شب یلدا چه شبی است؟

یلدا، به معنی تولد، یک کلمه سریانی است که به زبان فارسی وارد شده است. این شب که آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب سال است به عنوان «شب چله» یا شب یلدا شناخته می شود.

نبض ما– ایرانیان در سراسر جهان شب یلدا را به عنوان یکی از قدیمی ترین فستیوال های ایرانی است، جشن می گیرند. این سنت زمانی آغاز شده بود که اکثر ایرانیان پیروان زرتشت بوده اند. به اعتقاد عامه، شب آخرین روز ماه آذر از تقویم ایرانیان، شبی است که روشنایی می تواند بر تاریکی پیروز شود. پس از شب یلدا، روزها بلندتر می شوند و شبها کوتاه تر می گردند.

شب یلدا و خوراکی های لذیذش!

طبق سنت، خانواده های ایرانی در خانه های خویشاوندان سالمند خویش، اغلب پدربزرگ و مادربزرگ ها، گرد هم می آیند و بخش مهمی از شب را به خوش و بش و جشن گرفتن به همراه خوراکی های لذیذ می گذرانند.

در این شب، اعضای خانواده با هم هستند و تمام شب را بیدار می مانند و از خود با آجیل و خشکبار، هندوانه و انار پذیرایی می کنند.

انار که در بالای سبد میوه قرار می گیرد، یادآور چرخه زندگی، تولد دوباره و احیای نسل است. پوشش بیرونی انار نماد تولد و یا سپیده دم است، و دانه های قرمز روشن آن نشانه درخشش زندگی است.

بین ایرانیان این عقیده وجود دارد که در صورتی که در این شب از میوه های تابستانی مصرف کنند، در طول فصل سرما احتمال ابتلا به سرماخوردگی برای آن ها کاهش می یابد. از این رو این میوه ها، به ویژه هندوانه و انار، در گعده های فامیلی به فراوانی مصرف می شود. همچنین اغلب شام های سنتی برای مهمانان تهیه می شود.

برای دیدن چند ایده و عکس جذاب برای تزئین سفره شب یلدا کلیک کنید.

تزئین هندوانه و انار شب یلدا

شب یلدا و شعرخوانی

شعرخوانی اشعار سنتی و تعریف داستان های اسطوره ای و کهن هم بخش مهمی از اتفاقات این شب است و معمولا بدین صورت است که یک یا چند نفر از اعضای خانواده برای سایرین می خوانند.

کتاب مهمی که در این مراسم خوانده می شود، کتاب شعر حافظ، شاعر برجسته ایرانی قرن چهاردهم میلادی است. معمولا هر عضو خانواده نیتی می کند و به طور تصادفی کتاب حافظ را باز می کند و آن را با صدای بلند می خواند. شعری که می آید مرتبط با تفسیر فال و آرزوی فال گیرنده است.

یلدا در دیگر فرهنگ ها

امروزه کریسمس کمی بعد از شب یلدا جشن گرفته می شود. با این حال، کریسمس و یلدا هر دو به یک وجه جشن گرفته می شوند. بدین صورت که افراد به همراه اعضای خانواده خود تمام طول شب را بیدار می مانند، خوراکی های خاصی می خورند و جشن می گیرند.

اعتقاد بر این است که جنبه زیبایی شناختی این شب با جنبه اعتقادی آن مرتبط است، زمانی که مردم دعا می کنند و روزهای پرباری برای زمستان پیش رو آرزو می کنند.

شب یلدا به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ به فهرست گنجینه های ملی ایران اضافه شد. شب یلدا همچنین در چندین کشور همسایه، از جمله افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و برخی از کشورهای قفقاز مانند آذربایجان و ارمنستان نیز جشن گرفته می شود.

شب یلدا خانه مادرزن باشید یا خانه مادرشوهر؟ در این مقاله به یک مشکل خانوادگی بزرگ پاسخ داده شده است.

عکس شب یلدا

یلدا همزمان با آغاز زمستان، فرصتی برای جشن پایان فصل برداشت محصول است. این شب، امروزه رویدادی است که مردم از خداوند بخاطر تمام نعمت ها سپاسگزاری کرده و برای رفاه در سال آینده دعا می کنند.

عکس تزئین شیک ترین سفره های شب یلدا را در این مقاله ببینید

آهنگ شب یلدا

در شب یلدا علاوه بر شعر خوانی برخی افراد، آهنگ شب یلدا محضرنیا، آهنگ شب یلدا کوروش یغمایی و… گوش می دهند و با یکدیگر می خوانند.

شب اول زمستونو ، توی خونه پر مهمونو

با تموم سردی این شب ، پر گرمی دلامونو

صحبت از گذشته هامونو ، از همه خاطره هامونو

آسمون میزنه نم نم ، روی شیشه برف و بارونو

شب یلدامو کل آرزوهامو زیبایی دنیامو

تقسیم میکنم با تو

آرامش این سال و دلچسبی این حال و نیتم تو هرفال و

تقسیم میکنم با تو

قسمت هرکسی بین ، شعرای حافظه امشب

قسمتت با من رقم خورد ، مثل یه معجزه امشب

توی این هوای عالی ، تو شب بلند یلدا

چه تماشایی با تو برفی که میاد تا فردا

4.5/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید