تنهایی از چاقی خطرناک تر است!

احساس تنهایی درد مشترک خیلی از آدم ها است اما آیا می دانید که این درد یک قاتل خاموش هم است؟

نبض ما– هر انسانی در طول عمر خود احساس تنهایی را تجربه می کند. اما بر اساس مطالعات جدید، آدم های امروزی بیشتر از گذشته احساس تنهایی و انزوا می کنند. به دلیل وسعت و جدی بودن پیامدهای منفیِ جسمانی و روانیِ ناشی از این مسئله، برخی از متخصصان آن را حتی از چاقی هم خطرناکتر شمرده اند.

به گزارش نبض ما،در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی امریکا دو تحقیق مهم ارائه شده که توجه بیشتری را به این مسئله برانگیخته است. اولین تحقیق که با روش فراتحلیل و با نمونه ای سیصد هزار نفری انجام شده بود نشان داد که تعامل اجتماعیِ بیشتر، خطر مرگ زودرس را تا پنجاه درصد کاهش می دهد. در تحقیق دوم که باز هم با روش فراتحلیل و با استفاده از اطلاعات 4/3 میلیون نفر انجام شده بود مشخص شد که انزوای اجتماعی مانند تنها زندگی کردن، بیشتر از چاقی خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد.

درمان افسردگی

خطر مرگ زودرس با انزوای اجتماعی

دکتر جولیان هولت-لانستد، استاد روانشناسی و نویسنده مسؤل این مطالعه به شواهد نیرومندی اشاره می کند که نشان می دهند انزوای اجتماعی و تنهایی به طور معناداری خطر مرگ زودرس را افزایش می دهند و بزرگی این خطر تا حدی است که از بسیاری از مخاطرات جدی دیگر سلامت پیشی می گیرد.

به طور کلی احساس تنهایی یک مقوله ذهنی است و مسائل زیادی روی کمیت و کیفیت تجربه تنهایی افراد مختلف تأثیر می گذارند. افسردگی و اضطراب نمونه ای از این مسائل هستند. برای مثال اگر شما فرد شادی باشید و هر روز مثلاً پنج تعامل اجتماعی را تجربه کنید احساس تنهایی نخواهید کرد اما اگر افسردگی داشته باشید و هر روز همین مقدار تعامل را تجربه کنید احساس انزوا و تنهایی خواهید داشت.

اضطراب منتشره

احساس تنهایی ارثی است؟!

با اینکه احساس تنهایی تا حدودی ارثی است اما عوامل محیطی هم در آن نقش زیادی ایفا می کنند. برای مثال تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد شده و یا رسانه های جمعی و فضای مجازی از جمله این عوامل هستند.

اگر احساس تنهایی می کنید و تمایلی هم برای تعامل با دیگران ندارید، حتماً به روانشناس مراجعه کنید تا عمر طولانی تری داشته باشید.

نبض ما – مترجم: راحله فلاح

منبع:

www.health.com

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید