۶ روش ساده برای ترک اعتیاد به کار

به مناسبت روز جهانی سلامت روان

علائم اعتیاد به کار چیست؟ آیا فکر می کنید، شما هم معتاد به کار هستید؟چگونه می توان اعتیاد به کار را درمان کرد؟

نبض ما– از قدیم گفته اند که کار جوهر انسان است. کار کردن، به زندگی برنامه می دهد و اعتماد به نفس ما را تغذیه می کند. البته کار کردن تا وقتی به نفع ما تمام می شود که از دایره تعادل خارج نشود.

قلقِ کار کردن آدم های مختلف متفاوت است. بعضی ها یک خط در میان کار می کنند که گروه بی خیال ها را تشکیل می دهند. بعضی دیگر در روزهای کاری با جان و دل کار می کنند اما در کنارش حق خانواده و خواب و خوراک را هم محفوظ نگه می دارند که گروه با وجدان ها را تشکیل می دهند. و گروه سوم کسانی هستند که با کارشان بیدار می شوند، با کارشان می خوابند، با کارشان می خورند، با کارشان می خوابند، با کارشان نفس می کشند، با کارشان سفر می کنند و خلاصه با کارشان زندگی می کنند، آن هم نه یک زندگی معمولی بلکه یک زندگی همراه با وابستگی.

رنگ پریدگی مرد مبتلا به اعتیاد شغلی

چه کسی معتاد به کار است؟

این افراد که معتاد به کار نامیده می شوند، به خاطر اعتیاد به کار لطمه های زیادی می خورند برای مثال با همسرشان دچار مشکل می شوند، شادابی و طراوتشان را از دست می دهند. همچنین

دچار یک سبک زندگی خشک و مکانیکی می شوند، بهره وری شغلی و ذهنی شان کاهش می یابد و حتی ممکن است سلامتی شان به خطر بیفتد. بنابراین لازم است برای درمانشان اقدامی صورت بگیرد.

درمان اعتیاد شغلی

اعتیاد به کار مانند هر اعتیاد دیگری کم کم فرد معتاد را از وضعیتش خسته و دلزده می کند و او را به فکر دوا و درمان می اندازد. اگر شما هم به کار اعتیاد به کار دارید و به این مرحله رسیده اید، باید بدانید که دارید مهم ترین گام درمان یعنی پذیرش مشکل را پشت سر می گذارید.

تصویر مرد مبتلا به اعتیاد به کار

البته باید برای از این به بعدتان هم فکری بکنید. بهترین کار برای درمان اعتیاد به کار آن است که به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنید و خودتان را از امکانات حمایتی و مراقبتی آنها بهره مند سازید. در کنار آن، انجام چند کار ساده هم می تواند در غلبه بر اعتیادتان به شما کمک کند:

موفقیت را دوباره برای خودتان تعریف کنید

موفقیت از نظر شما چگونه است؟ آیا فکر می کنید که برای موفق بودن باید یک آدم همه چیز تمام باشید؟ آیا فکر می کنید که اگر در کارتان نمره بیست نگیرید، آدم موفقی به حساب نخواهید آمد؟ اگر این طور است، پس شما یک فرد کمال گرا هستید و بایستی آن کاخی را که از موفقیت ساخته اید بکوبید و از نو بسازید.

محیط کار-موفقیت

دست از چندکاره بودن بردارید

آیا شما هم از کسانی هستید که چون نمی توانند یک لحظه بیکار باشند، خودشان را با صد جور کار با ربط و بی ربط مشغول می کنند؟ کار مهمی که می توانید بکنید آن است که کارها را اولویت بندی کنید و فقط روی چند کار انگشت شمار تمرکز کنید. برای مثال وقتی با همسرتان شام می خورید، فقط شام بخورید.

عکس کسی که به کار کردن اعتیاد دارد

بی همسفر به جاده نزنید

درمان اعتیاد بدون حمایت دست کم یکی دو نفر از افراد مهم و اثرگذار، کاری سخت و بلکه بعید است. پس اگر متأهل هستید با همسرتان صحبت کنید و مراحلی را که در طی دوران درمان پیش رو دارید با او در میان بگذارید. اگر هم مجرد هستید می توانید از افراد دیگری مانند دوستان یا اعضای خانواده تان بخواهید وارد گود شوند و اعتیاد به کار را درمان کنید.

برای گوشی همراه، لپ تاپ و دیگر وسایل ارتباطی تان مرز بگذارید.

همکارانتان را توجیه کنید که بعد از ساعت کاری نمی توانید پاسخگوی تماس های کاری باشید.

زنی بل زنجیر به لب تاپ چسبیده

حضور در لحظه را تمرین کنید

این کار به افزایش انعطاف روانی و قدرت تصمیم گیری شما کمک می کند. همچنین با تمرین حضور در لحظه احساس می کنید بیشتر روی خودتان تسلط و کنترل دارید و احساس هدفمندی می کنید.

یک طراح لباس معتاد به کار

خودتان را در اولویت قرار بدهید

بدون خواب، خوراک و تحرک مناسب، سلامتی شما به خطر خواهد افتاد. پس برای خودتان برنامه ریزی کنید و برای وعده های منظم غذایی، خواب منظم و ورزش جایگاه مهمی قائل شوید.

نبض ما– مترجم: راحله فلاح

منبع:

www.hbr.org

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید