غذاهای مفید در درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال رایج است که بر روده بزرگ تاثیر می گذارد و علائم آن شامل گرفتگی، درد شکمی، التهاب، گاز و اسهال یا یبوست یا هر دو است.

نبض ما– سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است که شما برای کنار آمدن با آن نیاز به مدیریت بلندمدت دارید. فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم و نشانه های شدید دارند.

برخی افراد می توانند علائم خود را با مدیریت رژیم غذایی، شیوه زندگی و استرس کنترل کنند. علائم شدیدتر را می توان با دارو و مشاوره درمان کرد. لازم به ذکر است که بدانید سندرم روده تحریک پذیر باعث تغییر در بافت روده یا افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نمی شود.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

علائم و نشانه های این بیماری متفاوت است. رایج ترین موارد عبارتند از:

درد شکمی، گرفتگی و یا نفخ، که معمولا به طور کامل یا جزئی پس از دفع آرام می شود.

– گاز اضافی

– اسهال یا یبوست.گاه به طور متناوب فرد درگیر هردو می شود.

– وجود مخاط در مدفوع

اکثر افراد مبتلا به IBS گاهی اوقات این نشانه ها را به صورت شدیدتر تجربه کرده و گاهی اوقات شاهد کاهش و یا از بین رفتن این علائم هستند.

علل سندرم روده تحریک پذیر

علت دقیق ابتلا به این سندرم مشخص نیست ولی به نظر می رسد که عوامل زیر نقش مهمی داشته باشند:

انقباضات ماهیچه ای در روده

دیواره های روده شامل لایه های عضلانی است که با انقباضات خود باعث حرکت مواد غذایی در مسیر گوارش می شود.

اگر انقباضاتی که قوی تر و طولانی تر از حد طبیعی باشند، می توانند باعث ایجاد گاز، التهاب و اسهال شوند. انقباضات روده ای ضعیف می تواند باعث کاهش سرعت هضم غذا و دفع سخت و خشک شود.

سیستم عصبی

ناهنجاری های عصبی در دستگاه گوارش شما ممکن است موجب بروز ناراحتی بیش از حد معمول در هنگام مبسوط شدن روده از گاز یا مدفوع شود.

سیگنال های ناهماهنگ بین مغز و روده باعث می شود بدن شما نسبت به تغییرات عادی که در هنگام فرآیند گوارش اتفاق می افتد واکنش شدیدتری داشته باشد و این موجب درد، اسهال و یا یبوست می شود.

التهاب در روده

برخی از افراد مبتلا به IBS سندرم روده تحریک پذیر  تعداد بیشتری سلول های ایمنی در بدن خود دارند. واکنش های این سیستم ایمنی در بدن می تواند با درد و اسهال همراه باشد.

عفونت شدید

سندرم روده تحریک پذیر IBS می تواند بعد از یک دوره شدید اسهال (گاستروآنتریت) توسط باکتری یا ویروس ایجاد شود. همچنین می تواند به دلیل تعداد زیاد باکتری در روده هم رخ دهد.

گاز روده

میکرو فلورا باکتری خوبی است که در روده قرار دارد و نقش کلیدی در سلامت انسان دارد. تحقیقات نشان می دهد که میکرو فلورا در افراد مبتلا به IBS ممکن است با افراد سالم متفاوت باشد.

روشهای کاهش استرس برای درمان روده تحریک پذیر

این نکته ثابت شده است که مدیریت استرس می تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS کمک کند. شما می توانید در مورد تکنیک های ریلکسیشن مانند تنفس عمیق یا تجسم (تصور یک صحنه آرام) مطالبی را یاد بگیرید.

یا فقط می توانید تنش را به سادگی انجام دهید با کارهای مفرحی کاهش دهید. مثلا با دوستان خود صحبت کنید، کتاب بخوانید، به صوت ملایمی گوش دهید یا این که به خرید بروید.

درمان هایی از قبیل بیوفیدبک، تلاش برای ایجاد یک زمان منظم و آرام برای دفع و سایر تکنیک های مدیریت استرس، از جمله مشاوره، نشان داده شده است که می توانند در کنترل علائم مفید باشند. برای به حداقل رساندن استرس و اضطراب در بیماران، می توان ماساژ درمانی یا طب سوزنی را نیز پیشنهاد کرد.

گروه های پشتیبانی نیز بسیار مفید هستند تا بیماران بتوانند تجربیات خود را در مورد بیماری خود به اشتراک بگذارند و با افراد مبتلا به این بیماری همکاری کنند که ممکن است راه های منحصر به فردی برای مقابله با وضعیت خود پیدا کرده باشند.

باکتری‌های مفید روده

درمان های خانگی سندرم روده تحریک پذیر

استفاده از مقدار فیبر در رژیم غذایی می تواند برخی از علائم را مانند یبوست بهبود بخشد، اما در عوض علائم دیگر مانند گرفتگی و نفخ را بدتر می کند.

با این وجود، غذاهای پرفیبر مانند میوه ها، سبزیجات و لوبیا به عنوان یک درمان برای سندرم روده تحریک پذیر IBS توصیه می شود اگر به تدریج و طی چندین هفته مصرف گردد.

بدون تردید می توان گفت که غذاهای خاصی می توانند درد معده را بدتر کنند. مراقب باشید که برخی غذاها علائم شما را تشدید می کنند و لازم است از آن اجتناب کنید. برخی از این غذاها عبارتند از:

برخی از افراد که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند به IBS نیز مبتلا هستند. اگر شما یکی از این موارد هستید، می توانید به جای شیر برای نیازهای لبنی خود، ماست بخورید یا به استفاده از یک محصول آنزیم دار برای جذب لاکتوز روی آورید.

پزشک شما ممکن است بگوید که به طور کامل از مصرف فراورده های لبنی اجتناب کنید؛ در این صورت لازم است اطمینان حاصل شود که پروتئین و کلسیم کافی از منابع دیگر مصرف می شود.

از طرفی غذاهای حاوی پروبیوتیک، یا باکتری هایی که برای سیستم گوارش شما مفید هستند می تواند به کاهش برخی علائم IBS کمک کنند.

برای بسیاری از افراد، ورزش یک راه درست و سرراست برای از بین بردن استرس، افسردگی و اضطراب است، به ویژه هنگامی که به طور مداوم انجام می شود. هر چیزی که استرس را کاهش می دهد، با تنظیم انقباضات روده ای می تواند به بهبود ناراحتی های روده ای کمک کند.

عکس درمان خانگی برای شکم درد

رازیانه برای سندرم روده تحریک پذیر

رازیانه یک گیاه باستانی است که دارای خواص ضد سمپاتیک است و یک گیاه بادشکن  است که از تشکیل باد در روده جلوگیری کرده و به خروج گاز در دستگاه گوارش کمک می کند. این همچنین باعث تولید اسید معده نیز می شود.

در نتیجه، رازیانه به مدیریت علائم IBS کمک می کند و برای درمان IBS حاد، نفخ و درد شکمی استثنایی است. رازیانه همچنین به صورت سنتی به عنوان یک کمک کننده به هضم برای روده، درمانی برای سوزش سر دل، سو هاضمه و دل درد نیز شناخته می شود.

اگر میخواهید بدانید سندرم روده تحریک پذیر چگونه درمان میشود کلیک کنید.

درمان دارویی سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

4.4/5 - (7 امتیاز)
منبع  mayoclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید