مسافرت عید کجا بریم؟

سفر در نوروز یکی از متداول ترین تفریحات خانوادگی است. در این مقاله با چند جاذبه گردشگری در کشور عزیزمان آشنا می شوید.

نبض ما– شاید وقتی سفر در ایران به گوش تان می خورد، ناخودآگاه به یاد شهرهای خاصی بیفتید. مثل اصفهان، مشهد، تهران، شیراز، تبریز، کیش و رامسر. در این مقاله به معرفی دو شهری می پردازیم که شاید کمتر به عنوان یک مقصد گردشگری به آن نگاه کنید و سفر در نوروز را خاطره انگیزتر می کند.

معرفی شهرهای ارومیه و لاهیجان در واقع سفرنامه ای است به نقل از خانم عطرسایی و آقای فیض اللهی که از لست سکند گردآوری شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

سفر در نوروز به ارومیه

ارومیه یا اورمیه یکی از کلان شهر های ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از شهرهای قدیم در شمال غرب ایران بشمار می آید که با بیش از ۳ هزار سال قدمت، قدیمی‌ترین شهر در منطقه شمال‌غرب ایران محسوب می شود. به همین خاطر ارومیه به عنوان ۱۹امین شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده است. اسم این شهر در شروع دوره پهلوی به دلیل علاقه رضا شاه به این شهر به رضائیه تغییر نام داد و بعد از انقلاب اسلامی دوباره به نام ارومیه برگشت.

ارومیه دارای فرودگاه فعال بین‌المللی می باشد و همچنین از خط آهن مراغه، میاندوآب، مهاباد، نقده، ارومیه به طول ۱۸۴ کیلومتر نیز بهره می برد. ترمینال ارومیه با جابه‌جایی روزانه ۱۷ هزار نفر جابه‌جایی مسافرین را از دیگر شهرها به ارومیه و بالعکس ا انجام می‌دهد. و برای حمل نقل درون شهری دارای اتوبوس های تندرو  و بیش از ۷ هزار تاکسی می باشد.

ورزشی

همانطور که آبادان را با فوتبال و مازندران را با کشتی می‌شناسند، ارومیه با والیبال شناخته می‌شود. هم‌اکنون از ارومیه با عنوانی چون قطب والیبال ایران یا پایتخت والیبال آسیا یاد می‌کنند. همچنین مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا ۲۰۱۰ در استادیوم شش هزارنفری غدیر ارومیه برگزار شد.

سوغات و غذاهای محلی

از غذاهای سنتی ارومیه می‌توان به دلمه برگ مو، کوفته ، آش دوغ و… اشاره کرد. در مورد سوغاتی هم، نقل مهمترین سوغات ارومیه است که در انواع بیدمشکی، گردویی، زعفرانی، پسته‌ای و بادامی عرضه می‌شود. با این حال نقل بیدمشک معروف‌ترین نوع نقل در ارومیه است. از دیگر عرقیات ارومیه بادرنجوبه است که در تهیه شربت از آن استفاده می‌شود. حلوای گردو و حلوای هویج هم از دیگر سوغاتی‌های ارومیه است.

هتل ها

از جمله هتل های ارومیه می توان به هتل جهانگردی، هتل آنا، هتل آریا، هتل پارک، هتل ساحل و هتل مروارید اشاره نمود. علاوه بر این ها دهکده ساحلی چی چست و باری هم از محل های اقامتی به شمار می روند.

مراکز تاریخی

شهر ارومیه در گذشته به دلیل موقعیت استراتژیک و ایجاد امنیت هشت دروازه در بیرون شهر داشته است که محل استقرار نیروهای نظامی بوده‌اند. دروازه بالو یا سلماس، دروزاه توپراق قلعه، دروازه سویوق بولاق یا هازاران یا گازوران، دروازه بازار باش، دروازه ارک، دروازه یوردشاه و دروازه نوگچریانو گذر نام این هشت دروازه می‌باشد.

قلعه بانک

این قلعه در بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه بصورت قلعه ای چهار طبقه در بالای کوه و مخروطی شکل احداث شده است.

قلعه دم دم

این قلعه در ارتفاعات برادوست در ۱۸ کیلومتری ارومیه بنا شده، در سال ۱۰۱۸ هجری قمری به پیشنهاد امیرخان یکدست و با اجازه شاه عباس ساخته شده است.

عمارت چهار برج

از ساختمان های معروف ارومیه می باشد که رضا قلی خان بیگلر آنرا بنا کرده چهاربرج ساختمان بزرگی بوده که در چهار گوشه آن چهار برج ساخته شده.

سه گنبد

این بنا آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده. این بنای تاریخی در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد. داخل بنا سه کتیبه به خط کوفی است که آن را از سنگ تراشیده‌اند.

مسجد جامع ارومیه

یک اثر تاریخی که با شکوه فراوان در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد، متعلق به سده هفتم هجری قمری (مربوط به ایلخانان) است. محراب این مسجد از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول می باشد. موقعیت این مسجد در بازار طوری واقع شده است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می شود.

علاوه بر موارد یاد شده خانه‌های تاریخی ارومیه که نهایتاً قدمتشان به دوره قاجار می‌رسد نیز یکی از جاذبه‌های گردشکری ارومیه محسوب می‌شود.

بازار قدیم که یکی از زیباترین مراکز تجاری قدیمی و دیدنی ارومیه است، به صورت دالان های تو در تویی است که هرکدام به یکدیگر متصل هستند. این بازار از چندین جا درب ورود و خروج دارد یک درب که تقریبا در اصلی محسوب می شود با سردر بازار قدیمی، اول خیابان بعثت می باشد. درب دیگر درب خیابان امام و درب دیگر نیز از سمت مرکز شهر یا همان میدان ولایت فقیه می باشد.

مساجد تاریخی ارومیه و کلیساها هم از جاذبه های تاریخی هستند. بیشتر کلیساهای ارومیه متعلق به آشوریان است هرچند کلیساهای متعلق به ارامنه نیز در ارومیه وجود دارد.

 

جاذبه های طبیعی

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که در دوره پهلوی دریاچه رضائیه نامیده می‌شد، یک دریاچه آب شور در شمال غرب ایران است. این دریاچه استان آذربایجان شرقی و غربی را از هم جدا می‌کند. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و دومین دریاچه آب شور بر روی کره زمین است که متاسفانه این سال ها درگیر خشکی می باشد.

سفر در نوروز به دره شهدا ( قاسملو )

این دره قبلاً قاسملو نام داشت که بعداً به احترام شهدا به دره شهدا تغییر نام داد. طبیعت فوق العاده زیبایی دارد مخصوصاً در  بهار که یک منطقه کاملاً کوهستانی و صخره ای است. دره شهدا در مسیرجاده ارومیه مهاباد قرار دارد.

آبشار سلوک

این آبشار در نزدیکی روستای سلوک است. ارتفاع آبشار حدود ۷۶ که در مسیر بصورت پله های طبیعی بوده که به زیبائی آن افزوده است.

سفر در نوروز به مارمیشو

یک منظره زیبا و دیدنی که دیدنش حتما توصیه می شود. رودخانه و دریاچه پر آب و طبیعت بی نظیرش حداقل به یکبار دیدن می ارزد.

باغ وحش

باغ وحش ارومیه در مسیرجاده شهید کلانتری قرار دارد. ( جاده ارومیه تبریز از مسیر پل میانگذر است )

سفر در نوروز به دهکده ساحلی چی چست

این دهکده با داشتن ویلاها و محیط زیبای داخل دهکده در کنار دریاچه ارومیه قرار گرفته است که از هتلش برای اقامت هم می توان استفاده کرد. دهکده چی چست میزبان سومین دوره جشنواره انگور ارومیه بوده است. همانطور که می دانید باغات انگور و سیب در ارومیه چشم نوازی می کند.

تفرجگاه بند

به نوعی محل دائمی تفریح اکثر جوان های ارومیه است. محیط سرسبز با رودخانه و باغ های سر سبزش و رستوران ها و غداخوری های سنتیش داخل آلاچیق کنار رودخانه یا بالای کوه و یا داخل باغ های میوه فضای فوق العاده زیبایی دارد، ترشک و لواشک های معروفش هم همه چیز را برای یک روز مفرح  و سفر در نوروز فراهم می کند.

پارک ها

در ارومیه همجوار رودخانه شهرچایی، فضای سبز و پارکهای ارومیه قرار گرفته اند، که در تصویر زیر دیده می شود.

در ادامه تصاویری از پارک های لاله، الغدیر، ملت، اللر و قائم را مشاهده می نمایید.

مراکز خرید

عمده مراکز خرید ارومیه در خیابان امام قرار دارند که به نسبت جاهای دیگر قیمت های اراون تری دارند. خیام جنوبی و استادان هم مراکز خرید دارند. مغازه و پاساژهای خیابان استادان به دلیل مارک بودن به نسبت قیمت های بالاتری دارند. بازار خلیج هم که در منطقه سومون آباد ارومیه قرار دارد، بیشتر محل فروش اجناس ترکیه به قیمت خیلی مناسب است.

مرکز خرید دیگری هم هست به اسم بازار روز که به تاناکورا معروف است، این مرکز خرید محل فروش اجناس مارک اصل ولی دست دوم هستش که عمدتاً محل فروش کیف و کفش و پوشاک می باشد.

شهر لاهیجان

سفر در نوروز به لاهیجان یا به حق “عروس گیلان” یکی از شهرهای زیبای شرق استان گیلان حیرت انگیز است و معنی نام آن بر اساس شواهد قدیمی “شهر ابریشم” بوده است. لاهیجان یکی از قدیمی ترین شهرهای گیلان است که در زمان حمله مغول ویران می شود ولی پس از آن مجدداً رونق یافته و مرکز تولید ابریشم، برنج و ذرت و همچنین مرکبات می شود. طلایی ترین دوران شکوفایی این شهر در قرن نهم هجری بوده است.

فاصله تهران تا لاهیجان در حدود ۳۵۰ کیلومتر هست و بهترین مسیر، استفاده از آزادراه های تهران-کرج، کرج – قزوین و قزوین-رشت هست که قبل از رسیدن به رشت می بایست از آزادراه خارج شده و از جاده سنگر- سیاهکل به سوی شرق و به سمت لاهیجان ادامه مسیر داد.

هتل ها

برای اقامت در لاهیجان می توانید از هتل های محدود شهر استفاده کنید یا با استفاده از شماره های تماسی که در سرتاسر شهر به در و دیوار نصب شده، سوئیت یا آپارتمان اجاره کنید. اینترنت هم بستر مناسبی برای پیدا کردن محل اقامت هست. هتلهای معروف شهر عبارتند از : هتل جهانگردی لاهیجان، هتل فجر آبشار لاهیجان و هتل دهدار لاهیجان.

گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی درجه متوسطی دارند با قیمتهای بسیار مناسب و برای سفرهای اقتصادی کاملاً مناسب هستند. هتل جهانگردی لاهیجان یک مزیت دیگر هم دارد و آن موقعیت قرارگیری اش در ضلع غربی استخر لاهیجان است.

بقعه شیخ تاج الدین

در سفر در نوروز به بقعه شیخ تاج الدین ابراهیم، ملقب به شیخ زاهد گیلانی که بنا بر روایات از عرفای بزرگ و از استادان شیخ صفی الدین اردبیلی بوده، در سه کیلومتری شهر لاهیجان و در روستای شیخانور قرار گرفته، حتما سری بزنید. این بنا دارای یک گنبد هشت ترک فیروزه ایست که در میان جنگل و مزارع برنج و چای حسابی میدرخشه و بسیار چشم نواز هست.

استخر لاهیجان

استخر مرکزی شهر که زیباترین جلوه لاهیجان است، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و پیشتر برای تامین آب کشاورزی از آن استفاده می شده است. در حال حاضر تفرجگاه اصلی شهر هست و پیاده روهای کناری آن مخصوص پیاده روی دوستداران طبیعت شده است.

در ضلع جنوب شرقی استخر، کوه زیبای شیطان قرار گرفته که یک آبشار کوچک مصنوعی زیبا و دوست داشتنی هم دارد و آب آن از استخر مرکزی پمپاژ می شود. علت نام گذاری این کوه مشخص نیست و برخی لفظ شیطان را تغییر یافته نام شاه نشین میدانند که نام قدیم این منطقه بوده.

تله کابین

این کوه زیبا مجهز به یک خط تله کابین هم هست که شما رو به ارتفاعات می بره تا از نزدیک مزارع چای رو ببینید و از دیدن بام لاهیجان لذت ببرید. دسترسی به این بام سبز پیاده هم میسر هست که البته تعداد زیادی پله داره. ورود به محوطه پارکینگ تله کابین با خودرو شخصی سه هزارتومان هزینه دارد و استفاده از تله کابین هم بلیط مجزا دارد.

مزارع چای

بر بام لاهیجان، مزارع چای قابل مشاهده هستند و سفر در نوروز به این مزارع می تواند تجربه جدیدی برای شما و کودکان تان باشد.

کلوچه های لاهیجان

کلو چه های لاهیجان را در سفر در نوروز از دست ندهید. خوردن کوکی داغ نوشین همراه با چای در کافه بالای فروشگاه نوشین است که در ضلع شمال غربی استخر قرار گرفته است. البته علاوه بر خوردن و خریدن کوکی، می توانید برای سوغاتی از انواع کلوچه های مختلف با بسته بندی های بسیار شکیل این فروشگاه هم خرید کنید.

پل خشتی لاهیجان

از دیگر جاذبه های تاریخی شهر لاهیجان پل خشتی دو دهنه ای هست که در قرن نهم هجری ساخته شده و در دوران قاجار مرمت شده. این پل جزو آثار ثبت ملی شده هست و دیدنش خالی از لطف نیست. این پل در میدان چهار پادشاه و محله پردسر واقع شده است.

موزه چای

جاذبه بعدی شهر لاهیجان، موزه چای و آرامگاه کاشف السلطنه است. آقا محمدخان قاجار قوانلو کاشف‌السلطنه و مشهور به چایکار، دیپلمات، اصلاحگر، نویسنده و مشروطه خواه دوره قاجار بوده. او نخستین کسی هست که کشت چای را در ایران رواج داد و به همین دلیل «پدر چای ایران» خوانده می شود.

تالاب سوستان

از جاذبه های طبیعی لاهیجان هم مهمتر از همه تالاب زیبای سوستان هست که در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر قرار گرفته است و بهتر است در سفر در نوروز این تالاب آب شیرین با نیزارها و درختان زیبایی احاطه شده و در تابستان پوشیده از نیلوفرهای مرداب ببینید.

دیگر اماکن

در سفر در نوروز به مسجد جامع لاهیجان، حمام گلشن، بقعه چهارپادشاه و بقعه امیرشمس الدین لاهیجان هم سری بزنید تا دیدار شما از عروس گیلان کامل شود.

نبض ما– گردآوری

منبع: لست سکند

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. آذربایجان اورمیه می‌نویسد

    به دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه خوش اومدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمییه خوش گلیبسیز

    یاشاسین آذربایجان ↔ یاشاسین اورمیه

  2. اورمیه قلب آذربایجان می‌نویسد

    از دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه دیدن کنید ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها یا به اصطلاح ترکی همون ( اورمولوها ) مهمان نواز و خونگرمیم

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه

    ❤❤ اورمیه قلب آذربایجان ❤❤

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم