فواید گوشت قرمز و مضرات آن

گوشت قرمز اصطلاحی است که برای گوشت پستانداران استفاده می شود و مقادیر آهن بیشتری نسبت به گوشت مرغ و ماهی دارد.

نبض ما– گوشت قرمز معمولا به صورت کبابی، دنده و یا استیک خورده می شود. گوشت گاو به صورت چرخ کرده و یا قیمه ای هم مصرف می شود. گوشت چرخ کرده اغلب در همبرگر استفاده می شود. همچنین از محصولات گوشتی فرآوری شده می توان به گوشت نمک سود شده و سوسیس اشاره کرد.

فواید گوشت قرمز

گوشت منبع عالی پروتئین است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم را که بدن ما برای رشد به آن ها نیاز دارد تامین می کند.

گوشت قرمز، مانند گوشت گوساله، گوشت گاو و گوشت گوسفند، یک منبع غنی از آهن است و برای جلوگیری از بیماری کم خونی مهم است. خوردن گوشت قرمز یک یا دو بار در هفته می تواند به یک رژیم غذایی سالم، مخصوصا برای کودکان نوپا و زنان در سن باروری باشد.

گوشت های با چربی کمتر مانند مرغ و بوقلمون می توانند در حفظ وزن سالم نقش خوبی داشته باشند. علاوه بر این، محتوای پروتئین بالا ممکن است به کنترل اشتها کمک کند و شما را برای مدت طولانی تر سیر نگه دارد.

ویتامین های موجود در گوشت قرمز

ویتامین ها و مواد معدنی زیر در گوشت گاو وجود دارد:

ویتامین B12: غذاهای مشتق شده از حیوانات مانند گوشت، تنها منبع رژیم غذایی ویتامین B12 هستند که یک ماده غذایی ضروری برای تشکیل خون و عملکرد مغز و سیستم عصبی است.

روی: گوشت گاو بسیار غنی از روی، یک ماده معدنی است که برای رشد و نگهداری بدن مهم است.

سلنیوم: گوشت به طور کلی یک منبع غنی از سلنیوم است، که یک عنصر اساسی ضروری است که دارای ویژگی های مختلفی در بدن است.

آهن: مقدار زیادی در گوشت گاو یافت می شود، آهن گوشت عمدتا در شکل هِم است که کارآمدی دارد.

نیاسین: یکی از ویتامین های B که ویتامین B3 نیز نامیده می شود. نیاسین دارای وظایف مختلفی در بدن است. مصرف نیاسین پایین با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است.

ویتامین B6: یک خانواده از ویتامین های B است که برای تشکیل خون مهم است.

فسفر: به طور گسترده ای در غذاها یافت می شود، مصرف فسفر به طور کلی در رژیم غربی بالا است. برای رشد و نگهداری بدن ضروری است.

گوشت گاو حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر البته در مقادیر کم است. علاوه بر این محصولات گوشتی فرآوری شده، مانند سوسیس نیز، ممکن است حاوی مقدار زیادی از سدیم (نمک) باشد.

میزان مصرف گوشت قرمز

مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز با بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان روده بزرگ  در ارتباط است. به گزارش نبض ما،سازمان بهداشت جهانی به تازگی مواد غذایی فرآوری شده و گوشت قرمز را به عنوان مواد غذایی سرطان زا دسته بندی کرده است. در بیشتر مطالعات، به نظر می رسد که مصرف گوشت قرمز کمتر با سلامتی بیشتری همراه است.

مطالعات بسیاری برای این که نشان داده شود چه مقدار مصرف گوشت بی خطر است، انجام شده است که نشان می دهند افزایش کوچکی در خطر ابتلا به بیماری با مصرف 50 تا 100 گرم گوشت قرمز به صورت روزانه وجود دارد. گوشت فرآوری شده (شور یا دودی) نیز با خطر بیشتری همراه است. در مقابل، به نظر می رسد خطر قابل توجهی از خوردن گوشت قرمز یک بار یا دو بار در هفته وجود نداشته باشد.

مهم است که درک کنیم که اگرچه این مطالعات به طور واضح گوشت و سلامتی کمتر را پیوند می دهد، اما ارتباط علت و معلول را اثبات نمی کنند. از سوی دیگر، یافته های مطالعات بسیاری سازگار است، که به شدت نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز به بیماری های مزمن کمک می کند.

با وجود عدم اطمینان، منطقی است که مصرف گوشت خود را تعدیل کنید و چند روز را بدون گوشت در هفته سپری کنید. اگر چه گوشت قرمز ممکن است مقدار پروتئین و آهن خوبی داشته باشد، اما غذاهای جایگزین مانند ماهی، مرغ، لوبیا یا حبوبات می توانند مزایای مشابهی را به شما ارائه دهند.

جدول ارزش غذایی گوشت قرمز

در ادامه جدول ارزش غذایی گوشت، به ازای 100 گرم بیف، چرخ کرده یا گوشت کبابی با 10 درصد چربی آمده است:

کالری                                         217

آب                                            61٪

پروتئین                                       26.1 گرم

کربوهیدرات                                  0 گرم

شکر                                          0 گرم

فیبر                                           0 گرم

چربی                                       11.8 گرم

اشباع شده                       4.63 گرم

مونو اشباع                       4. 94 گرم

پلی اشباع                        0.42 گرم

امگا3                              0.05 گرم

امگا 6                             0.33 گرم

چربی ترانس                    0.37 گرم

میزان مصرف گوشت قرمز برای کودکان

زمانی که رژیم غذایی هفته ای یک کودک شامل 2 وعده غذایی ماهی، 1 وعده مرغ، 1 وعده گوجه فرنگی، 1 وعده غذایی پاستا و 1وعده غذای نعناع گیاهی باشد، گوشت قرمز می تواند تنها یک بار در هفته مصرف شود. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که به عنوان یک غذای کمکی در کنار سایر وعده ها نباشد.

گوشت قرمز تازه چه رنگی است؟

به گزارش نبض ما، بهترین رنگ برای گوشت تازه بسیار ناپایدار و کوتاه مدت است. به عنوان مثال، قرمز گیلاسی برای گوشت گاو، قرمز تیره گیلاسی برای گوشت گوسفند و صورتی نازک برای گوشت گوساله.

هنگامی که گوشت تازه است و از تماس با هوا محافظت می شود (از جمله در بسته های خلاء)، رنگ قرمز بنفش دارد که از میوگلوبین، یکی از دو رنگدانه کلیدی مسئول رنگ گوشت، می آید.

وقتی که در معرض هوا قرار بگیرد، رنگدانه میوگلوبین، اکسیمیوگلوبین را تشکیل می دهد که به گوشت رنگ قرمز گوجه فرنگی می دهد. استفاده از بسته بندی پلاستیکی که اجازه می دهد اکسیژن از طریق آن عبور کند کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که گوشت بریده شده این رنگ قرمز روشن را حفظ می کند.

با این حال، قرار گرفتن در معرض نورپردازی فروشگاه و همچنان تماس مداوم میوگلوبین و اکسیمیوگلوبین با اکسیژن منجر به تشکیل متمیگلوبین می شود، رنگدانه ای که گوشت را به قرمز قهوه ای مانند تبدیل می کند. این تغییر رنگ به تنهایی معنی فاسد شدن نمی دهد.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منابع:

www.healthline.com

2.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. پویا می‌نویسد

    گوشت بهترین ماده غذاییه از نظر من. بدون گوشت اصن نمیشه واقعا!

از پزشکان نبض‌ما بپرسید