پینه آرنج علل و درمان

پینه آرنج علل و درمان

پینه آرنج یکی از اقسام پینه پوست است که معمولا در مناطقی از پوست به وجود می آید که بر اثر آن، پوست، خشک و ضخیم می شود. این ضخامت و خشکی معمولا به علت فشار ثابت و اصطکاک است.

نبض ما – بیماری پوستی پینه آرنج هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند و در واقع این خشکی و ضخامت، روش بدن برای محافظت از پوست از آسیب های ناشی از فشار و اصطکاک است. قوزک پا  و دست معمولا دچار این ضخامت شده و  گاهی اوقات نیز درآرنج رشد می کند.

افرادی که معمولا در طول کار، به طور مرتب آرنج خود را بر روی سطحی قرار داده و کار می کنند، ممکن است لایه ای از سلول های مرده پوست، که به آن کولوس یا پینه می گویند، به وجود آید و دچار پینه آرنج می شود. بر خلاف زگیل، پینه به واسطه ویروس ایجاد نمی شود و مسری نیست و وجود زخم  روی آرنج بر اثر پینه، تقریبا نادر است.

پینه پاشنه

پینه در لایه بالایی پوست تشکیل می شود. به طور معمول، پینه بدون درد است اما گاهی به ویژه در آرنج، به علت نزدیکی به مفصل استخوانی و عصب زیر پوستی، دردناک می شود.

به این دو دلیل، بیشتر افراد در پی درمان پینه بر روی آرنج هستند. از آنجایی که این منطقه معمولا مشخص است، ممکن است برای  برخی از افراد ناخوشایند باشد. دلیل دیگر اینکه به مراقبت پزشکی نیاز دارد، زمانی است که پینه دردناک می شود.

اکثر افراد برای درمان پینه زیر نور خورشید قرار می گیرند تا از پینه آرنج خلاص شوند. با این حال، اکثر متخصصین پوست پیشنهاد می کنند که این کار صورت نگیرد.

پاشنه پا

در صورتی که پینه آرنج ایجاد ناراحتی نکند، نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت. اگر می خواهید پینه آرنج را درمان کرده و آن را از بین ببرید، با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا برای افرادی که دچار بیماری دیابت بوده و یا از نوروپاتی محیطی رنج می برند.

پزشک، ناحیه ای را که معمولا به نظر می رسد به رنگ خاکستری یا زرد رنگ در آمده است بررسی و مشاهده کرده و نسبت به درمان آن اقدام می کند. در صورتی که دچار پینه آرنج شده اید، اگر فشار و اصطکاک روی آرنج را بردارید، درمان موفقیت آمیز بوده و پینه آرنج به مرور زمان برطرف می شود.

نام دیگر پینه پوست

پینه، همان پوست خشک و ضخیمی است که در نقاطی مانند آرنج، زانو و انگشتان دست ایجاد می شود. ضخیم شدن پوست به علت فشار و اصطکاک ایجاد می شود.

ضخیم شدن پوست دراین نواحی ممکن است باعث درد مزمن شود، به ویژه در قسمت های بیرونی؛ در شرایط خاص، این ضخیم شدن ممکن است تبدیل به زخم شود. کلمه پینه یا کولوس، مترادف های بسیار و شرایط بی شمار بومی دارد، به طور کلی تعاریف مختلف پینه به شکل زیر است:

خارش، پاسخ به تروما؛ هلوما،یا یک ضایعه غضروفی خفیف که ممکن است بسیارسخت باشد. کولوس یا یک ضایعه پرفشار یا خفیف. پوسیدگی های موضعی کف پا، آرنج و زانو و پوسیدگی های خفیف.

با تمام این تعاریف باید گفت که عارضه پینه قابل درمان بوده و به راحتی می توان خشکی این ناحیه را ازبین برده و پوستی لطیف و زیبا داشت.

پینه پا

پینه انگشتان دست

در برخی موارد، کار زیاد با انگشتان دست مانند گیتار زدن،هرس برگ ها و باغبانی، تایپ و فعالیت های دیگر می تواند باعث بروز خارش و خشکی در انگشتان دست شود.

بروز پینه در انگشتان ، می تواند باعث ناراحتی شما شود. شما با کمی صبر و شکیبایی می توانید از وجود پینه بر روی انگشتان خود در خانه بهبود پیدا کنید.

در صورت امکان ، هنگام کار، ازدستکش استفاده کنید تا از انگشتان خود محافظت کنید. جلوگیری از بروز پینه در انگشت ، بهتر از درمان آن است.استفاده از دستکش،علاوه بر جلوگیری از بروز پینه، مانع از بروز انواع مختلفی از آسیب های پوستی می شود.

یکی دیگر از راه های از بین بردن پینه انگشت، استفاده از آب گرم و صابون ملایم است. شما می توانید یک لوسیون ضد عفونی کننده را نیز به آب و صابون اضافه کنید تا نرمی بیشتری  ایجاد کند.

اضافه کردن سرکه سیب یا نمک دریایی به آب موثر است. دست خود را برای مدت ۲۰ دقیقه درون آب قرار دهید. اگر ظرف مدت ۲۰ دقیقه، آب سرد شود، آب  گرم را جایگزین کنید. منطقه اطراف پینه انگشت را خشک کنید، اما خود پینه را خشک نکنید.
یکی دیگر از روش های از بین بردن پینه انگشت، استفاده از پد لایه برداری است. پد را به آرامی بر روی پینه قرار داده و از  حرکت دایره ای استفاده کنید. فقط یک یا دو لایه را برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض بردارید.

عکس پینه انگشت دست

روش دیگر استفاده از لوسیون است. شما می توانید از لوسیون مورد علاقه خود یا یک کرم مخصوص استفاده کنید. ژل آلوئه ورا نیز می تواند یک جایگزین خوب باشد. برای کمک به فرآیند نرم شدن، لوسیون را به انگشتان دستتان بزنید.

تغییر نحوه کار شما، برای جلوگیری از بروز پینه انگشت نیز مهم است. سعی کنید قلم و خودکار یا دیگر ابزارهای  مخصوص کار را بیش از حد محکم در دست نگیرید، زیرا این امر می تواند باعث آسیب دیدگی در انگشتان شما شود.

جایگزین کردن ابزار، به جای استفاده از انگشتان دست و جلوگیری از کارهای تکراری متناوب در انگشتان دست که مستعد ابتلا به پینه و در معرض اصطکاک هستند، توصیه می شود.

هرگز سعی نکنید پینه را کنده و خودتان آن را از پوست جدا کنید. این  امرمی تواند منجر به عفونت و عوارض جدی شود. اگر می خواهید از این گزینه استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. در صورت بروز هر گونه  تورم و قرمزی در ناحیه پینه زده و دردناک بودن آن ، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان پینه زانو

پینه زدن پوست، راهی برای محافظت از پوست شماست. اصطکاک پوست موجب ضخیم شدن آن برای جلوگیری از آسیب می شود.

اگر چه این کار نوعی مکانیسم محافظ برای پوست است، اما می تواند برای برخی افراد ناخوشایند و دردناک باشد. پینه زدن روی پوست ناحیه زانو نیز علاوه بر ظاهری نامناسب، موجب ناراحتی شما می شود.

پوست ضخیم، تیره و خشک روی زانو شما ناخوش آیند است ،اما شما می توانید با استفاده از یک رژیم مداوم مخصوص پوست و راه کارهای مناسب ، از شر آن ها خلاص شوید.

نوشیدن آب گرم

یک لیتر آب گرم درون ظرف بزرگی ریخته، یک تا دو سرنگ صابون مایع اضافه کنید وسپس ناحیه پینه زده روی زانو را با ملایمت بشویید.

روش دوم  شامل  استفاده از دو روکش پاک کننده  همراه با محلول صابون است. پارچه  ای را با این محلول آغشته کرده و  روی زانوی خود قراردهید و پس از ده دقیقه و با نرم شدن پوست زانو، آن را بردارید.

روش سوم نیز استفاده از سنگ های مخصوص لایه برداراست .سنگ مخصوص را به آرامی بر روی زانوی خود قرار داده و به مدت دو دقیقه و به شکل حرکات دایره ای این کار را انجام دهید. به این ترتیب، پوست مرده خارج شده و پینه زانو از بین می رود.

روش چهارم، استفاده از مرطوب کننده است یا پماد های مخصوص است. پماد یا مرطوب کننده ها را هنگام شب بر روی زانو قراردهید تا پینه از بین برود.

 درمان خانگی از بین بردن پینه آرنج

آرنج آسیب دیده را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار دهید تا نرم شود. از یک نرم کننده و مرطوب کننده، برای نرم و لطیف شدن محل آرنج که دچار خشکی و ضخامت شده ، استفاده کنید.

از یک لایه بردار برای برداشتن سلول های مرده پوست در این منطقه، استفاده کنید. ممکن است پاک سازی پوست مرده چندین جلسه طول بکشد. بهترین راه برای کاهش فشار بر روی آرنج، استفاده از سطوح نرمتر در هنگام انجام کار است.

آب لیمو نیز نوعی درمان خانگی برای از بین بردن پوست ضخیم و پینه در منطقه آرنج است. لیمو را دو نیمه کرده و آب آن را دریک لیوان بریزید و پس از آن، مقداری از آن را روی پارچه ای تمیز گذاشته و روی آرنج قرار دهید.

لیمو ترش

این عمل به عنوان یک لایه بردارمحسوب می شود که باعث از بین بردن لایه های سخت پوست می شود. بسته به سختی و خشکی پینه آرنج ، درمان، ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان برده و پس از آن  به طور کامل از بین می رود.

بخشی از پوست که پینه زده اغلب خشک می شود.در چنین مواردی لازم است که این ناحیه از پوست، نرم شود. استفاداز روغن زیتون یا روغن نارگیل ، چند بار در روز باعث می شود تا پوست این ناحیه  نرم شود.

زمانی که پوست نرم شد، اقدامات دیگر را برای نتایج سریعتر انجام دهید. می توانید قبل ازخواب ، ژل وازلین را به طور منظم روی ناحیه پینه زده بمالید.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منابع:

healthfully.com

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید