درباره قرص زیپمت چه می دانید؟ 

آیا پزشک شما به تازگی برای کنترل قند خون تان، زیپمت تجویز کرده است؟حال سوال این است، قرص زیپمِت چیست؟ برای چه بیماری هایی تجویز می شود؟ بهترین زمان مصرف قرص زیپمت در چه شرایطی است؟ عوارض جانبی «زیپمِت» چیست؟

نبض ما– زیپمت حاوی دو دارو سیتاگلیپین و متفورمین است. ترکیب دارویى سیتاگلیپتین و متفورمین با نام تجاری”زیپمِت”، به همراه برنامه تغذیه‌ اى و ورزشی مناسب برای کنترل قند خون بالا در مبتلایان به دیابت نوع دوم استفاده می‌شود.

کنترل قند خون به پیشگیری از آسیب کلیه‌ها، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اعضا و مشکلات عملکرد جنسی کمک می‌کند. کنترل صحیح دیابت می‌تواند ریسک حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را هم کاهش بدهد.

زیپمِت حاوی دو دارو است: سیتاگلیپین و متفورمین.

  • سیتاگلیپین با افزایش سطح هورمون‌های طبیعی به نام اینکرتین‌ها وارد عمل می‌شود. اینکرتین‌ها با افزایش ترشح انسولین، مخصوصا بعد از غذا، به کنترل قند خون کمک می‌کنند. این هورمون‌ها همچنین از مقدار قندی که کبد می‌سازد نیز می‌کاهند.
  • متفورمین هم با کمک به بازیابی واکنش مناسب بدن نسبت به انسولینی که به طور طبیعی ترشح می‌کنید وارد عمل می‌شود. متفورمین از میزان قندی که کبدتان می‌سازد و معده و روده‌های‌تان جذب می‌کنند نیز می‌کاهد.

چطور از قرص سیتاگلیپین – متفورمین استفاده کنیم؟

  • قبل از شروع استفاده از سیتاگلیپین- متفورمین، دستورالعمل و بروشور مربوط به بیمار را بخوانید و هر بار که تجدید نسخه می‌شود، مجددا دستورالعمل را چک کنید. اگر هر گونه سوالی دارید، از پزشک‌تان و یا دکتر داروساز بپرسید.
  • دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید، که معمولا روزی یک بار همراه با غذاست، و ترجیحا عصرها.
  • قرص‌های طولانی اثر را نجوید یا خرد نکنید، چون این کار می‌تواند باعث آزاد شدن تمام دارو به یکباره شود و در نتیجه احتمال بروز عوارض جانبی آن بیشتر خواهد شد.
  • همچنین قرص‌ها را تقسیم نکنید مگر اینکه خط شکستن داشته باشند و پزشک یا داروساز‌تان دستور چنین کاری را به شما داده باشد. تمام قرص یا قرص بخش شده را بدون اینکه خرد کنید یا بجوید، با آب فراوان قورت دهید.

دیابتی

  • دوز زیپمت بستگی به وضعیت بیماری شما، واکنش به دارو و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید دارد.
  • حتماً پزشک‌تان را در جریان  تمام داروهایی که مصرف می‌کنید بگذارید (شامل داروهای تجویزی، غیر تجویزی و داروهای گیاهی). برای کاهش احتمال عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده)، ممکن است پزشک‌تان دستور بدهد که دارو را با دوز پایین شروع کنید و تدریجاً دوز را افزایش بدهید. به دستورات پزشک‌تان با دقت عمل کنید.
  • دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین اثرگذاری را داشته باشد. برای اینکه زیپمت را فراموش نکنید، هر روز سر ساعت مشخصی آن را بخورید. برنامه‌ی دارویی، غذایی و ورزشی‌تان را طبق توصیه‌ی پزشک، با دقت دنبال کنید. اگر بیماری‌تان بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد ( سطح قند خون‌تان بسیار بالا یا بسیار پایین بود )، به پزشک‌تان اطلاع دهید.

نحوه مصرف زیپمت

  • همیشه زیپمت را دقیقا مطابق توصیه پزشک تان مصرف کنید. اگر مطمئن نیستید با پزشک یا داروسازتان هماهنگ کنید.
  • قرص  زیپمت را  روزی دوبار به صورت خوراکی، همراه با وعده غذایی برای پایین آوردن احتمال ناراحتی معده میل نمایید.
  • ممکن است پزشک برای کنترل قند خون تان، دوز داروی تان را افزایش دهد.
  • در طول درمان با زیپمت از رژیم غذایی که پزشک به شما توصیه کرده باید استفاده کنید و مراقب باشید که کربوهیدرات را به میزان کافی در طول روز دریافت کنید.
  • مصرف زیپمت احتمالا به تنهایی باعث کاهش غیر عادی قند خون نمی شود (هیپوگلیسمی). اما وقتی زیپمت همراه با دارو های سولفونیل اوره یا انسولین استفاده شود، ممکن است باعث کاهش قند خون شود و پزشک تان بر این اساس دوز داروی سولفونیل اوره یا انسولین را کم کند.

دیابت

گاهی ممکن است لازم باشد، برای مدت کوتاهی مصرف زیپمت ( ترکیب دارویى سیتاگلیپتین و متفورمین ) را قطع کنید. لازم است از پزشک تان تایید بگیرید:

  • بدن دچار شرایطی شده است که با کم آبی بدن (از دست رفتن زیاد مایعات بدن) روبرو است، مانند بیماری همراه با استفراغ شدید، اسهال، تب شدید یا اگر مایعات کمتر از میزان طبیعی می نوشید.
  • قرار است عمل جراحی انجام دهید.
  • اگر قصد اسکن تیروئید یا اسکن استخوان دارید و یا هر گونه تزریق ماده حاجب یا عامل کنتراست برای استفاده از اشعه ایکس را دارید.

قیمت قرص زیپمت

قرص زیپمت ZIPMET 50/1000 ، با قیمت ۵۰۰۰۰ هزار تومان در داروخانه ها عرضه می شود. 

نبض ما– مترجم:هدی بانکی

منبع:

www.webmd.com

این مطلب توسط دکتر زهرا کلاهدوز داروساز تایید شده است.

4.2/5 - (23 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. علی می‌نویسد

    چقد قیمت قرص گرووونههه؟؟ !!!

  2. پاشا می‌نویسد

    هرکی پول داره زنده و سالم میمونه . نداشته باشی باید از درد جون بدی .
    فقط که قرص نیست انسولین و ویزیت و ازمایش و نوار تست قند و…
    همه جا بیماریهای خاص مثل دیابت رایگان و با کمک دولت انجام میشه ولی اینجا انقدر بالاس که باید بیخیال سلامتیت بشی و منتظر مردن باشی

    1. نسرین می‌نویسد

      شما می توانید عضو انجمن دیابت شهرتان شده و از کمکهای رایگان آن استفاده نمایید.

    2. ناشناس می‌نویسد

      اره درسته واقعا ……

  3. محمد جواد می‌نویسد

    با سلام من صبح ها قند خونم خیلی بالاست ولی بعداز ظهر و عصر بعد از ورزش قند خونم بایین میاد آیا میتونم صبح ها از زیپمت ۵٠٠استفاده کنم و ظهر و شب از متفورمین ۵٠٠ ترکیب این دو مشکلی نداره؟ البته پزشک من انقدر سرش شلوغه که سوال جواب نمیده ولی گفته یا روزی ٣ تا متفورمین و یا روزی دوتا زیپمت ممنون از پاسخگویی شما

  4. محسن می‌نویسد

    سلام
    مگر زیپ مت با ارز دولتی وارد نمیشه پس چرا هردفعه که می خریم گرونتر میشه؟ از ۳۴ تومن رسیده ۵۱۰۰۰ ت!

    1. احمد می‌نویسد

      دوست عزیز متاسفانه برخی داروخانه ها دارو را گرانتر از قیمت واقعی اون به مشتری میدهند برای من پیش اومده یه داروخانه زیپمت را داده ۴۵تومن یه داروخانه میده۳۴تومن یا اینکه من از یه داروخانه یه قرصی رو پرسیدم گفت ۴۷تومن همون دارو رو از یه داروخانه دیگه خریدم ۲۲تومن

  5. مشتاقی می‌نویسد

    با سلام بنده با قند خون ۱۶۷ ناشتا چند قرص zipmet مصرف کنم ماه قبل عمل انزیو داشتم تشکر

  6. کاهانی می‌نویسد

    سلام
    دوستانی که از زیپ مت استفاده کردن آیا تاثیر داشته
    هر قرص چقدر از میزان قند رو پایین آورده؟
    هرکس تجربه ای موثر و غیر موثر داره لطفا اعلام کنند تا شاید برای همسرم که قند بالای ۶۰۰ دارد بهرمند شود
    ممنون میشم

    1. مجید می‌نویسد

      صددرصد ما مادرمون ازوقتی زیمپت مصرف می کنه قندش خیلی بهتر شده قبلا فقط متفورمین و گلی بنگلامید مصرف می کرد بدستور دکتر اینا رو قطع کرده

    2. حسین می‌نویسد

      سلام من از انسولین استفاده میکردم یک ساله قندم از شیصد میومد تا دویست باز میرفت پانصد کل سال الان دوهفته همراه باانسولین نصف قرص زیپمت استفاده میکنم امروز تست گرفتم دوساعت بعد صبحانه شده صدوسی .یک چیز مهم فقط کسانی که انسولین استفاده میکنن مواظب باشن بعضی داروخانها تقلبی میفروشن یکی هم زمان زدن انسولین هواسشون باشه که انسولین خالی میشه که برای من هردو حرکت اتفاق افتاده یک ماه میزدم بعد یک ماه متوجه شدم انسولین تخلیه نمیشده .ارزوی سلامتی برای همه

  7. امین می‌نویسد

    من باید روزی دو تا زیپ مت مصرف کنم، متأسفانه قیمتش بالا رفته. با مشورت پزشکم قرص ارزون تری به اسم متژان پیدا کردم که اونم ایرانیه، احساس میکنم اثرش از زیپمت بهتره

از پزشکان نبض‌ما بپرسید