراحل بعد به سراغ بقیه راهکارها بروید تا برای همیشه از دست این عادت ناپسند رهایی یابید.

مقدمات را آماده کنید

پیش از شروع هر کاری، مقدمات آن را فراهم کنید. هر قدر درباره کاری، بیشتر آگاهی داشته باشید و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشید، تسلط شما برای انجام آن کار بیشتر خواهد بود و سرعت عمل شما بیشتر می شود.

موانع روانی را شناسایی کنید

شما باید موانع روانی فعالیت های خود را شناسایی کنید و پیش از شروع هر فعالیتی انرژی روانی خود را تقویت کنید. کارهایی مانند یک استراحت کوتاه یا خوردن غذای مورد علاقه تان و … می تواند انرژی احساسی شما را برای جدیت بیشتر در انجام کارهای تان تقویت کند.

برای خودتان پاداش تعیین کنید

پس از انجام هر بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید. در خور ذکر است که باید حتما به قول یا پاداشی که برای خودتان در نظر گرفته اید، عمل کنید زیرا به این شکل مکانیسم لذت و پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال می شود.

افکار منفی را دور کنید

افکار مثبت غیر واقع بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد از خود، نیز مانند افکار منفی می تواند تنبلی را تشدید کند. برنامه روزانه تان را خیلی شلوغ نکنید. فهرست کارهایی را که باید انجام دهید بیش از ظرفیت جسمی خود در نظر نگیرید.

دوستی

قدم اول را محکم بردارید

کار را از هر نقطه ای که برای تان راحت تر است، آغاز کنید؛ زیرا همین که قدم اول را بردارید نیمی از راه را پیش رفته اید. پس چند قدم دیگر به جلو بردارید. وقتی درگیر کار شدید دیگر برای تان سخت است که آن را نیمه کاره رها کنید.

کار را با موفقیت تمام کنید

کاری را که شروع کرده اید باید تمام کنید. با این حال و اگر خسته هستید استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید. هیچ چیز خسته کننده تر از ناتمام گذاشتن کارها نیست اما وقتی کاری را با موفقیت به پایان می رسانید موجی از انرژی و اعتماد به نفس، یک باره به سوی شما باز می گردد.

به لذت پایان کار فکر کنید

وقتی قصد انجام کاری را دارید ولی مدام آن را به تعویق می اندازید دائم درباره آن احساس گناه می کنید. هرگاه ذهن شما تمایل به تسلیم در برابر لذت های زودگذر و کوچک ناشی از توقف انجام فعالیت را داشت، لذت های عمیق حاصل از پایان یافتن کار را در ذهن خود برجسته و با جزئیات کامل آن را مرور کنید.

محدودیت زمانی تعیین کنید

برای انجام کارهای مهم خود، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. همچنین شما باید چشم اندازهای بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید. اهداف بزرگ وقتی محقق می شوند که به مجموعه ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

خودتان را مجبور نکنید

به جای استفاده از واژه «باید» برای انجام کارها، سعی کنید مزایای ملموس و منطقی آن کار را در ذهن خود برجسته کنید. ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بیزار است.

در انجام کار متعهد باشید

به هیچ وجه به کارهای غیرضروری نپردازید. این جا تنها جایی است که کمی تنبلی در آن مفید است. البته به شرطی که برای انجام آن، تاریخ مشخصی را در آینده مشخص کنید و به آن تاریخ متعهد باشید.

نبض ما– گردآوری

منابع

فکرنو، تبیان، تابناک، برترین ها

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید