راههای مقابله با خمیازه کشیدن

محققان دقیقا مطمئن نیستند که چرا خمیازه رخ می دهد، اما عوامل مؤثر آن شامل خستگی و خواب آلودگی است. ممکن است هنگامی که شما در مورد خمیازه صحبت می کنید، خمیازه بکشید.

نبض ما– اعتقاد بر این است که خمیازه کشیدن مسری بوده و ممکن است به ارتباطات اجتماعی نیز مربوط باشد. علاوه بر این بر طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که خمیازه می تواند درجه حرارت مغز را کاهش دهد.

اگر خمیازه بیش از یک بار در دقیقه رخ دهد، جدا از مساله خواب آلودگی ، ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی باشد. بهتر است در این گونه موارد با پزشک مشورت کنید.

علت خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن واکنش طبیعی بدن به خستگی بوده که از طریق باز کردن دهان و عمیق نفس کشیدن و پر کردن ریه ها با هوا ایجاد می شود. در این عمل، با باز کردن دهان، هوای زیادی وارد ریه ها شده و سپس خارج می شود.

در واقع، خمیازه به طور کلی و معمولا در پی خواب آلودگی یا خستگی ایجاد می شود. برخی از خمیازه ها کوتاه بوده و بعضی از آنها چند ثانیه طول می کشد تا عمل بازدم انجام شود. در این وضعیت، چشم ها کمی خیس و کشش عضلانی، صورت می گیرد.

علت خمیازه کشیدن ناقص چیست؟

در برخی از موارد، خمیازه ممکن است کامل نبوده و شما در حین خمیازه کشیدن موفق نشوید که یک خمیازه کامل داشته باشید. این موضوع باعث می شود تا مجددا چشمان خود را ببندید، دهانتان را باز کرده و سعی کنید که دوباره خمیازه بکشید.

این  مورد ممکن است زیاد برای شما رخ ندهد؛ اما هر زمان که خمیازه ناقص دارید ، سعی در کامل کردن آن می کنید. علت خمیازه ناقص چه می تواند باشد؟

همانطور که  می دانید خمیازه کشیدن نه تنها در انسان ها ، بلکه پدیده ای است که در پرندگان، ماهی، خزندگان و پستانداران  نیزدیده می شود. خمیازه نوعی واکنش بیولوژیکی محسوب می شود.

راههای مقابله با خمیازه کشیدن

زمانی که خمیازه می کشید، کشش عضلات روی صورت و برخی عضلات در دستگاه تنفسی ایجاد شده؛ همچنین گاهی اوقات با کشش عضلانی اندام ها و تنه همراه است.

 مزایای خمیازه در کلامی ساده : زمانی که خمیازه می کشید، نوعی کشش در عضلات صورت و سینه به وجود می آید. این کشش عضلات، سیگنال هایی را به قسمتی از مغز می دهد که با احساسات خوبی همراه است.

هنگامی که شما تحت تأثیر فشار و یا اضطراب قرار می گیرید، نمی توانید به راحتی به آرامش برسید و این کشش عضلانی کامل را به دست آورید و همین موضوع  باعث می شود که شما احساس ناخوشایندی داشته و خمیازه کاملی نداشته باشید.

شما ممکن است در هر لحظه ای وبه دلایلی مختلف، تحت تأثیر موضوعات مختلفی قرار گیرید، بنابراین خمیازه  ناتمام مانده و کامل نمی شود.

مضرات خمیازه زیاد اینست که افرادی که با شما در ارتباط هستند و این حال شما را میبیننند احساس کسلی و خستگی در شما را زود حدس میزنند و شما برای فرد مقابل آدم جذابی به نظر نخواهید بود .

رهایی از خمیازه کشیدن

در برخی از موارد فرد دچار خمیازه های پی در پی و بسیاری می شود، این موضوع ممکن است به علت وجود مشکلی خاص بوده و توصیه می شود تا با پزشک مشورت شود.

ممکن است شما داروهای خاصی مصرف کرده و این داروها سبب خمیازه های پی درپی شود.در موارد جدی تر و بروز علائم جدی پزشکی، باید مشکل اساسی فورا درمان شود.

خمیازه-کشیدن

جلوگیری از خمیازه کشیدن

برای رهایی از خمیازه زیاد، از طریق بینی خود نفس بکشید و هوارا از دهانتان خارج کنید. بنابراین، هنگامی که احساس خمیازه دارید، چندین نفس عمیق کشیده و می توانید قبل از شروع آن را متوقف کنید.

بهتر است از طریق بینی خود، هوا را داخل داده و از دهان خارج کنید. این کار اجازه می دهد اکسیژن را وارد کرده و هوا را به دیافراگم خود منتقل کنید. نوشیدنی سرد بنوشید.

راههای مقابله با خمیازه

خنک شدن بدن می تواند در از بین بردن خمیازه موثر باشد. خوردن غذاهای سرد نیز برای جلوگیری از خمیازه زیاد موثر است. سبک زندگی سالم را دنبال کنید زیرا به طور کلی، سالم بودن می تواند احساس خستگی را کاهش دهد.

اگر احساس خستگی بیش از حد کرده اید، سعی کنید بهتر غذا بخورید و تمرین کنید. غذای سالم بخورید. کربوهیدرات های فرآوری شده و قند می تواند موجب کاهش چشمگیر سطوح انرژی شده و شما احساس خستگی بیشتری کنید.

علت خمیازه کشیدن زیاد نوزاد

عملکرد خمیازه در نوزادان نیز همانند بزرگسالان است. نوزادان به دلیل خواب زیاد در طی شبانه روز خمیازه های بیشتری می کشند. خواب آلودگی نوزاد در هفته های اول بسیار طبیعی بوده و نیاز طبیعی نوزاد است. این حالت ها از دلایل آماده شدن نوزاد برای خواب است.

علت خمیازه کشیدن زیاد نوزاد

از طرفی جریان افزایش اکسیژن می تواند باعث افزایش میزان تحریک در نوزاد شما شود.در برخی موارد، افزایش خمیازه ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی باشد که در این گونه موارد بهتر است با پزشک تماس بگیرید تا او بتواند نوزاد شما را ارزیابی کند.

پزشک از شما سوالاتی راجع به ماهیت خمیازه های ی نوزاد می پرسد، بنابراین سعی کنید اطلاعات مربوط به مقدار، مدت زمان، مکان و سایر اطلاعات مربوط به خمیازه اش را یادداشت کنید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

3.9/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Sh می‌نویسد

    سلام من یه یک هفته ای هست که خمیازه های ناقص می کشم چرا اینطوری میشه اگه میشه توضیح بدید ممنون میشم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم